Pagina 4 van 5

Re: oil catch tank

Geplaatst: 16 jul 2013 23:02
door Manta79
Helemaal goed :D Zo zit het nu bij ons beide !

In Oostenrijk had ik een pot theewater en Joop niet, Joop reed toen al met het T-Stuk rond en ik nog niet (het gestippelde deel had ik nog niet).

Re: oil catch tank

Geplaatst: 17 jul 2013 7:44
door S. Gonzales
Klopt helemaal volgens je tekening Smiley! Alleen staat de TB niet op je tekening en voor alle duidelijkheid, de aansluiting op de inlaatbuis zit tussen het luchtfilter en de TB.
@ Duke: is het nu m.b.v. Smiley zijn tekenkunsten helder voor je?
En wat dat zuinig rijden betreft, tja.... Ik kan er ook niets aan doen :lol: als Denniz steeds voor me rijdt, met een hand aan het stuur en de andere aan de vangrail...... Dan wordt het lastig inhalen :mrgreen:
Maar Manta79 en ik zijn iig heel blij met de compressor ombouw :yes:
Allebei liepen ze vlekkeloos op de Speerke software, alleen mijn Chinese TMapsensor begaf het op de terugweg :evil: Gelukkig pas bij de Nederlandse grens.

Re: oil catch tank

Geplaatst: 17 jul 2013 9:03
door Smiley
S. Gonzales schreef:alleen mijn Chinese TMapsensor begaf het op de terugweg :evil:
Wat heb jij toch met die chinese koopjes gonzales?
Eerst die ontstekingsmodule, en nu weer de tmap sensor.
GOEDKOOP IS DUURKOOP :yes:

Re: oil catch tank

Geplaatst: 17 jul 2013 10:44
door S. Gonzales
Smiley schreef:
S. Gonzales schreef:alleen mijn Chinese TMapsensor begaf het op de terugweg :evil:
Wat heb jij toch met die chinese koopjes gonzales?
Eerst die ontstekingsmodule, en nu weer de tmap sensor.
GOEDKOOP IS DUURKOOP :yes:
Tja...er wordt daar natuurlijk heel veel geproduceerd voor de 'bekende' merken. De ontstekingsmodule zou het op een Astra misschien wel goed doen, maar een Speedster is net even anders. De TMapsensors staan op EBay, maar dan zo gefotografeerd dat je niet kunt zien dat er geen Bosch op staat (dus ik had het kunnen weten). Ik deel mijn ervaringen hier (zie TMapsensor topic) zodat een ander er misschien ook iets aan heeft, toch?
En ja....soms heb je gewoon pech!

Re: oil catch tank

Geplaatst: 17 jul 2013 11:14
door Smiley
S. Gonzales schreef:Klopt helemaal volgens je tekening Smiley! Alleen staat de TB niet op je tekening en voor alle duidelijkheid, de aansluiting op de inlaatbuis zit tussen het luchtfilter en de TB.
Waar hij oem ook zat zeg maar :thumbup:

Natuurkundig begrijp ik niks van je oplossing.
Op boost loopt de druk richting de catchtank op, en ook de aanzuiging via de TB.
Theoretisch zou de catchtank vlugger vol moeten lopen, ipv leeg blijven wat hij nu doet. :wacko:

Ik ga wat 12mm slang een een t-stukkie halen van het weekend.

Re: oil catch tank

Geplaatst: 17 jul 2013 11:31
door Manta79
Voor een appel en een ei: www.aquafactory.nl

We hebben 15mm slang in gebruik, T stuk 15mm : u30163
15mm slang naar de aanzuigbuis, daarin prop je een "Nylon verloop tule 12x10 mm", de verdikking past precies in de slang. Dan een 10mm o-ring in de buis en de 10mm kant erin (afgekort zoals op de foto van Joop).

In de aanzuigbuis ontstaat naar mijn idee een licht ? vacuum toch, dus aan het T stuk word gezogen...

Re: oil catch tank

Geplaatst: 17 jul 2013 12:02
door Smiley
Manta79 schreef:In de aanzuigbuis ontstaat naar mijn idee een licht ? vacuum toch, dus aan het T stuk word gezogen...
Net genoeg om de blow te stoppen dan blijkbaar. Ik vindt hem leuk. :yes:

Re: oil catch tank

Geplaatst: 26 jul 2013 22:12
door the-duke
Sorry voor mijn late reactie (beetje druk).

De tekening van Smiley laat precies zien wat ik al dacht: i.d.d. onderdruk in de aanzuigbuis, echter is nu de weg van de minste weerstand dat er lucht vanuit het filtertje getrokken wordt en niet vanuit je kleppendeskel/carter: dus je haalt de condens die je kwijt wilt (naast bezinedampen etc), er juist niet meer uit en blijft dus in je motor zitten volgens mij en dan heb ik dat water liever in mijn catchtankje dan als emulsie door mijn olie heen...

