robertsabee schreef:daar is dan weer niets mis mee....
Hmmmm. Een SC heeft een lekker lineair gedrag, maar jouw koppelkromme is wel heeeeeeeeeeeeel vlak...
Lijkt er sterk op dat je riem toch wat doorslipt waar ie z'n max koppel zou moeten gaan opbouwen. Vergelijk maar eens met wat andere SC OBD curves hier.
Nou, dat is nu precies hoe die aanvoelt! Misschien moet ik die spanner maar preventief vervangen, kost toch rond de 100 euro?
Is het lastig te doen, moet dat via de wielkast? En klopt het partnr: 24430296?
Alleen opletten dat je 'm op de SC poelie(6-ribs), over de binnenste 5 ribben legt.
Makkelijkst is om 'm eerst onder goed over de krukaspoelie te leggen, dan SC poelie + omloop + dynamo en als laatste wip je 'm dan over de vlakke spanrol poelie. (Welke je op dat moment uiteraard met een 3/8 sleutel volledig opspant...)
robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.
robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.
Er zit maar 1 drukmeter op je blok en dat is de MAP sensor in je manifold. Die sensor geeft een 0-5v signaal en dat voltage wordt intern in de ecu vertaald naar een MAP druk. OBD-Tuner en je OBD reader lezen exact dezelfde sensor uit voor de MAP druk.
(Voor jouw SC is dit overigens een 2 bar Delphi type met een meetbereik van 0-2 bar absoluut; dus 1 bar boostdruk)
Ik vind het best apart dat jouw OBD uitlezing correct de omgevingsdruk (~100KPa bij motor uit) en stationair onderdruk (~35KPa) weergeeft, maar dus niet de juiste MAP druk bij boost.. (zou rond de 180KPa moeten liggen) Maar OBD-Tuner doet het wel goed...
robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.
Er zit maar 1 drukmeter op je blok en dat is de MAP sensor in je manifold. Die sensor geeft een 0-5v signaal en dat voltage wordt intern in de ecu vertaald naar een MAP druk. OBD-Tuner en je OBD reader lezen exact dezelfde sensor uit voor de MAP druk.
(Voor jouw SC is dit overigens een 2 bar Delphi type met een meetbereik van 0-2 bar absoluut; dus 1 bar boostdruk)
Ik vind het best apart dat jouw OBD uitlezing correct de omgevingsdruk (~100KPa bij motor uit) en stationair onderdruk (~35KPa) weergeeft, maar dus niet de juiste MAP druk bij boost.. (zou rond de 180KPa moeten liggen) Maar OBD-Tuner doet het wel goed...
Raar. Een tweede obd-meter doet hetzelfde. Is het meetbereik soms begrensd? Of schuift de schaalverdeling op. Bij een NA heb je 0-5 volt voor 0 - zeg 1 bar. Bij SC is dat 0 - zeg 2 bar. Daar kan je dat ook instellen dus op een Delphi-sensor.
Laatst gewijzigd door robertsabee op 01 sep 2014 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
z'n OBD-Tuner log geeft de juiste waardes aan en indien ie verkeerd ingesteld stond dan had ie hier waarschijnlijk wel een paar maanden eerder gepost met veel serieuzere motor-issues...