Weer een SC erbij

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Weer een SC erbij

Bericht door aboellaard »

Dit weekeinde na heel wat voorwerk de SC erop gezet. Wat rijdt dat lekker!! Wat me vooral opvalt is dat het koppel ook bij lagere toeren behoorlijk is toegenomen. En het geluid van die compressor ... verslavend.

Voor de statistiek. Configuratie (of hoe je dat ook noemt):
- Stage 2 met standaard uitlaat (OK, restrictie, ik weet het. Is het volgende)
- OBDTuner2
- LSJ gasklep
- LSJ injectoren, door Mark gematched geleverd (binnen 1%)

De ECU is door Peter al van een aardig in de buurt komende map voorzien. Startte in een keer, met een wat rauw stationair. Bij de eerste rit ging het toerental met gas loslaten haast richting de 500, om gelijk terug te schieten naar de 850 waar ie op ingesteld is. Bij het tweede ritje nauwelijks meer merkbaar. Nu nog een inleersessie als ik tijd heb.

Foto's hieronder van de motorruimte (niet heel veel plaats meer) en van linksonder achter het spatscherm, waar het luchtfilter (uiteraard), het benzinefilter (standaard NA filter) en de pomp voor de SC koeling een plaats hebben gevonden. Verder aan de rechterkant een catchtankje met een open filtertje. Heb al de leidingen voor de carterontluchting 15mm gemaakt, zodat in ieder geval de weerstand in de leiding wat minder is.

Wat wel opvalt is dat het uitlaatsysteem erg warm wordt. Logisch natuurlijk. Heb gelijk ook maar een extra hitteschildje gemaakt voor de schakelkabels en zit er over te denken een opening te maken in de onderplaat.

Commentaar van harte welkom. Ook -vooral- in de trend van, dit had je beter niet kunnen doen.

En voordat ik het vergeet, de pomp van de SC koeling is zogenaamd 'gravity fed'. Moet dus onder de uitlaat van het tankje zitten. Staat vast wel ergens, maar heeft mij een halve dag gekost voor ik er achter was dat als de pomp ook maar 5 cm boven de uitlaat zit, 't echt niet gaat werken.
Bijlagen
SC conversie_16Juni2012 007 [640x480].jpg
SC conversie_16Juni2012 007 [640x480].jpg (83.87 KiB) 4662 keer bekeken
SC conversie_16Juni2012 001 [640x480].jpg
SC conversie_16Juni2012 001 [640x480].jpg (81.11 KiB) 4659 keer bekeken
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2357
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

Prachtig ik begin er van te kwijlen
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ziet er goed uit.
Ik neem aan dat je de precat er toch ten minste uitgetikt hebt?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Welkom bij de SC club en geniet ervan!

Maarten
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Geweldig, alles ziet er ook strak uit.
Veel plezier en veilige sc km-ers.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

@smiley, de prekat is er al zolang uit dat ik dat helemaal vergeten was.

Nog wat wetenwaardigheidjes:
- ik heb alles in weekeinden in m'n eentje gedaan. Wilde ook per se de auto rijdend houden. En dat is heel goed te doen. Na alle voorbereidingen (brandstofleidingen verleggen, chargecooling radiator inbouwen, slangenwerk, pompje en vaatje en de kleine dingen, zoals het catchtankje voor de carterontluchting, de spanrol, wat slangen e.d.) was het inbouwen van de manifold en SC niet tijdrovend.
- waar ik het meeste tijd mee kwiit ben geraakt is het wachten op onderdelen omdat er weer ergens iets niet pastte. Dat was vooral bij het veranderen van de benzineleiding het geval
- ik heb de hele benzineleiding vervangen voor zg. AN6 koppeling en leiding. Heel mooi spul, maar ik zou het niet nog een keer zo doen. Kost teveel tijd en geld. En de OEM leiding is ook heel goed. Kan je heel goed bekijken als alles er uit ligt.
- de bouten van de extra spanrol zijn lange bouten waarmee de dynamo vastzit. Die krijg je er nooit in zonder de dynamo helemaal los te halen. Omdat me dat op dat moment teveel werk was, heb ik gaten in de bulkhead geboord zodat ik de bouten door de bulkhead kon halen. Dit kan je veel beter doen op het moment dat je de SC er op zet en de riem er toch af moet. kan je overal bij.
- heb nog nergens gelezen hoe het intake systeem er na conversie uit gaat zien. Iedereen zoekt dat zelf uit denk ik, of volgt Courtenay. Ik heb een 80mm 22 graden regenbuis bocht gebruikt en vervolgens een 45 graden 80mm alu buis. Komt qua lengte precies zo uit dat het open luchtfilter (K&N, universeel) helemaal tegen de zijwand uitkomt. Gat in de alu buis voor de temp sensor en de alu buis met twee gekoppelde buisklemmen vastgezet aan het frame. Zit als een huis
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

Zeer handig die uitleg! Straks is het mijn toer :?

Bij jouw is het ook voor dagelijks gebruik toch, met welke olie en sparkplugs rijd je dan het best?
Ik las ook ergens dat het wel kan zijn dat als je met te dunne olie rijd er veel olie in de catch tank komt.
Nu rijd ik op 5W40
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Alvast succes met je ombouw. Hoe eerder hoe beter :D

Geen idee hoeveel olie ik in de catchtank kan verwachten. Lijkt samen te hangen met het gebruik. Ik rij geen trackdagen en de motor wordt eigenlijk nooit zwaar belast. Maar nog geen ervaring. Ik rij zelf ook 5W40 en met de normale NA bougies. Wat olie betreft staat er een heel goed topic op het UK forum: hier Van iemand die er werkelijk iets over weet. Volgende beurt (snel) stop ik er wel iets koelere bougies in.

