Auto loop niet vloeiend tot 3000 toeren

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
robyred
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:00

Auto loop niet vloeiend tot 3000 toeren

Bericht door robyred »

Tot 3000 toeren mijn speedster, op costant toeren draaiende motor, lijkt een electrische of carburatie probleem te hebben, want het loopt niet vloeiend. Na de 3000 de motor loopt perfect.
Bij de Opel dealer, zeggen ze dat ze onder 3000 de auto is inderdaad "zenuwachtig", maar verder er is niets mis mee.

Ik heb een nieuwe dynamo en nieuwe bougie laten monteren, maar het probleem is niet opgelost.

Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
jaco
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 okt 2011 15:04

Bericht door jaco »

heb je al een egr cheater?
robyred
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:00

Bericht door robyred »

" heb je al een egr cheater? "

Wat betekent dat? Kan je meer duidelijk zijn? Grazie :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

De egr is een onderdeel op je motorblok wat tijdens koude start slecht verbrande uitlaatgassen terug in je luchtaanzuiging stuurt om opnieuwe verbrandt te worden.
Dat is om aan emissie eisen te voldoen.

Tot zover het goede nieuws.
Het slechte is dat het ding verstopt kan raken en de motor rare dingen laat doen.
Sommigen verwijderen de egr, en vervangen hem door een cheater (omdat de motorelectronica nog moet denken dat hij wel aanwezig is)

Gezien je reactie zal hij wel niet verwijderd zijn.
Als je 2 rechterhanden hebt, zou je hem een los kunnen maken en schoon kunnen maken, want het mechanisme kan vastlopen door de roetuitstoot.

Het is die zilverkleurige cilinder die met 2 bouten vastzit.
Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Is dit een 2,2 NA (denk het wel) of een Turbo??
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Bovenop je motorblok zit een ontstekingunit (Z22SE Ignition coil, Delphi, Vauxhall partnummer 12580537), die zou het ook kunnen zijn. Ik heb afgelopen zomer ook vreemde verschijnselen gehad in de lage toeren en het bleek dit ding te zijn.

Bij Vauxcentre, Engeland is hij met verzenden 165 Britse Ponden (202 euro) en hier bij de dealer 350 euro, Vauxcentre zit ook op Ebay. Zorg dat je met zekerheid de Delphi versie koopt en niet de goedkope chinese versie (die zijn hier al getest...)

Probeer er 1 van iemand te lenen voor een ritje om er zeker van te zijn...maar mijn gevoel zegt dat je het hier moet zoeken.


Succes met het zoekwerk, probeer zeker eerst eens de EGR schoon te maken.

P.S. ik heb nog 4 EGR cheaters liggen, 5 euro incl verzenden en schemaatje.
"A je to !" #0047
robyred
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:00

Bericht door robyred »

Bedankt idereen!

@Exmantaa: Het is een 2.2

@Smiley: Hoe maak ik het cilinder schoon?
robyred
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:00

Bericht door robyred »

Ik bedoelde: Hoe maak ik de EGR cylinder schoon?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Afbeelding

Draai de egr om als je hem losgemaakt hebt.
Daar zie je een gat en een halve bol.
Het gat is de aansluiting naar je inlaatspruitstuk.
De halve bol is het open/sluit mechanisme. (wat je soepel in zou moeten kunnen drukken)
Maak dat deel met een staalborstel en remmenreiniger schoon, tot je hem soepel heen en weer kun duwen.
Er is kans dat het probleem weer terug komt, als er weer roetopbouw is.

Opel heeft erkent dat het ding brak is, en je kunt hem ook compleet uitschakelen, door op de plek waar je hem losschroeft een opel afbindklep te plaatsen.

Hier heb je een voorbeeld van die afbindklep, waarbij de egr met 1 schroef is teruggeplaats.
Hij werkt dan nog (die halve bol komt deels uit de egr) voor de electronica, maar technisch niet meer.
Je kunt hem ook met 2 bouten terug zetten, maar dan moet je met revetten aan de slag, om de egr een goede centimeter van de afbindklep aan uitslagruimte te geven.

Afbeelding

Nog drastischer is om de egr compleet te verwijderen. Dan heb je de eerder vermelde cheater nodig.

Begin eerst met schoonmaken zou ik zeggen, voor je drastischer dingen gaat doen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie