Hoeveel verschil merk je qua geluid met/zoner cat?
Als ik mn brug heb ga ik ook maar eens kijken voor een lege pijp. Kijken of of er nog noemenswaardige pk's te halen zijn.
Rij nu altijd met een 200cel cat rond.
Daan schreef:Hoeveel verschil merk je qua geluid met/zoner cat?
Als ik mn brug heb ga ik ook maar eens kijken voor een lege pijp. Kijken of of er nog noemenswaardige pk's te halen zijn.
Rij nu altijd met een 200cel cat rond.
Hoi Daan.
geluid is iets voller stationair. Volgas rij ik nooit met de katalysator . Maakt ook veel meer plofjes zonder kat tijdens het rijden. De turbo zelf dempt het meeste geluid.
MAAR wat is belangrijker: zonder kat spoelt de turbo veel sneller op! (en natuurlijk veel meer topvermogen)
tibby schreef:
MAAR wat is belangrijker: zonder kat spoelt de turbo veel sneller op! (en natuurlijk veel meer topvermogen)
Het is voor mij een afweging. Geen overdadige herrie en een cat doet ook nog wat voor het milieu. Als mij dat 5-10 pk kost dan is dat jammer dan. Heb op mn 400pk nissan ook eens een orginele uitlaat gestoken (lang verhaal). Ding kwam niet me
er vooruit.
ik zou me nou niet zo heel veel druk maken om het milieu met onze 2.2 liter benzine
Die Amerikanen met hun 9 liter Cummins V8 Diesel blazen toch wel de hele ozonlaag naar de klote....
nieuw geven ze 4.5 gram/sec stationair en na een 5000km zwakt het af naar een 3.5/3.75 gr/sec. Reden genoeg voor mij om ze te vervangen. Persoonlijk vind ik dat je dit vesrschil voelt tijdens half gas toestanden....
De collectie wordt groter
En dan soms nog de namaak meuk die je aan krijgt.... (ander type dat in de doos stak met andere nmr van sensor erin)
Laatst gewijzigd door tibby op 15 mei 2018 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmmm... Eens die van mij uitlezen en kijken hoe ver ik van die 4.5 gr/s zit. Ook een 80mm exemplaar dit toch?
Misschien waardig om uit te zoeken welk model sensor er gebruikt wordt van Pierburg en dan deze gewoon telkens vervangen zonder de behuizing er bij? Dat kan goedkoper zijn.
tibby schreef:Nog maar eens een nieuwe sensor gestoken ....
nieuw geven ze 4.5 gram/sec stationair en na een 5000km zwakt het af naar een 3.5/3.75 gr/sec. Reden genoeg voor mij om ze te vervangen. Persoonlijk vind ik dat je dit vesrschil voelt tijdens half gas toestanden....
Normaal corrigeert je ecu voor dit soort sensor afwijkingen, maar 28% verschil is nogal wat. Maar dit verschil zou je dus terug moeten zien in je fueltrims, aangezien je ecu met de O2 sensor keurig terugrekent naar 14.7AFR in closed loop...