foutje, welke gevolgen

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

foutje, welke gevolgen

Bericht door Rob »

Dit is de situatie, Speedster staat al sinds Januari stil, af en toe start ik hem is en soms als ik wat lang wacht is de batterij leeg en start ik hem met startkabels.

Vandaag opnieuw proberen te starten, maar niemand thuis (was ook al bijzonder lang geleden dat ik nog is geprobeerd had). Geen probleem, gestart met startkabels ging perfect, maar dan bij het loskoppelen kwam een van de startkabels los en is op de ander gevallen => gevolg kortsluiting en de speedster valt stil.

Speedster opnieuw aangehangen en gestart, deze keer ging het met heel veel moeite. Eens hij gestart was bleef het motorlampje aan en blijft de koelventilator overuren draaien, Alle systemen lijken me verder normaal te werken en de aangegeven motortemperatuur is ook realistisch en zeker niet te hoog.

Mijn vraag nu, wat is er kapot? Batterij? alternator? wat doe ik met dat motorlampje?

Met andere woorden: help! :-)
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Co'tje »

Al geprobeerd je kabel van je accu te halen een paar minuten?
Dan is het geheugen van je ECU weer leeg.

Anders de foutcodes uitlezen...
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door speedokus »

Schaf ook eens een druppelaar aan, en leg hem hier aan als je hem niet gebruikt.
Dan word de accu in vorm gehouden.
Grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door S. Gonzales »

Scangauge 2 aanschaffen en aansluiten, storingcodes uitlezen, codes wissen, klaar!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:Scangauge 2 aanschaffen en aansluiten, storingcodes uitlezen, codes wissen, klaar!
Wel wat prijzig als je hem alleen daarvoor gebruikt :mrgreen:

Deze ligt al 5 jaar in mijn kofferbak daarvoor:
http://www.ebay.co.uk/itm/U480-OBD2-CAN ... 417fb47f83
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Rob »

vandaag heeft mijne pa de batterij vervangen, maar eerst zelfde problemen (koeling die blijft draaien en lampje van de motor die blijft branden), maar dan plots geraakt de speedster zelfs niet meer gestart, alsof hij geen ontsteking of naft heeft. bij aanzetten contact ontbreekt het gezoem van de naftpomp, en na een telefoontje met Vauxhall wil ik onderzoeken of de naftpomprelais niet stuk is, iemand een idee waar ik deze kan vinden?

Ik ben morgen trouwens de hele dag in zolder voor Lotus on track, dus als er iemand ook daar is en me een uitlees toestelletje wil lenen dat ik over de middag snel de speedster kan gaan uitlezen dan is dat zeer welkom.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Smiley »

Rob schreef:vandaag heeft mijne pa de batterij vervangen, maar eerst zelfde problemen (koeling die blijft draaien en lampje van de motor die blijft branden), maar dan plots geraakt de speedster zelfs niet meer gestart, alsof hij geen ontsteking of naft heeft. bij aanzetten contact ontbreekt het gezoem van de naftpomp, en na een telefoontje met Vauxhall wil ik onderzoeken of de naftpomprelais niet stuk is, iemand een idee waar ik deze kan vinden?
Links achterin (beetje bovenin) je kofferruimte. Die grijze K16.
(je kunt hem rustig wisselen met een van die grijze relais bij je zekeringskast, als je denkt dat ie stuk is. Pak die K12 van je toeter maar :mrgreen: )

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Rob »

Super, exact wat ik nodig had, helaas zal het pas een klusje voor dit weekend zijn, de schroeven van de cover zijn zotgedraaid waardoor het wa meer werk word, morgen middag wel nog even de ecu gaan resetten nu ik toch wat mecaniekers in de buurt heb
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Smiley »

Rob schreef:morgen middag wel nog even de ecu gaan resetten nu ik toch wat mecaniekers in de buurt heb
Dat is zekering 8 er een paar minuten uithalen en weer terugstoppen. Daar heb je toch hopelijk geen mecanieker voor nodig :bag:

Afbeelding

Niet schrikken bij het terugstoppen, want je alarm wordt automatisch aangezet. (uitzetten met afstandsbediening)

De eventuele opgeslagen codes zijn dan wel weg.
Daarom adviseren we zo'n uitleeskastje, omdat we je alleen kunnen helpen als we de codes weten. (opel trouwens ook)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Rob »

Dit weekend helaas vruchteloos geprobeerd de auto te starten,

Batterij was enkele dagen afgekoppeld geweest, de relais van de benzinepomp en claxon verwisseld (na getest te hebben of de claxon werkte)
Bij het starten slaat hij aan om vervolgens na enkele ogenblikken terug stil te vallen. Ik heb een obd lezer besteld om wat meer inzicht te krijgen maar voorlopig heb ik dus geen idee waar het aan ligt...
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Smiley »

Dan gaat het al de minder leuke kant op, namelijk dat je ecu vermoedelijk je sleutel handshake vergeten is.
Probeer je speedster eens met je reservesleutel te starten.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Rob »

Ik had ook al een vermoeden dat het aan de ECU ligt, is het nuttig om dat bruine relais te vervangen door Vauxhall de zijne, of werkt zo iets niet?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Smiley »

Als het de ecu of relay is dan start hij helemaal niet.
Omdat hj dat wel doet en daarna weer uitvalt, lijkt het erop dat de immobiliser zijn werk doet.
Dat doet ie alleen als hij de chip in je sleutel niet meer herkent. (waarvan de code opgeslagen zit in de ecu)

Heb je je reservesleutel al geprobeerd?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Rob »

nope nog niet, de speedster staat gestald 20km van waar ik woon :-) is dus niet zo evident die dingen rap te checken, zal wel een werkje worden voor morgen na t werk :-). het vreemde is wel, dat het aanslaan enkel de eerste poging gebeurde, de volgende pogingen sloeg hij ook niet aan
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: foutje, welke gevolgen

Bericht door Manta79 »

Bruin relais in de achterbak.
"A je to !" #0047
Plaats reactie