Pagina 12 van 20

Re: Project Saab

Geplaatst: 24 jul 2015 23:34
door Smiley
aboellaard schreef:Mag ik vragen wat voor een ARB je gebruikt?
Standaard.

Re: Project Saab

Geplaatst: 25 jul 2015 11:06
door aboellaard
Tijd voor wat stevigers :D Standaard is prima met standaard veren. Met sterkere veren zou je ook je ARB aan moeten passen. Voor de voor/achter balans. Hoe dat in de praktijk uitpakt kunnen de ervaringsdeskundigen beter vertellen.

Re: Project Saab

Geplaatst: 25 jul 2015 16:13
door Smiley
Met de langere eyelets zijn de nieuwe dempers 2.5cm langer.
Afbeelding

Even een drooptest gedaan. Was eerst 2.5 cm op de oude NTR40's :shock:
Op de nieuwe is dat 8.5cm geworden. 8)

Waar die 3.5 extra cm droop nu vandaan komt snap ik nog niet helemaal. Iemand?


En voor de degenenen die er helemaal niks meer van snappen; dit is droop op de oude NTR40:
http://www.youtube.com/watch?v=5TK4jj3TO6Y

En op bijvoorbeeld een setje quantum blacks:
https://vimeo.com/38482904

Re: Project Saab

Geplaatst: 25 jul 2015 16:57
door aboellaard
Kijk even naar dit plaatje:
mini-Bump-Droop.jpg
mini-Bump-Droop.jpg (66.37 KiB) 2695 keer bekeken
Volgens mij zijn je dempers nu iets van 425 mm maximale lengte (volledig uitgeveerd) en heb je een slag van rond de 75 mm. Achter heb je iets van 1.3 tot 1.35 hevel (in het plaatje 1.35), dus bij de band kom je dan op een maximale slag van rond de 100 mm uit. Als je echt 85 mm droop meet, heb je nog maar 15 mm invering over tot aan de bumpstop. Nou heb je met die sterkere veren niet heel veel invering meer nodig, maar 15 mm lijkt me wat weinig.

Als de auto gewoon op z'n wielen staat, kijk dan eens naar de afstand tot de bumpstop. Als die echt rond de 10-12 mm is, dan heb je dus echt te weinig bump. Ik neem wel aan dat je de rijhoogte constant hebt gehouden overigens.

Re: Project Saab

Geplaatst: 25 jul 2015 18:53
door Smiley
Juist met die vorige zat ik heel snel op de bumpstops.
Ik hoop met deze juist soepeler te kunnen rijden.

Hier de hele discussie nog een keer van het UK forum. (2009 spec met problemen, versus die van nu)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... ues/page-1

Re: Project Saab

Geplaatst: 26 jul 2015 7:56
door Smiley
aboellaard schreef:Als de auto gewoon op z'n wielen staat, kijk dan eens naar de afstand tot de bumpstop. Als die echt rond de 10-12 mm is, dan heb je dus echt te weinig bump. Ik neem wel aan dat je de rijhoogte constant hebt gehouden overigens.
De afstand van wat tot de bumpstop? (die witte rubber dop toch?)

Re: Project Saab

Geplaatst: 26 jul 2015 8:52
door Exmantaa
Je vrije slag die nog over is in die stand, dus afstan zuigerstang van bumpstop tot demperhuis aanslag.

(demperhuis nieuwe is langer en slag lijkt iets korter op de foto?)

Re: Project Saab

Geplaatst: 26 jul 2015 9:13
door Smiley
Lijkt identiek.
Afbeelding

Hier nog eens de complete dempers ter hulp.
Afbeelding

Re: Project Saab

Geplaatst: 26 jul 2015 10:20
door Exmantaa
Demperhuis is langer, maar de witte bumpstop wat korter zo te zien, dus effectieve slag zal ongeveer op hetzelfde uitkomen.

Maar: "Juist met die vorige zat ik heel snel op de bumpstops. Ik hoop met deze juist soepeler te kunnen rijden"...

Dan zat je met de oude waarschijnlijk behoorlijk dicht met je wishbones tegen het subframe? (deukjes ophanging, zie Maik) Daar gaan deze langere dempers dan niets aan veranderen, want dat is de limiet rijhoogte <> wishbone aanslag. Hooguit dat de bumpstop nu op correcte hoogte zit en de wishbones niet meer kunnen beschadigen.
Stuggere 550 veren zullen het inveren tot aanslag wel gaan verminderen, mits je 'm natuurlijk niet te laag legt.

Kortom, de rijhoogte aanpassen aan de gemonteerde dempers en zo'n 40-60/30-70 bump-rebound aanhouden.

Re: Project Saab

Geplaatst: 26 jul 2015 11:12
door aboellaard
Yeah that ^

Met je nieuwe demper zou je geen last meer moeten hebben van het raken van het subframe. In de tekening aangegeven met 'total available damper articulation'. Die zit tussen 435 mm demperlengte, wanneer de bovenste arm het subframe aan de onderkant raakt, en de 325 mm, wanneer de bovenste arm het subframe aan de bovenkant raakt. Jouw nieuwe dempers zijn iets van 420-425 mm, middelpunt oog tot middelpunt oog. De totale hoeveelheid in-uit vering die je beschikbaar hebt is daarmee vastgelegd. En daarmee ook de bereikbare rijhoogte. Met die rijhoogte kan je instellen hoe de droop en bump verdeeld is. Hoe hoger je rijhoogte, hoe meer bump en hoe minder droop je hebt.

Volgens mij zijn jouw dempers prima (dus verhouding bump-droop ergens 40-60 oid) voor een rijhoogte van rond de 120-125 mm achter. Als je lager wil lever je bump in. Dat hoeft niet heel erg te zijn, omdat je toch aardig sterke veren hebt, maar ik zou niet graag minder dan een mm of 25 aan de demper willen hebben.

De situatie met de oude dempers was dat ze gewoon te kort waren. Ergens rond de 395 mm als ik het goed heb. Met als gevold dat je het subframe kon raken en dat je een gedeelte van de mogelijke demperuitslag gewoon weggooide. Maar je kon er dus wel heel laag mee rijden, omdat ze de onderkant van de beschikbare ruimte optimaal benutten. Dus leuk voor mensen die heel laag en met heel sterke veren willen rijden.

Re: Project Saab

Geplaatst: 31 dec 2015 1:14
door Smiley
Afbeelding

Afbeelding

Re: Project Saab

Geplaatst: 31 dec 2015 8:53
door Manta79
Geen snaar in 2016 ? [WHITE SMILING FACE]

Re: Project Saab

Geplaatst: 31 dec 2015 10:24
door Smiley
Zo heb je ook nog een kans om me bij te houden Ries :mrgreen:

Re: Project Saab

Geplaatst: 31 dec 2015 10:44
door tibby
Letterlijk 2016 INVLAMMEN 8)

Re: Project Saab

Geplaatst: 31 dec 2015 11:13
door Co'tje
Mooi man!
Dat wordt nog meer genieten in 2016!