P1516 + slideshow SC conversie

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door Manta79 »

Omdat het me wel wat zoektijd heeft gekost vermeld ik het hier ook maar even.

Vanaf een week of twee geleden wilde de Speedster af en toe heel slecht starten, op dat moment deed het gaspedaal ook niet, stationair gas van 3000 naar 2000 op en neer, loopt als een diesel. Kontakt uit en weer aan, weer alles OK :? P1516, soms een P1512 en nog een, meestal alleen de P1516 (gasklep stappenmotor), wissen met de Scangauge en gewoon rijden. Dit gebeurde regelmatig.

Ik heb er in de winter ook een M62 Eaton etc.. opgezet, vanwege dat heb ik de bedrading en de nieuwe LSJ gasklep verdacht. De bedrading/stekker gecontroleerd (koperkernen die breken is wel degelijk een veel voorkomende fout, tot 20cm van de stekker), solderingen (verlengd) gecontroleerd. Nieuwe gasklep laten aanrukken. Die kon ik uitsluiten... denk... denk.... denk..
Na 3 dagen zoeken viel me ineens iets op en dat was dat de benzinepomp ook stil was wanneer het gaspedaal niks deed... Meteen de achterbak ingedoken en de 3 relais aangedrukt..
Deze zijn met de SC ombouw eruit geweest en ik voelde er duidelijk 1 van verder in de voet gaan. Het is ook een :bash: kloteplek waar die dingen zitten...

Opgelost !

Toen kwam Stefan (Smiley) met een veeeeeel te laat antwoord, voor zijn doen, op mijn vraag of hij ergens bekend mee was ! :mrgreen: Een mail die het probleem bevestigde.
"P1516, relais brandstofpomp etc.."

Groeten, Rieske
Laatst gewijzigd door Manta79 op 16 apr 2013 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: P1516

Bericht door S. Gonzales »

Tja....dat krijg je er nu van wanneer je er zonodig zelf een SC op gaat zetten! :bangin: :jump: :jump: :bag:

Hahaha.. nee hoor gewoon kwestie van pech. Beide ombouwprojecten zijn supergoed en in prettige samenwerking verlopen!
En.... ze gaan als een kogel! :thumbsup: :thumbsup: :thumbup:
Binnenkort de TMapsensor monteren en de Widebandlambda koppelen aan de ECU middels de EGR bedrading. (update Speerke software)
En dan in juni een weekje testen in Oostenrijk :D 8)
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: P1516

Bericht door Manta79 »

Wie even lekker gezellig achterover wil zitten en de conversie wil bekijken een photobucket Slideshow ter lering en vermaak !

Niet alles wat je ziet is zo uiteindelijk zo gedaan, iets ander luchtfilter, toch maar een Tullet, je weet hoe dat gaat..

En Joop, de samenwerking was en is super :-) Ik heb er van genoten.


SLIDESHOW ->>

http://s648.photobucket.com/user/Hoogev ... okt%202012

Dit ging er onder andere in...

Afbeelding


gr, Rieske
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door stefan »

sjiek sjiek .......toch beetje spijt dat ik ni in holland woon..... neje toch weer niet haha
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door aKra »

Leuke fotoshow!
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door Co'tje »

Heb hetzelfde probleem gehad na mijn ombouw.....

Ben benieuwd naar jullie ervaring met de TMapsensor en Widebandlambda.
Tegen het eind van het jaar ook maar eens de plannen opnemen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door Maik »

Kijk, hier is ook goed gewerkt zie ik 8)
Nóg meer inspiratie!
En ik zie dat ik een andere multiriem moet bestellen, een 5pk1300 dus. Is ook logisch met die spacer natuurlijk.
Een 1285-er kregen jullie er echt niet omheen of hadden jullie die niet geprobeerd?
Iemand trouwens nog een 1285 riem nodig? :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door Smiley »

Maik schreef: Iemand trouwens nog een 1285 riem nodig? :oops:
Ja.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door Maik »

Bij deze gereserveerd :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door Manta79 »

Hi, leuke reacties. We hebben bewust niet gepost tijdens het werk, omdat er al zoveel over geschreven is.

