Pagina 2 van 5

Geplaatst: 13 nov 2012 11:51
door aboellaard
En op zo'n manier wordt die ontluchting toch wat meer dan een slangetje ...

Overigens heb ik nog steeds het luchtfiltertje aan de catchtank hangen, dus de carterventilatie is ongeveer hetzelfde gebleven. Lijkt me ook belangrijk omdat ik altijd begrepen heb dat het probleem bij SC is dat de diameter van de ontluchting (die op het deksel) niet groot genoeg meer is.

Goed dat je dat zegt van die aanzuiging, had ik weer geen rekening mee gehouden. Nieuw probleem is dan dat ik wat extra gaten moet boren in het pijpje dat ik, net als Hitman, in de catchtank heb gemaakt. Heb ik nu nog niet gedaan. Ik wil voorkomen dat met vrieskou de zaak in de catchtank bevriest en dat pijpje effectief afsluit. Word je natuurlijk ook niet vrolijk van.

Ik heb ook het filtertje wat meer naar onderen aangebracht om van die vervelende olie lucht af te komen. Vooral als je met open dak of open raam rijdt toch wel behoorlijk aanwezig.

Geplaatst: 13 nov 2012 13:03
door frederic
ik heb gemerkt dat als er te veel van die soep in het tankje zit, begin je het te ruiken.

heb nu ook een leiding gemonteerd onderaan het tankje. ik was het beu om telkens de soep af te laten. de auto's achter mij kunnen nu wat slippen :lol:

Geplaatst: 13 nov 2012 14:33
door tibby
Leuk voor op trackday's :D
grtz

Re: oil catchtank

Geplaatst: 13 nov 2012 18:43
door Arno
S. Gonzales schreef: Bestaan zulke klepjes Arno? Ik ken ze alleen als eenrichting klep.
Tricky.. Er bestaan wel een soort terugslag klepjes die bij een bepaalde drukval/stroming pas dicht klappen, maar of die in een 'vette' omgeving goed blijven werken?

Iets wat evt. met een vacuum- of druk-regelaar een klep kan bedienen zou wel kunnen..

Maar ik vermoed dat het wel mee zal vallen met de onderdruk achter het luchtfilter.. (anders heb je sowieso al een probleem :) )

Even een kleine samenvatting van de carterventilatie en hoe die werkt.

Op de normale/orignele atmosferische constructie zijn er 2 openingen op de motor:

- die op het kleppendeksel, deze loopt naar de inlaat pijp achter het filter, maar VOOR de gasklep.
- tussen de inlaat-poorten van cylinder 2 en 3, deze zit feitelijk direct op het inlaat-spruitstuk aangesloten.

Wat er normaal gebeurt bij een atmosferische motor is dat bij stationair en deel-last er een onderdruk/vacuum in het inlaat-spruitstuk heerst. Deze onderdruk zuigt via een restrictor-plaatje de carter-dampen geforceerd uit de opening tussen de inlaatpoorten 2 en 3.

In het blok zit hier waarschijnlijk een complexe kronkel-weg gegoten waardoor oliedruppels veelal zullen neerslaan en hij vooral damp zal aanzuigen en verbrandt.

Omdat een normale motor niet echt bedoeld is om met vacuum in het carter te draaien wordt er door de opening van het kleppendeksel lucht de motor IN gezogen om de lucht aan te vullen die via de poort bij het spruitstuk wordt weggehaald.

Echter, onder hoge belasting valt de onderdruk in het inlaatspruitstuk natuurlijk grotendeels weg en tegelijkertijd zal er door de verhoogde cylindervulling en druk een klein beetje 'lekkage' tussen de zuigerveren heen gebeuren.

Dit betekent dat er niet of nauwelijks nog lucht via de aansluiting tussen de inlaat-poorten wordt afgezogen en dat er (verbrandings)gassen het carter in komen.

Onder deze situatie zal de aansluiting op het kleppendeksel de extra gassen en oliedampen juist naar buiten laten ontwijken, in de aanzuig-buis, waardoor ze alsnog de motor in gaan en wederom verbranden.

Ook in het kleppendeksel zit voor de opening naar buiten een 'olievanger' die druppels goeddeels zal onderscheppen en de gas stroom is ook beperkt.

Op een N/A zal je op de kleppendeksel poort weinig olie tegen komen. Hij wordt daar vaker als inlaat dan als uitlaat gebruikt..

So far so good..

Bij de meeste SC conversies verandert er echter het 1 en ander..

