Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door koen theys »

Moest er iemand interesse hebben, ik kan van een kennis een Saab 2.0 turbo kopen voor een paar honderd € met een goed motorblok erin.
Koen
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Exmantaa »

Hangt van het type/bouwjaar af. Saab 9-3 vanaf 2003 dacht ik, met een B207 blok dus...
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door koen theys »

Ik vraag het na voor je ...
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Daan »

Heb nog ff wat oude info van mn blokken bekeken (is al weer wat jaren terug...)

Piston slap gebeurd voornamelijk bij gesmede zuigers omdat deze meer in en uitzetten bij koude/warmte. Om een correcte afdichting te hebben bij warmte (anders blowby) moet de cilinder op de correcte speling worden geboord zoals voor de betreffende merken zuigers is voorgeschreven. Oftwel: Gesmede zuigers in een std. blok steken is dan vragen om problemen omdat OEM clearance .001" is en Wiseco's .0025" blijkbaar voorschrijven. Om deze clearance te halen moet het blok geboord worden (neem dan gelijk een overmaat 86.5 mm als je wanden dik genoeg zijn)

Wanneer het blok volgens spec is geboord zal je naar mijn idee nog altijd (in mindere mate) piston slap blijven houden omdat de koude zuigers nog steeds meer ruimte hebben. Je blok opboren voor je clearance is dus om slap (en schade en blowby) bij een opgewarmde motor te voorkomen.

Ikzelf heb overmaatse 86.5mm JE zuigers gehad in mn SR20 en die op spec laten boren en eigenlijk nauwelijks slap gehad bij koud (viel niet op iig :bag: ).

Samengevat uit internet-info en mn eigen ervaring: Als je zuigers steekt, laat je blok boren/honen om het goed te doen.


Edit: nu ik dit terug lees bevestig ik enkel Smiley zn opmerking geloof ik :bash:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Co'tje »

Daan schreef:Zal eens kijken naar die zuigers. Weet dat ze ook veel voor de sr20 zijn/worden gebruikt inc. de p
koude rammel maar nog geen negatieve ervaringen daarom gehoord.
Ik zit rond de 300pk met overmaat Wiseco zuigers. Tip 1: nooit opboren. Dat heeft de vorige eigenaar van mijn blok wel gedaan.
Mijn auto zuipt olie en ga deze winter kijken hoe ik dat op ga lossen.

Hij rijdt wel heel erg lekker trouwens!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Daan »

Maar zijn ze ook goed geboord?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door stefan »

als het goed gedaan is ...en al het nodige vervangen wat moet vervangen worden kan dat niet gebeuren
grasmaaiers..enz
hitman
Actief lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jun 2012 19:47
Locatie: Lo Reninge Belgie

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door hitman »

Klein vraagje

Waarom moeten juist die zuigers vervangen worden om over de 260 pk te kunnen gaan?
Is dat omdat je dan in een hoger toerental terechtkomt vb 7500 tr/min en dat de huidige
zuigers maar een bepaalde snelheid mogen hebben (......mm / sec).
Of kunnen ze de versnelling niet aan (....mm / sec²).
Of kan de piston as het niet aan die grotere krachten.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door tibby »

captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Daan »

In het GM handboek staat ook dat je de oude zuigerveren over moet zetten op de nieuwe (gesmede)zuigers en in dezelfde cilinders. Ergens logisch als je het blok niet hoond zodat het e.e.a. beter op elkaar aansluit lijkt me. Dit zal het slappen wellicht niet tegen gaan maar wel minder olieverbruik?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Exmantaa »

Hangt natuurlijk af van hoeverre je blok versleten is, maar de NA heeft héle dunne cylinderbussen en overmaats opboren/honen zou ik niet doen. In dat geval beter nieuwe bussen erin zetten op de standaardmaat. (of een ander blok erin lepelen... :bag: )
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Co'tje »

Exmantaa schreef:Hangt natuurlijk af van hoeverre je blok versleten is, maar de NA heeft héle dunne cylinderbussen en overmaats opboren/honen zou ik niet doen. In dat geval beter nieuwe bussen erin zetten op de standaardmaat. (of een ander blok erin lepelen... :bag: )
ZZPerformance raadt af om nieuwe bussen in een Z22SE te zetten.

" You don’t want to sleeve a gen 2 block, they are too weak and thin, you’ll have a coolant jacket break and destroy the engine after running it."
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Smiley »

De standaard bussen kunnen tot 400pk (isch).
Zaak is dus eigenlijk om te zien hoe je huidige bussen eruit zien, voor je conclusies trekt.
Met zo'n endoscopie cameratje via de bougie ingang ofzo?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Exmantaa »

Co'tje schreef:
Exmantaa schreef:Hangt natuurlijk af van hoeverre je blok versleten is, maar de NA heeft héle dunne cylinderbussen en overmaats opboren/honen zou ik niet doen. In dat geval beter nieuwe bussen erin zetten op de standaardmaat. (of een ander blok erin lepelen... :bag: )
ZZPerformance raadt af om nieuwe bussen in een Z22SE te zetten.

" You don’t want to sleeve a gen 2 block, they are too weak and thin, you’ll have a coolant jacket break and destroy the engine after running it."

Ja ho, wacht effe... ZZP praat hier over het "re-sleeven" van een standaard blok met bv. sterkere Darton sleeves. Daarvoor moet je ook nog even wat aluminium uit je blok boren, wat dan bij een gen 2 blok bovenstaand risico geeft. Maar Z22SE/Saab b207/LSJ is een gen 1 blok waarbij dit nvt is. 8)

En we praten hier nu even over het like-for-like vervangen van een standaard GM bus,,,
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Bericht door Co'tje »

Exmantaa schreef:En we praten hier nu even over het like-for-like vervangen van een standaard GM bus,,,
Aha, weer wat geleerd.
Mooi onderwerp om zaterdag bij koffie nog eens over door te praten :wink:
Plaats reactie