Inhouden en Motorlampje...
Inhouden en Motorlampje...
Vandaag even de Speedster uitlaten,motor warm, gas d'r op en.....in de 4e versnelling,na serieus doortrekken in de versnellingen dat wel, vermogen weg.
Kan gas geven wat ik wil maar bijna nul respons! Motorlampje knippert,wat ik trouwens ook nog nooit gezien heb, En gewoon geen toeren kunnen maken. Hij viel steeds verder terug, bijna naar 30km/h.
Auto langs de kant, opnieuw gestart en lampje uit,vermogen terug.
Moest toevallig om de hoek zijn waar 't gebeurde dus niet veel verder gereden.
15 min later weer een rondje, geen lampjes,motor warm, gas d'r weer op en,je raad het al, weer geen vermogen en een oranje motorlampje!!
Al rijdend motor af en weer gestart, lampje niet meer uit maar wel vermogen terug en goed rijden.... Al sputtert hij een beetje onderin de toeren maar dat is niet echt wat nieuws. Kan door de compressor komen misschien?!
Ben benieuwd wat er nu dus aan de hand is, iemand een idee?!
Gr. Paul
Kan gas geven wat ik wil maar bijna nul respons! Motorlampje knippert,wat ik trouwens ook nog nooit gezien heb, En gewoon geen toeren kunnen maken. Hij viel steeds verder terug, bijna naar 30km/h.
Auto langs de kant, opnieuw gestart en lampje uit,vermogen terug.
Moest toevallig om de hoek zijn waar 't gebeurde dus niet veel verder gereden.
15 min later weer een rondje, geen lampjes,motor warm, gas d'r weer op en,je raad het al, weer geen vermogen en een oranje motorlampje!!
Al rijdend motor af en weer gestart, lampje niet meer uit maar wel vermogen terug en goed rijden.... Al sputtert hij een beetje onderin de toeren maar dat is niet echt wat nieuws. Kan door de compressor komen misschien?!
Ben benieuwd wat er nu dus aan de hand is, iemand een idee?!
Gr. Paul
Nr.0672
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Knipperen betekent meestal een ernstige mis-fire waarbij de emissies dermate 'scheef' gaan dat er risico op kat-beschadiging ontstaat (meestal wegens veel onverbrande benzine er in)
Idd. codes even uitlezen en kijken waar hij over klaagt.
Klinkt als een ontsteking- of brandstofprobleem, maar kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.
Geen of nauwelijks gas meer kunnen geven is idd. nood-loop. Dan blijft hij nog wel draaien en je kunt een (beetje) vooruit, maar veel meer wil hij dan niet meer.
Bye, Arno.
Idd. codes even uitlezen en kijken waar hij over klaagt.
Klinkt als een ontsteking- of brandstofprobleem, maar kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.
Geen of nauwelijks gas meer kunnen geven is idd. nood-loop. Dan blijft hij nog wel draaien en je kunt een (beetje) vooruit, maar veel meer wil hij dan niet meer.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Nou ik heb hem al uitgelezen, stekkers los 'spontaan' lijkt me wat vreemd altijd en hij reed ook weer goed.
'het eenmalig (of meervoudig) uitvallen van 1 of meerdere cilinders'
Kan meerdere oorzaken hebben dus maar goed...
Resetten, weer naar huis gereden en ook weer even doorgehaald, niks. Geen lampjes, vermogen normaal,etc.
Kijken hoelang het zo blijft.
Gr. Paul
'het eenmalig (of meervoudig) uitvallen van 1 of meerdere cilinders'
Kan meerdere oorzaken hebben dus maar goed...
Resetten, weer naar huis gereden en ook weer even doorgehaald, niks. Geen lampjes, vermogen normaal,etc.
Kijken hoelang het zo blijft.
Gr. Paul
Nr.0672
Staat de auto veel buiten in de regen? Of heeft de auto ooit veel buiten gestaan.
Dan kan vocht het probleem zijn bij je ontstekingsunit.
(een scancauge is toch wel de moeite waard, niet alleen voor het uitlezen, maar ook gelijk resetten en kun je weer verder).
Dan kan vocht het probleem zijn bij je ontstekingsunit.
(een scancauge is toch wel de moeite waard, niet alleen voor het uitlezen, maar ook gelijk resetten en kun je weer verder).
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Zoals Mark al aangeeft, als hij zonder enige aanleiding in de noodloop gaat. Dus je voelt tijdens het acceleren geen rare dingen, dan is het waarschijnlijk geen echte misfire. Ik ben hier al bij een aantal Speedsters met meer dan 250 pk tegenaan gelopen.
De ECU meet het versnellingsgedrag van de krukas tijdens de arbeidsslag (= ontsteking), als dit gedrag teveel afwijkt van zijn referentie profiel, dan registreert hij misfires. Als hij teveel misfires registreert, dan gaat hij in de noodloop.
Ik heb de misfire detectie daarom uitschakelbaar gemaakt in versie 2.
De ECU meet het versnellingsgedrag van de krukas tijdens de arbeidsslag (= ontsteking), als dit gedrag teveel afwijkt van zijn referentie profiel, dan registreert hij misfires. Als hij teveel misfires registreert, dan gaat hij in de noodloop.
Ik heb de misfire detectie daarom uitschakelbaar gemaakt in versie 2.
Less Is More
en om wel echte misfires te voorkomen, wellicht tijdig bougies vernieuwen.
Veel vermogen = vuldruk = lastiger te onsteken = verhoogde kans op echte misfires vooral bij veel toeren.
In mijn geval (turbo 2.2) schrijft DBilas voor: gebruik originele GM bougies en vervang uiterlijk iedere 15.000 km.
gr,
The Duke
Veel vermogen = vuldruk = lastiger te onsteken = verhoogde kans op echte misfires vooral bij veel toeren.
In mijn geval (turbo 2.2) schrijft DBilas voor: gebruik originele GM bougies en vervang uiterlijk iedere 15.000 km.
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Om allemaal te beantwoorden:
-Heeft wel in de regen gestaan bij de vorige baas volgens mij, nu heeft hij al heel lang geen regen meer gezien!
-Exacte code heb ik zo niet meer
-Bougie's 1100km terug vervangen
Zat zelf al te denken aan Bobine of ontsteking maar liever niet natuurlijk.
Gr. Paul
-Heeft wel in de regen gestaan bij de vorige baas volgens mij, nu heeft hij al heel lang geen regen meer gezien!
-Exacte code heb ik zo niet meer
-Bougie's 1100km terug vervangen
Zat zelf al te denken aan Bobine of ontsteking maar liever niet natuurlijk.
Gr. Paul
Nr.0672