Zoals ik het begrijp hebben de meeste inlaat-spruitstukken voor de SC ofwel geen aansluiting voor de poort tussen de inlaat poorten 2 en 3, danwel wordt deze afgedopt en niet langer gebruikt.

Nu is het systeem eenzijdig veranderd: de poort waarmee actief de gassen worden afgezogen door vacuum in de inlaat wordt niet meer gebruikt. Alleen de kleppendeksel opening blijft over.

Combineer dit met het effect dat door de laad-druk van de SC en resulterende extra grote 'bang' die in de cylinders plaatsvindt er ook een verhoudingsgewijs grotere lekkage/blow-by gebeurt en je begrijpt dat er nu uit de opening in het kleppendeksel een significant grotere gas-stroom komt.

Door dit (veel) grotere volume en daardoor snelheid neemt het 'automatisch' meer olie druppels en damp mee wat niet meer allemaal onderschept wordt.

De 'OEM' oplossing zou vrij eenvoudig zijn en lijkt op die van de N/A met de originele ontluchtingspoort aangesloten via een slangetje (+evt. restrictor) achter de gasklep, maar voor de SC zodat hij ook vacuum 'ziet'. Rest eigenlijk zoals nu al..


Echter, om tegen te gaan dat oliedruppels zo terug de motor in gaat (met effectieve octaan-verlaging als gevolg) en je SC en evt. intercoolers gaat vervuilen/besmeuren, is een catchtank een goed idee.

Hierin zal in ieder geval de vernevelde olie zich scheiden van de gassen en zich onderaan de tank ophopen. Bijvoorbeeld een gemiddelde FIA goedgekeurde catch-tank is meestal iets van 2L, dus daar kan wel wat in ;)

Afbeelding

In de catchtank zal uiteindelijk vooral een water en olie laag zich vormen. Beiden condenseren uit de (hete) lucht die uit de motor komt. Als er weinig echte oliedruppels mee komen zal deze vloeistof vrij schoon/helder zijn omdat de gassen vrijwel vrij zijn van vervuiling. Wanneer de vloeistof zwart en drabbig is, dan komt er 'vloeibare' olie mee in de gas-stroom die de normale vervuiling van de motorolie in zich heeft.

Eens in de zoveel tijd even aftappen en afvoeren met KCA..

Dan is het een keuze of je de resterende gassen via een filtertje (hoewel dat meestal een metaal-rooster heeft wat eigenlijk meer een vlamfront bokkade is zodat evt. ontbrande gassen in de hete motorruimte niet 'naar binnen' kunnen slaan) 'naar buiten' ventileert of dat je ze dan alsnog (vrij van vloeistoffen) terug voert in de inlaat om te verbranden.

Zelf vind ik het 'open' laten in een auto als een Speedster of een Elise niet te harden van de olie-stank die er dan onder flink door crossen uit komt. Dit vooral omdat er redelijk wat luchtwervelingen rond de passagiersruimte langs/over de motorruimte komen en dus de lucht mee nemen. Vaak zal je dit dan willen ventileren met een (lange) slang er aan en dan ergens onder/achter de auto.

Persoonlijk vind ik de opening van het kleppendeksel aan de kleine kant voor de ontluchting met een S/C, helemaal een flink opgepepte waar de blowby wellicht redelijke vormen begint aan te nemen...

Eigenlijk zou iemand met een S/C eens een gevoelige druk-sensor eens onder het kleppendeksel of zo moeten aansluiten om te kijken hoeveel overdruk hij nu opbouwt (vinden olie-keerringen op den duur niet leuk) in de motor en of evt. een nieuwe (veel) grotere opening een goed idee zou zijn.

Bijkomend effect kan zijn dat een grotere opening een lagere luchtsnelheid tot gevolg heeft waardoor de hoeveelheid 'meegenomen' olie ook minder wordt.

Bye, Arno.

Geplaatst: 13 nov 2012 19:10
door Maik
Zeer helder verhaal Arno, daar kunnen we zeker wat mee, dankjewel!
Mijn kleppendeksel ligt er nu af (nog steeds :) ), misschien gelijk even een boor 16mm erdoorheen jassen :wink:

Geplaatst: 13 nov 2012 19:38
door the-duke
:woship:

Met veel plezier gelezen en zeker weer wat geleerd!
(nooit geweten hoe dat nu precies zat met dat klepje tussen de inlaatpoorten, die ik niet meer heb door de turbo-ombouw trouwens, en dus nooit beseft dat dus de aansluiting op het kleppendeksel juist in originele toestand vaak een ingaande flow had :oops: )

Gr,
The Duke

Oil catch tank

Geplaatst: 13 nov 2012 19:47
door S. Gonzales
Bedankt voor de uitgebreide toelichting Arno!

