Air-Oil Separators

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Air-Oil Separators

Bericht door aboellaard »

Bij het doorlezen van een Ford Mustang tuning blaadje viel m'n oog op een advertentie voor een air-oil separator voor PCV systemen. Ben daarna wat op internet gaan zoeken en die dingen zijn van een behoorlijk aantal leveranciers verkrijgbaar. Zie sites hieronder bijvoorbeeld. Wel alles in de US. Ontwikkeld voor hetzelfde probleem dat ook bij de SC conversie naar voren komt. Zo'n AOS, zoals ze genoemd worden, scheidt op een eenvoudige manier de olie in de blow-by gassen van de lucht en sommige van die dingen voeren de opgevangen olie zelfs weer terug het carter in.

Iemand enig idee of ik hiermee van die olielucht af kan komen? Ik heb momenteel een catchtank met een slangetje via een filter naar open lucht. Met zo'n AOS zou je in principe weer terug moeten kunnen naar je air intake buis. Dan heb je nog steeds wat olie die opgevangen wordt, maar zou je in ieder geval van die olielucht af zijn. Of mis ik iets?

Zie sites zoals:
http://www.grimmspeed.com/catalog/produ ... cts_id=191
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2228499
http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... code=18549
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Air-Oil Separators

Bericht door robertsabee »

Exmantaa heeft mijn conversie gedaan en gewoon een afvoerbuisje onder de auto laten uitkomen. Nergens last van.... :mrgreen:
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Air-Oil Separators

Bericht door Exmantaa »

Zoals Robert al zegt zou ik gewoon de ontluchting van je catchtankje naar beneden voeren. Ergens door de diffuser heen werkt prima voor nare luchtjes. :wink:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Air-Oil Separators

Bericht door aboellaard »

Het idee was dit wat netter te doen dan afvoeren richting atmosfeer, maar geef gelijk toe dat het een beetje werk zoeken is. Ben er ondertussen wel achter dat heel wat autos zo'n ding hebben. Ga me maar weer eens concentreren op het onderstel, maar kom niet veel verder met die te korte Nitrons :(
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Air-Oil Separators

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:maar kom niet veel verder met die te korte Nitrons :(
Nitron zet er gratis verlengde ogen op.
Op het Uk forum is er een topic over van jjj.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Air-Oil Separators

Bericht door Exmantaa »

Niet helemaal gratis hé...
Was dacht ik 10 pond per demper, of gratis bij een overhaul. :?
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Air-Oil Separators

Bericht door jaydee »

aboellaard schreef:Het idee was dit wat netter te doen dan afvoeren richting atmosfeer, maar geef gelijk toe dat het een beetje werk zoeken is. Ben er ondertussen wel achter dat heel wat autos zo'n ding hebben. Ga me maar weer eens concentreren op het onderstel, maar kom niet veel verder met die te korte Nitrons :(
De ontluchting van de benzinetank mondt uit bij de inlaat van het luchtfilter. Dat kan met de ontluchting van het carter natuurlijk ook. Dan wordt een groot deel van die damp toch nog weggezogen, zodat het niet in de atmosfeer terechtkomt.
Jägertee
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Air-Oil Separators

Bericht door aboellaard »

jaydee schreef:
aboellaard schreef:Het idee was dit wat netter te doen dan afvoeren richting atmosfeer, maar geef gelijk toe dat het een beetje werk zoeken is. Ben er ondertussen wel achter dat heel wat autos zo'n ding hebben. Ga me maar weer eens concentreren op het onderstel, maar kom niet veel verder met die te korte Nitrons :(
De ontluchting van de benzinetank mondt uit bij de inlaat van het luchtfilter. Dat kan met de ontluchting van het carter natuurlijk ook. Dan wordt een groot deel van die damp toch nog weggezogen, zodat het niet in de atmosfeer terechtkomt.
Normaal zit de slang van de carterontluchting in het inlaattraject. Maar bij de SC conversie is dat niet raadzaam omdat er meer rommel uit de ontluchting komt en als je dat in je inlaat in zuigt, condenseert de oliedamp op je laminova's. En die werken toch al niet zo effectief. Met olie ertussen blijft er van de werking helemaal niets over (kan geen lucht meer tussen de lamellen). Vandaar dat vrijwel iedereen de ontluchting via een catchtank op de atmosfeer uit laat komen. Zo'n olie-lucht afscheider zorgt ervoor dat de olie afgescheiden en opgevangen wordt en is dus in principe een mooie oplossing. Maar goed, beetje oliedamp is ook het probleem niet en het is nou eenmaal ook geen 14% bijtelling auto. Reden dat ik niet onder diffuser ben gegaan is overigens dat de weerstand in de slang (lange slang = meer weerstand) dan groter wordt en ik begrijp dat de carterontluchting juist niet heel goed werkt omdat de opening in het deksel eigenlijk al te klein is voor SC. Dus ik heb geprobeerd de weerstand in de rest van het systeem zo klein mogelijk te houden door overmaat en zo kort mogelijke slangen te gebruiken. Zal uiteindelijk wel heel weinig uitmaken ...

Heb ook effe een mailje naar JJJ gestuurd over die Nitron verlenging. Ik had eigenlijk begrepen dat een en ander nog niet klaar was.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Air-Oil Separators

Bericht door jaydee »

Mooie uitleg, aboellaard, alleen overbodig omdat ik dit wel wist :yes: Ik bedoel dat je de slang ipv onder de diffuser ook voor de linker wielkuip kunt laten uitkomen. Ik stelde niet voor dat je hem - zoals standaard! - aansluit op de inlaatbuis :wink:

Afbeelding

viewtopic.php?f=8&t=758
Jägertee
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Air-Oil Separators

Bericht door aboellaard »

Had dat dan eerder gezegd, bespaart mij weer typen :D Zou wel leuk zijn die benzinedamp juist weer wel in de inlaat uit te laten komen. Dat reinigt dan weer die laminova's ...
Plaats reactie