Balance shaft delete, or not?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Balance shaft delete, or not?

Bericht door Dominique »

Zoals sommige weten ben ik bezig mijn overleden Z22SE te vervangen door een B207 Saab motor.
Mijn uitgangs punt voor het nieuwe Saab motortje is 7500rpm limiet geweest, in principe voor de betrouwbaarheid.

In een vroeg traject moet je al allerlei beslissingen nemen, onder andere om de juiste onderdelen te kunnen bestellen. :mrgreen:
Een van de beslissingen is ook of je de balansassen verwijderd dan wel vervangt voor neutrale.

Ik neigde door advies van forumleden ze toch te verwijderen, tot ExmantaA een linkje naar dit opmerkelijke atrikel stuurde:
KEEP YOUR BALANCE SHAFTS
Wat veroorzaakt toch die trillingen....maar vooral, wat veroorzaken die trillingen!
Dus wie is de eerste held die ze gaat terugplaatsen?!? :bag:
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Exmantaa »

Leesvoer:
http://www.tonyfoale.com/Articles/Engin ... alance.pdf

Ik hoor wel wanneer je eruit bent. :mrgreen:

(terugplaatsen van balancers is voorde meesten niet meer/lastig mogelijk omdat men deachterste glijlagers heeft verplaatst...)
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1451
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door stefan »

mmm. harmonische ga je zo goed als in elk blok terugvinden..iets dat draait of in beweging is zal zeker bij hogere toeren zijn of haar variant tegenkomen en interfereren op iets dat dan vroeg of laat in de soep loopt...maar balansassen worden al heel lang verwijderd en ik denk dat er dan ook andere faktoren een grote rol spelen bij motorschade..maar die kerel heeft daar toch een punt hoor..of die motor nu specifiek door het verwijderen van de assen stuk gaat daar heb ik men twijfels over
er kan altyd iets in resonantie gaan met één of ander onderdeel .en trillingleidt vroeg of laat tot breuk

grtzzzz
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Arno »

Umm... "What balance shafts do is something terribly important. They drastically reduce engine crankshaft harmonics." No they don't... Balansassen doen helemaal 0.0000 met het ontstaan of onderdrukken van de harmonische trillingen in de krukas zelf.

Balansassen genereren alleen een tegengestelde impuls tov. de krukas trillingen zodat het blok zelf minder trillingen aan de buitenkant oplevert en dus minder voelbaar trilt wat prettiger is voor de mensen in de auto. De krukas genereert nog steeds precies dezelfde hoeveelheid trillingen met of zonder de balansassen, ze zijn alleen minder merkbaar aan de buitenkant MET de balansassen.

Het laten (dynamisch) balanceren van de krukas met vliegwiel en evt. drijfstangen/zuigers gaat wel daadwerkelijk de oorsprong en mate van deze vibraties aanpakken.

Het 'Torsional Whip' verhaal is iets beter, maar ook daar is de OEM krukas poelie/demper de belangrijkste component om deze torsie pulsen zover te dempen dat er geen resonantie ontstaat in de krukas. Die impulsen zijn er, want zo werkt een zuiger-motor nu eenmaal :bangin: Je moet alleen er voor zorgen dat er geen resonantie in de krukas onstaat, da's de killer. :yes:

Het monteren van lichtgewicht, on-gedempte, krukas-poelies is een bekend en gedocumenteerd risico op veel motoren wat kan leiden tot versnelde krukas breuk omdat deze de impuls niet meer zal 'opvangen' zodat de krukas bij bepaalde toeren in een resonantie kan komen. Het soort vliegwiel (lichtgewicht of niet) zal hier vaak weinig aan veranderen want ook een 'licht' vliegwiel is samen met de drukgroep nog steeds een fikse 'klomp'.

