Nilfisk op z22se
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Oke, volgende uitdaging, hoe krijg je in vredesnaam deze unit uit je versnellingsbak getrokken?
Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7340
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nilfisk op z22se
Bij mij was het met een goeie ruk "plop" zeg maar
Maar effe kijken wat de anderen zeggen, want ik ben wat rauwer aangelegd
Maar effe kijken wat de anderen zeggen, want ik ben wat rauwer aangelegd
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Ik kom er eigenlijk niet lekker bij om een goeie ruk te geven. Wat is er bij jou toen allemaal weggehaald Stefan?
Bij mij heb ik mijn bovenste whishbone losgehaald van de upright en de spoorstang.
Daarmee kreeg ik de aandrijfas er wel uit, maar niet in 1 geheel.
Ik denk dat als ik de hele as met hoezen en al terugplaats, ik ook de onderste whishbone los ga halen, anders krijg ik hem er nooit in ben ik bang...
Bij mij heb ik mijn bovenste whishbone losgehaald van de upright en de spoorstang.
Daarmee kreeg ik de aandrijfas er wel uit, maar niet in 1 geheel.
Ik denk dat als ik de hele as met hoezen en al terugplaats, ik ook de onderste whishbone los ga halen, anders krijg ik hem er nooit in ben ik bang...
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7340
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nilfisk op z22se
Effe uit mijn hoofd was dat de spoorstang los, onderste wishbone bout los,de handremkabel los en dan het boeltje naar boven/buiten klappen, om de complete as eruit te trekken.
Maar zoals jij het beschrijft, lijkt de jouwe vaster te zitten aan de hubkant dan de mijne toen.
Kan ook zijn dat mijn manier niet helemaal de goede is
edit: ik zie nu de foto´s pas. Interessante manier van as verwijderen
Maar zoals jij het beschrijft, lijkt de jouwe vaster te zitten aan de hubkant dan de mijne toen.
Kan ook zijn dat mijn manier niet helemaal de goede is
edit: ik zie nu de foto´s pas. Interessante manier van as verwijderen
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Nilfisk op z22se
Hmm je homokineet zit nog in de bak zo lijkt het.. Heb je ook een handvol metalen ballen los liggen nu? Normaliter komt deze homokineet er met je as mee uit..
Paar rubber handschoenen voor de grip en wat trekken/draaien zou ik zeggen. Korte stevige rukjes
Anders proberen er iets tussen te krijgen en naar buiten proberen te duwen, alhoewel ik die persoonlijk wat tricky vind...
Of de as zelf er weer in klikken met de borgring, en nog eens proberen.
Wat ik meestal doe is 1-2 keer aan de as trekken, slagje draaien, 1-2 keer trekken, weer n slagje draaien. Meestal komt ie er dan zonder veel moeite zo uit..
Paar rubber handschoenen voor de grip en wat trekken/draaien zou ik zeggen. Korte stevige rukjes
Anders proberen er iets tussen te krijgen en naar buiten proberen te duwen, alhoewel ik die persoonlijk wat tricky vind...
Of de as zelf er weer in klikken met de borgring, en nog eens proberen.
Wat ik meestal doe is 1-2 keer aan de as trekken, slagje draaien, 1-2 keer trekken, weer n slagje draaien. Meestal komt ie er dan zonder veel moeite zo uit..
Nilfisk op z22se
Kun je 'm trouwens niet gewoon laten zitten en zo weer in elkaar bouwen? Veel makkelijker misschien zelfs
Een nieuwe hoes kan er zo op iig!
Een nieuwe hoes kan er zo op iig!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Nilfisk op z22se
Simplezzz..Maik schreef:Oke, volgende uitdaging, hoe krijg je in vredesnaam deze unit uit je versnellingsbak getrokken?
1 pak een stompe beitel (of ander stomp metalen staaf object..)
2 zet beitel tegen achterkant van tripode behuizing
3 gebruik kilo-hamer om een scherpe tik te geven tegen de beitel
4 PLOP
Klaar! (vandaar op je voorbeeld-foto ook die plaatsen waar je ziet dat iemand er tegenaan getikt heeft)
Je kunt ook de beitel voorzichtig in de ruimte tussen de bak/diff en de behuzing tikken. Je hoeft alleen die veer-ring die aan het einde zit weer in elkaar te drukken binnenin de bakl zodat hij ui z'n groef komt en dan kan je zo de as er uit schuiven.