Belangrijkste voor mij is nu de inleersessie. Dat maakte bij de NA al heel wat verschil.[/url]
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

wat heb je gebruikt voor catchtank? gekocht of zelf gemaakt 8)

ik hoop dat alles goed gaat met die software, want daar ga ik ook mee rijden. als er update ' s zijn laat me iets weten :roll:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Catchtank is van D1 Spec, net geen halve liter. Zie foto. En wat die software betreft, ik heb meer vertrouwen in Peter dan in wat door verschillende tuners geleverd wordt. Je kan precies zien wat de motor doet en alle belangrijke tabellen en parameters veranderen.

Niet dat ik er de ballen verstand van heb en aan tabellen ga sleutelen, maar toch controleer ik na elke verandering en na wat ritjes met OBDTuner (nu OBDTuner2 Mark III, highly improved and recommended by professionals worldwide :wink: ) de gegevens even om te kijken of er ergens niet iets al te veel uit de bocht loopt.
Bijlagen
SC conversie_16Juni2012 008 [640x480].jpg
SC conversie_16Juni2012 008 [640x480].jpg (71.85 KiB) 4529 keer bekeken
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

ja idd nu heb ik de eerste versie voor 2.4 inlaat. zeer tevreden hier van!
de wagen staat nu op 185 pk. maar ja dat word je rap gewoon :lol:

die tank :shock: , tof ding waar kan je dit bestellen?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

heb zelf een tijd met de 2.4 inlaat en 65mm gasklep gereden en geloof me, zo'n SC is heel wat anders. Wat me wel opvalt trouwens is dat het open luchtfilter nu nauwelijks meer te horen is. Was met de NA wel anders. Zal wel hetzelfde effect zijn als een turbo heeft op een uitlaat: de SC blokkeert het intake geluid. Maar dat opspinnen van de SC is wel geniaal.

Zoek even op 'D1 spec catchtank' en gij zult vinden :) Ik weet niet meer waar ik 'm gekocht heb want ik heb ondertussen zoveel van die kleine dingetjes her en der vandaan gehaald. Ging mij ook niet om de bling, maar meer om een functioneel tankje. Zit toch ergens waar je 'm niet kan zien.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

aboellaard schreef:heb zelf een tijd met de 2.4 inlaat en 65mm gasklep gereden en geloof me, zo'n SC is heel wat anders. Wat me wel opvalt trouwens is dat het open luchtfilter nu nauwelijks meer te horen is. Was met de NA wel anders. Zal wel hetzelfde effect zijn als een turbo heeft op een uitlaat: de SC blokkeert het intake geluid. Maar dat opspinnen van de SC is wel geniaal.
Dat 'opspinnen' van de SC hoor je vooral doordat je een open luchtfilter hebt, met de gesloten filterkast hoor je slechts een klein fluitje.
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

Hoj,

Hoe gaat het met je sc al een beetje gewoon dat vermogen? 8)
Is er ondertussen al iets veranderd aan die software of is het niet nodig?
Peter vertelde mee een paar weken terug dat die nog steeds in de test fase zit :?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Nadat ik eerst de 250KPa MAP sensor vervangen had door een echte Delphi 200KPa, is alles pas echt OK. Het aanvankelijk wat rauwe lopen bleek dus aan de verkeerde MAP sensor te liggen. Is ook nogal wat onduidelijkheid over. Toen ik erachter kwam dat ik niet de juiste had, ben ik eens bij Opel gaan informeren. Na veel gezoek bleek het partnummer dat ik had (via UK forum geloof ik) niet meer te bestaan en was opgevolgd door iets anders: een 250KPa sensor. Toen maar bij Brezan gaan vragen en hadden er zelfs eentje en jawel hoor, een 255KPa Facet, die zogenaamd compatibel moet zijn. Misschien zo voor de Opel modellen (1.7 CDTI etc geloof ik), maar niet voor de SC conversie.

Ik kwam er overigens pas achter nadat ik ging loggen met OBDTuner2. Of liever gezegd, Peter kwam erachter nadat ik een log file had opgestuurd.

Juiste MAP sensor erin (besteld bij Courtenay en die halen het stickertje eraf ... flauw), gechecked met OBDTuner en nu wel keurig op 100KPa bij niet draaiende motor. Starten en draaien zonder enig probleem. Had vanaf het begin gemoeten. Ga nu heel snel een inleersessie doen waarbij alles nog een beetje beter zou moeten worden.

Overigens ging het rijden met de 250KPa MAP sensor na een tijdje ook prima en zou ik gewoon nietvermoedend doorgereden zijn als ik het niet gecontroleerd had.

En ja, dat vermogen. Heerlijk rijden, vooral ook omdat er totaal geen vermogens gat is. In z'n 5 vanaf 80 gewoon gas geven en gaan. En het leuke is dat er zo veel vermogen is bij gekomen dat je niet het idee hebt dat het na 10 kilometer al gewoon is. Had ik wel steeds met de NA tuning. De verschillen waren daar stapsgewijs gewoon te klein om veel indruk te maken. Ik denk dat ik nu wel een maand nodig heb om te wennen :D Begin nu ook heel goed te begrijpen waarom mensen toch bezig blijven met meer vermogen. Denk dat ik ook in die bodemloze put ga vallen. Maar eerst een onderstel upgrade. Oh ja en andere remblokken. En een uitlaat. En een wideband lambda sensor. En wat andere belangrijke metertjes. En een circuittraining. Wat zeg ik, twee of beter nog drie! En wat geld ...
Plaats reactie