Tibby's beest

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

Exmantaa schreef:
tibby schreef:Nog maar eens een nieuwe sensor gestoken ....

Afbeelding

nieuw geven ze 4.5 gram/sec stationair en na een 5000km zwakt het af naar een 3.5/3.75 gr/sec. Reden genoeg voor mij om ze te vervangen. Persoonlijk vind ik dat je dit vesrschil voelt tijdens half gas toestanden....

Normaal corrigeert je ecu voor dit soort sensor afwijkingen, maar 28% verschil is nogal wat. Maar dit verschil zou je dus terug moeten zien in je fueltrims, aangezien je ecu met de O2 sensor keurig terugrekent naar 14.7AFR in closed loop... :?:

LTFT staan rond de 10% negatief bij een zwakkere MAF. Raar , want dat is toch een teken dat hij teveel benzine krijgt? Meestal zou het omgekeerd moeten zijn toch?
Nu staan de ltft op 3 negatief met een stft wisselend rond de 1 a 2 + en -. Wat eigenlijk uitkomt op 5- of 1- LTFT . De ecu gaat in waarschuwing als de grens van 15 % negatief of positief gehaald wordt.

Ik lees m'n wagen altijd eens om de 1000 km (meestal vroeger uit)

Het probleem licht bij m'n luchtfilter wss. Laat te veel onzuiverheden door waardoor de MAF aangetast wordt....Beste is natuurlijk de oem papieren filtratie....Maar daar ben ik niks mee...
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

aKra schreef:Hmmm... Eens die van mij uitlezen en kijken hoe ver ik van die 4.5 gr/s zit. Ook een 80mm exemplaar dit toch?

Misschien waardig om uit te zoeken welk model sensor er gebruikt wordt van Pierburg en dan deze gewoon telkens vervangen zonder de behuizing er bij? Dat kan goedkoper zijn.

Hey Nander.
Ik heb een 92mm huis met een leh sensor custom gemapped erin.
Op het vx forum had ik al een topic gestart met de vraag van de gr/sec op een zlet,zleh en custom maf sensors..... Helaas nooit een antwoord gehad. Ik heb dus geen idee Van een Pierburg moet je af blijven. Altijd Bosch types gebruiken!!!!!!!

Topic:

http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... 0&hl=grams
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

@ Exmantaa:

Op de keuring melde ze mij dat ik een onstekingsfout had op stationair draaien. Dit was met die oude maf sensor nog.
Heeft dit mss ergens verband?

Heb er nog nooit van gehoord dat ze zoiets kunnen meten via de co test :?

Zou het raar vinden want ik spaar kosten nog moeite uit om hem tip top te houden. Ook al ben ik niet zeker van een sensor gaat hij eruit....Heb hier nog een hoop O2 sensors liggen zelfs. Als er nog maar een 'pending' code in het uitlezen staat wordt de betreffende sensor eruit gezwierd.....
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Tibby's beest

Bericht door aKra »

Vertel Tibby, vroeger in de VW TDI's wilde je liever een Pierburg dan een BOSCH model hebben zitten dacht ik.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tibby's beest

Bericht door aboellaard »

tibby schreef: Het probleem licht bij m'n luchtfilter wss. Laat te veel onzuiverheden door waardoor de MAF aangetast wordt....Beste is natuurlijk de oem papieren filtratie....Maar daar ben ik niks mee...
Leuk dat iedereen het nog steeds over een papieren filter heeft. Dat heet ondertussen 'non woven filter media' :D Ik doe een project met een van de grootste filterfabrikanten ter wereld en ben ondertussen wel overtuigd van de kwaliteit van die 'papieren' filters. Zo te zien heb je nu een geolied filter en dan veroorzaakt met name de olie de verontreiniging voor je MAF sensor. Zou je ook je MAF sensor eens kunnen proberen te reinigen. En die olie vervuiling zou ook minder moeten worden naarmate het filter langer gebruikt wordt. Altijd aannemend dat je dat ding niet elke 1000 kilometer van nieuwe olie voorziet dan. Leuk weetje, een filter wordt efficienter naarmate de vervuiling toeneemt. Efficientie hier in de zin van hoeveel deeltjes er procentueel uitgefilterd worden, wat weer afhangt van de grootte van de deeltjes. Dus wat efficientie betreft kan je een filter beter een tijdje langer gebruiken. Alleen neemt de drukval over het filter natuurlijk ook toe naarmate de vervuiling toeneemt. Maar voor je motor is het dus beter om een beetje vervuild filter te gebruiken.

Nog een leuk weetje, voor het testen van filters is er -uiteraard- een ISO standaard en wordt er gebruik gemaakt van zg. test dust. Daar is natuurlijk een ISO spec voor. En dat is dus gewoon Arizona woestijnzand. Gefilterd om een bepaalde deeltjesgrootte te garanderen. Behoorlijk duur spul voor gewoon zand.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

aKra schreef:Vertel Tibby, vroeger in de VW TDI's wilde je liever een Pierburg dan een BOSCH model hebben zitten dacht ik.
Op de vx fora las ik dat aftermarket Maf sensoren , dus wss ook aan ander merk van sensor insert foutcodes geven / andere waardes meten.

Ik ga proberen wat linkjes te vinden voor jou.

Bij onze turbo hou je het beter allemaal op bosch. Ik heb alles van Bosch zitten; bougies , alle sensors,....
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

aboellaard schreef:
tibby schreef: Het probleem licht bij m'n luchtfilter wss. Laat te veel onzuiverheden door waardoor de MAF aangetast wordt....Beste is natuurlijk de oem papieren filtratie....Maar daar ben ik niks mee...
Leuk dat iedereen het nog steeds over een papieren filter heeft. Dat heet ondertussen 'non woven filter media' :D Ik doe een project met een van de grootste filterfabrikanten ter wereld en ben ondertussen wel overtuigd van de kwaliteit van die 'papieren' filters. Zo te zien heb je nu een geolied filter en dan veroorzaakt met name de olie de verontreiniging voor je MAF sensor. Zou je ook je MAF sensor eens kunnen proberen te reinigen. En die olie vervuiling zou ook minder moeten worden naarmate het filter langer gebruikt wordt. Altijd aannemend dat je dat ding niet elke 1000 kilometer van nieuwe olie voorziet dan. Leuk weetje, een filter wordt efficienter naarmate de vervuiling toeneemt. Efficientie hier in de zin van hoeveel deeltjes er procentueel uitgefilterd worden, wat weer afhangt van de grootte van de deeltjes. Dus wat efficientie betreft kan je een filter beter een tijdje langer gebruiken. Alleen neemt de drukval over het filter natuurlijk ook toe naarmate de vervuiling toeneemt. Maar voor je motor is het dus beter om een beetje vervuild filter te gebruiken.

Nog een leuk weetje, voor het testen van filters is er -uiteraard- een ISO standaard en wordt er gebruik gemaakt van zg. test dust. Daar is natuurlijk een ISO spec voor. En dat is dus gewoon Arizona woestijnzand. Gefilterd om een bepaalde deeltjesgrootte te garanderen. Behoorlijk duur spul voor gewoon zand.





Ik ben benieuwd met welke filter je op te proppen komt :yes:

Nope, ik heb een dryflow filter, zonder olie dus.
De reden dat ik hem zoveel kuis is dat hij nogal klein uitvalt voor het vermogen en ik wil dat ik maximale flow heb! Stel je voor dat ik 2 of 3 pk minder heb :mrgreen:
Het is dan ook weer een hobby he :yes:

Filtratie: (deze mooie marketing uitleg) :lol: Sandtler = X-air= Sprint filters (heb navraag gedaan)

The innovative polyester Sprint Filter P08 air filter stands apart from all other special cotton air filters for its increased air permeability along with its more efficient filtration and easy maintenance. We can clearly demonstrate that air permeability compared to a common special cotton air filter is distinctly superior. The increase in air permeability and better performance in comparison with common cotton special filters is mainly due to two essential elements: the filtering material structure is made of polyester and the filter’s folds are higher. These folds are what allow for the highest filtering surface on panel filters (20 mm) and work to the fullest advantage of air permeability and the quality of dirt filtration. Moreover, the total absence of oil to contain dirt allows for increased air entry with equal surface area. Furthermore, when considering that the filtering surface is very wide, an increase in air flow of approximately 25% is obtained in comparison with a cotton filter, working to the fullest advantage of the engine’s performance and the guaranteed protection of increased filtration.



Afbeelding
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

tibby schreef:
aKra schreef:Vertel Tibby, vroeger in de VW TDI's wilde je liever een Pierburg dan een BOSCH model hebben zitten dacht ik.
Op de vx fora las ik dat aftermarket Maf sensoren , dus wss ook aan ander merk van sensor insert foutcodes geven / andere waardes meten.

Ik ga proberen wat linkjes te vinden voor jou.

Bij onze turbo hou je het beter allemaal op bosch. Ik heb alles van Bosch zitten; bougies , alle sensors,....

Ik geloof te herrineren dat de 0V tot 5V waardes anders zouden uitvallen???
captain slow
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Tibby's beest

Bericht door S. Gonzales »

aKra schreef:Vertel Tibby, vroeger in de VW TDI's wilde je liever een Pierburg dan een BOSCH model hebben zitten dacht ik.
Heb een Golf TDi gehad.....wat ik begreep werd Pierburg o.a. door Mercedes gebruikt. Daarvan werd gezegd dat ze beter én goedkoper (minder duur) :wink: waren en zonder problemen in de Golf passen. Maar ik heb die gok destijds niet gewaagd en ben voor een originele gegaan.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tibby's beest

Bericht door aboellaard »

tibby schreef: Nope, ik heb een dryflow filter, zonder olie dus.
De reden dat ik hem zoveel kuis is dat hij nogal klein uitvalt voor het vermogen en ik wil dat ik maximale flow heb! Stel je voor dat ik 2 of 3 pk minder heb :mrgreen:
Het is dan ook weer een hobby he :yes:

Filtratie: (deze mooie marketing uitleg) :lol: Sandtler = X-air= Sprint filters (heb navraag gedaan)

The innovative polyester Sprint Filter P08 air filter stands apart from all other special cotton air filters for its increased air permeability along with its more efficient filtration and easy maintenance. We can clearly demonstrate that air permeability compared to a common special cotton air filter is distinctly superior. The increase in air permeability and better performance in comparison with common cotton special filters is mainly due to two essential elements: the filtering material structure is made of polyester and the filter’s folds are higher. These folds are what allow for the highest filtering surface on panel filters (20 mm) and work to the fullest advantage of air permeability and the quality of dirt filtration. Moreover, the total absence of oil to contain dirt allows for increased air entry with equal surface area. Furthermore, when considering that the filtering surface is very wide, an increase in air flow of approximately 25% is obtained in comparison with a cotton filter, working to the fullest advantage of the engine’s performance and the guaranteed protection of increased filtration.

Afbeelding
Zoals je al zegt: marketing BS. Filter medium is inderdaad bepalend voor flow en voor efficientie. Maar verwacht daar geen schokkende dingen van. De media komen iha van dezelfde fabrikanten, dus iedereen kookt met water zeg maar. En natuurlijk krijg je meer flow door een meer open medium te gebruiken. Maar dus wel minder efficientie. Wat ook te zien is aan de grafiek, want ze tonen deeltjes vanaf 80 micron. Een OEM is bezorgt om efficientie tot ongeveer 1 micron. Is altijd een leuke truuk om alleen flow te tonen en geen efficientie. Voor een bepaald filter medium is nog maar een ding bepalend voor flow: oppervlakte. Vandaar die harmonica die altijd gebruikt wordt. En wat flow betreft, door een filtertje van een Fiat Panda kan je ook wel 400PK aan lucht persen, de drukval over het filter wordt alleen erg groot. En het filter neemt wellicht een geheel, en door de ontwerper niet bedoelde, nieuwe vorm aan. Zou leuk ijn als after market filter leveranciers efficiency en drukval grafieken lieten zien. Daar testen ze wel op, maar dan kan je opeens filters gaan vergelijken en dat wil blijkbaar niemand.

Ik ga eens het grootste cylindrische personenauto filter proberen dat ik kon vinden. OEM voor Audi 4.2L motoren. Oppervlakte is groot genoeg en gewoon traditioneel filter medium. En niet duur. Wel grappig dat bij het ding dat ik thuis kreeg de naam van de fabrikant weggehaald was :bag: Doet vrijwel elke leverancier voor kleine markten: kopen bij een concurrent die het product wel heeft en markeringen weghalen
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

Pierburg maf sensor info (volledige mafsensor, dus niet de insert)

Luchtmassameter Pierburg 7.07759.32.0

Fabrikantcode: 7.07759.32.0
Merk: Pierburg
Categorie: Pierburg Luchtmassameter
Electrisch
12V
Mot.Z 20 LEH
EAN: 4028977881596


+OEM nummers–

55562389
8 36 105
8 36 136
93181894



toepasbaarheid...

+Alfa Romeo159159 (939AX) Sedan (2005 - 2011)
Alfa Romeo1591.9 JTS 16_V (118kW) 939.A.6000(Euro 4)
Alfa Romeo1592.2 JTS 16_V (136kW) 939.A.5000

+Alfa Romeo159159 Sportwagon (939BX) Combi (2006 - 2011)
Alfa Romeo1591.9 JTS 16_V (118kW) 939.A.6000(Euro 4)
Alfa Romeo1592.2 JTS 16_V (136kW) 939.A.5000

+Alfa RomeoBreraBrera (939) Coupé (2006 - 2010)
Alfa RomeoBrera2.2 JTS 16_V (136kW) 939.A.5000

+Alfa RomeoSpiderSpider (939) Cabrio (2006 - 2010)
Alfa RomeoSpider2.2 JTS 16_V (136kW) 939.A.5000

+OpelAstraAstra H (L48) Hatchback 5-drs (2004 - 2014)
OpelAstra2.0 16_V Turbo OPC (176kW)
OpelAstra2.0 16_V Turbo OPC (176kW) Z20LEH(Euro 4)
OpelAstra2.0 16_V Turbo OPC (176kW) Z20LEH(Euro 4)

+OpelAstraAstra H GTC (L08) Hatchback 3-drs (2005 - 2011)
OpelAstra2.0 16_V Turbo OPC (177kW) Z20LEH(Euro 4)


+OpelZafiraZafira (M75) MPV (2005 - heden)
OpelZafira2.0 16_V Turbo OPC (177kW) Z20LEH(Euro 4)


captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Tibby's beest

Bericht door aKra »

Dus zou gewoon moeten kunnen, eens het proberen waard toch?
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

aKra schreef:Dus zou gewoon moeten kunnen, eens het proberen waard toch?

Ik ben benieuwd naar je ervaringen :yes:
Lees je ook even je fueltrims uit aub?

Linkje met enkele ervaringen erover:

https://www.opel-turbo.de/showthread.ph ... erburg-LMM
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Tibby's beest

Bericht door aKra »

Haha, ik begrijp het al. Het was maar een tip, ik koop ook wel een Boschje :mrgreen:
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tibby's beest

Bericht door tibby »

aKra schreef:Haha, ik begrijp het al. Het was maar een tip, ik koop ook wel een Boschje :mrgreen:

Je kan ook de sensor apart kopen:

F00C2G2063

Soms vind je ze goekoop op ebay.
Ik schuim ook altijd alle sites en netwinkels af voor er een goedkoop te vinden....Hier had ik m'n laatste gekocht:

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... GA1nJ2nZgZ
captain slow
Plaats reactie