Weer een SC erbij

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Verdorie..... je hebt ook gelijk! Stom.. ;)

Soms is het zoveel makkelijker dan je denkt he, 't is eigenlijk heel logisch... :!:
Nr.0672
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:
Exmantaa schreef:Met een SC moet je echt wel Super tanken, want anders pingelt/knockt ie en ik zou dat zeker eens een keer gaan loggen.
Courtenay mapt op 98, waar Peter op 95 mapt met zijn software.
Is inderdaad maar net waarmee en hoe je de mapping afstelt, maar door de relatief hoge compressie met een SC zul je met 98 flink meer voorontsteking kunnen draaien.
:wink:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Heb eerst even wat gelezen over kloppen, detonatie etc. Leuk artikel: http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... Detonation. Ik begrijp daaruit dat pingelen eigenlijk detonatie is en helemaal niet zo schadelijk. Voor-ontsteking, of pre-ignition (heet dat kloppen in het nederlands?) is dus wel heel schadelijk.

En nu nog een vrijwilliger die een en ander op onze motortjes uit gaat proberen :D

Trouwens een wonder dat alles zo maar werkt met een compressor er op
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

aboellaard schreef:Heb eerst even wat gelezen over kloppen, detonatie etc. Leuk artikel: http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... Detonation. Ik begrijp daaruit dat pingelen eigenlijk detonatie is en helemaal niet zo schadelijk. Voor-ontsteking, of pre-ignition (heet dat kloppen in het nederlands?) is dus wel heel schadelijk.
Trouwens een wonder dat alles zo maar werkt met een compressor er op
Kloppen is pingelen is detonatie => kan heel schadelijk zijn.

Er zijn 2 soorten: low speed knock en high speed knock. Vooral de highspeed knock is erg schadelijk en het kan zelfs al te laat zijn op het moment dat je het hoort. Dit is een heel hoog pingel geluid. En afhankelijk van de hardware in je motor vormt dit al snel gaten in je zuigers......

De standaard SW werkt ook niet meer helemaal lekker bij SC ombouw met hogere vermogens, ik weet niet van waar af, maar bij mij heeft Peter de SW nog aangepast na de eerste tests omdat er fout klop werd gedetecteerd.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Bericht door Neetmans »

Maarten schreef: Kloppen is pingelen is detonatie => kan heel schadelijk zijn.
Ben je hier zeker van ?

Kloppen/pingelen gebeurd naar mijn weten voor het bereiken van de zuiger van het BDP,
Detonatie gebeurd na het bereiken van de zuiger van het BDP dacht ik ?

dat het allen schadelijk is klopt wel :D
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Maarten schreef:
aboellaard schreef:Heb eerst even wat gelezen over kloppen, detonatie etc. Leuk artikel: http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... Detonation. Ik begrijp daaruit dat pingelen eigenlijk detonatie is en helemaal niet zo schadelijk. Voor-ontsteking, of pre-ignition (heet dat kloppen in het nederlands?) is dus wel heel schadelijk.
Trouwens een wonder dat alles zo maar werkt met een compressor er op
Kloppen is pingelen is detonatie => kan heel schadelijk zijn.

Er zijn 2 soorten: low speed knock en high speed knock. Vooral de highspeed knock is erg schadelijk en het kan zelfs al te laat zijn op het moment dat je het hoort. Dit is een heel hoog pingel geluid. En afhankelijk van de hardware in je motor vormt dit al snel gaten in je zuigers......

De standaard SW werkt ook niet meer helemaal lekker bij SC ombouw met hogere vermogens, ik weet niet van waar af, maar bij mij heeft Peter de SW nog aangepast na de eerste tests omdat er fout klop werd gedetecteerd.
De standaard "SW"aangepast? :?:


Detonatie, kloppen, pingelen, allemaal hetzelfde en afhankelijk van hoeveel (zeer) schadelijk voor je zuiders. (De 2,2 heeft nogal een dun bovenste zuigerveer-wandje en door de hoge piekdrukken bij detonatie wil die dan snel breken...)
Ontsteking van de SC dus loggen op evt. knock!

De echte "pre-ignition" waar hier ook over gesproken is is is wat anders en dan ontsteekt je mengsel al (ver) voordat de zuiger in BDP staat.
hitman
Actief lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jun 2012 19:47
Locatie: Lo Reninge Belgie

Bericht door hitman »

ofwel komt de bovenste zuigerveer vast te zitten door dat het buitenste materiaal van de zuiger door de detonatie samen is gedrukt
de speling voor het zuigerveertje is dan weg en kan niet meer naar behoren bewegen

als je detonatie waarneemt stop dan en ga het gaan uitzoeken maar zeker niet gaan verder rijden
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Bericht door Neetmans »

@exmantaa

klopt je hebt gelijk.

kloppen/pingelen/detonatie komt vaak na BDP
en pre-ignition voor BDP...

maar beiden willen we niet :)
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Neetmans schreef:@exmantaa

klopt je hebt gelijk.

kloppen/pingelen/detonatie komt vaak na BDP
en pre-ignition voor BDP...

