Vervanging distributieriem

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Vervanging distributieriem

Bericht door Pipo »

Vandaag wou ik mijn distributieriem, spanrol en geleidingsrollen vervangen. Met enige vertraging omdat de garage mij de verkeerde rollen had meegegeven :evil: Het hele zaakje is nu gedemonteerd, maar nu krijg ik die verdomde nieuwe tandriem er toch wel niet op zeker :bag: Ik heb alles geprobeerd, maar de enige manier om hem over de nokkenas-tandwielen te krijgen is één van de geleidingsrollen te verwijderen en dat kan echt niet de bedoeling zijn. Nochthans telt de riem exact hetzelfde aantal tanden als de oude, is vrijwel even lang (de oude is wat gerokken), en staat de spanrol ook op de meest ontspannen positie.
Mijn vragen:
a) Is er iemand die een trukje kent om die riem te monteren? Want na een dik uur proberen zie ik het even niet meer zitten :oops: .
b) De nieuwe spanrol die ik gekocht heb verschilt licht van het oude model (groene plastiek spacer ipv een bruine), maar is juist even groot en identiek van constructie. Is dit omdat het het geüprate model is, en aan wat kan je die laatste herkennen? De garage gaf mij ook een inbus-torxbout mee ipv de oorspronkelijk 6-kantbout, omdat de nieuwe spanrol een andere bevestigingsbout nodig zou hebben. Maar testen wijst uit dat de bouten uitwisselbaar zijn. Tenzij dat er een onzichtbare reden voor is :roll:
c) De garage gaf als aantrekmoment voor de bevestigingsbouten van de 3 rollen maar 20Nm op, maar dat lijkt me zeer weinig. Ook de mecanieker was van die mening. En de kracht die ik nodig had om de oude los te schroeven bevestigt dit. Kent iemand het juiste aanhaalmoment?

Mijn dank op voorhand voor de antwoorden.
Ivo
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vervanging distributieriem

Bericht door aKra »

Hey Ivo, ik had ook dit probleem ;-).

Je moet eerst checken of de waterpomp wel _goed_ zit, deze nok moet ook naar het nokje richten van het motorblok! Dan heb je meer ruimte (nadat ik dit wist was het zo gedaan). Wat ik ook veel heb gelezen is de linker rol later te plaatsen.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vervanging distributieriem

Bericht door Pipo »

Dat van die waterpomp is me niet geheel duidelijk. Daar heb ik bij de demontage niets aan veranderd :?: Zal er morgen extra op letten, bedankt. De linkerrol heb ik nu even verwijderd, maar krijg hem met geen mogelijkheid gemonteerd met de riem er op :(
Ik had al gedacht de riem een half uurtje in de hetelucht-oven op 50° te 'bakken' om hem soepelder te maken. Zou geen probleem mogen zijn daar hij tegen de motor minstens even warm wordt.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vervanging distributieriem

Bericht door aKra »

De waterpomp heb je niet vervangen? Dan vind ik het ook wel vreemd... Dan zou ik de truuk toepassen door de linkerrol niet te monteren de riem er om te leggen en dan de rol te monteren. Even een extra handje om de riem op spanning te brengen eventueel en dan kom je er wel. Als je Google'd vind je er heel veel over! Let ook op de krukas, deze draait lichtelijk als je hem monteert, ik heb er voor gekozen deze heel voorzichtig een stukje terug te draaien zodat hij met op spanning brengen precies in één keer goed staat!
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vervanging distributieriem

Bericht door Pipo »