Ik heb hem ongeveer hetzelfde zitten, maar dan zonder het stuk met het filtertje erop, dus alleen kleppendeksel-> catchtank -> aanzuigbuis en vang daarmee ook lekker wat theewater op :wink: (dus vocht raak je niet kwijt doordat het afgezogen wordt door de inlaat, maar komt gewoon niet meer in je tankje terecht..

Gr,
The Duke

Re: oil catch tank

Geplaatst: 27 jul 2013 16:24
door S. Gonzales
the-duke schreef:Sorry voor mijn late reactie (beetje druk).
: i.d.d. onderdruk in de aanzuigbuis, echter is nu de weg van de minste weerstand dat er lucht vanuit het filtertje getrokken wordt en niet vanuit je kleppendeskel/carter: dus je haalt de condens die je kwijt wilt (naast bezinedampen etc), er juist niet meer uit en blijft dus in je motor zitten
Hmmmm interessante gedachtengang......maar klopt toch niet helemaal volgens mij.
Het beetje vacuum wat getrokken wordt door de aansluiting op de aanzuigbuis was er voor de aanpassing niet en dan loopt het catchtankje immers wel vol. Geheel 'op eigen kracht' dus, lees overdruk.
Volgens mijn theorie wordt er nu voldoende aan gezogen om de lichte (water)dampen de inlaatbuis in te krijgen. Voor deze mod zou er toch ook aan het filtertje gezogen worden en vervolgens de motor(olie) in gaan? De motorolie ziet er trouwens nog als nieuw uit. Het gebruikte T stuk kan trouwens probleemloos vervangen worden de een 90gr knie, dan gaat alles de inlaatbuis in en staat het filtertje buitenspel.
@ Smiley, heb jij de mod inmiddels ook al doorgevoerd? Dan hebben we al drie lange termijn testpiloten :D

Re: oil catch tank

Geplaatst: 28 jul 2013 8:36
door the-duke
Filtertje wordt niet aan gezogen.. En hoe verklaar je dan het vocht in mijn catchtank ? Een catchtank is juist bedoeld om wat te catchen .. Niet om leeg te zijn. Iedere auto levert condens (ik rijd op meerdere auto's met catchtank) alleen als ie wat meer versleten is of met veel vuldruk rijdt komt daar ook een deel olie bij.

Gr,
The Duke

Re: oil catch tank

Geplaatst: 16 okt 2013 15:20
door S. Gonzales
Vandaag het catchtankje geleegd. Dit is de vangst na zo'n 3000km (vakantietrip) en 248km tijdens een (LOT)trackday op Zandvoort. Je ziet slechts een heel dun laagje olie op het "theewater" drijven.
Het rode uitblaas-/aanzuigfiltertje oogt nog als nieuw. De T stuk modificatie blijkt prima te werken, ik ben er iig blij mee.

Voor alle duidelijkheid, het was een potje (extra fijne) doperwten van 350 gram, en lekker! :bag:

Re: oil catch tank

Geplaatst: 05 sep 2016 8:04
door timmyboy55
Deze mod moet ik ook maar eens gaan uitvoeren ipv mijn doorgeprikte flesje SPA blauw :)

Re: oil catch tank

Geplaatst: 05 sep 2016 8:19
door Manta79
Afbeelding

Dit was mijn potje van 420 gram voor LOT... ik moet nog kijken van na de LOT. Joop, het principe werkt goed !

Re: oil catch tank

Geplaatst: 05 sep 2016 9:29
door S. Gonzales
Vorige week heb ik mijn 'vangst' even gecheckt. Eerst even een vacuumpompje gefabriceerd van een oude membraamcompressor die ik nog had liggen. Een opvang/vacuumbuffer potje gemaakt met twee aansluitingen, een voor de vacuumpomp en een met een slangetje wat ik van bovenaf in de catchtank steek. Scheelt heel veel gedoe :yes:
Een van de twee slangen op de catchtank losmaken, slangetje erin steken en zuigen maar. :lol:
De 'vangst' na een dag met LOT op Zandvoort was echt minimaal.
Het vacuumpompje werkt een stuk beter dan de pomp/verstuiver zoals op Glassex e.d. zit.
Ben benieuwd naar jouw vangst Buurman. :wink:

Re: oil catch tank

Geplaatst: 05 sep 2016 9:59
door timmyboy55
Niet handig om de catch can makkelijk te demonteren te maken zodat je hem gewoon leeg kunt gieten? Of een drain op de bodem maken zodat je hem helemaal makkelijk kunt aftappen Buurman?