eindelijk pk's

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: eindelijk pk's

Bericht door tibby »

De magische kracht van een vrouw :D
captain slow
ilmung
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 jun 2013 8:40

Re: eindelijk pk's

Bericht door ilmung »

Hi Smiley
Bedankt voor de info !
Om ieder misverstand te vermijden : ik bedoel dat ik vertrouw op mensen met ervaring van de speedsterclub nl !!!!
Wat ik vergat bij te vertellen is dat de chiptuner de auto test voor en na de chiptuning en dus infeite aantoont wat de pk winst is : 147pk naar 160pk en 205Nm naar 220Nm .
Hoe sta je daar tegenover ?

http://autotuneheinz.be/performance/ope ... /22i-147hp
hitman
Actief lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jun 2012 19:47
Locatie: Lo Reninge Belgie

Re: eindelijk pk's

Bericht door hitman »

na 3 maanden eens terug gaan om een nieuwe vermogensmeting te doen
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2357
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: eindelijk pk's

Bericht door gertje »

de ecu regelt zijn eigen terug naar standaart
30/08/14 meet and greet.
ilmung
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 jun 2013 8:40

Re: eindelijk pk's

Bericht door ilmung »

Met respect met uw bewering ,maar mij lijkt dat onwaarschijnlijk ????
Hebben andere leden daar ervaring mee ?
Is dit bij iedere chiptuning het geval of was dit een alleenstaand geval door bvb verkeerde programmatie ??
hitman
Actief lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jun 2012 19:47
Locatie: Lo Reninge Belgie

Re: eindelijk pk's

Bericht door hitman »

in de speedster zit een zelflerende ecu die terugkeert naar de fabrieksinstellingen
er zijn daar ondervindingen van terug te vinden
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2357
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: eindelijk pk's

Bericht door gertje »

gertje schreef:de ecu regelt zijn eigen terug naar standaart
de ecu is zelf lerend deze heeft een aantal procent dat hij boven de standaard gaat en een aantal procent eronder. Dit is bv goed voor kleine aanpassingen aan de motor dan kan hij een beetje meer geven. indien men de waarde verander zoals met chiptunning zal deze na een tijd door zijn zelf lerend zijn terug de standaard waarde aannemen
Speerke heeft met zijn software de procent van de standaard op getrokken zodat de ecu grotere aanpassingen aan kan dus bv zoals een grote in laat uitlaat.

spring me even bij indien de uitleg verkeerd is
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: eindelijk pk's

Bericht door Smiley »

ilmung schreef:Wat ik vergat bij te vertellen is dat de chiptuner de auto test voor en na de chiptuning en dus infeite aantoont wat de pk winst is : 147pk naar 160pk en 205Nm naar 220Nm .
Hoe sta je daar tegenover ?
http://autotuneheinz.be/performance/ope ... /22i-147hp
Helaas een beetje skeptisch.
De map moet dan wel helemaal fantastisch zijn, om er zoveel extra uit te krijgen, zonder dat er meer lucht in de cilinders komt.
Als je het eerder geposte dyno lijstje ziet, is alleen een map en een aanzuigkitje lastig.
Hier nog een leerzaam filmpje over cold air intakes, en wat het resultaat is:
http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Naar mijn mening is een custom mapping de kers op de taart, nadat je allerlei luchtaanzuiging verbeteringen gedaan hebt, TOT AAN HET BLOK.

Ik kan je alleen adviseren om je een beetje in te lezen op de techniek hier in het forum, ipv met een gevulde portomonee naar een tuner te lopen.
Dat kan namelijk altijd nog. (en gezien je alles uit wilt besteden, zul je wel moeten)

Als een motor beter moet presteren, moet dat door het volgende:
1. Hij heeft meer lucht nodig. (aanzuiging)
2. Hij moet agressiever werken (ontsteking vervroegen/scherpere nokassen)
3. Hij moet het resultaat na verbanding sneller kwijt kunnen. (uitlaat)

Let op, ik ben zelf geen tuner, en pretendeer absoluut geen gedegen motorkennis te hebben.
Alles wat ik meld, is van wat ik in de loop der jaren opgepikt en zelf geleerd heb op diverse speedster fora.
We hebben hier mensen met meer kennis in de vorm van speerke, arno, markv, exmantaa, speedster4fun en vast nog een paar die ik vergeet.