Ik zie wat je bedoeld met de waterpomp. Deze zit exentrisch in zijn bevestigingsring, en door het pomphuis te draaien verplaats je het center van de aandrijfas. De pomp zit vast met 3 inbusbouten. Spijtig is dat je één van de bouten onder de spanrol zit. Die moet je dus eerst verwijderen. Je kan de pomp niet draaien met de tandriem er op. Bij mij wijst de nok van de pomp recht naar beneden. Door de pomp iets rechtsom te draaien, moet ik volgens mij de riem wat meer ademruimte kunnen geven. Eerst ga ik het nog eens zo proberen. Ik wil de riem niet teveel speling geven. Vervelend is wel dat je zo weinig werk- en zichtruimte hebt. Met de motor er uit was de klus al lang geklaard. Maar dat is wat te drastisch :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Vervanging distributieriem

Bericht door Neetmans »

Ik weet niet precies hoe het bij de z20let zit.. Is dat een zelfspanner die rol, of kun je die met de hand op spanning brengen?

Oudere c20xe/c20let motoren idd nokje van de waterpomp correct uitlijnen met je motorblok, en de spanrol nog ongespannen kon je de riem er zo opleggen.

Bij x20xev ging dat wat lastiger, zoiezo waterpomp correct uitlijnen, volgens mij had ik daar 1 nokkenas die net niet op het merkteken bleef staan zonder riem, ff een 3e handje erbij die deze op tijd zette met de riem erop, en de spanner maximaal terugdraaien, dan moet het net lukken. Ging wel lastiger dan bij de oudere blokken herinner ik me wel!

Heb je de riemen ook al eens op elkaar gelegd? Zijn het dezelfde? Evenveel tandjes?

Succes!

Groet,
Corne
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vervanging distributieriem

Bericht door Pipo »

Beide riemen hadden 168 tanden, en waren even lang. De spanrol moet je op spanning brengen door een excentrische nok te verdraaien. Je moet wel de spanningsaanduiding in het oog houden. Ik heb regelmatig gelezen dat de waterpomplagers er aan gingen na het monteren van een nieuwe tandriem, naar ik vermoed omdat sommigen teveel spanning op de nieuwe riem zetten.

Ondertussen heb ik de tandriem er op liggen. 3 keer heb ik dat kreng moeten hermonteren. De eerste keer was fout omdat bij het aanspannen van de spanrol de wielen 1 tand verdraaiden. Bij de 2de keer hield ik daar rekening mee door de krukas 1 tand linksom te draaien. En de 3de keer omdat ik de spanrol terug demonteren moest omdat de door Opel meegeleverde bout met inbus-torxkop niet goed aan te schroeven was en ik die verving door een zeskantbout. De derde keer kostte me maar 15 minuten meer om de riem er op te krijgen :P Oefening loont :yes: Om de riem er op te krijgen moest ik wel eerst de linker geleidingsrol demonteren, anders was het niet te doen. Voor de zekerheid heb ik op de bevestigingsbouten van de geleidingsrollen en spanrol wat blauwe loctite op gedaan.
Veiligheidshalve heb ik voor het proefdraaien eerst de krukas met de hand rondgedraaid, daarna nog eens met de starter zonder bougies. Kleppen en zuigers zijn nog heel, dus zal het wel goed zitten :wink: Nu nog de rest terug monteren en we kunnen de baan op :yes:

Ik wil iedereen die mijn voorbeeld wil volgen, aanraden eerst de camlocktool aan te schaffen. Dat maakt de montage wat gemakkelijker, en voor de prijs moet je 't niet laten. De camwielen verspringen namelijk gemakkelijk door de druk van de kleppenveren op de nokken.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vervanging distributieriem

Bericht door aKra »

Gelukkig is het gelukt! Ik ging er van uit dat je die had, ik had hem best wel even heen en weer willen zenden hoor. Ding past in een envelop!
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vervanging distributieriem

Bericht door Pipo »

Ach, het is uiteindelijk ook zo gelukt. Kwestie van de juiste techniek te ontwikkelen. De riem vind ik wel vrij krap bemeten. Om hem op te spannen heb ik nog geen 30% van het spanbereik moeten gebruiken. Dat maakt dat hij zelfs met losse spanrol, nog strak om de wielen zit. Daarom ook dat hij zo moeilijk op te leggen was.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie