Enkele tuning vragen

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Enkele tuning vragen

Bericht door Daan »

Hallo Speedsterrijders,

ik ben al een poosmezelf in aan het lezen over wat er allemaal kan qua tuning voor de Z22SE maar ik had nog een paar vragen die hier wat makkelijker beantwoord kunnen worden denk ik:

1. Max koppel F23 v-bak
Er wordt op de diverse fora over 250 pk gesproken voor het blok (wat overigens getest is bij GM met een extra 100 pk NOS shot, dat wordt vaak achterwege gelaten) maar wat kan de v-bak aan? Rijden Jans, Herman en Rikster hier ook nog mee?

2. Zit er een LSDdiff in de F23 v-bak of is dit een open diff?

3. Sterkere koppelingen F23 v-bak?
De sterkste die ik kan vinden kan 350Nm aan. Er moeten toch sterkere zijn of rijden de grote jongens met andere bakken o.i.d.?

4. ECU's aanpassen.
(Bijna) iedereen laat zn ECU door een tuner aanpassen. Zijn er naast Speerke nog andere relatief eenvoudige manieren van de ecu aanpassen?
Als The_Duke een turbomap op zn N/A 2.2 ecu heeft moet dat toch ergens te doen zijn? Wat gebruiken de Tuners voor software?
Ik zoek iets gelijks aan Nistune (van Nissans uiteraard) waarbij je de ecu helemaal open hebt liggen en je gewoon je gang kan gaan. Speerke idee maar dan wat uitgebreider denk ik.

Dit zijn wat vragen waar ik zo ff 1,2,3 geen duidelijk antwoord op kan vinden dus vandaar dat ik ze hier stel. Alvast bedankt voor de moeite! :wink:

Grtz,
Daniel
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Re: Enkele tuning vragen

Bericht door Maarten »

Hoi Daan,

Ik zal proberen je vragen hieronder zo goed mogelijk te beantwoorden:
Daan schreef:
1. Max koppel F23 v-bak
Er wordt op de diverse fora over 250 pk gesproken voor het blok (wat overigens getest is bij GM met een extra 100 pk NOS shot, dat wordt vaak achterwege gelaten) maar wat kan de v-bak aan? Rijden Jans, Herman en Rikster hier ook nog mee?

De F23 wordt ook in bijv. de Astra gebruikt waarin die veel zwaarder belast wordt als in een lichte Speedster. Ik rij al vele jaren met 250pk en 300 Nm rond zonder enig probleem en nu zelfs met nog wat meer.
De Turbo heeft bijna de zelfde bak als de 2.2NA. Rikster heeft wel al wat bak problemen gehad, maar hij rijdt ook drag races met dragrace slicks en hij heeft erg veel koppel en vermogen.

2. Zit er een LSDdiff in de F23 v-bak of is dit een open diff?

Niet standaard, er is wel een Quaiffe LSD gemaakt voor de F23 en zelfs een speciaal voor de Speedster/VX220 omdat deze een middenmotor heeft.

3. Sterkere koppelingen F23 v-bak?
De sterkste die ik kan vinden kan 350Nm aan. Er moeten toch sterkere zijn of rijden de grote jongens met andere bakken o.i.d.?

Hier moeten Rik of Herman maar even antwoorden. Maar weet wel dat de koppelling je aandrijflijn beschermd. Als de koppeling een veel hogere capaciteit heeft als wat je motor gaat leveren, slipt ie niet meer bij piek belastingen en worden die pieken doorgegeven aan je hele aandrijflijn.
Ik rijd (verbasend genoeg) nog steeds met de standaard 2.2 koppeling en rij met zo'n 350 Nm. Dat gaat goed zolang je maar niet steeds stoplicht sprints doet

4. ECU's aanpassen.
(Bijna) iedereen laat zn ECU door een tuner aanpassen. Zijn er naast Speerke nog andere relatief eenvoudige manieren van de ecu aanpassen?
Als The_Duke een turbomap op zn N/A 2.2 ecu heeft moet dat toch ergens te doen zijn? Wat gebruiken de Tuners voor software?
Ik zoek iets gelijks aan Nistune (van Nissans uiteraard) waarbij je de ecu helemaal open hebt liggen en je gewoon je gang kan gaan. Speerke idee maar dan wat uitgebreider denk ik.

Met SPeerkes SW ben je al behoorlijk vrij en kan je zelf gemakkelijk een veilige afstelling bereiken (op de orginele ECU, dus geen kabelboom aanpassingen en alle voordelen (diagnose, koudstart enz. blijven behouden). Er zijn van bijvoorbeeld Kronenberg ook volledig vrije ECU's, maar buiten de hoeveelheid werk die je erin moet stoppen om er een redelijke calibratie op te krijgen, loop je ook een veel groter risico om voor je calibratie klaar is al motorschade op te lopen (kloppen door te arm mengsel, verkeerde ontstekingstiming enz.) =>mijn advies is verdiep je eerst eens in alle mogelijkheden van Speerkes SW en bekijk dan wat het beste bij jouw wensen past.
Succes,
Maarten
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Bericht door Daan »

Hoi Maarten, dank voor de duidelijke uitleg!

Mijn idee is om zelf een 2.2 blok op te bouwen en richting de 350 wpk te gaan (hoofdzakelijk sprinten). Ik was dus aan het zoeken wat de grenzen zijn van de betreffende onderdelen.

Speerke zou idd mooi zijn als de turbo applicatie klaar is (hier kwam mijn opmerking over het tunen van The-Duke zn 2.2 N/A ecu vandaan. blijkbaar kan het al of stelt het niet zo veel voor?).

Bedankt iig :thumbup:
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Wat betreft de ECU software kan ik wel een kleine toelichting geven.

De mapping van b.v. The_Duke is bereikt door het aanpassen van de diverse tabellen en parameters in de ECU. Probleem hiermee is dat de brandstof tabellen in de ECU standaard 8 bits zijn, dit gaat goed tot ongeveer 230 pk. Door de injector factor bewust verkeert in te stellen kun je tot ongeveer 260 pk komen, maar als je hier te ver mee gaat, dan krijg je problemen zoals een niet meer goed af te regelen stationaire loop, slecht opwarm gedrag etc.

Een ander probleem met de standaard ECU software is dat deze een Alfa-n regeling gebruikt voor het brandstof deel. Het brandstof deel van de originele ECU software zal dus niet reageren op verschillen in boost zoals bij het opspinnen van een turbo. De originele ECU software heeft hiervoor geen omschakelmogelijkheid en dit is dus niet aan te passen via de mapping. Net als voor de 8 bits brandstof tabellen moet je hiervoor het besturingssysteem van de ECU aanpassen.

Een paar puntjes waarop ObdTuner versie 2 is aangepast. ObdTuner V2, heeft nu 16 bits brandstof tabellen waarmee het verschil tussen stationair en maximum vermogen met gemak is te overbruggen zonder te truuken met de injector offset en factor. Ook is de brandstof regeling om te schakelen tussen Alfa-n of Speed density. Speed density bepaald de hoeveelheid aangezogen lucht aan de hand van het motortoerental, de druk in het inlaat spruitstuk en de temperatuur van de lucht. Hierdoor wordt er netjes gecorrigeerd voor een op spinnende turbo of compressor.
Verder lopen de tabellen nu door tot 7800 rpm (6400 rpm voor de standaard software) en kun je de gebruikte injectoren etc. netjes modeleren. Dus 350 whp is wat de software betreft geen probleem meer.

Groeten,
Peter
Less Is More
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Bericht door Daan »

Kijk Peter, dat zijn de goede berichten :D

Kan je met jou software behalve de mappen ook zelf injectoren/mafs etc. invullen (cc's en VQ tabellen etc. ) of is dat zoals in V1 nog een voorgeprogrammeerde waarde?
Voorbeeld: In je v1 zag ik bijvoorbeeld dat je uit 2 gaskleppen kon kiezen en je dus zelf geen waarde in kan vullen.

is je website al geupdate voor de V2 versie? Wellicht dat ik daar meer kan vinden dan jou hier het hemd van je lijf te vragen ;)

Grtz,
Daniel
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Bericht door Daan »

Hoi Herman,

Bedankt voor je bijdrage! Welke koppeling gebruik je precies en hoeveel kan deze hebben? Is dat trouwens 500Nm op de wielen gemeten?

Zit zelf te denken aan de GTX2863R of GTX2867R turbo aangezien we daar op de SR20's goede resultaten mee halen (sneller opspoelen dan de GT28RS en GT2871R en meer topvermogen). Daar kan je goed tegen de 350 wpk/400 wNm mee halen en zal je dus onder de 500Nm mee uitkomen. LSD en een maatje 255/40 R888's oid moet je een eind komen ja haha.
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Daan schreef:Kijk Peter, dat zijn de goede berichten :D

Kan je met jou software behalve de mappen ook zelf injectoren/mafs etc. invullen (cc's en VQ tabellen etc. ) of is dat zoals in V1 nog een voorgeprogrammeerde waarde?
Voorbeeld: In je v1 zag ik bijvoorbeeld dat je uit 2 gaskleppen kon kiezen en je dus zelf geen waarde in kan vullen.

is je website al geupdate voor de V2 versie? Wellicht dat ik daar meer kan vinden dan jou hier het hemd van je lijf te vragen ;)

Grtz,
Daniel
Injector data kun je in versie 2 zelf ingeven, dus in principe kun je elke hoog ohmige injector gebruiken zolang je de bijbehorende injector data maar hebt.

De gasklep blijft een keuze menu zodat de beveiligingen bij een hangende gasklep of scheuren in het inlaat spruitstuk en dergelijke netjes blijven werken. De 68 mm klep van de LSJ wordt nu ook ondersteund.

Web site zal worden aangepast zodra ik versie 2 ga vrijgegeven.
Less Is More
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Bericht door Daan »

Ok, gaat goedkomen dan 8)
Plaats reactie