Lekkende radiator aansluiting

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Lekkende radiator aansluiting

Bericht door aboellaard »

Omdat de voorcalm er toch afmoest voor de prerad, heb ik gelijk ook de OE radiator maar voor een aluminium exemplaar gewisseld. Maar nu blijft er een aansluiting lekken. Linksboven. Ik had al eerder de slang aan die kant vervangen door een Elise shop siliconen slang, omdat de ontluchting lekte, dus eigenlijk is alles zo goed als nieuw.

Ik heb al nieuwe klemmen geprobeerd etc. Bijkomend probleem is dat het pas begint te lekken als je rijdt. Dus niet eenvoudig te controleren. Heb net alles weer losgehaald met warme motor en de motor stationair laten draaien, maar niets te zien. En door de luchtwervelingen komt de koelvloeistof ook werkelijk op alle plaatsen, dus heel moeilijk te achterhalen wat er nou gebeurd. Bij het rijden blijft de temperatuur wel constant (tussen 89 en 91 graden). Maar na een kilometer of 30 gaat dan het koelvloeistof lampje branden.

Ik zit zelf al te denken aan een luchtbel die behoorlijk wat druk op net die aansluiting veroorzaakt. Begin ondertussen aardig radeloos te worden.

Concreet, hoeveel druk kan ik op het koelsysteem zetten om te testen? Ik dacht iets in elkaar te fabrieken met een fietspomp of compressor. Het plastic tankje lijkt me de zwakke schakel.

Hoe kom ik erachter dat de waterpomp ook werkelijk pompt? Of doet ie dat altijd (zit toch in de motor als ik het goed begrijp)? En wat voor een druk kan je van die pomp verwachten. Als ik in de slang knijp als de motor loopt, dan is ie eigenlijk makkelijk in te knijpen terwijl ik een veel hardere slang verwachtte. Nog ideeen om dingen te testen?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Systeem komt pas op druk als hij heet is.

Je kunt met een stuk van een oude (fiets) binnenband over de opening van het tankje met een slangklem de zaak op druk zetten/pompen.

Tot 1 bar kan je het systeem zo 'oppompen' en kijken of hij ergens gaat druppelen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

misschien een klein scheurtje, dat bij uitzetten begint te lekken.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Radiator eruit gehaald en met behulp van de Arno fietsbandtruuk getest ... en ja hoor lekke radiator. Waar de dwarsstukken de eindkap ingaan. Goed te zien ook. Bij de andere dwarsstukken is de las heel, maar bij de laatste 5 niet.

Komt dus alleen onder druk een heel fijn straaltje uit, waarmee ook alles gelijk verklaard is. Ben wel blij dat ik nu weet wat er aan de hand is, maar wel minder blij met een product wat helemaal niet gecontroleerd is. Hier hoeft je maar een beetje druk op te zetten en het is duidelijk dat ie lekt. En vanaf het begin.

Gevolgschade schat ik al gauw op een paar ton. Daar reken ik de scheiding dan natuurlijk in mee :lol: Misschien als compromis maar een goedkoop setje Nitrons :D Lach wel, maar ben niet blij. Kost weer twee dagen werk en daarmee schiet m'n conversie ook niet op.
[/img]
Bijlagen
radiator 004 [640x480].jpg
radiator 004 [640x480].jpg (62.62 KiB) 1769 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dit heb ik ook met een radiator gehad, maar dat was een originele en toendertijd nog onder garantie.

Die scheurde ook op 1 van de plaatsen waar de koelrib het reservoir in ging. Viel vooral op omdat koelvloeistof langzaam zakte en af en toe duppeltjes op de voorruit kwamen.

Natuurlijk was het de (originele) vervanging radiator die een paar jaar later *kaboem* ging op de plastic tanks ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

He, dat druppeltje op de voorruit komt bekend voor en dat langzaam zakken van het peil ook. Overigens zit die zooi werkelijk overal. Toch mooi om te zien hoe weinig vloeistof er nodig is om een puinhoop te veroorzaken :D

Heb nog even contact me Yvo gehad en normaal worden deze dingen op druk en vacuum getest. Zal me toch benieuwen wat ze er van gaan zeggen asl ze deze zien.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Als je de foto zo ziet zou je zeggen dat er wat porositeit in het aluminium heeft gezeten waardoor het feitelijk wat dunner/zwakker is geworden.

Porositeit (meestal kleine belletjes in het materiaal) is iets wat aluminium veelel van nature heeft/doet. Dit kan ook een probleem zijn op cylinderkoppen en bij blokken waar porositeit voor 'kanaaltjes' door het materiaal kan zorgen en daardoor voor lekkage's.

Kan best dat de radiator na fabricage bij de tests nog dicht was, maar vrij snel daarna doorgebroken is, bijvoorbeeld toen hij na montage opwarmde in de auto en er krachten op kwamen door uitzetten en krimpen.

Vervelend wegens het werk om het ding te wisselen, maar van de foto zou je zeggen dat het helaas een basis materiaal-foutje (en niet zozeer een fabricage probleem) is.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Ik weet niet of je zoiets wilt, maar je kunt er een radiator-dichtmiddel in doen. Als poreus materiaal de oorzaak is, kan dat wel eens heel afdoende zijn. Wel even checken of dit ook bij aluminium mag.
Plaats reactie