Even terug naar de aanzuiging.
Op je speedster zit momenteel een papieren luchtfilter, verpakt in een filterbox, links in je motorruimte.
Sommige supercharger conversies die stil moeten zijn, blijven die box gebruiken, en kunnen daarmee rustig tot 250pk gaan.
Dat deel vervangen door een open filter (cone of ook wel cold air intake genoemd) brengt dus helemaal niks.
(buiten een leuker geluid, want je zit vlakbij de aanzuiging, en dat klinkt fantastisch op vol gas)

Van de filterbox naar je gasklep, zie je nu een soort platgeslagen zwarte plastic pijp lopen.
Die kun je omwisselen voor een holle pijp van pak 'm beet 60 of 70mm intern. (want je huidige gasklep heeft maar een 58mm doorsnee)
Wat dat exact in pk's helpt, is niet helemaal aangetoond.

Dan komen we bij de gasklep, die op je inlaatspruitstuk zit.
Zoals ik al zei, die heeft standaard een 58mm doorsnee. Sommigen maken de flow beter, door deze intern te poorten. (gladslijpen zeg maar)
Ook hiervan is niet exact aan te geven wat het brengt. Is in de categorie alle beetjes helpen zeg maar.
Alleen Speerke's software kan ook met een grotere (65mm interne doorsnee) gasklep omgaan.

Dan komen we bij het allerbelangrijkste, wat zich meermalen bewezen heeft, en dat is het inlaatspruitstuk.
Dat van de 2.4, heeft een veel betere flow, en kan ook daadwerkelijk meer lucht naar de cilinders verplaatsen.
Helaas past een 2.4 spruitstuk niet in combinatie met een 120 ampere dynamo. Je zult er dan een 100 ampere versie in moeten zetten, of je spruitstuk dermate aan laten passen, dat het toch past.

Dan komen we bij het verbrandingsdeel.
Hier komen de agressievere nokkenassen en de mapping in beeld.
Met het 2.4 spruitstuk verschuifd je koppelcurve een beetje naar rechts, en toen ik het had gedaan voelde ik ook dat bij 4250
toeren, het weer soepel aanvoelde. Nadat ik speerke's software had geladen, was dat knikpunt weer weg (gladgestreken)
Met agressievere nokken heb ik zelf geen ervaring. Wacht even tot er mensen posten die hier meer van weten.
De mapping die gedaan wordt, moet ervoor zorgen dat je genoeg benzine ingespoten krijgt, en dat de ontsteking op het uiterste staat.
Richting 200pk kan het zijn dat je bestaande injectoren te klein zijn, en vervangen moeten worden door een maatje groter.

Dan het uitlaatgedeelte.
De eerste restrictie is je precat gedeelte. Dat is een 400 cells filter, op zo'n 20cm afstand van je uitlaatspruitstuk.
Dit zorgt voor veel restrictie, en dient alleen om de euro norm van toen te halen.
De precat eruit tikken kost niks (alleen wat bloed zweet en tranen en wat boorkoppen)
Hij zorgt er zelfs voor dat je standaard uitlaatspruitstuk kan scheuren, omdat hij voor zoveel tegendruk zorgt.
Een sportcat is daarom ook niet voorzien van een precat, aleen een cat sectie. (met vaak 200 of 100 cells ipv standaard 400 cells)
Het standaard (gecaste) spruitstuk heeft nauwe doorgangen, wat je kunt opheffen met een spagettiespruitstuk, waarin de warme lucht beter kan uitzetten.
Laatste deel is dan de demper. Standaard heb je een schottendemper waarin de uitlaatgassen eerst wat heen en weer gestuurd worden, voor het eruit gaat.
Dempers zoals de 2.5" van tullett is een absorbtiedemper, wat betekend dat het eigenlijk een rechte pijp binnen in de demper is, die met dempingsmateriaal omwikkeld is.
Let op dat deze systemen een stuk luider zijn dan schottendempers.

Omdat we hier geen speedster gespecialiseerde tuners hebben in belgie (ook niet in NL trouwens) wordt het een beetje
lastig om je betaalbaar naar een hoger niveau te tillen.
Je kunt eens een prijsopgave doen voor je gewenste wijzigingen bij:
- Heinz.
- Hitec (Duitsland)
- Klasen (Duitsland)
- Courtenay (UK)
- Thorney (UK)
Laatst gewijzigd door Smiley op 14 aug 2013 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: eindelijk pk's

Bericht door Smiley »

hitman schreef:na 3 maanden eens terug gaan om een nieuwe vermogensmeting te doen
Of zekering 8 er even uithalen. Zelfde resultaat :mrgreen:

Maar effe serieus Ilmung, er zijn inderdaad "tuners" geweest die in het zelflerende deel van de ecu hebben lopen schrijven.
Als je direct erna een vermogensmeting doet, zie je inderdaad resultaat.
Wat helaas weg is na enige tijd, vanwege het overschrijven van de ecu.
Of Heinz in het correcte deel van de ecu schrijft is mij niet bekend.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Re: eindelijk pk's

Bericht door 12Esc »

wat kost dat nou, zo'n ombouw?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: eindelijk pk's

Bericht door Smiley »

12Esc schreef:wat kost dat nou, zo'n ombouw?
10k in thailand :mrgreen:
http://www.sifaa.nl/topstory7.html
















Wees eens wat precieser man. :yawn:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: eindelijk pk's

Bericht door S. Gonzales »

12Esc schreef:wat kost dat nou, zo'n ombouw?
:mrgreen: :mrgreen: :lol: :bangin:

"ilmung schreef:
Wat ik vergat bij te vertellen is dat de chiptuner de auto test voor en na de chiptuning en dus infeite aantoont wat de pk winst is : 147pk naar 160pk en 205Nm naar 220Nm .
Hoe sta je daar tegenover ?
http://autotuneheinz.be/performance/ope ... /22i-147hp"

Ik zou het gewoon doen! En laat het behaalde resultaat hier even weten s.v.p.. Ben heel benieuwd :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: eindelijk pk's

Bericht door sooike »

Wat smiley schrijft klopt als een bus!

Ikzelf heb de "evo160" software van Vmax Duitsland op m'n speedster. Dit is een bekende tuner!
Na de remap ben ik effe op de bank geweest bij hen en er kwam 151pk uit.
Ik had toen ook een open luchtfilter en 2,5" spruitstuk, sportcat en aangepaste demper.
Voor de remap is er geen meting geweest, maar volgens hen heeft een standaard Speedster ook maar amper 140pk, wat je ook ziet in de link van smiley met dynoruns.

Veel meer als 150pk kan je vergeten bij Heinz met een remap volgens mij.
Einfach nur ein nackter Sportler
ilmung
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 jun 2013 8:40

Re: eindelijk pk's

Bericht door ilmung »

Ik ga eens met de tuner Heinz spreken en die het probleem uitleggen .
Als die de garantie geeft van de pks ( standaard pks +- 15 pk erbij met een beter koppel ) en dat het blijvend is (een nieuwe controle na 2 à 3 maand zal daar een antwoord opgeven ) dan doe ik deze tuning .
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: eindelijk pk's

Bericht door Daan »

Zorg eerst dat je snapt waar je het over hebt en hoe het e.e.a. werkt zodat je beter kan beoordelen of je tuner ook snapt waar hij over praat. Ik kan met drie dynoruns iedere keer 10pk meer op het scherm laten zien zonder iets aan de auto te veranderen als je snapt wat im bedoel. Zelfs
zonder aanpassing aan wat dan ook kan je makkelijk een paar pk verschil hebben.

N/A tuners... Dyno's met wielpk's aub (in 4e verzet).
Succes iig.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie