Vermogensmeting op de wielnaven

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Vermogensmeting op de wielnaven

Bericht door Co'tje »

Wil een vermogensmeting laten doen via de wielnaven. Ben wel benieuwd hoeveel vermogen hij nu heeft, maar vind een rollerbank geen fijn idee.

Weet iemand een adres in de buurt van Amsterdam?
En nog meer mensen die nieuwsgierig zijn? Dan kunnen we wellicht meerdere metingen doen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Bericht door Exmantaa »

viewtopic.php?p=83135
Zaandam <=> Hillegom is te doen...


Maar wanneer krijgen we eens een update van jouw Speedy? Die is nu toch wel een keer ingelopen en voorzien van een Harrop SC neem ik aan?? :bag:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Bericht door Smiley »

Co'tje schreef: En nog meer mensen die nieuwsgierig zijn? Dan kunnen we wellicht meerdere metingen doen.
Ik zei de gek. (als de ombouw klaar is).
Op wielnaven lijkt me wel handig, gezien die maha een grote slippartij was bij de laatste keer.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Bericht door Neetmans »

Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Bericht door Daan »

Neetmans schreef:Boven-Leeuwen :

http://www.dp-engineering.nl/
Ook al eens geweest. Correcte lui :thumbup:

@Co: OBD-meter ook gelijk mee laten draaien voor het vergelijk?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Bericht door Co'tje »

Exmantaa schreef:viewtopic.php?p=83135
Zaandam <=> Hillegom is te doen...
Maar wanneer krijgen we eens een update van jouw Speedy? Die is nu toch wel een keer ingelopen en voorzien van een Harrop SC neem ik aan?? :bag:
900 km gereden, de laatste zaken aan het gladstrijken met de hulp van Speerke. Oa. versie 2 van de OBD software voor de grote injectoren.
5 mei een dag knallen op Abbeville. Zonder Harrop nog. Moet ik tijd voor vinden na de circuitdag. Of doe het na de zomer als ik dan pas tijd heb.

Maaaaar, eerst een meting zoals hij nu is.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Bericht door Arno »

Naaf-meting is idd. alleen direct een meting van vermogen 'aan de naven' en niet een 'krukas PK' getal.

Aangezien er niet met een massa/vliegwiel wordt gewerkt zoals bij een rollenbank kan je weinig tot niks doen met 'uitlopen' om zo verliezen te schatten. Dat kan je als een nadeel zien, hoewel de gemeten verliezen van de versnellingsbak op een rollenbank ook wat discutabel zijn wegens de omgekeerde belasting van de bak onder vermogen tov. 'uitlopen'.

Voordeel van een naaf-dyno dan weer wel dat de waardes, wegens het 100% ontbreken van elke vorm van slip of beinvloeding van de resultaten door bandenspanning, uiterst reproduceerbaar zijn. Ze zijn echter alleen vergelijkbaar met andere hub dyno 'naaf PK' waardes en moeilijk naar 'krukas' of 'wiel' PK's te vertalen.

Een naaf-dyno is IMHO dan ook (even afgezien van een pure 'engine dyno') de beste manier om een custom mapping (vooral ontsteking tweaking om het piek vermogen punt te vinden qua vervroeging) op een auto te maken cq. te verfijnen wegens deze hoge mate van controleerbaarheid en volledig ontbreken van de variabelen die op een rollenbank de metingen beinvloeding door bijvoorbeeld bandentemperatuur, grip/slip op de rollen, etc.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie