Balance shaft delete, or not?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Herman »

Deleted
Laatst gewijzigd door Herman op 31 jan 2014 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Dominique »

:lol:

De motoren waren plotseling spotgoedkoop te krijgen, hagelnieuw! :shock:
Toen er bij NeoBrothers een nog gunstiger deal voorbij kwam kon ik het niet laten om ook een 'spare' blok te kopen. (Die waar Maik tevergeefs op aan het aasen is. )
Ik was al eens een stukje gaan rijden met de Harrop-versie van Rob, erg indrukwekkend.
Toen ik met de Auto van ExmantA op Zandvoort had gereden, een M62 charged met standaard nokkenassen, was ik wel overtuigt van de rijdbaarheid voor circuitwerk.
Ik stapte uit met zo'n grijns, ' I want one of those' !

Maar zoals jij misschien wel weet start je het project met een koopje, calculeer je wat bij en hou je rekening met een post 'onvoorzien'.
En dat is ongeveer je startpunt om het gecontroleerd, dan wel ongecontroleerd uit de hand te laten lopen. :lol:
De 'zonder al te dikke investeringen' van de post van Smiley is nogal relatief, zal ik maar zeggen.
Je verzandt al gauw in:
- eigelijk zonde om de standaard nokkenassen er in te laten
- als je iets meer toeren wilt draaien moeten er ander klepveren in
- de supercharger
- de koeler + radiator
- injectoren gaan te kort schieten
- de koppeling gaat het waarschijnlijk niet aan kunnen
- misschien beter de kop te laten bewerken als ik zo eens naar de uitlaat poortjes kijk
ik noem slechts de hoofdzaken. De lijst van bijzaken is wat langer.

Vervolgens krijg je te maken met praktische problemen
- fuel starvation bij lange doordraaiers (swirl tank of pro-alloy nieuwe tank)
- 100 of 200 cels cat gaat het niet overleven
- als je circuitwerk doet, zal je moeten nadenken of je remmen nog voldoen.

Serieus, ik weet niet in wat voor wespennest ik terecht ben gekomen, maar het koopje van het blok ben ik al een tijdje vergeten! :lol:
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Exmantaa »

En in aanvulling op het bovenstaande rij je met een B207 dus in principe met een fabrieks-(onder)blok welke standaard voorzien is van zuigerkoeling, betere zuigers, gesmede drijfstangen etc. Goed voor 300++ pk en dat is ook best prettig.
Aleen 200cc minder dan een 2,2, maar daarentegen draait het wel weer prettiger toeren door de kortere slag. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Dominique »

thx Frank, wist dat ik wat vergeten was. :thumbup:

In de states heeft GM een tijdje stage 1 and stage 2 kits verkocht voor deze motoren.
Daarmee konden Saturn en de Ion eigenaren een flinke powerboost aan hun auto geven.
Dat hierbij niet de garantie zou komen te vervallen zegt wat over het vertrouwen van GM in hun OEM B207 / LSJ blokje. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Herman »

Deleted
Laatst gewijzigd door Herman op 31 jan 2014 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Smiley »

Dominique schreef:Serieus, ik weet niet in wat voor wespennest ik terecht ben gekomen, maar het koopje van het blok ben ik al een tijdje vergeten! :lol:
Je gaat ook wel gelijk van een gekietelde NA naar een stage III SC setup, en dan lopen de kosten wat meer op. (vergeleken met een stage II kit op het standaard blok)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Exmantaa »

Herman schreef:
Dominique schreef: Daarmee konden Saturn en de Ion eigenaren een flinke powerboost aan hun auto geven.
Dat hierbij niet de garantie zou komen te vervallen zegt wat over het vertrouwen van GM in hun OEM B207 / LSJ blokje. 8)

En waarom een supercharger en geen turbo? Die laatste lijkt meer voor de hand liggende keuze bij dit blok? En dat kost niet eerst 50 pk om er vervolgens meer-meer pk uit te moeten halen...
En betere uitlaat demping....

Tja, dat zal altijd wel een discussie blijven. Max topvermogen => Turbo, simpel. Echter beheersbaar vermogen in een Speedster voor circuitwerk wordt toch een iets ander verhaal. Dan moet je echt een knappe (gasklep gestuurde) boostcontrol hebben...
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Dominique »

Herman schreef:
Dominique schreef: Daarmee konden Saturn en de Ion eigenaren een flinke powerboost aan hun auto geven.
Dat hierbij niet de garantie zou komen te vervallen zegt wat over het vertrouwen van GM in hun OEM B207 / LSJ blokje. 8)
En waarom een supercharger en geen turbo? Die laatste lijkt meer voor de hand liggende keuze bij dit blok? En dat kost niet eerst 50 pk om er vervolgens meer-meer pk uit te moeten halen...
En betere uitlaat demping....
Je hebt wel een punt hoor, wanneer het puur om getallen gaat. En om de kosten die er bij komen. :bag:
En ik moet je eerlijk bekennen dat ik zelf nog niet met een Speedster of vergelijkbare auto met turbo op een circuit heb gereden.
Ik denk vele van de NA of SC circuit rijdende mensen niet!
Maar er moet toch een hele goede reden zijn, dat ook een gerenomeerde club als Lotus kiest voor supercharging op hun lichte sportauto's?
Op de nieuwste Exige zit voor zover ik heb gezien (en gevoeld, het rijdt fantastisch!) een Harrop. Ook hun meest extreme circuitbak, de 2-11 is supercharged.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Smiley »

Ik dek dat we gewoon allemaal eens een rondje in de spexige moeten rijden om het juiste gevoel te krijgen. :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Balance shaft delete, or not?

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Plaats reactie