P1516 + slideshow SC conversie
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
P1516 + slideshow SC conversie
Omdat het me wel wat zoektijd heeft gekost vermeld ik het hier ook maar even.
Vanaf een week of twee geleden wilde de Speedster af en toe heel slecht starten, op dat moment deed het gaspedaal ook niet, stationair gas van 3000 naar 2000 op en neer, loopt als een diesel. Kontakt uit en weer aan, weer alles OK P1516, soms een P1512 en nog een, meestal alleen de P1516 (gasklep stappenmotor), wissen met de Scangauge en gewoon rijden. Dit gebeurde regelmatig.
Ik heb er in de winter ook een M62 Eaton etc.. opgezet, vanwege dat heb ik de bedrading en de nieuwe LSJ gasklep verdacht. De bedrading/stekker gecontroleerd (koperkernen die breken is wel degelijk een veel voorkomende fout, tot 20cm van de stekker), solderingen (verlengd) gecontroleerd. Nieuwe gasklep laten aanrukken. Die kon ik uitsluiten... denk... denk.... denk..
Na 3 dagen zoeken viel me ineens iets op en dat was dat de benzinepomp ook stil was wanneer het gaspedaal niks deed... Meteen de achterbak ingedoken en de 3 relais aangedrukt..
Deze zijn met de SC ombouw eruit geweest en ik voelde er duidelijk 1 van verder in de voet gaan. Het is ook een kloteplek waar die dingen zitten...
Opgelost !
Toen kwam Stefan (Smiley) met een veeeeeel te laat antwoord, voor zijn doen, op mijn vraag of hij ergens bekend mee was ! Een mail die het probleem bevestigde.
"P1516, relais brandstofpomp etc.."
Groeten, Rieske
Vanaf een week of twee geleden wilde de Speedster af en toe heel slecht starten, op dat moment deed het gaspedaal ook niet, stationair gas van 3000 naar 2000 op en neer, loopt als een diesel. Kontakt uit en weer aan, weer alles OK P1516, soms een P1512 en nog een, meestal alleen de P1516 (gasklep stappenmotor), wissen met de Scangauge en gewoon rijden. Dit gebeurde regelmatig.
Ik heb er in de winter ook een M62 Eaton etc.. opgezet, vanwege dat heb ik de bedrading en de nieuwe LSJ gasklep verdacht. De bedrading/stekker gecontroleerd (koperkernen die breken is wel degelijk een veel voorkomende fout, tot 20cm van de stekker), solderingen (verlengd) gecontroleerd. Nieuwe gasklep laten aanrukken. Die kon ik uitsluiten... denk... denk.... denk..
Na 3 dagen zoeken viel me ineens iets op en dat was dat de benzinepomp ook stil was wanneer het gaspedaal niks deed... Meteen de achterbak ingedoken en de 3 relais aangedrukt..
Deze zijn met de SC ombouw eruit geweest en ik voelde er duidelijk 1 van verder in de voet gaan. Het is ook een kloteplek waar die dingen zitten...
Opgelost !
Toen kwam Stefan (Smiley) met een veeeeeel te laat antwoord, voor zijn doen, op mijn vraag of hij ergens bekend mee was ! Een mail die het probleem bevestigde.
"P1516, relais brandstofpomp etc.."
Groeten, Rieske
Laatst gewijzigd door Manta79 op 16 apr 2013 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"A je to !" #0047
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: P1516
Tja....dat krijg je er nu van wanneer je er zonodig zelf een SC op gaat zetten!
Hahaha.. nee hoor gewoon kwestie van pech. Beide ombouwprojecten zijn supergoed en in prettige samenwerking verlopen!
En.... ze gaan als een kogel!
Binnenkort de TMapsensor monteren en de Widebandlambda koppelen aan de ECU middels de EGR bedrading. (update Speerke software)
En dan in juni een weekje testen in Oostenrijk
Hahaha.. nee hoor gewoon kwestie van pech. Beide ombouwprojecten zijn supergoed en in prettige samenwerking verlopen!
En.... ze gaan als een kogel!
Binnenkort de TMapsensor monteren en de Widebandlambda koppelen aan de ECU middels de EGR bedrading. (update Speerke software)
En dan in juni een weekje testen in Oostenrijk
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Re: P1516
Wie even lekker gezellig achterover wil zitten en de conversie wil bekijken een photobucket Slideshow ter lering en vermaak !
Niet alles wat je ziet is zo uiteindelijk zo gedaan, iets ander luchtfilter, toch maar een Tullet, je weet hoe dat gaat..
En Joop, de samenwerking was en is super Ik heb er van genoten.
SLIDESHOW ->>
http://s648.photobucket.com/user/Hoogev ... okt%202012
Dit ging er onder andere in...
gr, Rieske
Niet alles wat je ziet is zo uiteindelijk zo gedaan, iets ander luchtfilter, toch maar een Tullet, je weet hoe dat gaat..