De as zit alleen op de binnenste veer-ring geborgd, dus kan altijd redelijk in en uit bewegen (paar mm) op de speling die de ring heeft in de groef in de diff. Er hoort meestal op en neer of rond gaand weinig beweging in te zitten. Ook wel iets, want dat zijn de spie-banen die in elkaar grijpen, maar niet echt heel veel.Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Nilfisk op z22se
Of.... bandenlichter, breekijzer(tje) of grote schroevendraaier tussen het (groene huis op de foto) en het differentieelhuis plaatsen, met beleid een tikje van je af duwen en je lepelt hem er zo uit. Vastgeroest kan het iig niet zijn aan deze kant. Is idd wat Arno zegt, de borgveer aan het eind van de asstomp moet even naar binnen gedrukt et voila!
De radiale speling die jij bedoelt ( draairichting heen en -terug toch?) is vrij normaal. Bijvoorbeeld door ruimte tussen kroon- en pignonwiel.
Probeer bij montage te voorkomen dat de homokineten te scherpe knikken maken, anders krijg je zoals Neetmans al noemde, een handje losse kogels... Dus wellicht beter om de upricht onder ook los te maken. Succes!
De radiale speling die jij bedoelt ( draairichting heen en -terug toch?) is vrij normaal. Bijvoorbeeld door ruimte tussen kroon- en pignonwiel.
Probeer bij montage te voorkomen dat de homokineten te scherpe knikken maken, anders krijg je zoals Neetmans al noemde, een handje losse kogels... Dus wellicht beter om de upricht onder ook los te maken. Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Klopt, maar ik had eerst de hoes weggesneden om eens te kijken hoe het eronder uit zag. De hoes was al bijna helemaal door.Neetmans schreef:Hmm je homokineet zit nog in de bak zo lijkt het.. Heb je ook een handvol metalen ballen los liggen nu? Normaliter komt deze homokineet er met je as mee uit..
Ga ik dan ook maar eens proberen.Paar rubber handschoenen voor de grip en wat trekken/draaien zou ik zeggen. Korte stevige rukjes
Ik had juist gelezen in de bibliotheek dat dat niet de bedoeling was. Maar ik weet ook niet precies hoeveel kracht je moet zetten.Of de as zelf er weer in klikken met de borgring, en nog eens proberen.
Bedankt voor de tipsWat ik meestal doe is 1-2 keer aan de as trekken, slagje draaien, 1-2 keer trekken, weer n slagje draaien. Meestal komt ie er dan zonder veel moeite zo uit..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Ik wil de homokineet weer rustig opbouwen op mijn werkbank als dat kan, dan weet ik zeker dat alles goed zit. Daaronder is er niet veel ruimte om het relaxt te doen vind ik.Neetmans schreef:Kun je 'm trouwens niet gewoon laten zitten en zo weer in elkaar bouwen? Veel makkelijker misschien zelfs
Een nieuwe hoes kan er zo op iig!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Ik begrijp helaas niet helemaal wat je bedoelt met die truuk met de tripode behuizing ArnoArno schreef:Simplezzz..Maik schreef:Oke, volgende uitdaging, hoe krijg je in vredesnaam deze unit uit je versnellingsbak getrokken?
1 pak een stompe beitel (of ander stomp metalen staaf object..)
2 zet beitel tegen achterkant van tripode behuizing
3 gebruik kilo-hamer om een scherpe tik te geven tegen de beitel
4 PLOP
Klaar! (vandaar op je voorbeeld-foto ook die plaatsen waar je ziet dat iemand er tegenaan getikt heeft)
Je kunt ook de beitel voorzichtig in de ruimte tussen de bak/diff en de behuzing tikken. Je hoeft alleen die veer-ring die aan het einde zit weer in elkaar te drukken binnenin de bakl zodat hij ui z'n groef komt en dan kan je zo de as er uit schuiven.
De as zit alleen op de binnenste veer-ring geborgd, dus kan altijd redelijk in en uit bewegen (paar mm) op de speling die de ring heeft in de groef in de diff. Er hoort meestal op en neer of rond gaand weinig beweging in te zitten. Ook wel iets, want dat zijn de spie-banen die in elkaar grijpen, maar niet echt heel veel.Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
Bye, Arno.
