chiptuning

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Ik was ook de eerste destijds met andere nokkenassen voor Speerke zijn software. Ik had er 2 paar ingehad. De eerste waren Comp Cams met een kapotte nokvolger. De wagen reed er met Peter zijn programma op EN ik geraakte er mee door de keuring. 8) Daarna hebben ze er een setje Cat Cams ingestoken. Alweer geen probleem en netjes zijn Co waarde. TELKENS zijn de lambda en co nagemeten geweest na plaatsing van de nokken.
Speerke zijn software is redelijk solide en je kunt er zeeeeer veel mee. (mits je alles grondig naleest en driedubbel checkt in mijn geval :roll: )
Het grote voordeel is natuurlijk eenmaal zijn programma en je bent gesteld toekomstgericht indien je verder wil.
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Wat is je budget ongeveer philip?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

Bericht door philip1966 »

budget is beperkt he ;-)
wil gewoon tot ongeveer 170 pk en dit
op een een verantwoorde, niet schadelijke manier voor de motor.
het is niet de bedoeling om er later nog meer pk's uit te halen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

philip1966 schreef:budget is beperkt he ;-)

het is niet de bedoeling om er later nog meer pk's uit te halen.
Haha, famous last words van een Speedster rijder...

:wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Om binnen de belgische keuring de minste kans op problemen te hebben, die ze visueel kunnen zien, en waardoor je de speedster het makkelijks kunt doorverkopen mocht die dag ooit komen, is de luchtaanzuiging.

Zoals eerder gezegd, kun je je 2.2 inlaat spruitstuk vervangen door een 2.4, en die zwarte (licht ingedeukte) pijp vervangen door een 70mm directe pijp. Ook kun je er een 65mm gasklep opzetten.
Als je alles met zwarte flexverbindingen vastzet, en de pijp ook zwart maakt, valt het amper op.
Je precat is een honingraat sectie die net na het uitlaatspruitstuk zit, en voor je gewone catalysator.
Dit is een erg beperkende optie, die flow tegenhoud, maar geen probleem is te verwijderen zonder keuringsproblemen.

Om het af te toppen is dan een remap nodig, omdat alleen deze wijzigingen voor een verschuiving in de koppelkurve zorgt, en weggepoetst moet worden.
Het 2.4 spruitstuk gaat alleen lekker passsen met een 100 ampere dynamo. Dit zou je ergens in de buurt van de 170 moeten brengen.
Hoger gaat drastischer worden, en moet de motor open.

Bovenstaande is relatief makkelijk terug te draaien naar origineel mocht het echt fout gaan bij de keuring.

Reken op ongeveer 1200/1300 euro aan materiaal als je alles zelf doet.
Als je in het forum zoekt op de term "2.4" zoekt, vindt je massa´s topics over exact de stappen die ik hier voorstel.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Bericht door Neetmans »

ter info :
mocht je nokkenassen willen veranderen,
hier staat een setje te koop uit een v-max evo175 kit :

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=31712

link naar v-max :

http://www.vmax.de/tuning-opel-z22se.html

groet,
corne
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Hoi Philip, je hebt hier te maken met mensen die alles al geprobeerd hebben en weten wat werkt en wat niet. Kan soms een heel koude douche zijn. Dat gevoel had ik ook. Meer werkelijk vermogen kost nu eenmaal geld. Smiley heeft het heel mooi samengevat.

Met OBD Tuner van Speerke kan je ook de reactie van het gaspedaal aanpassen. Die kan wat progressiever gezet worden. Dan lijkt het of de motor wat beter reageert op het gas. Dat is dus geen vermogens of koppel toename. Samen met het verhogen van het toerental richting 7000 lijkt het dan al heel wat. Dan heb je het gevoel in een wat snellere auto te rijden.
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

Bericht door philip1966 »

ik ben echt nog een leek.
dus is het even informatie verzamelen om daarna de beste oplossing te kiezen.
ik heb vooral schrik om de motor te belasten (te verknoeien) door het hogere vermogen.
daar ik zelf niet technisch aangelegd ben , opteer ik voor een veilige installatie.
Zou dus alles moeten laten doen wat nodig is om rond de 175pk te geraken.
is een Vmax installatie van 175 ok en veilig?
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Philip, waarom moet er vermogen bij? Serieus, als 147 niet genoeg is, maar 175 dat wel zou zijn, begrijp je je Speedster dan wel helemaal? Je geeft zelf aan een totale leek te zijn. Misschien is het veel verstandiger om eerst eens flink kennis en rijervaring op te doen voordat je je in dit soort avonturen stort.
Jägertee
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

Bericht door philip1966 »

misschien wel het verstandigste antwoord :-).
heb er nog maar 100km mee gereden sinds de aankoop, dus miss toch wachten op mooi weer om hem te testen op vermogen :-).
is het verschil tussen 147 en 170 niet merkbaar?
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Onze 2.2 is een sterke motor, tevens gebruikt in Astra, Vectra, Zafira...., auto's die zeg maar 400+ Kg zwaarder zijn. Met het gewicht van de Speedster wordt hij dus relatief licht belast.

Er rijden hier op het forum verschillende met een compressor rond, en al vele jaren. Ze hebben een vermogen van ongeveer 250 Pk, zonder de motor intern te wijzigen.

175 Pk is dus geen probleem! Alleen heb ik mijn bedenkingen van het vermogen dat V-Max opgeeft voor de nokkenassen kit.
Ikzelf heb de EVO160 software van V-Max op m'n Speedster, bij hen gemeten, 151Pk maar wat niet in orde kwam was het verhogen van de toerentalbegrenzer, die staat dus niet op 7000 zoals ze opgeven, maar nog standaard op 6400. Ze hebben verschillende malen geprobeerd deze te wijzigen maar tevergeefs.

Heb je jouw Speedster in het Antwerpse aangeschaft?
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

http://www.verboom.net/info/speedster/2 ... ex_nl.html

hier ben ik mee begonnen lees deze man zijn werk maar eens goed door.
als je het laat doen ben je een hoop geld kwijt voor weinig kp's als we praten over NA = ( zonder turbo of compressor, ... )

ik had toen 185 pk op de test bank

2.4 inlaat + open filter vind je wel te koop op het forum
2.5 full tullet uitlaat http://www.christullettexhausts.com/
speerke obd software http://www.obdtuner.com/
65 mm gasklep vind je wel te koop op het forum

lees maar even door :wink:
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

Bericht door philip1966 »

@sooi : komt idd uit het antwerpse.
ken je de auto ?
Plaats reactie