Project Saab

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Project Saab

Bericht door tibby »

Spruitstukken, katalysators, tjonge tjonge,.....

Waarom Borbotta eens niet proberen Timmy???? Spruitstuk kost minder dan een Tullet en past 1 op 1 op de oem flenzen....
Botter tuning maakt ook spruitstukken.
Zelfs Frank Janssens, mocht het stuk gaan komt hij persoonlijk af :yes: Service is top maar voor wat hoort ook wat :lol:
captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Project Saab

Bericht door Daan »

Kappotte/smeltende cat's en gescheurd manifold => Wat voor uitlaatgastemperaturen blazen jullie ??
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Mijn acoustafill ZT1 heeft een rating tot 850 graden, en die blaas ik er in 2 trackdagen uit.
Dus best wel warm denk ik :mrgreen:

:lol:
http://www.youtube.com/watch?v=bjtmihf5LYQ


Zoiets misschien?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Smiley op 03 feb 2016 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Project Saab

Bericht door Daan »

Dan zou ik het daar eens gaan zoeken. EGT sensor in je manifold proppen en meten.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Wikipedia zegt dat dat old skool is Daan :mrgreen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_g ... ture_gauge

Wideband is het helemaal :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Project Saab

Bericht door timmyboy55 »

Nou vind ik het niet meer zo gek dat ik 2 spruitstukken gesloopt heb...... En dan heb ik nog niet eens een SC of Turbo....

@Tibby, Ik ben eigenlijk wel tevreden over de teruggeplaatste OEM spruitstuk.. iets minder vermogen, maar wel een hele klap stiller!! Hopelijk deze maand een katloze 3 inch uitlaat laten bouwen door JM Tuning zodat wanneer ik ooit die turbo ga bouwen :lol: ik alvast een mooie uitlaat heb om het vermogen kwijt te kunnen! en er dus een turbo spruitstuk a la Daan op moet.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Project Saab

Bericht door tibby »

Daan gaat z'n werk hebben, staan er nog in de wachtrij :lol:
captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Project Saab

Bericht door Daan »

Smiley schreef:Wikipedia zegt dat dat old skool is Daan :mrgreen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_g ... ture_gauge

Wideband is het helemaal :yes:
Ik zal zo wikipedia even aanpassen, dan is dat ook waarheid :lol: :wink:

Je EGT is mede (of helemaal) afhankelijk van je A/F ratio. Als je enkel met wideband tuned (en dat doet bijna iedere amateur tuner en zelfs "proffesionals") tune je naar mijn idee op basis van knock en timing en kan 11.8 A/F wel je doel zijn voor optimaal vermogen, maar je weet niets over je EGT's. Wellicht dat het voor je EGT wel beter is om 11.3 A/F te draaien.

Voor mij ook nog wat grijs gebied maar wel belangrijk. Als je ziet dat de Z20LET treshhold ca. 790C is (turbo vuistregel eens gelezen ca. 850-900C) en jij blaast al 850C spul uit je einddemper...
Zou ook ergens wel een antwoord kunnen zijn waarom SC'ers problemen hebben met spullen waar anderen massaal geen problemen lijken te hebben.

Interessant :yes:

@Tibby: Ik ben er mee bezig 8)
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Daan schreef:Zou ook ergens wel een antwoord kunnen zijn waarom SC'ers problemen hebben met spullen waar anderen massaal geen problemen lijken te hebben.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen trackrijden, en de rondjes om de kerk die jij ermee gaat doen :yawn:
Turbo trackrijders krijgen ook een boel stuk hoor.


Interessant :yes:
Dat wel ja. Over EGT heb ik nog nooit iemand gehoord tot nu toe.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Project Saab

Bericht door Daan »

...met al die kasseien hier in het dorp wordt er weinig rond de kerk gereden :lol:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

De demper vulling wordt er in zijn geheel uitgeblazen.
Dus of dat puur door de hitte komt is niet 100% zeker.
Eigenlijk een van de grotere mysteries in tullett demper land.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Project Saab

Bericht door timmyboy55 »

Jelmer heeft tegenwoordig nieuwe soorten dempers, misschien dat proberen?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Doe eens een linkje Tim, want ik ken geen Jelmer.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Vergeet ook het ontstekingstijdstip niet bij de EGT's...
(BIj Freddy Cane eens een Astra op de rollenbank gezien waar voor een test de ontsteking later werd gezet... De halve uitlaat gloeide oranje op... :mrgreen: )

Bij een SC schijnt het ook vooral de drukpulsen i.c.m temperatuur te zijn. Een turbo is daarbij toch heel wat vriendelijker voor een uitlaat. :wacko:
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Re: Project Saab

Bericht door speedster »

Heb het weekend zitten kijken naar een CT uitlaat en nu komen jullie hiermee.
Maak het niet makkelijker.
Plaats reactie