Tikkende klep geluid?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Tikkende klep geluid?

Bericht door Oblivion »

Sinds een paar dagen hoor ik een soort van klep die even open/dicht tikt zodra ik op de gas druk.
Het komt alleen bij de eerste seconde voor dat ik gas geef.
Waar komt dit precies vandaan (uit motor?) en hoe kan ik dit oplossen?
Speedster 75
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Niemand een idee?
Speedster 75
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Oblivion schreef:Niemand een idee?
motersteun ?
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Kasper
Actief lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:46
Locatie: Midden NL

Bericht door Kasper »

Manta79 schreef:
Oblivion schreef:Niemand een idee?
motersteun ?
Ik denk dat er inmiddels wel meer rammelt bij Oblivion :x. (Ik bedoel het niet verkeerd Oblivion :wink:).
# 0695
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

ketting, ketting spanner al een nieuwe versie er in?
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Eigenlijk niet Kasper :p. Ondanks het ongeval zit alles nog goed vast. Het verbaasd me dat de lamp zelfs niet trilt na die volledige impact. Knap dat de cover van de lamp nog heel is terwijl het hele gewicht van een auto daar op heeft gedrukt. (centrale impact punt) Hoewel de lamp wel aan vernieuwing toe zal zijn, is half open...
Speedster 75
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Die lamp kun je toch open maken, reinigen en terug kitten Sander.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Hey Speedokus dat ga ik proberen, er is een klein stukje afgeschuurd door de impact van auto. Maar het zou me serieus wat besparen (1350 euro winst van verzekering)

Volgens een vriend komt het tikkende geluid van de aandrijving, de tandwielen die in verbinding staan met het wiel rechtsachter. Elke keer er lichtjes op de gas wordt gedrukt is die eerste 100ste van een seconde een tik geluid. 1 van deze dagen gaat hij de diffuser eraf nemen om te kijken wat voor speling er op staat. Aangezien het geluid van rechtsachter komt leek het voor mij door de motor te komen.
Speedster 75
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Kettingspanner stuk?
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Het is helaas nog niet opgelost. In een lage versnelling hoor ik dat licht tik geluid net bij het optrekken.
Andere momenten daarna een seconde een licht "trrrrrr" geluid bij het overschakelen naar hogere versnelling met gas geven. Het probleem is rechtsachter en beter merkbaar als ik schakel in een bocht naar rechts. (als druk op rechterwiel verminderd / omhoog wordt getilt)

Ik zal deze week maar eens naar Opel proberen te gaan maar je zou dus kettingspanner verwachten? Hoeveel kost het om dit bij hun te bestellen/plaatsen? Iemand ervaring?
Speedster 75
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ketingspanner is duur bij Opel. Ik dacht 130 E of zo.

Als die het geluid veroorzaakt, zou ik niet weten hoe een rechterbocht dit kan versterken?
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Tikkende klep geluid

Bericht door S. Gonzales »

Misschien de volgende punten even checken:
Als eerste, zit je RA wiel nog goed vast? Klinkt simpel maar je zou niet de eerste zijn. FF checken met een momentsleutel.
Zit er een balanceerloodje aan de binnenzijde van de velg die de handremkabel of de ABS kabel aantikt? Auto aan rechterzijde opkrikken en wiel met de hand draaien, goed voelen, kijken, luisteren. Controleer meteen of er speling op de too-links zit (de draagarm zal dan speling hebben van voor naar achter v.v.) en de bovenste en onderste kogel (wiel+naaf zal dan speling hebben van binnen naar buiten v.v.)
Heb je de hoes van de homokineet (aandrijfas) bekeken? Is er vet uit geslingerd? Hopelijk zet dit je op een spoor, want een tikkende klep reageert doorgaans nu eenmaal niet op linker- of rechterbochten.
Succes.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Klinkt als homokineet, meestal word dit geluid versterk in de bochten.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1451
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

hey manta dat gaat onze grensbewoner niet kennen zele ( dat is hier een cardankoppeling of e kruiske :lol:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Ja en zelfs een cardankoppeling ken ik niet omdat autotechniek mij onbekend is :). Ik ben hier zowat de enige speedster bezitter die echt totaal niets van auto`s kent :D.
Het zal in ieder geval niet aan de velg liggen, die heb ik namelijk vervangen voor de keuring. Beide hebben hetzelfde probleem.

Als ik op een zeer laag toerental beetje gas bijgeef hoor ik dat tik geluid duidelijker. Is enkel en alleen bij eerste honderste van een sec gas geven, daarna niet meer eens het wiel rechtsachter wordt aangedreven. Het zorgt er bij heel warm weer ook soms voor dat de auto soms stationair wilt gaan lopen. Nu bij het koudere weer niet meer.
Misschien belangrijk punt: Als ik de auto opkrik en dan zelf handmatig mijn velg links/rechts beweeg hoor ik dat tik geluid ook.

Thanks Gonzales, die informatie ga ik meenemen.
Speedster 75
Plaats reactie