Pagina 1 van 5

oil catch tank

Geplaatst: 30 okt 2012 16:45
door hitman
Heb een oil catch tank gekocht maar heb er mijn bedenkingen bij
Even graag jullie meningen en raad hieromtrend
het is een chinees van het merk D1 spec

op de foto's hieronder kun je zien welke het is
nu de aansluitingen van de ingaande en uitgaande gassen zitten naast elkaar zoals je ziet
maar dan kunnen de gassen toch direct van de inlaat naar de uitlaat stromen
Er zit daar nergens een scheidingswand of een pijp naar beneden

Ben ik hier gechineesd of zo

Geplaatst: 30 okt 2012 17:40
door Herman
Deleted

Geplaatst: 30 okt 2012 18:01
door aboellaard
Vergeet de bodem niet :D

Ik heb ook zo'n D1Spec (met bodem) voor de carterontluchting. Mijn ervaring met SC conversie is dat er weinig of geen olie in komt, meer theewater. Zie onderwerpje op dit forum. Blow-by gassen die waterdamp veroorzaken blijkbaar. Catchtankje werkt dus wel. Maar je ruikt wel een heel duidelijke olie lucht als de SC moet werken. Is op het UK forum ook een en ander over te lezen. Is weer afhankelijk van waar je het filtertje plaatst.

Ik ga het filtertje wat meer naar onderen in de luchtstroom van het zijrooster plaatsen. Zit nu nog helemaal boven. Kijken of dat scheelt. En aangezien ik nu de wielkastbekleding weg moet halen om bij de catchtank te komen, ga ik ook een wat beter toegankelijk aftapslangetje fabrieken. Van het aftappunt onderaan de catchtank via een slangetje naar een makkelijk bereikbaar punt bedoel ik.

Is me wel duidelijk dat die carterontluchting niet de manifold in moet. Wel makkelijk om die rommel zo kwijt te raken, maar dan mag je ook je laminova's om de paar weken schoonmaken

Geplaatst: 30 okt 2012 20:25
door the-duke
Die van mij is net zo simpel:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... c&start=15 en ik kan je zeggen dat die prima olie en (gelukkig) vooral condenswater afvangt.

Gr,
The Duke

Geplaatst: 03 nov 2012 9:13
door hitman
oil catch tank dan maar een beetje aangepast

dit is een foto van het internet van hoe ik het wilde hebben

Geplaatst: 03 nov 2012 9:21
door hitman
enkele pics

Geplaatst: 03 nov 2012 9:24
door hitman
nog verder enkele pics

is er geen truc om de foto's volgens volgorde te laten verschijnen?

Geplaatst: 03 nov 2012 14:10
door speedokus
ik heb ook een tijdje geleden zo,n catchtankje gemonteerd.
Heb ook de 2.4 inlaat, maar er komt eigenlijk niks in het tankje.
Het is eigenlijk meer voor een supercharger of een turbo.
Laat even weten of er bij jou wel iets inkomt, dan moet ik hem misschien wat lager monteren.
Succes Jan.
Grt speedokus. :D

Geplaatst: 12 nov 2012 15:54
door aboellaard
Dat slangetje aan de onderkant, voer je daarmee gelijk de vloeistof af, of heb je nog ergens een kraantje gemonteerd?

Ik heb zondag ook wat geknutseld aan de catchtank. Was de eerste keer sinds een paar maanden dat ik alles eens goed bekeken heb. SC in dit geval. Wat vooral opviel was de hoeveelheid 'sludge' in zowel de ingaande als de uitgaande tule. Cremekleurige olieachtige rommel. Ook wat aan de binnenkant van de tank, maar niet heel storend. In de tules was het gevolg wel dat de binnendiameter enorm afgenomen was. Raar eigenlijk, omdat die rommel met een luchtspuit heel makkelijk te verwijderen was. En waarom die slurrie nou precies daar zit? Misschien omdat de tank koeler is en een bepaalde fractie uit de gasstroom gedistilleerd wordt en dus neerslaat op de koelere delen? Lijkt me alleen niet erg gezond als de boel echt dichtslibt.

Heb nu dus ook maar een tule aan de onderkant gemaakt en een slangetje naar onderen. Vloeistof wordt dus direct afgevoerd. Alleen dan is het dus geen catchtank meer :D

Daar is het probleem van de slurrie nog niet mee opgelost. Toch even in de gaten houden dus

Geplaatst: 12 nov 2012 15:55
door aboellaard
Dat slangetje aan de onderkant, voer je daarmee gelijk de vloeistof af, of heb je nog ergens een kraantje gemonteerd?

