chiptuning
Ik was ook de eerste destijds met andere nokkenassen voor Speerke zijn software. Ik had er 2 paar ingehad. De eerste waren Comp Cams met een kapotte nokvolger. De wagen reed er met Peter zijn programma op EN ik geraakte er mee door de keuring. Daarna hebben ze er een setje Cat Cams ingestoken. Alweer geen probleem en netjes zijn Co waarde. TELKENS zijn de lambda en co nagemeten geweest na plaatsing van de nokken.
Speerke zijn software is redelijk solide en je kunt er zeeeeer veel mee. (mits je alles grondig naleest en driedubbel checkt in mijn geval )
Het grote voordeel is natuurlijk eenmaal zijn programma en je bent gesteld toekomstgericht indien je verder wil.
grtz
Speerke zijn software is redelijk solide en je kunt er zeeeeer veel mee. (mits je alles grondig naleest en driedubbel checkt in mijn geval )
Het grote voordeel is natuurlijk eenmaal zijn programma en je bent gesteld toekomstgericht indien je verder wil.
grtz
captain slow
- philip1966
- Actief lid
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Om binnen de belgische keuring de minste kans op problemen te hebben, die ze visueel kunnen zien, en waardoor je de speedster het makkelijks kunt doorverkopen mocht die dag ooit komen, is de luchtaanzuiging.
Zoals eerder gezegd, kun je je 2.2 inlaat spruitstuk vervangen door een 2.4, en die zwarte (licht ingedeukte) pijp vervangen door een 70mm directe pijp. Ook kun je er een 65mm gasklep opzetten.
Als je alles met zwarte flexverbindingen vastzet, en de pijp ook zwart maakt, valt het amper op.
Je precat is een honingraat sectie die net na het uitlaatspruitstuk zit, en voor je gewone catalysator.
Dit is een erg beperkende optie, die flow tegenhoud, maar geen probleem is te verwijderen zonder keuringsproblemen.
Om het af te toppen is dan een remap nodig, omdat alleen deze wijzigingen voor een verschuiving in de koppelkurve zorgt, en weggepoetst moet worden.
Het 2.4 spruitstuk gaat alleen lekker passsen met een 100 ampere dynamo. Dit zou je ergens in de buurt van de 170 moeten brengen.
Hoger gaat drastischer worden, en moet de motor open.
Bovenstaande is relatief makkelijk terug te draaien naar origineel mocht het echt fout gaan bij de keuring.
Reken op ongeveer 1200/1300 euro aan materiaal als je alles zelf doet.
Als je in het forum zoekt op de term "2.4" zoekt, vindt je massa´s topics over exact de stappen die ik hier voorstel.
Zoals eerder gezegd, kun je je 2.2 inlaat spruitstuk vervangen door een 2.4, en die zwarte (licht ingedeukte) pijp vervangen door een 70mm directe pijp. Ook kun je er een 65mm gasklep opzetten.
Als je alles met zwarte flexverbindingen vastzet, en de pijp ook zwart maakt, valt het amper op.
Je precat is een honingraat sectie die net na het uitlaatspruitstuk zit, en voor je gewone catalysator.
Dit is een erg beperkende optie, die flow tegenhoud, maar geen probleem is te verwijderen zonder keuringsproblemen.
Om het af te toppen is dan een remap nodig, omdat alleen deze wijzigingen voor een verschuiving in de koppelkurve zorgt, en weggepoetst moet worden.
Het 2.4 spruitstuk gaat alleen lekker passsen met een 100 ampere dynamo. Dit zou je ergens in de buurt van de 170 moeten brengen.
Hoger gaat drastischer worden, en moet de motor open.
Bovenstaande is relatief makkelijk terug te draaien naar origineel mocht het echt fout gaan bij de keuring.
Reken op ongeveer 1200/1300 euro aan materiaal als je alles zelf doet.
Als je in het forum zoekt op de term "2.4" zoekt, vindt je massa´s topics over exact de stappen die ik hier voorstel.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
ter info :
mocht je nokkenassen willen veranderen,
hier staat een setje te koop uit een v-max evo175 kit :
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=31712
link naar v-max :
http://www.vmax.de/tuning-opel-z22se.html
groet,
corne
mocht je nokkenassen willen veranderen,
hier staat een setje te koop uit een v-max evo175 kit :
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=31712
link naar v-max :
http://www.vmax.de/tuning-opel-z22se.html
groet,
corne
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Hoi Philip, je hebt hier te maken met mensen die alles al geprobeerd hebben en weten wat werkt en wat niet. Kan soms een heel koude douche zijn. Dat gevoel had ik ook. Meer werkelijk vermogen kost nu eenmaal geld. Smiley heeft het heel mooi samengevat.
