D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

We zijn weer even bezig geweest nadat de pakketjes binnen waren gekomen.
Mooi setje VXR injectoren met connectors.
Afbeelding
Morgen de juiste draden eens matchen voor de kabelboom. Volgens VX220 forum is het:

z22se (LSJ) A = positive
z22se engine loom
A = common - Red/Black
B = 1 - Brown/red, 2 - Brown/Blue, 3 - Brown/Green, 4 - Brown/Yellow

Op de oem injector staat 0A idd verbonden aan de Red/Black draad (roze in mijn geval...). De andere draden zijn ook de vier verschillende kleuren zoals bij B is beschreven.
De vraag: Welke van deze twee draden A of B moet er verbonden worden met de + van de VXR injector?

Verder 1 van de vacuumnippels vervangen voor een maatje groter zodat hier mn brake-booster op aangesloten kan worden:
Afbeelding

De nippel er naast is voor mn EVAP lijn waar ik een 1-weg klep tussen gezet heb:
Afbeelding

Met het solderen van mn TMAP sensor nog wat wijzer geworden. S39 vloeimiddel werkt slecht om draden te solderen. Zonder gaat veel beter... ook met een simpel "tooltje" om de boel vast te houden als je handen te kort hebt:
Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer een dag :mrgreen:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

Ehhh, draadjes altijd met harskern solderen, NOOIT met S39 want dan rot je draad weg. (of gewoon krimpen)

Volgens mij zijn de Bosch injectoren/connectors gemerkt met 1-2 en dan was het dacht ik simpelweg A=1, B=2. :D
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Op de vxr's staat enkel een "+" aangegeven :? Neem aan dat dit dan de 12V is.
Rotten en S39 had ik idd gelezen ja. Nie goe nie zeg ma :bash:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

Yep, de plussen hangen gezamelijk aan de 12v voeding en de - kant van elke injector wordt door de ecu aan de massa geschakeld.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1451
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door stefan »

oei inderdaad ..gewoon solderen met elektro solduur... dat gij daar gebruikt is voor loodgieters lol :yes:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Exmantaa schreef:Yep, de plussen hangen gezamelijk aan de 12v voeding en de - kant van elke injector wordt door de ecu aan de massa geschakeld.
Ja, idd. Maar is dan de red/black (of A-kant) de + / 12V kant? Of zijn het de vier verschillende kleuren?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

Rood-Roze/Zwart is de gezamelijke + kant (en als je die meet merk je dat ze met elkaar doorverbonden zijn)
De Bruin/xxx zijn de geschakelde - kanten naar de ecu
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Mooi, de roze gaat op de + kant :thumbup:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Ok, nu even een vraag: Hoeveel beweging zit er in de aandrijfas? Ik zit nu namelijk met mn olie-retour pijpje een paar cm boven de as. Zou lullig zijn als ik een put neem en mn olie ligt er in een paar seconde onderuit. Op Duke zn foto lijkt er bij de DBilas setup ook niet veel ruimte te zitten. Iemand een idee?

Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Arno »

Je zit redelijk dicht bij het scharnier-punt en de as is erg lang dus de verticale beweging zou beperkt moeten zijn.

Als je het wilt controleren is het niet zo moeilijk, even de auto op steunen en dan de schokbreker verwijderen aan deze kant en met een krik de ophanging even tussen z'n maximale uitslag omlaag en omhoog bewegen en kijken hoeveel ruimte je hebt.

Als het een paar cm is, dan vermoed ik dat het weinig probleem gaat zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Dank voor de reactie. Ga vanavond eens kijken wat ie doet.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Vandaag met de intercooler en uitlaat bezig geweest. Spruitsukpakking ook eindelijk binnen na 4 weken ofzo...
Afbeelding

Afbeelding

Nog een flens en bochtje halen en dan van de week aflassen.
Nog de ECU en wideband en dan zou ie aangeslingerd kunnen worden :yes:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Maarten »

Daan schreef: Ik zie op je foto dat je een stangetje voor je flex stuk aan de bocht wilt lassen. Dat moet je niet doen, daar zal hij zeker losscheuren. Het motorblok beweegt in de rubbers en daardoor komen re erg grote spanningen op die lasverbinding.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 3" Tullet

Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

^ Dat is niet Daan z'n set-up. Hij heeft de turbo andersom staan; inlaatkant aan de bakzijde. :wink:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door the-duke »

Maarten schreef:
Daan schreef: Ik zie op je foto dat je een stangetje voor je flex stuk aan de bocht wilt lassen. Dat moet je niet doen, daar zal hij zeker losscheuren. Het motorblok beweegt in de rubbers en daardoor komen re erg grote spanningen op die lasverbinding.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 3" Tullet

Afbeelding
en deze heeft al meer dan 30.000 soms heftige kilometers doorstaan zonder te scheuren, dus wellicht valt het mee..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie