Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Geen idee van de kwaliteit natuurlijk, maar koelcapaciteit zou behoorlijk moeten toenemen.
Klopt, alleen zal 1 en ander wel afhangen van in hoeverre de lucht bij de standaard 42mm rad aan de uitstroom-zijde al in de buurt van de koelvloeistof temperatuur bij de radiator-invoer komt. (bij steady-state tijdens constante load/snelheid)

Als dat zo is nu, dan zal een 56mm met dezelfde fijnheid niks doen en zelfs wellicht slechter werken omdat er dan 56-42 = 14mm aan afstand door reeds opgewarmde lucht wordt afgelegd die geen delta meer tov. de koelvloeistof heeft en dus niets koelt. De 'achterkant' van de rad (wanneer de koelvloeistof parallel loopt) zal dan feitelijk weinig meedoen. In dat geval moet een core worden gebruikt met waarschijnlijk wat grovere luchtkanalen om zo de doorstroom-snelheid te vergroten en een delta te behouden. (delta verloop is natuurlijk wel '3D' want bij de invoer van de rad zal de achterzijde waarschijnlijk altijd 'heet' blijven, maar naarmate je dan horizontaal onder de rad beweegt met de koelvloeistof daalt geleidelijk de temperatuur en zal ook de 'achterkant' meer gaan koelen..)

Als de 42mm nu nog uitlaat-lucht heeft ruim onder de koelvloeistof temperatuur, dan helpt het wel om sneller warmte over te dragen met dezelfde dichtheid.

Die luchtstroom snelheid lijkt ook beetje het probleem met de chargecooler onder de radiator. Het hele 'pakket' begint wat als een 'prop' voor de lucht te dienen.

Omngekeerd zie je bij heel veel moderne auto's juist dat ze extreem dunne, maar heel erg fijn-vermaasde radiatoren (en AC condensers, intercoolers, oliekoelers..) toepassen. Structureel misschien minder geslaagd in een Speedster/Elise wegens de liggende/hangende constructie en minder stijfheid in een dunne rad, maar ik kan me best voorstellen dat met de huidige radiatoren-technologie iemand misschien wel een 25mm rad voor onze auto's kan maken die beter werkt/koelt als de standaard 42mm en misschien nog wel eens lichter is ook :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door aboellaard »

Probleem is dat er weinig keuze en nog minder gegevens over die rads zijn. Enige die wat gegevens publiceren zijn Mocal en Setrab. Daarbij is het gokken naar waarden die variabelen aannemen. Lucht doorstroomsnelheid bijvoorbeeld. Uitgaande van niet gehinderde doorstroming van lucht door een gat van 40x60 cm is een koelvermogen van rond de 650 kW, bij 100 km/h, mogelijk. Maximaal. Dat haal je natuurlijk bij lange na niet. Bij Setrab wordt aangegeven dat een luchtsnelheid van rond de 10% van de voertuigsnelheid een praktische waarde is. Dat is dan voor een, denk ik, lang niet optimaal geplaatste, oliekoeler. Bij de Elise/Speedster zou dat een stuk hoger moeten liggen. Het is me overigens bij het weghalen van de beide radiateurs wel opgevallen dat de chargecool rad een behoorlijk deel van de motor rad afdekt. Kan je heel mooi aan het vervuilingspatroon zien.

Maar elke radiateur zal een compromis zijn tussen doorvoersnelheid, zowel aan de lucht als aan de KV kant, en efficientie. Hoe fijnmaziger, hoe groter het drukverlies en dus de doorstroomsnelheid. Ik kan me ook indenken dat het ontwerp van die dingen wat verandert. Computer modellen worden steeds beter en juist het vinden van een optimum in zo'n compromis situatie zijn ze goed in geworden. En ook de gebruikte materialen en dingen als fractal achtige structuren voor zo groot mogelijke koeloppervlakken bij zo min mogelijke ruimte. Bij de huis-tuin-en-keuken rads zie ik echter weinig spannende zaken. Lijkt wel of iedereen daar gewoon met water kookt.

