Wil een vermogensmeting laten doen via de wielnaven. Ben wel benieuwd hoeveel vermogen hij nu heeft, maar vind een rollerbank geen fijn idee.
Weet iemand een adres in de buurt van Amsterdam?
En nog meer mensen die nieuwsgierig zijn? Dan kunnen we wellicht meerdere metingen doen.
Vermogensmeting op de wielnaven
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Vermogensmeting op de wielnaven
viewtopic.php?p=83135
Zaandam <=> Hillegom is te doen...
Maar wanneer krijgen we eens een update van jouw Speedy? Die is nu toch wel een keer ingelopen en voorzien van een Harrop SC neem ik aan??
Zaandam <=> Hillegom is te doen...
Maar wanneer krijgen we eens een update van jouw Speedy? Die is nu toch wel een keer ingelopen en voorzien van een Harrop SC neem ik aan??
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7340
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Vermogensmeting op de wielnaven
Ik zei de gek. (als de ombouw klaar is).Co'tje schreef: En nog meer mensen die nieuwsgierig zijn? Dan kunnen we wellicht meerdere metingen doen.
Op wielnaven lijkt me wel handig, gezien die maha een grote slippartij was bij de laatste keer.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Vermogensmeting op de wielnaven
Ook al eens geweest. Correcte lui
@Co: OBD-meter ook gelijk mee laten draaien voor het vergelijk?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Re: Vermogensmeting op de wielnaven
900 km gereden, de laatste zaken aan het gladstrijken met de hulp van Speerke. Oa. versie 2 van de OBD software voor de grote injectoren.Exmantaa schreef:viewtopic.php?p=83135
Zaandam <=> Hillegom is te doen...
Maar wanneer krijgen we eens een update van jouw Speedy? Die is nu toch wel een keer ingelopen en voorzien van een Harrop SC neem ik aan??
5 mei een dag knallen op Abbeville. Zonder Harrop nog. Moet ik tijd voor vinden na de circuitdag. Of doe het na de zomer als ik dan pas tijd heb.
Maaaaar, eerst een meting zoals hij nu is.
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Vermogensmeting op de wielnaven
Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Vermogensmeting op de wielnaven
Naaf-meting is idd. alleen direct een meting van vermogen 'aan de naven' en niet een 'krukas PK' getal.
Aangezien er niet met een massa/vliegwiel wordt gewerkt zoals bij een rollenbank kan je weinig tot niks doen met 'uitlopen' om zo verliezen te schatten. Dat kan je als een nadeel zien, hoewel de gemeten verliezen van de versnellingsbak op een rollenbank ook wat discutabel zijn wegens de omgekeerde belasting van de bak onder vermogen tov. 'uitlopen'.
Voordeel van een naaf-dyno dan weer wel dat de waardes, wegens het 100% ontbreken van elke vorm van slip of beinvloeding van de resultaten door bandenspanning, uiterst reproduceerbaar zijn. Ze zijn echter alleen vergelijkbaar met andere hub dyno 'naaf PK' waardes en moeilijk naar 'krukas' of 'wiel' PK's te vertalen.
Een naaf-dyno is IMHO dan ook (even afgezien van een pure 'engine dyno') de beste manier om een custom mapping (vooral ontsteking tweaking om het piek vermogen punt te vinden qua vervroeging) op een auto te maken cq. te verfijnen wegens deze hoge mate van controleerbaarheid en volledig ontbreken van de variabelen die op een rollenbank de metingen beinvloeding door bijvoorbeeld bandentemperatuur, grip/slip op de rollen, etc.
Bye, Arno.
Aangezien er niet met een massa/vliegwiel wordt gewerkt zoals bij een rollenbank kan je weinig tot niks doen met 'uitlopen' om zo verliezen te schatten. Dat kan je als een nadeel zien, hoewel de gemeten verliezen van de versnellingsbak op een rollenbank ook wat discutabel zijn wegens de omgekeerde belasting van de bak onder vermogen tov. 'uitlopen'.
Voordeel van een naaf-dyno dan weer wel dat de waardes, wegens het 100% ontbreken van elke vorm van slip of beinvloeding van de resultaten door bandenspanning, uiterst reproduceerbaar zijn. Ze zijn echter alleen vergelijkbaar met andere hub dyno 'naaf PK' waardes en moeilijk naar 'krukas' of 'wiel' PK's te vertalen.
Een naaf-dyno is IMHO dan ook (even afgezien van een pure 'engine dyno') de beste manier om een custom mapping (vooral ontsteking tweaking om het piek vermogen punt te vinden qua vervroeging) op een auto te maken cq. te verfijnen wegens deze hoge mate van controleerbaarheid en volledig ontbreken van de variabelen die op een rollenbank de metingen beinvloeding door bijvoorbeeld bandentemperatuur, grip/slip op de rollen, etc.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..