D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

21.5kg oem achtervelg scheelt behoorlijk met mijn 24.0kg oem achtervelg :?
Voorkant klopt goed.

Ik heb een digitale weegschaal gebruikt.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Omdat het anders ook maar stil wordt hier..

Andere bougies gestoken (NGK ITR7IX-11 i.p.v. de OEM pluggen).
Het lijkt er op dat ik weer meer timing kan draaien (18 ipv 14 graden) zonder knock zoals eerder het geval was. Vond het al vreemd dat de SC mannen 5-7 graden meer advanced timing konden hebben dan ik onder dezelfde omstandigheden. Waar ik voor kort 240ish bhp haalde op 0,8 bar heb ik dat nu al bij 0,5 bar.
De intake temps liepen te ver op dus gestopt met mappen en nog een afkoelrondje gedaan. De AFR is nog iets te arm en moet naar 11.7:1 gaan van de week. Denk dat ik nog iets meer advanced timing kan draaien. We gaan het zien. Ben benieuwd wat er straks uit komt op 0,8 bar.

Afbeelding

Hij is vorig weekend ook weer eens buiten geweest. JDM meeting op de Brouwersdam...tegen de 200 auto's denk ik.

Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

Zorg maar dat hij tegen de 0.9 BAR staat als we komen :wink:
mooie speedster!
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Manta79 »

De mooiste kleur ook (voor sommige grondlak).
"A je to !" #0047
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

Manta79 schreef:De mooiste kleur ook (voor sommige grondlak).
Helemaal mee eens!!!!!!!!!

grijze turbo's mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
captain slow
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door timmyboy55 »

Ik heb geen idee waar ik het anders moet gaan plaatsen, maar zoals velen weten ben ik ook van plan een soortgelijke Turbo build te doen zoals Daan , hier zal ik nog een eigen topic over openen wanneer we gaan beginnen.

Ik zoek alleen nog een turbo (nieuw of 2e hands) het liefst met een maximale kostprijs van 400 euro..
Nu heb ik een imitatie GT28RS aangeboden gekregen voor 200 welk max 340 pk kan leveren, dit was het eigenlijke plan. Maar Daan zelf adviseerde mij zelf om voor Origineel 2e hands te gaan.

Ik heb deze turbo op MP gevonden:

http://link.marktplaats.nl/m1083112378? ... pp_android

Tibby jij hebt deze Turbo ook toch? Borg Warner K16... Waarom kost deze turbo 250 euro en niet 2000 euro zoals ze normaal kosten? Is dit een goeie turbo voor mijn 260 pk?
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

Hoi Timmy....;

Ik ga je niet verder kunnen helpen hiermee omdat het een hele andere blok/set up is.....
Vraag aan Daan die heeft hier echt verstand van zaken mee. Ikzelf breng de wagen maar binnen bij iemand om te 'tunen'. Daan daarentegen 'tuned' zelf.
Zijn speedster is echt de moeite, is een van de betere afgestelde wagens waar ik al ingezeten heb gehad. Ook de turbo begint vanaf 0 bij hem te werken (allez,is mijn gevoel he).

Hij kan je ook zeggen welke set up bij jou past (daar is ie wel goed in :P )

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Voordat je een turbo koopt is het verstandig om heel je setup in je hoofd te hebben. Wat ga je doen en waarom, wat wil je bereiken en wat mag het kosten.

Belangrijk bij de turbokeuze voor jou: Hoe ga ik hem plaatsen?
De T25 turbo past. Ik weet niet of 1 maatje groter ook gaat passen en welke zaken er aangepast moeten worden.
Als je daar nog geen antwoord op hebt wordt het lastig om een turbo uit te kiezen omdat ze verschillen qua omvang:

Afbeelding

Bovenstaand het verschil tussen een 250pk (t25) en een 310pk(t28) Nissan turbo.

Ruimte is alles.
En een nieuwe turbo voor 250,- krijg ik geen goed gevoel bij. Hieronder een link naar een gt28r turbo op de engelse nissanclub:
http://sxoc.com/vbb/showthread.php?5882 ... bo-(GT28r)

Over die zat ik te twijfelen ipv de t25g die er nu op zit. Ivm zekerheid qua ruimte (en max pk's op oem blok) voor de t25 gegaan.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

In het kader "actie op het forum"...
Vandaag de Hub carrier bolts vervangen voor 10.9 en de camber aangepast.

Dempers er af en de bouten vervangen wasgeen probleem. De bouten uit de Elise shop waren echter niet hetzelfde qua lengte als de bouten die er uit kwamen. Maakte volgens mij verder weinig uit aangezien ze helemaal door de hub gaan, maar toch even kort momentje van twijfel. Alles op 68 Nm gezet.

Camber heb ik gesteld op basis van de uitlijngegevens die ik mee kreeg bij aankoop (2013).
Voor was -0.24/-0.21. Rechts 2 shims van 1 mm verwijderd, link was er maar 1 shim en de abs bracket. De bracket ook verwijderd om hier ook 2mm meer camber te krijgen. Abs kabel met klemmetjes vastgezet, moet volgens mij verder geen probleem opleveren.
1mm = 0.25° bij de voorkant.

Voor nu dus -0.74/-0.71 graden camber dus. Waarschijnlijk wat meer omdat hij ook 10mm verlaagd is van voor.

Achter was -1.57/-2.10. Dit vond ik wat vreemd dat Zonneveld dit niet aangepast heeft blijkbaar volgens het uitlijnsheet. Voldoende shims om dit te corrigeren. LA 2 shims van 1mm verwijderd zodat het totaal nu op -2.17/-2.10 staat.
1mm = 0.30° bij de achterkant.

Toen ging het regenen en een testrondje zat er ff niet meer in :bag:

Van de week kijken hoe het rijdt en dan nog even op de laser uitlijnbank zetten voor controle.

Zo... enorm heftige bijdrage weer op de zondagmiddag :yes:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Vandaag de Eltech oren binnen gekregen. Van de week passen en meten en dan afgeven voor het preppen en spuitwerk. Ben benieuwd.

Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Manta79 »

Goed bezig Daan !
"A je to !" #0047
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

Wordt een pareltje als hij helemaal af is :yes: Volledig uitgebalanceerde wagen op ALLE vlakken. Vandaag nog met m'n speedy gereden. Dan merk ik toch wat een hobbelkar is ivm Daan z'n speedster. :yes:
captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

1" ARB van MBR nu harder gezet op stand 3
De nitrons ca. 10 slagen terug zachter gezet op v8/a6
Meer camber met ca. V-0.75 / A-2.10

Resultaat is :yes:

Dat begint ergens op te lijken (voor op straat).
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Vandaag wat spullen binnen gekregen:

Afbeelding
Kunstof kleppendeksel van een Opel Vectra 2.2. Deze is 1,5 kg lichter dan het alu deksel.
En twee zijroosters om te gaan verbouwen voor meer luchtinlaat. Vandaag of morgen eens gaan slijpen, vouwen en modelleren. Wie weet komt er wel wat leuks uit voor een mal?
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

Daan schreef:Vandaag wat spullen binnen gekregen:

Afbeelding
Kunstof kleppendeksel van een Opel Vectra 2.2. Deze is 1,5 kg lichter dan het alu deksel.
En twee zijroosters om te gaan verbouwen voor meer luchtinlaat. Vandaag of morgen eens gaan slijpen, vouwen en modelleren. Wie weet komt er wel wat leuks uit voor een mal?
En? Iets gevonden ivm je custom luchtinlaatmal????
captain slow
Plaats reactie