Je bedoelt de poelietrekker gebruiken en daar tegen de binnenkant aantikken? Toch lijk jij iets anders te bedoelen
En ik zal eens kijken in de exploded view of ik die "veerring" kan vinden en kijken of ik begrijp wat die doet. Je moet daar een weerstand overwinnen dus?
Laatst gewijzigd door Maik op 08 apr 2014 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Ik heb wat zitten wrikken met een schroevendraaier tussen het groene huis en het differentieelhuis, maar kreeg de as er niet uit.S. Gonzales schreef:Of.... bandenlichter, breekijzer(tje) of grote schroevendraaier tussen het (groene huis op de foto) en het differentieelhuis plaatsen, met beleid een tikje van je af duwen en je lepelt hem er zo uit. Vastgeroest kan het iig niet zijn aan deze kant. Is idd wat Arno zegt, de borgveer aan het eind van de asstomp moet even naar binnen gedrukt et voila!
De radiale speling die jij bedoelt ( draairichting heen en -terug toch?) is vrij normaal. Bijvoorbeeld door ruimte tussen kroon- en pignonwiel.
Probeer bij montage te voorkomen dat de homokineten te scherpe knikken maken, anders krijg je zoals Neetmans al noemde, een handje losse kogels... Dus wellicht beter om de upricht onder ook los te maken. Succes!
Ik denk dat het dan niet lukt omdat je teveel moment op het geheel zet zodat hij dan schrankt.
Met een poelietrekker of gewoon met de handen puur axiaal trekken lijkt mij het beste, dus dan ga ik dat wel even proberen.
En de upright aan de onderkant losmaken had ik eigenlijk niet veel zin in, ik weet namelijk hoe vast de rose joint van de upper whishbone zat. Ik ben bang dat deze helemaal murrvast zit. Dan haal ik liever de twee bouten los van de lower whishbone aan het chassis.
Wel vreemd dat de beschrijving in de bibliotheek beschrijft dat alleen de upper whishbonen en de spoorstang los hoeft om de as in z'n geheel eruit te krijgen, maar wat ik er nu van gezien heb (ik ben hem er nu natuurlijk in delen aan het uithalen, dat lukt dan nog net) gaat dit echt niet lukken.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Nilfisk op z22se
Zoals Smiley ook al opmerkte; een interessante manier van aandrijfas verwijderen...
1-2 stompe schroevenrraaiers/breekijzertjes tussen het groene ashuis en bak om de borgveer los te breken (Misschien wat heen-en-weren) en dan moet ie er zo uitploppen.
De snelle manier voor in de pits op Zandvoort is:
- Grote dopmoer lenen van het raceteam naast je en daarmee de asmoer losdraaien. Met hamer tegen moer de as een stukje lostikken.
- schokbreker en bovenste fusee bevestiging (de 2 inbusbouten + camberplaatjes) losbouten en fusee naar onder wegdraaien, ondertussen as uit fusee duwen/tikken.
- Met een ruk de complete as uit de bak trekken. Doeken bij buren lenen om de evt. bakolie op te vangen. Doek in asgat proppen tegen de lek.
- Een engelsman vette handen laten maken met het wisselen van de homokineet en de Kia hoes.
- Gerepareerde as weer in de bak klikken en alles terugbouwen.
Edit; zie je eerste foto voor de as-borgring. Die staat daar net niet op, maar je ziet wel de gleuf ervoor in de getande as zitten wat in je bak steekt...
1-2 stompe schroevenrraaiers/breekijzertjes tussen het groene ashuis en bak om de borgveer los te breken (Misschien wat heen-en-weren) en dan moet ie er zo uitploppen.
De snelle manier voor in de pits op Zandvoort is:
- Grote dopmoer lenen van het raceteam naast je en daarmee de asmoer losdraaien. Met hamer tegen moer de as een stukje lostikken.
- schokbreker en bovenste fusee bevestiging (de 2 inbusbouten + camberplaatjes) losbouten en fusee naar onder wegdraaien, ondertussen as uit fusee duwen/tikken.
- Met een ruk de complete as uit de bak trekken. Doeken bij buren lenen om de evt. bakolie op te vangen. Doek in asgat proppen tegen de lek.
- Een engelsman vette handen laten maken met het wisselen van de homokineet en de Kia hoes.
- Gerepareerde as weer in de bak klikken en alles terugbouwen.
Edit; zie je eerste foto voor de as-borgring. Die staat daar net niet op, maar je ziet wel de gleuf ervoor in de getande as zitten wat in je bak steekt...