Even ter illustratie, als je twee rads neemt (voor chargecooling trouwens, wat heel iets anders is dan motor koeling), zoals ik van plan ben, kan je ze parallel of in serie zetten. Maar wat is het meeste efficient? Als je dat doorrekent is in serie het beste. Wint van parallel met een significant verschil. Maar dan alleen in het geval de doorstroming van de KV gelijk blijft. En dat is natuurlijk niet zo. En ga dan maar eens uitzoeken wat de doorstroomsnelheid van de KV in beide gevallen wordt, want daar heb je gegevens van het hele systeem voor nodig, inclusief chargecooler en pomp. Simpele vraag, maar daarop antwoord geven is zo makkelijk nog niet.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door gertje »

-
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1090
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door paul »

Is dat voor jezelf of voor een ander forum lid?
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door Exmantaa »

Daar kan voor het mooie nog wel even een nieuw koelvloeistoftankje vanaf... :wink:

(er komen steeds meer Belgische SC's bij. :thumbup: )
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door gertje »

Exmantaa schreef:Daar kan voor het mooie nog wel even een nieuw koelvloeistoftankje vanaf... :wink:

(er komen steeds meer Belgische SC's bij. Afbeelding )
Nie echt nee kost zo al geld genoeg Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door gertje »

paul schreef:Is dat voor jezelf of voor een ander forum lid?
Heb hem al gezegd om op het forum zich te registreren maar is eerder een man van pk nummers

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door Smiley »

Dat wordt dan een 2.4 in elkaar zetten met een harrop 1900 erop. :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door gertje »

Zal eerst eens kijken voor mij een extra motor. Als hij binnen een week niet verkocht is dan gaat hij nog een seizoen mee

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door Smiley »

Mooi, en nu een leuke Zandvoort datum boeken Gert :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door gertje »

Even ter info, foto's heb ik laten wegdoen met een bepaalde reden maar de Speedster die ik laast van een compressor voorzien heb heeft een 260pk 301nm koppel
Man had gekozen voor een iets rare setup
Gepoorte compressor en mainfold, ls4 gasklep, 2.8" pully standaard spruitstuk met daarachter een 3" uitlaat zonder cat

Erwin heeft ook wat vermogens winst gemaakt 10pk met een andere luchtfilterbuis en een 200cel katalysator
Zit op 186 met 2.4 grotere gasklep 70mm aanzuigbuis 200cel katalysator larini eindemper

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door Exmantaa »

gertje schreef: 27 aug 2019 15:17 Even ter info, foto's heb ik laten wegdoen met een bepaalde reden maar de Speedster die ik laast van een compressor voorzien heb heeft een 260pk 301nm koppel
Man had gekozen voor een iets rare setup
Gepoorte compressor en mainfold, ls4 gasklep, 2.8" pully standaard spruitstuk met daarachter een 3" uitlaat zonder cat

Erwin heeft ook wat vermogens winst gemaakt 10pk met een andere luchtfilterbuis en een 200cel katalysator
Zit op 186 met 2.4 grotere gasklep 70mm aanzuigbuis 200cel katalysator larini eindemper

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Die grote LS4 gasklep en 3" katless uitlaat zullen het verschil niet maken. De 68mm SC gasklep werkt nog prima tot ca. 350pk. En dat samen met een 2.5" uitlaatsysteem incl. kat... :wink:
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door gertje »

Is niet mijn gekozen setup, heeft hij zelf gekozen.
Wel weet ik nu wel dat je niet met gepoorte compressor en open luchtfilter samen met volledige standaard uitlaat niet op zolder kunt rijden.
En met de 3" op de ring wordt afgevlagd met 136db
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


30/08/14 meet and greet.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Bericht door Exmantaa »

Als met dat poorten van de charger ook de zgn. "silencer holes" zijn weggehaald, dan begrijp ik dat met een open luchtfilter wel ja. :lol:
Plaats reactie