TMapsensor monteren

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

TMapsensor monteren

Bericht door S. Gonzales »

Vandaag de kabelboom aangepast voor de TMapsensor op het Laminova inlaatspruitstuk. De IAT in de inlaatbuis komt hiermee te vervallen. Of die laatste stekker aangesloten kan blijven of echt los moet hoor ik nog.

Er zit nu een 4 polige stekker op de plaats waar de 3 polige stekker zat. Tevens de widebandlambda aangesloten op de EGR bedrading. Beide wijzigingen zijn m.b.v. de Speerke software aan te passen.
Helaas bleek mijn Bosch TMapsensor defect, die gaf bij het testen, zonder draaiende motor, -40 gr. C aan, zo koud is het nu gelukkig niet meer. :D
De nieuwe is onderweg, zodra die binnen is kan ik een inleersessie doen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: TMapsensor monteren

Bericht door Exmantaa »

Als het goed is hou je dan nu 1 draadje over van een overbodige Low Reference:
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: TMapsensor monteren

Bericht door S. Gonzales »

Vandaag kwam een pakketje met de nieuwe TMAPsensor. Het is denk ik een "Chineesje" want er staat geen Bosch + nummer op. Een bijna 100% kopie van de originele. Bij het testen bleek dat hij wel de luchtdruk aangaf maar de temperatuur gaf bij het loggen slechts 0 gr. C. aan. :shock: Tja....daarop de bedrading nog een keer getest maar daar blijkt echt niets mis mee.
@ Exmantaa: heb hetzelfde schema gebruikt en de bedrading paralel aangesloten op de IAT sensor draad. Vandaar dat ik de stekker er nog aan heb zitten. Die hangt er nu nog voor spek en bonen bij en haal ik later wel weg.

Ik kreeg dus geen temperatuur gelogd. Daarop heb ik in de tab 'parameters' de inlaat temperatuursensor op de oude OEM ingesteld en prompt geeft hij 22 gr. C aan. Daarna de parameter weer terug gezet naar de Bosch TMAPsensor en die gaf ineens ook weer leven, 20 gr.! Geen idee waarom hij het nu wel doet. Hopelijk blijft hij het nu gewoon doen.
Zaterdag samen met Manta79 een inleersessie en power meting doen zodat we het voordeel van de Wideband lambda optimaal kunnen benutten!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: TMapsensor monteren

Bericht door Exmantaa »

Gebeurt dat inleren zaterdag misschien op een geheime afgesloten testlocatie hier in de buurt?? :bag:
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: TMapsensor monteren

Bericht door S. Gonzales »

:yes:

A9..... ??? maar ik sta open voor een betere suggestie! :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: TMapsensor monteren

Bericht door S. Gonzales »

Vandaag samen met Manta 79 opnieuw een inleersessie gehouden na montage van de TMAPsensor. Deze sensor meet de temperatuur van de naar binnen geblazen lucht net voor het inlaatkanaal van de cilinderkop i.p.v. direct na het luchtfilter. Dit geeft een veel realistischere waarde omdat het qua temperatuur nogal wat uitmaakt of de lucht vrij aangezogen is of gecomprimeerd wordt (voel maar eens aan je fietspomp, als je hem gebruikt hè :wink: )

Bij de afsluitende vermogensmeting kwamen wij uit op:
354Nm bij 2296 rpm en 256 pk bij 6147 rpm (Manta79)
343Nm bij ....? Rpm en 254 pk bij 5900 rpm (Gonzales)

Deze cijfers lijken zeer realistisch maar zijn dus niet van een rollenbankmeting maar gemeten met de nieuwste Speerke Software. Dus een echte vergelijking met rollenbank cijfers kan nog niet gemaakt worden.

De opgeslagen gegevens van de vermogensmeting zijn vervolgens in de mapping verwerkt m.b.v. de Widebandlambda die op de EGR is aangesloten.
Voor een laatste controle vragen we binnenkort Speerke nog even kritisch naar de uiteindelijke mapping te kijken, wanneer daar geen vreemde dingen uit voortkomen is dit leerzame project voor ons afgerond! :jump: Wat wordt het volgende ....... voorlopig niets meer......of heb ik dat al eens eerder geroepen .....Stefan? :bag: :lol:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: TMapsensor monteren

Bericht door Smiley »

Ik denk dat de nm'etjes wat optimistisch zijn, en de pk's redelijk spot on.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: TMapsensor monteren

Bericht door Exmantaa »

Zoals Smiley al zegt lijkt het koppel wat too much, maar de PK's kloppen aardig voor een Stage 2 SC + Tullett uitlaat.

