'turbodruk' compressor?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door robertsabee »

Exmantaa schreef:
robertsabee schreef:daar is dan weer niets mis mee....
Hmmmm. Een SC heeft een lekker lineair gedrag, maar jouw koppelkromme is wel heeeeeeeeeeeeel vlak... :wacko:

Lijkt er sterk op dat je riem toch wat doorslipt waar ie z'n max koppel zou moeten gaan opbouwen. Vergelijk maar eens met wat andere SC OBD curves hier.
Nou, dat is nu precies hoe die aanvoelt! Misschien moet ik die spanner maar preventief vervangen, kost toch rond de 100 euro?

Is het lastig te doen, moet dat via de wielkast? En klopt het partnr: 24430296?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Exmantaa »

robertsabee schreef:
Exmantaa schreef:Je kunt ook gewoon even de veerspanning "voelen" met een 3/8 dopsleutel die in je spanner past...
zeker lastig uitleggen wat je dan moet voelen? of moet het gewoon soepel en stevig aanvoelen?

Beetje lastig uitleggen hoe je aanvoelt of er voldoende veerspanning op staat... Moet soepel draaien, maar dus wel tegen een sterke veerdruk in.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door robertsabee »

Exmantaa schreef:
robertsabee schreef:
Exmantaa schreef:Je kunt ook gewoon even de veerspanning "voelen" met een 3/8 dopsleutel die in je spanner past...
zeker lastig uitleggen wat je dan moet voelen? of moet het gewoon soepel en stevig aanvoelen?

Beetje lastig uitleggen hoe je aanvoelt of er voldoende veerspanning op staat... Moet soepel draaien, maar dus wel tegen een sterke veerdruk in.
Ik heb al een nieuwe besteld op Ebay. Kan ik het verschil gelijk voelen :D
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Exmantaa »

Gelijk ook een nieuwe riem erop?
Een type 5PK1280 moet zo uit m'n hoofd wel gaan passen.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door robertsabee »

ja, die heb ik (op jouw advies) nog liggen. gebruik ik de huidige als reserve.
moet ik nog op dingen letten? uitlijnen van de riem?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Exmantaa »

Alleen opletten dat je 'm op de SC poelie(6-ribs), over de binnenste 5 ribben legt.

Makkelijkst is om 'm eerst onder goed over de krukaspoelie te leggen, dan SC poelie + omloop + dynamo en als laatste wip je 'm dan over de vlakke spanrol poelie. (Welke je op dat moment uiteraard met een 3/8 sleutel volledig opspant...)
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door robertsabee »

robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Smiley »

Misschien geeft je odb meter boost weer, ipv manifold pressure (dus 100 kPa minder)
Maar dat zou wel een beetje vreemd zijn.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Exmantaa »

robertsabee schreef:
robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.
Er zit maar 1 drukmeter op je blok en dat is de MAP sensor in je manifold. Die sensor geeft een 0-5v signaal en dat voltage wordt intern in de ecu vertaald naar een MAP druk. OBD-Tuner en je OBD reader lezen exact dezelfde sensor uit voor de MAP druk.
(Voor jouw SC is dit overigens een 2 bar Delphi type met een meetbereik van 0-2 bar absoluut; dus 1 bar boostdruk)

Ik vind het best apart dat jouw OBD uitlezing correct de omgevingsdruk (~100KPa bij motor uit) en stationair onderdruk (~35KPa) weergeeft, maar dus niet de juiste MAP druk bij boost.. (zou rond de 180KPa moeten liggen) Maar OBD-Tuner doet het wel goed... :wacko:
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door robertsabee »

Exmantaa schreef:
robertsabee schreef:
robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.
Er zit maar 1 drukmeter op je blok en dat is de MAP sensor in je manifold. Die sensor geeft een 0-5v signaal en dat voltage wordt intern in de ecu vertaald naar een MAP druk. OBD-Tuner en je OBD reader lezen exact dezelfde sensor uit voor de MAP druk.
(Voor jouw SC is dit overigens een 2 bar Delphi type met een meetbereik van 0-2 bar absoluut; dus 1 bar boostdruk)

Ik vind het best apart dat jouw OBD uitlezing correct de omgevingsdruk (~100KPa bij motor uit) en stationair onderdruk (~35KPa) weergeeft, maar dus niet de juiste MAP druk bij boost.. (zou rond de 180KPa moeten liggen) Maar OBD-Tuner doet het wel goed... :wacko:
Raar. Een tweede obd-meter doet hetzelfde. Is het meetbereik soms begrensd? Of schuift de schaalverdeling op. Bij een NA heb je 0-5 volt voor 0 - zeg 1 bar. Bij SC is dat 0 - zeg 2 bar. Daar kan je dat ook instellen dus op een Delphi-sensor.
Laatst gewijzigd door robertsabee op 01 sep 2014 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Exmantaa »

Even grof gezegd is het gewoon een lineaire sensor. 0 volt = min waarde (0 bara) en 5v = max waarde (2bara in jou sc geval)

dusbij een verkeerde instelling zou Omgevingsdruk bv. maar 0,5 bara aangeven. Weird,..

en instelling gebeurt in de ecu mapping
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Smiley »

Screenshotje van de huidige obdtuner parameters tab Robert?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Exmantaa »

z'n OBD-Tuner log geeft de juiste waardes aan en indien ie verkeerd ingesteld stond dan had ie hier waarschijnlijk wel een paar maanden eerder gepost met veel serieuzere motor-issues... :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Smiley »

Maakt me wel nieuwsgierig.
Zal straks een een ritje met mijn bluetooth dongle en torque doen en eens zien of ik ook op 100 KPa blijf hangen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: 'turbodruk' compressor?

Bericht door Exmantaa »

Kijk, een second opinion met empirisch onderzoek... :yes:
Plaats reactie