Met OBD Tuner van Speerke kan je ook de reactie van het gaspedaal aanpassen. Die kan wat progressiever gezet worden. Dan lijkt het of de motor wat beter reageert op het gas. Dat is dus geen vermogens of koppel toename. Samen met het verhogen van het toerental richting 7000 lijkt het dan al heel wat. Dan heb je het gevoel in een wat snellere auto te rijden.
Met OBD Tuner van Speerke kan je ook de reactie van het gaspedaal aanpassen. Die kan wat progressiever gezet worden. Dan lijkt het of de motor wat beter reageert op het gas. Dat is dus geen vermogens of koppel toename. Samen met het verhogen van het toerental richting 7000 lijkt het dan al heel wat. Dan heb je het gevoel in een wat snellere auto te rijden.
- philip1966
- Actief lid
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59
ik ben echt nog een leek.
dus is het even informatie verzamelen om daarna de beste oplossing te kiezen.
ik heb vooral schrik om de motor te belasten (te verknoeien) door het hogere vermogen.
daar ik zelf niet technisch aangelegd ben , opteer ik voor een veilige installatie.
Zou dus alles moeten laten doen wat nodig is om rond de 175pk te geraken.
is een Vmax installatie van 175 ok en veilig?
dus is het even informatie verzamelen om daarna de beste oplossing te kiezen.
ik heb vooral schrik om de motor te belasten (te verknoeien) door het hogere vermogen.
daar ik zelf niet technisch aangelegd ben , opteer ik voor een veilige installatie.
Zou dus alles moeten laten doen wat nodig is om rond de 175pk te geraken.
is een Vmax installatie van 175 ok en veilig?
Philip, waarom moet er vermogen bij? Serieus, als 147 niet genoeg is, maar 175 dat wel zou zijn, begrijp je je Speedster dan wel helemaal? Je geeft zelf aan een totale leek te zijn. Misschien is het veel verstandiger om eerst eens flink kennis en rijervaring op te doen voordat je je in dit soort avonturen stort.
Jägertee
- philip1966
- Actief lid
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59
- sooike
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
- Locatie: Noorderkempen (België)
Onze 2.2 is een sterke motor, tevens gebruikt in Astra, Vectra, Zafira...., auto's die zeg maar 400+ Kg zwaarder zijn. Met het gewicht van de Speedster wordt hij dus relatief licht belast.
Er rijden hier op het forum verschillende met een compressor rond, en al vele jaren. Ze hebben een vermogen van ongeveer 250 Pk, zonder de motor intern te wijzigen.
175 Pk is dus geen probleem! Alleen heb ik mijn bedenkingen van het vermogen dat V-Max opgeeft voor de nokkenassen kit.
Ikzelf heb de EVO160 software van V-Max op m'n Speedster, bij hen gemeten, 151Pk maar wat niet in orde kwam was het verhogen van de toerentalbegrenzer, die staat dus niet op 7000 zoals ze opgeven, maar nog standaard op 6400. Ze hebben verschillende malen geprobeerd deze te wijzigen maar tevergeefs.
Heb je jouw Speedster in het Antwerpse aangeschaft?
Er rijden hier op het forum verschillende met een compressor rond, en al vele jaren. Ze hebben een vermogen van ongeveer 250 Pk, zonder de motor intern te wijzigen.
175 Pk is dus geen probleem! Alleen heb ik mijn bedenkingen van het vermogen dat V-Max opgeeft voor de nokkenassen kit.
Ikzelf heb de EVO160 software van V-Max op m'n Speedster, bij hen gemeten, 151Pk maar wat niet in orde kwam was het verhogen van de toerentalbegrenzer, die staat dus niet op 7000 zoals ze opgeven, maar nog standaard op 6400. Ze hebben verschillende malen geprobeerd deze te wijzigen maar tevergeefs.
Heb je jouw Speedster in het Antwerpse aangeschaft?
Einfach nur ein nackter Sportler
http://www.verboom.net/info/speedster/2 ... ex_nl.html
hier ben ik mee begonnen lees deze man zijn werk maar eens goed door.
als je het laat doen ben je een hoop geld kwijt voor weinig kp's als we praten over NA = ( zonder turbo of compressor, ... )
ik had toen 185 pk op de test bank
2.4 inlaat + open filter vind je wel te koop op het forum
2.5 full tullet uitlaat http://www.christullettexhausts.com/
speerke obd software http://www.obdtuner.com/
65 mm gasklep vind je wel te koop op het forum
lees maar even door
hier ben ik mee begonnen lees deze man zijn werk maar eens goed door.
als je het laat doen ben je een hoop geld kwijt voor weinig kp's als we praten over NA = ( zonder turbo of compressor, ... )
ik had toen 185 pk op de test bank
2.4 inlaat + open filter vind je wel te koop op het forum
2.5 full tullet uitlaat http://www.christullettexhausts.com/
speerke obd software http://www.obdtuner.com/
65 mm gasklep vind je wel te koop op het forum
lees maar even door
- philip1966
- Actief lid
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59