Ik heb zondag ook wat geknutseld aan de catchtank. Was de eerste keer sinds een paar maanden dat ik alles eens goed bekeken heb. SC in dit geval. Wat vooral opviel was de hoeveelheid 'sludge' in zowel de ingaande als de uitgaande tule. Cremekleurige olieachtige rommel. Ook wat aan de binnenkant van de tank, maar niet heel storend. In de tules was het gevolg wel dat de binnendiameter enorm afgenomen was. Raar eigenlijk, omdat die rommel met een luchtspuit heel makkelijk te verwijderen was. En waarom die slurrie nou precies daar zit? Misschien omdat de tank koeler is en een bepaalde fractie uit de gasstroom gedistilleerd wordt en dus neerslaat op de koelere delen? Lijkt me alleen niet erg gezond als de boel echt dichtslibt.

Heb nu dus ook maar een tule aan de onderkant gemaakt en een slangetje naar onderen. Vloeistof wordt dus direct afgevoerd. Alleen dan is het dus geen catchtank meer :D

Daar is het probleem van de slurrie nog niet mee opgelost. Toch even in de gaten houden dus

Geplaatst: 12 nov 2012 18:23
door the-duke
Heb nu dus ook maar een tule aan de onderkant gemaakt en een slangetje naar onderen. Vloeistof wordt dus direct afgevoerd. Alleen dan is het dus geen catchtank meer
Klein advies: dit lijkt me geen goed idee om 2 redenen:
1) kan nu via afvoerslangetje ongefilterde buitenlucht (lees zand etc) naar binnen zuigen
2) je hebt nu minder goede carterventilatie (zuigt niet meer), waardoor je olie sneller achteruit gaat in kwaliteit (benzinedampen / vocht etc. bende die in de motor blijft i.p.v. in je catchtank)

Gr,
The Duke

Geplaatst: 12 nov 2012 18:57
door hitman
slangetje is afgestopt op uiteinde en kan afgelaten worden
slangetje loopt tot bij de de triangel eventjes daar met de hand voelen op de onderplaat en je hebt hem
slangetje is al bij al een 0.6m en is bij de test getest geweest op lekkages en dergelijke
dus ben ik niet bang van vuil meezuigen of zo

maar openlaten zou ik inderdaad niet gaan doen zoals the duke vermeld

maar zeer zeker bedankt voor de opmerkingen of bedenkingen want een foutje of verkeerde redenering is snel gemaakt

zie foto van de plaatsing en heb ook nog nieuwe motorsteunen gezet

Geplaatst: 12 nov 2012 19:05
door hitman
vloeistof of sludge kan van door de inlaat afgelezen worden op het peilbuisje

Of ik nu sludge vorming ga hebben voor de moment (2.4 inlaat en co) weet ik niet maar tis in alleszins al klaar voor de sc in de toekomst en op een goeie plaats dacht ik.

Geplaatst: 13 nov 2012 8:31
door speedokus
belemmerd ie nu niet de extra koeling van de motor via de sidepods?
Grt Speedokus.

oil catchtank

Geplaatst: 13 nov 2012 9:09
door S. Gonzales
speedokus schreef:belemmerd ie nu niet de extra koeling van de motor via de sidepods?
Dat lijkt mij in dit geval geen enkel probleem.

Ben zelf aan het overwegen om op de uitgaande slang van de catchtank een (verloop)T stuk te plaatsen met een restrictie in een slangetje naar de aanzuigbuis. Dus met een aansluiting tussen de TB en het luchtfilter en de doorgaande slang naar een (uitblaas/carterontluchtingsfilter)filter. Mocht er voldoende onderdruk ontstaan kan er sowieso geen ongefilterde lucht naar binnen komen want wordt dan aangezogen via het ontluchtingsfilterje. Ik zou er alleen graag een klepje tussen hebben die een beperkte hoeveelheid carterdamp doorlaat richting de inlaat en bij eventuele overdruk op de catchtank, de aftakking naar de inlaatbuis afsluit. Een soort begrenzer dus waardoor hopelijk alleen damp/condens door de motor teruggevoerd wordt.
Bestaan zulke klepjes Arno? Ik ken ze alleen als eenrichting klep.