Hebben jullie nog een log gemaakt met de uiteindelijke AFR vs rpm, en/of de IAT's bij vol gas??

Aangezien je er ook mee op het circuit rijdt lijkt het me erg nuttig eens een AFR log + MAP pressure log te maken mét en zonder DB killers in de uitlaat... Dat kan nog wel eens een significant verschil geven, aangezien MAP pressure een major parameter is in de OBD-SC mapping ... :P
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: TMapsensor monteren

Bericht door S. Gonzales »

Sinds de volledige Tullet uitlaatlijn erop zit gebruik ik geen dbkillers meer, die zaten bij mij op de DBilas demper.
De Tullet lijkt inmiddels iets gehoriger te worden, ondanks dat wij voor de HiTemp vulling hebben gekozen:bag:
En ja..... de logfiles etc.:
Wij hebben de taken eerlijk verdeeld. :D Manta79 zat telkens met de laptop op schoot en ik mocht steeds het rechterpedaal volledig intrappen :shock: :lol:
Niets asociaals hoor, de metingen gaan in de 2e versnelling van 2000rpm tot de toerenbegrenzer (bij ons 7000rpm) op een rustig weggetje waar wij niemand tot last waren.
De meetgegevens staan nog op de laptop van Manta79, hoop ik......maar ik weet dat niet zeker. (Ries zal zich nog wel melden!) De mapping hebben we uiteraard wel.
We gaan wel vragen of Speerke daar even kritisch naar wil kijken.
De 'nock' meting hebben we niet gedaan, misschien moeten we dat voor de zekerheid ook nog even doen, afhankelijk van het advies van Speerke.
Wordt vervolgd!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: TMapsensor monteren

Bericht door Manta79 »

Hi Joop,

De vooraf mapping is naar Peter, evenals de powerruns van mij en onze definitieve mapping (die van jouw met logging)
Jouw powerruns heb ik dus blijkbaar niet goed opgeslagen (wat is dat toch :mrgreen: ), maar die grafiek kwam bijna overeen, de parameters van jouw banden, temp en 10 kilo minder brandstof aangegeven. Het koppel is zie ik in de piek, dus lager in de rest van de grafiek.
@Frank, volgas, AFR was ong 11.6 in de logging, IAT 45.8 graden C (komt van 40 graden voor de volgas), 6710rpm.


Afbeelding
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: TMapsensor monteren

Bericht door S. Gonzales »

Vorige week nogmaals een inleersessie gedaan en daarna een paar 'powerruns'. De data van die runs dien je na iedere run te verwerken in de software zodat de 'volgas' cellen daarmee gevuld worden. Dan hoef je de motor niet 'uit te melken' en worden de hoge toeren cellen dus softwarematig gevuld. Daar heb je wel een widebandlambda voor nodig.
Vervolgens een logfile gemaakt en naar Peter gestuurd. Die kwam al snel met de uitslag. Prima, er is nog iets te halen door met het ontstekingstijdstip aan de slag te gaan. Zoals het nu is, 256 pk volgens deze meting, heb ik echter een veilige marge en vind ik het prima zo!
Nu die van Manta79 nog even finetunen en dan is dit project afgerond! :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: TMapsensor monteren

Bericht door Exmantaa »

Joop,

Een SC Speedster met deze software is natuurlijk nooit klaar, want ook dit went en over een half jaar begint het weer te kriebelen.
Drijfstangen, kopberwerking met nokkenassen. Kleinere poelie erop... :wink:
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: TMapsensor monteren

Bericht door stefan »

joop goe bezig man :thumbup: nu enkel nog lekkere koffiekoeken he :D
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: TMapsensor monteren

Bericht door S. Gonzales »

Dank je Stefan!
@ exmantaa: ja... daar ben ik ook wel bang voor :lol: Eerst maar even van deze stage genieten!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: TMapsensor monteren

Bericht door stefan »

joop ..als het went kom je hier maar een paar bladblazers halen..op de juist plaat gemonteerd en wat bepaalde vloeistof er bij en je gaat als een pijl
grasmaaiers..enz
Plaats reactie