En Joop, de samenwerking was en is super Ik heb er van genoten.
SLIDESHOW ->>
http://s648.photobucket.com/user/Hoogev ... okt%202012
Dit ging er onder andere in...
gr, Rieske
"A je to !" #0047
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: P1516 + slideshow SC conversie
sjiek sjiek .......toch beetje spijt dat ik ni in holland woon..... neje toch weer niet haha
grasmaaiers..enz
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Leuke fotoshow!
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Heb hetzelfde probleem gehad na mijn ombouw.....
Ben benieuwd naar jullie ervaring met de TMapsensor en Widebandlambda.
Tegen het eind van het jaar ook maar eens de plannen opnemen.
Ben benieuwd naar jullie ervaring met de TMapsensor en Widebandlambda.
Tegen het eind van het jaar ook maar eens de plannen opnemen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Kijk, hier is ook goed gewerkt zie ik
Nóg meer inspiratie!
En ik zie dat ik een andere multiriem moet bestellen, een 5pk1300 dus. Is ook logisch met die spacer natuurlijk.
Een 1285-er kregen jullie er echt niet omheen of hadden jullie die niet geprobeerd?
Iemand trouwens nog een 1285 riem nodig?
Nóg meer inspiratie!
En ik zie dat ik een andere multiriem moet bestellen, een 5pk1300 dus. Is ook logisch met die spacer natuurlijk.
Een 1285-er kregen jullie er echt niet omheen of hadden jullie die niet geprobeerd?
Iemand trouwens nog een 1285 riem nodig?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Ja.Maik schreef: Iemand trouwens nog een 1285 riem nodig?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Bij deze gereserveerd
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Hi, leuke reacties. We hebben bewust niet gepost tijdens het werk, omdat er al zoveel over geschreven is.
Het klopt Maik, Joop en ik hebben de 5PK1285 beide nog liggen en zullen die wel eens met een meeting meenemen voor geinteresseerde. We hebben ook nog een 5PK1310, mocht je twee Phenolic spacers willen gebruiken of een grotere pulley.
De 5PK1300 is precies goed wanneer je de ZZP phenolic spacer gebruikt en een standaard M62, keurig tussen de streepjes. Overigens hadden zowel Joop en ik beide een nieuwe spanner nodig, die van Joop was lam en die van mij had het lager droog/speling en slijtage op het loopvlak ( tevens de oorzaak van het jankgeluid in de hoge toeren).
Ik heb verder ook nog een 100A dynamo laten reviseren bij Rietveld in Den Haag (inruil 195,- euries), deze kwam exact overeen met het 100A exemplaar wat Joop uit de UK heeft laten komen en laten testen (deze leverde gewoon 120A op de testbank bij een lokale dynamoboer). Beide kwamen we dus uit op de 5PK1300.
Ja... het zijn twee kogels als het moet. Het was ons opgevallen in een testritje, in de auto's van Frank en Rob (nogmaals bedankt voor de rit en demo-avond !), dat er ook heel rustig mee te toeren is en met een zware rechtervoet ging het hard ! Joop en ik keken elkaar destijds aan en er werd in enkele seconden besloten om de ombouw te gaan doen, ik zie de grote grijns van Joop nog voor me
De kosten zijn wel wat hoger geworden in 2012/2013 dan ik eerst ingeschat had. De ZZP onderdelen zijn best prijzig, two way pass plate, Siemens 50 lbs injectoren (moeilijk verkrijgbaar), phenolic spacer. De kettingen vervangen, ignition coil pack, dynamo, spanner, 2.5" Tullet, oliedruk/olietemperatuur meters en sensoren, Innovate AFR meter, Turbo oortjes/spuitwerk, luchtfilter spul, orginele achtervelgen poedercoaten, nieuwe banden, de upgrade naar OBDtunerST2. Kost wat maar dan heb je wat zeg ik maar en een hoop lol van het karretje, want het rijd echt fantastisch. Een compleet andere auto.
Mocht je meters willen gaan gebruiken dan is het wel makkelijk om naast de slangen naar achteren een kabel met minimaal 7x1.5mm2 te trekken. De geschakelde + van de radio stuurt in ons geval een relais aan die de meters aanzetten en de Bosch pomp van de compressor circuit (rechtstreeks van de accu).
gr, Rieske
Het klopt Maik, Joop en ik hebben de 5PK1285 beide nog liggen en zullen die wel eens met een meeting meenemen voor geinteresseerde. We hebben ook nog een 5PK1310, mocht je twee Phenolic spacers willen gebruiken of een grotere pulley.
De 5PK1300 is precies goed wanneer je de ZZP phenolic spacer gebruikt en een standaard M62, keurig tussen de streepjes. Overigens hadden zowel Joop en ik beide een nieuwe spanner nodig, die van Joop was lam en die van mij had het lager droog/speling en slijtage op het loopvlak ( tevens de oorzaak van het jankgeluid in de hoge toeren).
Ik heb verder ook nog een 100A dynamo laten reviseren bij Rietveld in Den Haag (inruil 195,- euries), deze kwam exact overeen met het 100A exemplaar wat Joop uit de UK heeft laten komen en laten testen (deze leverde gewoon 120A op de testbank bij een lokale dynamoboer). Beide kwamen we dus uit op de 5PK1300.
Ja... het zijn twee kogels als het moet. Het was ons opgevallen in een testritje, in de auto's van Frank en Rob (nogmaals bedankt voor de rit en demo-avond !), dat er ook heel rustig mee te toeren is en met een zware rechtervoet ging het hard ! Joop en ik keken elkaar destijds aan en er werd in enkele seconden besloten om de ombouw te gaan doen, ik zie de grote grijns van Joop nog voor me
De kosten zijn wel wat hoger geworden in 2012/2013 dan ik eerst ingeschat had. De ZZP onderdelen zijn best prijzig, two way pass plate, Siemens 50 lbs injectoren (moeilijk verkrijgbaar), phenolic spacer. De kettingen vervangen, ignition coil pack, dynamo, spanner, 2.5" Tullet, oliedruk/olietemperatuur meters en sensoren, Innovate AFR meter, Turbo oortjes/spuitwerk, luchtfilter spul, orginele achtervelgen poedercoaten, nieuwe banden, de upgrade naar OBDtunerST2. Kost wat maar dan heb je wat zeg ik maar en een hoop lol van het karretje, want het rijd echt fantastisch. Een compleet andere auto.
Mocht je meters willen gaan gebruiken dan is het wel makkelijk om naast de slangen naar achteren een kabel met minimaal 7x1.5mm2 te trekken. De geschakelde + van de radio stuurt in ons geval een relais aan die de meters aanzetten en de Bosch pomp van de compressor circuit (rechtstreeks van de accu).
gr, Rieske
"A je to !" #0047
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Goed bezig! Zag dat je er een AFR meter ingezet hebt. Geen problemen met de uitlaatgas temperatuur? Met de SC erop wordt die een stuk hoger en voor zover ik kan vinden wordt er aangeraden de sensor dan ongeveer een meter downstream te plaatsen. Maar dat gaat niet lukken met ons korte uitlaatje, of je komt achter de cat uit, wat ook niet de bedoeling is. Ik was van plan de sensor net voor de cat te plaatsen en maar te zien. Geen idee wat de temperatuur daar is, maar boven de 800C vinden ze niet zo leuk geloof ik (Bosch 4.2). Ben eigenlijk benieuwd naar je ervaring.
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Joop en ik hebben beide de Bosch in gebruik, geleverd bij de MTX-L, Joop heeft bij het lassen de bungs van Innovate gebruikt, daarbij zit de sensor niet direct in de flow en tot nu toe ervaren we geen problemen. De bung zit dan zo dicht mogelijk op de catsectie van de Tullet zonder het chassis van de Speedster te raken.
Als de sensor problemen ervaart moet hij op het display een code aangeven, je zou dan kunnen kiezen voor een heatsink bung extender HBX-1, speciaal voor Turbo's en compressors.
http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... ctid=16148
Of je kan van koper een heatsink vouwen, gat erin, sensor erdoor en terugplaatsen. Vreemd genoeg staat dit wel in de handleiding van de LC-1 , maar niet in de MTX-L handleiding, terwijl ze beide dezelfde Bosch sensor gebruiken
Ik heb geen idee of er genoeg flow is voor de koeling..
Pagina 8 -> http://www.innovatemotorsports.com/supp ... Manual.pdf
http://www.innovatemotorsports.com/supp ... al_1.1.pdf
Als de sensor problemen ervaart moet hij op het display een code aangeven, je zou dan kunnen kiezen voor een heatsink bung extender HBX-1, speciaal voor Turbo's en compressors.
http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... ctid=16148
Of je kan van koper een heatsink vouwen, gat erin, sensor erdoor en terugplaatsen. Vreemd genoeg staat dit wel in de handleiding van de LC-1 , maar niet in de MTX-L handleiding, terwijl ze beide dezelfde Bosch sensor gebruiken
Ik heb geen idee of er genoeg flow is voor de koeling..
Pagina 8 -> http://www.innovatemotorsports.com/supp ... Manual.pdf
http://www.innovatemotorsports.com/supp ... al_1.1.pdf
"A je to !" #0047
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Niets aan bovenstaande verhaal toe te voegen , maar Robert kan nog wel een 5PK1285 riem gebruiken voor z'n nieuwe speeltje.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: P1516 + slideshow SC conversie
Met dank voor de AFR info. Goed idee zo'n heatsink. En nog veel plezier met de SC, het weer gaat de goede kant op. Dakkie eraf en gaan