Versnellingsmechanisme gebroken!!

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door timmyboy55 »

Hallo allemaal,

Ik kwam zojuist van mijn werk en reed op de snelweg naar huis toen ik terugschakelde om een andere auto in te halen, hij ging moeilijk in zijn 3 en ging even tandenpoetsen..
Toen ik daarna weer door wou schakelen naar zijn 4, was dit niet meer mogelijk! ook naar links of naar rechts naar zijn 1 en 2 of 5 was niet meer mogelijk, hij zat dus vast in zijn 3 en ik kon hem wel naar de plaats van de 4e versnelling zetten maar er gebeurde daarbij niks, voelt als een losse versnellingspook.. Ben toen dus maar in zijn 3 verder naar huis gereden en thuis het middenpaneel eraf getrokken, daar was niks aan de hand.
Daarna de motorkap opengehaald met een vriend samen en daar kwamen we erachter dat het mechanisme wat tegen het motorblok aan zit, het boutje aan het kogelgewrichtje was afgebroken! hij was ook wel echt helemaal verrot, gewricht gaat heel stroef en het rubber was gewoon uitgedroogt.
Ik moet erbij zeggen dat ik hem nooit echt lekker heb vinden schakelen, en denk dat dit de oorzaak was, of gewoon door verrotting of het was daar niet goed gesteld, want dat gewrichtje kon met een bout en een 'stopmoer' gesteld worden.
Vooral bij koude motor was hij altijd heel erg lastig van de 2e versnelling naar de 1e te zetten.
Hier volgen wat foto's:
Kogelgewricht met afgebroken bout
Kogelgewricht met afgebroken bout
IMG_3985.JPG (86.85 KiB) 2825 keer bekeken
Plaats van het Kogelgewricht 1
Plaats van het Kogelgewricht 1
1362945935NIMG_3987.JPG (44.47 KiB) 2823 keer bekeken
Plaats van het Kogelgewricht 2
Plaats van het Kogelgewricht 2
1362945954NIMG_3988.JPG (38.48 KiB) 2821 keer bekeken
Ik weet niet wat de oplossing hiervoor is, de bout van het kogelgewricht is afgebroken en in het mechanisme in de 2 laatste foto's waar hij vastgelast is.
Volgensmij moet dat kogelgewricht nieuw besteld worden? Waar? en moet bij het mechanisme dat boutje uitgeboord worden en schroefdraad getapt?
Kan ik zoiets zelf doen? of moet ik hem hiervoor naar de garage brengen, ik denk zelf dat het niet zo heel lastig is, alleen heb geen idee hoe dat stellen gaat of dat het uberhaupt gesteld moet worden.

Alvast hartelijk dank,

Tim Krol
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door timmyboy55 »

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/2370 ... t-M5-Staal

In principe is alleen het Kogelgewricht kapot en moet het afgebroken boutje uitgeboord worden uit het schakelmechanisme.
anders moet je een volledig nieuwe schakelmechanisme set kopen en dan zit je al snel op de 180 euro.
als iemand een betere suggestie, oplossing, of een beter kogelgewricht vind, graag... anders bestel ik deze op Conrad.

Tim
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door timmyboy55 »

Hoi Smiley

Bedankt voor je reactie, alleen ik heb geen idee welk onderdeel ik moet hebben, het gaat om het kogelgewricht die ik niet op het plaatje zie..

Tim
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door Smiley »

Ah, onderdeel van je schakelkabel dus, niet van het deel wat op je versnellingsbak zit.
Op het Uk forum hebben afgelopen jaren veel mensen hun kabels vervangen.
Goede kans dat ze hun "kapotte" versie nog in de schuur hebben liggen, waar het kogelgewricht nog goed van moet zijn.
Die moet je vast goedkoop kunnen scoren. http://www.vx220.org.uk/forums/
Hier misschien ook iemand, maar ben kabelwissels nog bitter weinig tegengekomen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door S. Gonzales »

Volgens mij ben je hiermee weer helemaal gelukkig! :yes:

http://www.opel-tuning.nl/?View=page&pa ... d=&mid=544

Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door timmyboy55 »

Hee bedankt mannen!

@ Gonzales, die houd ik in mijn achterhoofd!
Ik heb nu 2 kogelgewrichtjes M5 besteld bij Conrad.nl, ze kosten toch maar 3 euro.. die ga ik er van de week op monteren en kijken of dat ook werkt, want dat zou een goede niet dure reparatie zijn :)
Een kennis van me zei dat dit ook een goede oplossing moet zijn, en als het niet werkt zal ik dieper in de buidel moeten tasten voor originele onderdelen, of inderdaad op het engelse forum even gaan rondvragen.
Ik hoor het als er nog meer suggesties zijn!