maar beiden willen we niet :)
Kloppen/pingelen komt ook voor bdp. Probleem is dat de verbrnding te snel en ongecontroleert gaat waardoor er grote druk pieken ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld bij een hoge compressie druk en slechte brandstof, deze gaat dan zelf ontsteken (als een diesel) en gaat dan meestal op meerdere plaatsen tegelijk branden in de verbrandingskamer en start niet meer bij de bougie en versprijd zich vanaf daar.
Koolresten, slechte, laag octaan brandstof hoge omgevings- motor- inlaatlucht- temperaturen zijn de grote risicos
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Boekenwijsheid: detonatie wordt veroorzaakt door het explosief in plaats van gecontroleerd verbranden van het lucht/brandstofmengsel. Er onstaan een of meerdere drukgolven en er zijn veelal meerdere punten waar de verbranding/explosie start. De drukgolf veroorzaakt een slag op de motor en veroorzaakt een typisch geluid (het kloppen/pingelen). De klopsensor is dan ook een sensor die dit geluid herkent (ergens rond de 6 KHz). Detonatie heeft niets to maken met zelfontbranding, maar volgt nadat de bougie gevonkt heeft. Het wordt in de hand gewerkt door omstandigheden die Maarten al aangeeft. Octaangehalte van brandstof is een maat voor hoe goed de brandstof bestand is tegen detonatie en heeft eigenlijk niet eens iets met het werkelijke octaangehalte te maken. Dezelfde bestendigheid kan bereikt worden met octaan, maar ook met andere additieven.

Pre-ignition is spontane zelfontbranding, dus niet in gang gezet door de bougie. Gebeurt dus altijd ruim voor BDP en is altijd zeer schadelijk. Meestal overleeft een motor maar een of hoogstens een paar cycli.

Het punt met het optimaliseren van het koppel van de motor is dat het optimale moment van maximale druk in de cylinder vaststaat. Dat is een vaste waarde: 14 graden na BDP. Om dat te bereiken moet de bougie voor BDP vonken, zodat volledige verbranding precies op 14 graden na BDP optreedt. En dat is dus de kunst van het vervroegen van het ontstekingstijdstip.

Einde boekwijsheid. Met zo'n compressor wordt natuurlijk de absolute druk in de cylinder veel hoger. Compessieverhouding is nog steeds hetzelfde, maar onder boost heb je haast twee maal zoveel lucht (ik zie ongeveer 0.8 bar boost bij acceleratie). En dan gaat de kwaliteit van de brandstof (bestendigheid tegen detoneren) toch wel een rol spelen denk ik. Vooral als je wat gaat spelen met het ontstekingstijdstip. Voor mij heeft Tibby dus gelijk, het heet niets voor niets een SUPERcharger :D
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

:jump:
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Herman schreef:Meningen zijn wel verdeeld of het echt goed werkt.
Heb je wat iat cijfers van ervoor/erna bij jou herman?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Ik ben eerlijk gezegt nu al bang voor de drijfstangen en zuigers. Dus nog meer druk hoeft van mij niet zo met het standaard motortje. GM geeft geloof ik 250PK op als een bovengrens, maar ik neem aan dat koppel een grotere boosdoener is dan vermogen. Dat cijfer van 250PK is natuurlijk nooit exact en het zou leuk zijn om te weten wat ze er eigenlijk mee bedoelen (zoiets als mean time to failure onder bepaalde belastingen oid).

Zie ondertussen ook wel in hoe makkelijk het is geld te blijven besteden. Zo'n 250PK is leuk, maar 400 is nog leuker natuurlijk :D Dus met een schuin oog naar een B207 uitkijken en alvast wat lezen over ECU's kan nooit kwaad. En ondertussen leren sturen natuurlijk.

Geloof dat ik maar een stuk ga fietsen, veel gezonder
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maarten schreef: De standaard SW werkt ook niet meer helemaal lekker bij SC ombouw met hogere vermogens, ik weet niet van waar af, maar bij mij heeft Peter de SW nog aangepast na de eerste tests omdat er fout klop werd gedetecteerd.
De problemen die ontstaan met hogere vermogens op de z22se hebben te maken met de ontstekingsmissers. Hierbij gaat het niet om klop, maar om het niet ontsteken van het mengsel. Dat is opzich weer niet schadelijk voor je motor (voor zover ik weet), maar wel voor je katalysator. Daarom neemt de ECU hierop actie als hij er teveel ziet.
Het verhaal is dat dit bij compressors met meer vermogen voorkomt doordat er torsie optreed in de krukas. De ECU bepaald of er ontsteking heeft plaatsgevonden a.d.h.v. de snelheidsverandering op de krukas. Door de torsie komen hier verkeerde waardes uit die de ECU interpreteerd als een onstekingsmisser en grijpt in.

In OBDTuner stage 2 is het dus mogelijk om deze routine uit te zetten in de ECU.

Het is op dit moment niet mogelijk met OBDTuner om de klop routine uit te schakelen. En ik denk ook niet dat je dat moet willen. Dat is echt wel de safeguard voor deze motor..

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie