Laag toerental stationair

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Laag toerental stationair

Bericht door Manta79 »

Goed te horen dat ie weer mooi loopt.
Wat betreft je klikgeluid bij gas geven, dat zou een motorsteun kunnen zijn...
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Re: Laag toerental stationair

Bericht door kzentekik_et »

Waarschijnlijk komt "die tik" die je hoort telkens terug wanneer je van 1e naar 2e schakelt, en van 2e naar 3e. (meest forse overbrengingen)
Of bij een clutch-dump in hogere versnellingen...

Indien zo, 9/10 dat het je motorsteunen zijn... !!
Was bij mij ook zo

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Re: Laag toerental stationair

Bericht door Oblivion »

De motorsteunen denken jullie dan toch, dat is niet iets waar ik per direct aan zou denken elke keer ik het hoor maar zou wel kunnen. Het is inderdaad bij de meest forse bewegingen maar ook in eenzelfde vernelling als ik heel eventjes op de gas druk. Op hoog toerental komt het amper voor. Het is wel aanzienlijk verminderd nu distributieketting vervangen is, maar net daarom begrijp ik de logica niet dat het toch motorsteun zou zijn? Tenzij iemand daar een goed argument op zou kunnen geven? Mijn dank is groot :)
Speedster 75
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Laag toerental stationair

Bericht door Manta79 »

Het enige goede argument wat ik heb is dat ik hetzelfde geluid had en meteen "dunne olie" sporen vond in de wielkast. Dit wees op een motorsteun, wat ook zo bleek te zijn. Dan noem je de momenten op waarbij je dat geluid krijgt, die komen mij ook bekend voor. Op die momenten kantelt de motor namelijk wat.

Waar ik ook aan denk is dat bij het vervangen van de ketting de motor aardig gekanteld moet worden om 1 enkele bout te verwijderen (de onderste motorsteunen los en de rechter los), daarmee komt de motor alleen nog aan de linker bovenste motorsteun te hangen ondanks dat het blok ondersteund moet zijn. Als de motorsteunen nog niet vervangen zijn, dan zijn ze gezien jouw nummer 75 ook al 12 jaar oud en dan kan dat "hangen" wel de motorsteun wat zwakker gemaakt hebben.

Er is in jouw geval wel aardig wat los geweest als de clam eraf geweest is, dus ik sluit niet uit dat het wat anders is... Aftermarket luchtfilter ?
Kijk eens rond in de motorruimte wat er mogelijk ergens tegen aan kan tikken, laat iemand het gas geven en steek je hoofd onder de klep om te luisteren..

succes !
gr.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Re: Laag toerental stationair

Bericht door Oblivion »

Manta79 schreef: Er is in jouw geval wel aardig wat los geweest als de clam eraf geweest is, dus ik sluit niet uit dat het wat anders is... Aftermarket luchtfilter ?
Kijk eens rond in de motorruimte wat er mogelijk ergens tegen aan kan tikken, laat iemand het gas geven en steek je hoofd onder de klep om te luisteren..
succes !
gr.
Ik heb een BMC CDA luchtfilter. Het klik geluid lijkt van rechtsachter te komen. Maar wie weet dat het daar iets mee te maken heeft. Ik zal hem eens ontkoppelen om te kijken wat een verschil het geeft.
Helaas is het niet mogelijk om hoofd in de motorruimte te steken want het tik geluid is niet aanwezig als ik stil sta en gas geef.
Speedster 75
Plaats reactie