Tim
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door S. Gonzales »

De goedkoopste "pasklare" oplossing is:
Het stompje wat nog in het kogelgewricht zit eruit trekken, het stompje moet je dan zo schuin mogelijk houden zodat hij er als het ware uit kantelt.
Het schakelmechanisme, op de bak, demonteren (zit origineel met een spanhuls gemonteerd maar bij de aftermarket schakelwegverkorter met een boutje) en daarna het stompje op zijn plaats (laten) vastlassen aan de onderzijde. Het kogelgewricht weer monteren, beetje vet erop en je klikt de kabel met kogelgewricht er zo weer op. Klaar!

Ik snap dat je de Conrad optie wilt proberen maar het schroefdraad van de kabel komt volgens mij niet overeen. Bovenstaande methode lijkt mij dan echt een betere optie..... Maar die keus is uiteraard aan jou!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door timmyboy55 »

Dat is ook een oplossing inderdaad, alleen snap ik de helft van wat je schrijft haha :P

'en daarna het stompje op zijn plaats (laten) vastlassen aan de onderzijde' -- dit deel.

Ik ga 'de conrad optie' in ieder geval proberen, niet geschoten is altijd mis en dan zit er een nieuw onderdeel op ipv een oud onderdeel repareren wat daarna ook een optie is.
Ik heb met de handige schuifmaat het binnen schroefdraad op M5 gemeten, dus dat klopt met wat ik gekocht heb, alleen de spoed van de kabel-schroefdraad kan dus afwijken van die van het bestelde kogelgewricht, dat word dus duimen.. en zo duur waren ze niet haha!

De MTECH verkorte schakelmechanisme begint wel een beetje te kriebelen en dat zoiets maar 89 euro kost..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door Smiley »

timmyboy55 schreef:De MTECH verkorte schakelmechanisme begint wel een beetje te kriebelen en dat zoiets maar 89 euro kost..
Schakeld iets stroever dan oem, maar daar was je al aan gewend :wink:

Mocht ronrad toch niet lukken, is dit nog een optie:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1243596705
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Versnellingsmechanisme gebroken!!

Bericht door timmyboy55 »

Hallo allemaal,

Ik heb gister het 'oude' kogelgewricht wat afgebroken was gereviseerd en gerepareerd :P
Gereviseerd Kogelgewricht
Gereviseerd Kogelgewricht
1363177116NIMG_4042.JPG (120.76 KiB) 2708 keer bekeken
Deze kan dus weer gebruikt worden op de kabel.
Nu ben ik gister bezig geweest om het afgebroken stuk bout in het schakelmechanisme uit te boren.. ik heb vanalles geprobeerd, zelfs een hardmetalen boor er op gezet, kwam alleen maar poeder vanaf.
De bout die er nog in zit is van gehard staal en zelfs een hardmetalen boor aait er overheen..
Enige mogelijkheid is om het hele schakelmechanisme eraf te halen, heb dat gister ook geprobeerd maar zonder succes. Ook omdat er een vorige eigenaar hem al een keer eraf gehad heeft, dat verklaard ook waarom hij vastgelast is, hij was dus al een keer eerder stukgegaan. Maar diegene heeft de bout en moer dus omgedraaid en ik kreeg vervolgens de bout er niet uit, daarvan moet de kop er dus afgeslepen worden. Dan probleem 2: daarmee zit hij niet als enigste vast, ik zag verder dmv een spiegel dat er ook nog een soort van plaatje. met andere woorden, ik heb geen idee hoe ik dat schakelmechanisme eraf krijg, iemand hier toevallig die dat wel weet?
Onderkant schakelmechanisme
Onderkant schakelmechanisme
1363177865NIMG_4057.jpg (38.09 KiB) 2706 keer bekeken
Hier zie je dat borgmoertje met blauw rubber, de bout daarvan aan de bovenkant moet ik de kop ervan afslijpen, die kan er dus af.
dan zie je nog een soort van Sikkel zitten, is dit ook een bevestiging die eraf moet?
zit hij nog verder ergens mee vast? Het hele mechanisme eraf halen is de enige manier om het gat uit te boren want op mijn school hebben we er speciaal gereedschap voor.

Bedankt,

Tim
Plaats reactie