Bij het laminova inlaatspruitstuk is een terugslagklep geplaatst, tussen cil. 2 en 3. Bij boost sluit het klepje om te voorkomen dat de druk het carter inblaast.

Onlangs heb ik in twee verschillende Speedster SC 's gereden, beide met dakje er af.
De ene rook je echt sterk zodra je gas gaf, de andere niet. De laatste had de ontluchting idd helemaal naar achteren doorgetrokken.
Bij mij zit het ontuchtingsfilter naast het inlaatfilter, achter het linker oortje. Theoretisch zou er dan een (klein) deel van die 'stank' weer de motor ingezogen worden. Bij boost ontstaat 'stank' maar ook een sterke zuiging middels het luchtfilter de motor in. Maar ik heb er nog niet mee gereden, dus of het afdoende is?

Duidelijk is dat het een interessante uitdaging blijft om een goede oplossing te vinden!

Re: oil catch tank

Geplaatst: 12 mar 2013 19:25
door S. Gonzales
Vorige week een inleersessie gedaan en...... Ik rook 'het' :roll:
De winterkap zit er nu nog op maar wanneer je met het raampje open rijdt en je hebt Boost.....dan is het er. :evil:
Dat gaat vast niet fijn worden met het dak eraf (deze winter zal toch een keer eindigen?) Dus maar besloten om het probleem te tackelen zoals ik al eerder van plan was. Benodigdheden: stukje slang, nylon T stuk 14/14/14, nylon verlooptule 12/10, 1 doorvoerrubber.
Nu maar hopen op mooi weer en vrije tijd om te rijden, te ruiken en en de mapping te verfijnen.

Re: oil catch tank

Geplaatst: 12 mar 2013 20:30
door Smiley
Op het UK forum geven er veel aan dat de het uitspugen ver weg is met een vergroting van de kleppendeksel slang.
Ik zat aan deze mod te denken dit jaar:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/121366-oilcapmod/

Re: oil catch tank

Geplaatst: 12 mar 2013 21:02
door the-duke
Dus maar besloten om het probleem te tackelen zoals ik al eerder van plan was
Ziet er bekend uit :D
Werkt top.

Gr,
The Duke

Re: oil catch tank

Geplaatst: 24 apr 2013 20:04
door Maik
Wie weet hoeveel ruimte er tussen de bovenkant van de olievuldop en de motorklep zit?
Ik ben mijn olievuldop aan het aanpassen naar zoiets als Smiley hieronder linkt, maar wil het net iets anders doen.
Smiley schreef:....
Ik zat aan deze mod te denken dit jaar:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/121366-oilcapmod/
Aangezien mijn clams er nog afliggen kan ik dat nu niet opmeten :evil:
Wie met een 2.2 duikt er vandaag of morgen even z'n garage in voor mij? Wordt gewaardeerd! :thumbup:

Re: oil catch tank

Geplaatst: 24 apr 2013 20:20
door S. Gonzales
Is heel lastig te meten Maik, er zit een dikke rand rondom het luchtrooster in de klep en de dop is ook niet vlak. Ik denk dat het met 15 mm wel ophoudt (schatting).

Re: oil catch tank

Geplaatst: 24 apr 2013 20:26
door Smiley
Kan nooit veel zijn.
Daarom dat sticky zijn mod ook eerst de slangaansluiting bovenop had en later aan de zijkant.

Re: oil catch tank

Geplaatst: 24 apr 2013 20:48
door S. Gonzales
Overigens vermindert een dikke slang of extra opening wel de olienevel maar niet die fijne geur.

Re: oil catch tank

Geplaatst: 24 apr 2013 23:09
door Exmantaa
Maik schreef:Wie weet hoeveel ruimte er tussen de bovenkant van de olievuldop en de motorklep zit?
Ik ben mijn olievuldop aan het aanpassen naar zoiets als Smiley hieronder linkt, maar wil het net iets anders doen.
Smiley schreef:....
Ik zat aan deze mod te denken dit jaar:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/121366-oilcapmod/
Aangezien mijn clams er nog afliggen kan ik dat nu niet opmeten :evil:
Wie met een 2.2 duikt er vandaag of morgen even z'n garage in voor mij? Wordt gewaardeerd! :thumbup:
Volgens mij bypass je hiermee wel de olieafscheiders welke in de kleppendeksel verwerkt zitten. Hier staan wat plaatjes van het inwendige schottenwerk: http://www.j-body.org/forums/read.php?f ... 8&t=185338 :wacko: