Project Saab

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Re: Project Saab

Bericht door frederic »

Smiley schreef:Het was even noodzaak omdat die tullett cats het niet zo lang uithouden. (op een track auto, of als je frederique heet)

De mijne was gesmolten. :mrgreen:

welke cat heb je dan gemonteerd Smiley :o
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

the-duke schreef:Als al die kat's smelten, draaien jullie niet dan toevallig / per ongeluk met een veel te rijk mengsel bijvoorbeeld ?
Moeilijk beoordelen.
De mijne draaide het gros van zijn levensduur op een courtenay basemap, daarna obdtuner.
Daarna heeft Speedster4fun hem de genadeklap gegeven met HP tuners en de harrop.
Alleen mijn basemap was veel te rijk. De rest zou goed geweest moeten zijn.

Dan is die van Frederique nog gestorven (met obdtuner), en die van Co (met obdtuner)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

frederic schreef:
Smiley schreef:Het was even noodzaak omdat die tullett cats het niet zo lang uithouden. (op een track auto, of als je frederique heet)

De mijne was gesmolten. :mrgreen:

welke cat heb je dan gemonteerd Smiley :o
Die van de turbo.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Project Saab

Bericht door Pipo »

In tegenstelling tot de keramische van de atmo, is de Turbo-cat een metaalcat. Die is veel schok- en hittebestendiger. Voor dat je die laat smelten moet je er al heel zwaar overfuelen. Kijk maar naar de precat's. Dat zijn ook allemaal metaalcat's omdat ze vlak na het uitlaatspruitstuk zitten.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Re: Project Saab

Bericht door frederic »

zonder al teveel vermogen verlies, hoop ik dan :)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Moeilijk te zeggen.
Blijft een compromis tussen geluid en performance natuurlijk.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Project Saab

Bericht door Pipo »

frederic schreef:zonder al teveel vermogen verlies, hoop ik dan :)
De voorcat zorgt toch voor behoorlijk wat vermogensverlies omdat hij vlak achter het spruitstuk zit waar de druk nog heel hoog is (hoeveel is afhankelijk van het type motor). En gezien zijn werking na de eerste minuut nihil is en ze het toch niet kunnen checken op de keuring, zeg ik "eruit met dat ding" :twisted:
Je hoofdcatalysator is natuurlijk onmisbaar voor de technische keuring (en het milieu natuurlijk 0 :wink: ). Ik schat dan je nog 3 tot 5% vermogenwinst kunt halen door deze er van tussen te halen. Dus misschien heeft het meer zin hem gewoon door een meer open sportcat te vervangen om het geluidsniveau binnen de perken te houden, de vulling van je einddemper wat te sparen, en de moeite om jaarlijks voor de keuring terug even een cat onder te hangen.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Project Saab

Bericht door Daan »

Rijden jullie met een keramische sportcat rond op de sc's??
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Keramische sportcat ben ik nog niet tegengekomen. Een metal sportcat dus, alhoewel er ook aardig wat Stage 2 SC's met de standaard 2.2 downpipe rondrijden, wat een keramische is. Wel zonder pre-cat dan...
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Wilde even laten weten dat dit pijpje inmiddels erg hoog op mijn lijstje van kloteklusjes staat :evil:

Afbeelding

En nee: hij zit er nog niet op. :roll:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Huh? Dat had je toch al (een keer) gedaan?? :wacko:

ps; hoe is je uitlaatgeluid op het circuit nu je weer met enige demping rondrijdt? :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:Huh? Dat had je toch al (een keer) gedaan?? :wacko:
ps; hoe is je uitlaatgeluid op het circuit nu je weer met enige demping rondrijdt? :wink:
Nee, de oude pijp op de nieuwe walbro gezet.
En op SPA einde dag een 1171 met fan continue aan.
Zat een klein gaatje in de toevoer, dus wisselen.

Demper is prima. Wel voel ik meer tegendruk dan met open pijp.

Iemand nog een tip voor het oprekken van het pijpje met Huis/Tuin/keukemateriaal?
Laatst gewijzigd door Smiley op 04 jul 2015 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

http://kuijpersinstruments.nl/index.php ... oprektang/

Goed voor hartsurgery, dus zal ook wel werken voor een Speedster operatie... :mrgreen:

(ps; cheapo gebogen punttangetje op juiste maat afslijpen?
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Project Saab

Bericht door speedokus »

Het slangetje kun je gemakkelijk oprekken door het met een verfbrander te verwarmen.
Toptip doe handschoenen aan want het is een vingersverbrandend klusje om het slangetje over de tule te krijgen.
nog een toptip vijl de randen van de tule glad en het gaat nog gemakkelijker.
werkte bij mij gewoon goed.
je kunt er voor de zekerheid nog een slangklemmetje opzetten.
grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

In maik's topic was er ook een flinke discussie over de best practice.
De verfbrander kan snel slachtoffers maken, dus die zet ik onderaan de lijst.
De rand van de thule dunner maken zal ik zeker meenemen.

Heb nog wat reserve bij Courtenay besteld, dus als mijn ene poging fout gaat, kan ik nog verder.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie