dumpvalve probleem
dumpvalve probleem
ik heb gisteren een Collins dumpvalve gestoken, maar nu zit ik met het volgende probleem:
Als ik op constant toerental rijd (met of zonder cruise control) blijft de dumpvalve zachtjes blazen en na een paar seconden kan ik geen gas meer. Soms valt hij zelfs stil.
Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar het lijkt me wel heel toevallig dat het lampje van de tractiecontrole ook telkens aan gaat :s
Daarstraks heb ik de auto laten uitlezen en kreeg een foutmelding van de katalysator (logisch, want die zit er geen meer onder), van de turbo en van de luchtmassameter.
Nog iemand die deze problemen heeft (gehad) of hier raad mee weet?
(het gaat trouwens om een Astra OPC z20let, maar dat zou toch hetzelfde moeten zijn als de turbo speedster, m.u.v. de cruise control en tractie controle)
Als ik op constant toerental rijd (met of zonder cruise control) blijft de dumpvalve zachtjes blazen en na een paar seconden kan ik geen gas meer. Soms valt hij zelfs stil.
Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar het lijkt me wel heel toevallig dat het lampje van de tractiecontrole ook telkens aan gaat :s
Daarstraks heb ik de auto laten uitlezen en kreeg een foutmelding van de katalysator (logisch, want die zit er geen meer onder), van de turbo en van de luchtmassameter.
Nog iemand die deze problemen heeft (gehad) of hier raad mee weet?
(het gaat trouwens om een Astra OPC z20let, maar dat zou toch hetzelfde moeten zijn als de turbo speedster, m.u.v. de cruise control en tractie controle)
Re: dumpvalve probleem
Nou weet ik op zich niks van turbo's, maar een dumpvalve die blijft blazen moet een sterkere veer hebben, lijkt mij...
Jägertee
Re: dumpvalve probleem
Ik heb er ooit een goed leesbaar verhaal over gevonden, maar is een bekend probleem en heeft iets te maken met de interne dumpvalve die er standaard inzit en dat met een externe er iets niet goed gaat, omdat de flow van lucht in de motor niet meer accuraat wordt gemeten.
Ik kan dat verhaal zo snel niet meer vinden.
Even heel snel gegoogled en kwam dit tegen: http://www.courtenaysport.co.uk/dv-fitt ... fo_65.html, misschien heb je hier sowieso ook al wat aan (maar is niet exact het verhaal wat ik zocht)
gr,
The Duke
Ik kan dat verhaal zo snel niet meer vinden.
Even heel snel gegoogled en kwam dit tegen: http://www.courtenaysport.co.uk/dv-fitt ... fo_65.html, misschien heb je hier sowieso ook al wat aan (maar is niet exact het verhaal wat ik zocht)
gr,
The Duke
Laatst gewijzigd door the-duke op 05 mar 2014 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
The bullshit stops when the light drops
Re: dumpvalve probleem
Kijk even je recirculation valve na bij de turbo. Deze scheuren bij opgevoerde toestanden. Je kan hem ook afblokken indien gewenst.
nummer 1 op de foto.
Je collins dump is een 2 piston dumpvalve??
Bij opgevoerde turbo's dienen de veren aangepast te worden die erin zitten!!!
Je hebt 1 ntje voor stationair draaien en 1ntje voor de overdruk weg te laten.
Grtz
nummer 1 op de foto.
Je collins dump is een 2 piston dumpvalve??
Bij opgevoerde turbo's dienen de veren aangepast te worden die erin zitten!!!
Je hebt 1 ntje voor stationair draaien en 1ntje voor de overdruk weg te laten.
Grtz
captain slow
Re: dumpvalve probleem
waarde's van Forge ivm druk.
Green - 5-15 PSI
Yellow - 15-23 PSI
Blue - 23-30 PSI
Red - 30 + PSI
Green - 5-15 PSI
Yellow - 15-23 PSI
Blue - 23-30 PSI
Red - 30 + PSI
captain slow
Re: dumpvalve probleem
Die nr 1 is al dicht gewerkt. Is destijds door Frank Jansen gedaan en gezien zijn reputatie denk ik dat dat wel in orde zal zijn, maar ik kan het voor de zekerheid wel ff nakijken
Re: dumpvalve probleem
Huh?? De recirc was al dicht voor dat je een dump had gestoken????? (ale, dat begrijp ik toch als je zegt dat de recirc dicht was gemaakt door Frank en dat je gisteren pas een dump had gestoken)
Wanneer de recirc al dicht gemaakt was moest HETZELFDE moment een dump geplaatst worden. Anders kan de druk niet weg. Dan krijg je turboflutter. Gaat de gemaakte druk tijdens het sluiten van de gasklep lekker terug via je turbowiel= bey bey turbo
Mss heeft Frank een versterkte Forge recirc valve gestoken???
grtz
Wanneer de recirc al dicht gemaakt was moest HETZELFDE moment een dump geplaatst worden. Anders kan de druk niet weg. Dan krijg je turboflutter. Gaat de gemaakte druk tijdens het sluiten van de gasklep lekker terug via je turbowiel= bey bey turbo
Mss heeft Frank een versterkte Forge recirc valve gestoken???
grtz
captain slow
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: dumpvalve probleem
Tegendruk moet vergroot worden in de bov. Dit kan doorgaans door middel van een sterkere veer plaatsen of door een boutje aan te draaien (veer strakker zetten). Succes.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Re: dumpvalve probleem
ff het volledige verhaal doen om duidelijk te maken:
ik heb mijn OPC standaard gekocht. ik heb tevens een turbo coupé gekocht die bij Frank geprepareerd is. ik heb al het pretspul gewisseld en de coupé weer door verkocht. er zat eerst een bailey dumpvalve op, maar die was versleten en die zijn niet meer leverbaar, vandaar rij ik sinds gisteren met collins. Maar de problemen die ik nu heb, had ik met de bailey niet...
ik heb mijn OPC standaard gekocht. ik heb tevens een turbo coupé gekocht die bij Frank geprepareerd is. ik heb al het pretspul gewisseld en de coupé weer door verkocht. er zat eerst een bailey dumpvalve op, maar die was versleten en die zijn niet meer leverbaar, vandaar rij ik sinds gisteren met collins. Maar de problemen die ik nu heb, had ik met de bailey niet...
Re: dumpvalve probleem
Spring effe binnen bij me, ik heb een Bailley liggen, is een 1000km oud . krijg je voor 50.
Het is de correcte bailley dv26d voor de z20let met geupgrade veer. Voor mij was ze te zwak (324pk)
grtz
Het is de correcte bailley dv26d voor de z20let met geupgrade veer. Voor mij was ze te zwak (324pk)
grtz
captain slow
Re: dumpvalve probleem
lijkt me een goede deal, ga ik proberen dus
ik dacht eerst ook dat de veer gewoon te zwak was, vermits hij zo vaak en zo veel afblaast, maar toch gek dat dit af fabriek een te zwakke veer zou zijn :s
ik dacht eerst ook dat de veer gewoon te zwak was, vermits hij zo vaak en zo veel afblaast, maar toch gek dat dit af fabriek een te zwakke veer zou zijn :s
Re: dumpvalve probleem
Hallo Blitz
Ik kan donderdag vanaf 15 uur en vrijdag de hele dag. Moest het voor het weekend zijn: 's zondags de hele dag. De week erna kan ik elke dag van 's morgens tot 's avonds. Ge ziet maar.
Grtz
Ik kan donderdag vanaf 15 uur en vrijdag de hele dag. Moest het voor het weekend zijn: 's zondags de hele dag. De week erna kan ik elke dag van 's morgens tot 's avonds. Ge ziet maar.
Grtz
captain slow
Re: dumpvalve probleem
Ik heb de dumpvalve van tibby gestoken (waarvoor dank trouwens), maar deze blaast ook niet af zoals het hoort.. de auto begint ook meer en meer olie te verbruiken, dus ik ben bang dat de turbo naar de kl#ten is
Deze eerst maar eens nakijken/vervangen en dan zien we wel weer..
Deze eerst maar eens nakijken/vervangen en dan zien we wel weer..