Web pagina is beetje 'scaring up some business' verhaal IMHO.. Volgens dit verhaal zou een gemiddelde Honda standaard VTEC blok van de afgelopen 15 jaar al binnen 10 minuten als een handgranaat uiteen spatten en koppelingen vreten.. Nou.. Nee.. ;)

En ja.. Ook Honda bouwt sommige van de blokken MET balansassen, maar dat is idd. precies om in bepaalde (luxere typen) auto's minder trillingen te geven. Dezelfde blokken zijn in andere modellen vrolijk zonder balansassen uitgevoerd maar intern 1:1 verder identiek.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1451
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door stefan »

arno das gesproken se ...ik heb ook een fout gepost ..in plaats van geen punt schreef ik een punt..belgen he vooral oude belgen dan lol grtz
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Co'tje »

Volgens ZZPerfomance moeten ze eruit boven de 7200RPM. Kan te maken hebben met het steeds op gang helpen en afremmen van de KG's.
Of omdat ze een mooi setje Neutral Balance Shafts verkopen....
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Maik »

Die van mij blijven er mooi uit. Hoe sneller dat blok kapot loopt hoe beter, kan ik zo'n mooi saab blok erin hangen. Een maat van me heeft nog zo'n mooi blok liggen voor mij :)
Maargoed, ik speel wel testkonijn hoor, eens kijken hoe lang de z22se heel blijft. En er zijn hier nog zat andere testkonijnen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1451
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door stefan »

heel lang maikske.....jij krijgt dat niet kapot :D
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Smiley »

Maik schreef:En er zijn hier nog zat andere testkonijnen :wink:
Ik laat ze er ook in.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door aKra »

Ik heb begrepen dat het op de Z20LET (en ze praten hier ook in het algemeen natuurlijk) het een flinke verbetering is... En dat het al sinds jaar en dag gedaan wordt, en ach... En dan willen wij ook ;)
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Dominique »

Het stukje gaat over de vierpitter EVO blokken en ik denk over de motoren waar bizar veel vermogen uit geperst wordt in het bijzonder.
Het tuningsclubje verkoopt zelf motoren die gegarandeerd heel blijven bij 1000pk / 9000rpm :mrgreen:


Er staat idd in de reference manual van GM performance centre de balance shafts te vervangen door neutrale assen boven 7500prm.
Enige dat er volgens mij gebeurt is dat de lagerbelasting boven dat toerental te hoog wordt.
Die balans assen zelf zullen toch niet...?
Dan moet ik ze er voor alle zekerheid toch maar uit halen!! :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Smiley »

Herman schreef:Waarom heb je gekozen voor de B207?
De Z22SE en de B207 horen tot dezelfde familie:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine

Daarom passen de motorsteunen, de assen, en de ontstekingsmodule zo goed als standaard.
Alleen het triggerwheel moet naar een Z22SE ecu omgezet worden, en wat leidingwerk omzetten.

Die familie is best groot eigenlijk:

oem = Z22SE (= L61)
Speedster4fun = Z20NET
Exmantaa = LSJ
dominique = B207 (= LK9)

Toen saab failliet ging, is die opslagschuur in Trollhattan leeggehaald door 2 grote opkopers.
En die gooien die B207B blokken gloedjenagelnieuw in de uitverkoop.
De B207 is ook nog eens een stuk sterker dan de Z22SE, waardoor die OEM limitatie grens van 275 pk doorbroken wordt, zonder al te dikke investeringen. (ie je kunt kleine pully´s gaan gebruiken dan tot nu toe, en met een M62 SC nu richting de 300pk gaan denken.)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Dominique »

Herman schreef:
Dominique schreef:Zoals sommige weten ben ik bezig mijn overleden Z22SE te vervangen door een B207 Saab motor.
Mijn uitgangs punt voor het nieuwe Saab motortje is 7500rpm limiet geweest, in principe voor de betrouwbaarheid.
Waarom heb je gekozen voor de B207?
Het is de schuld van ExmantaA en Rob!
Afbeelding
Plaats reactie