Weer een SC erbij

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Begin nu ook heel goed te begrijpen waarom mensen toch bezig blijven met meer vermogen. Denk dat ik ook in die bodemloze put ga vallen. Maar eerst een onderstel upgrade. Oh ja en andere remblokken. En een uitlaat. En een wideband lambda sensor. En wat andere belangrijke metertjes. En een circuittraining. Wat zeg ik, twee of beter nog drie! En wat geld ...
klinkt bekend :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Had het eigenlijk veel eerder moeten doen, maar hier het resultaat van een vermogensmeting met OBDTuner2. Voor wie dat niet weet, meting wordt gedaan door in de tweede versnelling op ongeveer 1500 toeren het gaspedaal snel volledig in te trappen. De meting start automatisch bij WOT. De gegevens voor mijn set up:
- toerental begrensd op: 6800 toeren
- gewicht: 975 kg (speciaal bij de vuilstort langs geweest)
- uitlaat: volledig NA met prekat verwijderd
- SC stage 2
- auto eerst op temperatuur gereden (15 km), vervolgens gaan meten
- zelfde weg, 2x heen en 2x terug
- achterwiel: 235/40-18 met gemeten omtrek van 199,5cm

Resultaat hieronder. Hoewel ik alles (temperatuur, luchtvochtigheid, gewicht, luchtdtuk, hoogte, wielomtrek) zoveel mogelijk correct gemeten heb en hier en daar zelfs aan de onderkant ben gaan zitten, komt er toch wel erg veel vermogen uit. Wat me vooral opvalt is de dip in het koppel tussen 3000 en 5000 toeren en het vlakke verloop van 5000 tot 6000. Door de uitlaat restictie had ik eerder iets verwacht van een geleidelijk afnemend koppel bij wat hogere toerentallen. Overigens is het gefriemel aan het begin (1500-2000 toeren) en het einde van de grafiek mijn schuld. Het eerste is de inschatting: weg volledig vrij en het tweede is dat ik 'm niet graag vol de begrenzer intrap en dus de neiging heb gas los te laten bij 6500 toeren (weet 't, mietje)

Voordat er mensen gaan roepen: kan nooit! Mij maakt het niet veel uit. Gaat er mij meer om om verschillen te zien na veranderingen. Van wat ik gelezen heb is 260PK met een standaard uitlaat wel aan de erg hoge kant. Maar ik rij nog steeds met een big smile rond, want eindelijk is de auto nu zoals ik 'm altijd hebben wilde
Bijlagen
Meting_02Aug2012 [800x600].jpg
Meting_02Aug2012 [800x600].jpg (86.24 KiB) 3256 keer bekeken
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2357
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

:thumbsup: :thumbsup:
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

ziet er mooi uit! :)
normaal gezien zo dat toch redelijk juist moeten zijn. al is het inderdaad wel wat veel met een standaard uitlaat, elke moter is verschilend. ik heb al de vergelijking gemaakt met de OBD 1 NA en HEINZ Aalst ( testbank) en dat was klop het zelfde. :shock:
Laatst gewijzigd door frederic op 16 okt 2012 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Wel apart die dip, want bij een SC kun je er vaak een lineaal langs leggen.
En 975kg is best aan het gewicht voor een SC. Mijne ooit bij Herman gemeten en was toen 902kg oid voor een volledig standaard NA Speedster met Stage 2 SC ombouw.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

NjomNjom !

:mrgreen:
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Bericht door Neetmans »

mooi project!!

Veel rijplezier ermee, en mooie getallen!!

Hoop dat ik dat straks ook kan zeggen :)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

975 kg is met mij er in. Dat gat van 70 kg klopt dan wel, aangenomen dat je de auto zonder berijder hebt gewogen.

Kan die dip ook liggen aan de benzinepomp? Zou ik overigens ook van verwachten dat dat juist bij hogere toerentallen een rol gaat spelen en ook niet meer vlak gaat lopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Ah natuurlijk; dan klopt het wel ja.

Een benzinepomp zal je gaan merken in de hogere toeren als ie 't niet meer trekt.
De restrictie van de NA uitlaatlijn zie je wel bovenin, dus er is nog wel wat te verbeteren. :wink:
334Nm is overigens erg veel voor een Stage 2, maar misschien staat de vervroeging wat optimaler dan de "standaard" SC's...
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Hm, uitgangspunt was een map die ik van Peter gekregen heb en die het heel aardig deed. Daarna heb ik een inleersessie gedaan voor de brandstoftabellen. Ik heb nog geen 'ignition and knock measurement' inleersessie gedaan, dus zal nog wel gebruikt maken van de waarden in de eerste map.

Denk dat ik eerst maar wat meer ga loggen en de uitkomsten bekijken om te zien wat er aan de hand is. Overigens voel je het koppel bij lage toeren wel heel goed.

Het enige verschil dat ik nog kan bedenken is dat ik altijd super tank. Peter heeft me eens verteld dat het voor de NA niets uitmaakt, omdat de ECU zich toch niet aanpast, maar had altijd het gevoel dat de motor toch wat meer presteerde. Kan natuurlijk puur tussen de oren zitten :)
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

:thumbsup:
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Hm, uitgangspunt was een map die ik van Peter gekregen heb en die het heel aardig deed. Daarna heb ik een inleersessie gedaan voor de brandstoftabellen. Ik heb nog geen 'ignition and knock measurement' inleersessie gedaan, dus zal nog wel gebruikt maken van de waarden in de eerste map.

Denk dat ik eerst maar wat meer ga loggen en de uitkomsten bekijken om te zien wat er aan de hand is. Overigens voel je het koppel bij lage toeren wel heel goed.

Het enige verschil dat ik nog kan bedenken is dat ik altijd super tank. Peter heeft me eens verteld dat het voor de NA niets uitmaakt, omdat de ECU zich toch niet aanpast, maar had altijd het gevoel dat de motor toch wat meer presteerde. Kan natuurlijk puur tussen de oren zitten :)
Met een SC moet je echt wel Super tanken, want anders pingelt/knockt ie en ik zou dat zeker eens een keer gaan loggen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:Met een SC moet je echt wel Super tanken, want anders pingelt/knockt ie en ik zou dat zeker eens een keer gaan loggen.
Courtenay mapt op 98, waar Peter op 95 mapt met zijn software.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Ik heb toevallig afgelopen keer op Zandvoort eerst de tank 95 leeggereden en in de pauze maar 98 gaan halen... moet zeggen naar mijn idee ging hij lekkerder op 98 s'middags. (Met een SC)

Gr. Paul
Nr.0672
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

De naam zegt het hem toch.... super charger. Anders had je een euro charger. :jump:


Grtz
captain slow
Plaats reactie