Het klopt Maik, Joop en ik hebben de 5PK1285 beide nog liggen en zullen die wel eens met een meeting meenemen voor geinteresseerde. We hebben ook nog een 5PK1310, mocht je twee Phenolic spacers willen gebruiken :mrgreen: of een grotere pulley.
De 5PK1300 is precies goed wanneer je de ZZP phenolic spacer gebruikt en een standaard M62, keurig tussen de streepjes. Overigens hadden zowel Joop en ik beide een nieuwe spanner nodig, die van Joop was lam en die van mij had het lager droog/speling en slijtage op het loopvlak ( tevens de oorzaak van het jankgeluid in de hoge toeren).
Ik heb verder ook nog een 100A dynamo laten reviseren bij Rietveld in Den Haag (inruil 195,- euries), deze kwam exact overeen met het 100A exemplaar wat Joop uit de UK heeft laten komen en laten testen (deze leverde gewoon 120A op de testbank bij een lokale dynamoboer). Beide kwamen we dus uit op de 5PK1300.

Ja... het zijn twee kogels als het moet. Het was ons opgevallen in een testritje, in de auto's van Frank en Rob (nogmaals bedankt voor de rit en demo-avond !), dat er ook heel rustig mee te toeren is en met een zware rechtervoet ging het hard ! Joop en ik keken elkaar destijds aan en er werd in enkele seconden besloten om de ombouw te gaan doen, ik zie de grote grijns van Joop nog voor me :D

De kosten zijn wel wat hoger geworden in 2012/2013 dan ik eerst ingeschat had. De ZZP onderdelen zijn best prijzig, two way pass plate, Siemens 50 lbs injectoren (moeilijk verkrijgbaar), phenolic spacer. De kettingen vervangen, ignition coil pack, dynamo, spanner, 2.5" Tullet, oliedruk/olietemperatuur meters en sensoren, Innovate AFR meter, Turbo oortjes/spuitwerk, luchtfilter spul, orginele achtervelgen poedercoaten, nieuwe banden, de upgrade naar OBDtunerST2. Kost wat maar dan heb je wat zeg ik maar en een hoop lol van het karretje, want het rijd echt fantastisch. Een compleet andere auto.

Mocht je meters willen gaan gebruiken dan is het wel makkelijk om naast de slangen naar achteren een kabel met minimaal 7x1.5mm2 te trekken. De geschakelde + van de radio stuurt in ons geval een relais aan die de meters aanzetten en de Bosch pomp van de compressor circuit (rechtstreeks van de accu).


gr, Rieske
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door aboellaard »

Goed bezig! Zag dat je er een AFR meter ingezet hebt. Geen problemen met de uitlaatgas temperatuur? Met de SC erop wordt die een stuk hoger en voor zover ik kan vinden wordt er aangeraden de sensor dan ongeveer een meter downstream te plaatsen. Maar dat gaat niet lukken met ons korte uitlaatje, of je komt achter de cat uit, wat ook niet de bedoeling is. Ik was van plan de sensor net voor de cat te plaatsen en maar te zien. Geen idee wat de temperatuur daar is, maar boven de 800C vinden ze niet zo leuk geloof ik (Bosch 4.2). Ben eigenlijk benieuwd naar je ervaring.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door Manta79 »

Joop en ik hebben beide de Bosch in gebruik, geleverd bij de MTX-L, Joop heeft bij het lassen de bungs van Innovate gebruikt, daarbij zit de sensor niet direct in de flow en tot nu toe ervaren we geen problemen. De bung zit dan zo dicht mogelijk op de catsectie van de Tullet zonder het chassis van de Speedster te raken.
Als de sensor problemen ervaart moet hij op het display een code aangeven, je zou dan kunnen kiezen voor een heatsink bung extender HBX-1, speciaal voor Turbo's en compressors.

http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... ctid=16148

Of je kan van koper een heatsink vouwen, gat erin, sensor erdoor en terugplaatsen. Vreemd genoeg staat dit wel in de handleiding van de LC-1 , maar niet in de MTX-L handleiding, terwijl ze beide dezelfde Bosch sensor gebruiken :wacko:
Ik heb geen idee of er genoeg flow is voor de koeling..

Pagina 8 -> http://www.innovatemotorsports.com/supp ... Manual.pdf

http://www.innovatemotorsports.com/supp ... al_1.1.pdf
"A je to !" #0047
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door Exmantaa »

Niets aan bovenstaande verhaal toe te voegen :mrgreen: , maar Robert kan nog wel een 5PK1285 riem gebruiken voor z'n nieuwe speeltje.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: P1516 + slideshow SC conversie

Bericht door aboellaard »

Met dank voor de AFR info. Goed idee zo'n heatsink. En nog veel plezier met de SC, het weer gaat de goede kant op. Dakkie eraf en gaan
Plaats reactie