Hoger toerig stationair

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Hoger toerig stationair

Bericht door timmyboy55 »

Hoi allemaal,

Ik kom net terug van mijn ouders en heb ongeveer 10 km lekker rustig gereden.
Nou met het parkeerplaatsje zoeken en dus veel koppeling in drukken merkte ik op dat hij een stuk hoger stationair draaide (+-1200 rpm) normaal draait ie zo'n 700 ofzo...
Nou ff wat met koppeling in gasgeven, bleef het zelfde... Ff hard optrekken (ja om 00:00 in een woonwijk met een rechte pijp) :lol: maar nog niks...
Ook was het toerental niet constant.. hij wist niet echt wat ie wou haha..

Nou heb ik daarna de sleutels eruit getrokken en daarna weer ff gestart en liep ie weer braaf rustig +-700 rpm...
Heb dit verder nog nooit gehad.. ECU ff in verwarring geraakt??? Hoe dan?? Zijn dit symptomen voor iets??
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Hoger toerig stationair

Bericht door timmyboy55 »

Nou bedenk ik me wel net... De accu is aan vervanging toe en de subwoofer (ja ff allemaal schelden over mn subwoofer "13 kilogram" :lol: ) die was heel erg aan het blazen en zal tijdens het ritje wel heel veel vermogen hebben lopen trekken..
Als ik ook ergens heel ff stil sta en de motor uit zet dan gaat hij ook vaak niet meer op contact (dat alle dashboard lampjes begonnen te branden, brandstof pomp hoor je etc)... Dan moet ik ff een tijdje wachten totdat schijnbaar de accu weer genoeg spanning heeft.. dan beginnen de gevarenlichten te knipperen en gaat alles branden op het dashboard.
Heeft dit ook met het toerental te maken??
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Hoger toerig stationair

Bericht door jaydee »

Verhoogd stationair toerental krijg je gewoonlijk alleen bij een koude start, voor zover ik weet. Dit doet de ECU om de prekatalysator zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Als je de prekat verwijdert kan het verhoogd toerental wel een minuut of 2 à 3 aanhouden.
Jägertee
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Hoger toerig stationair

Bericht door timmyboy55 »

Ik heb wel inderdaad een enkele 200 cells racekat.. maar het was na 15 min rijden dus dan zou je zeggen dat het niet hoort, en bij mij loopt ie altijd al vrij snel laag in de toeren na starten.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoger toerig stationair

Bericht door Pipo »

jaydee schreef:Verhoogd stationair toerental krijg je gewoonlijk alleen bij een koude start, voor zover ik weet. Dit doet de ECU om de prekatalysator zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Als je de prekat verwijdert kan het verhoogd toerental wel een minuut of 2 à 3 aanhouden.
Vreemd :wacko: Is dat zo bij jou dan? Ik heb bij al mijn Speedsters de voorkat verwijderd, en dat heeft nooit enig invloed gehad op de tijd dat hij op verhoogd toerental draaide :?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Hoger toerig stationair

Bericht door timmyboy55 »

Maar heeft niemand een enkel idee wat dit kan zijn? Had het net dus alweer... Het schommelt ook tussen 1100-1300 de hele tijd...
Ik weet niet of het kwaad kan, maar ik vind het wel vreemd.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Hoger toerig stationair

Bericht door tibby »

EGR, gasklep, temperatuursensor,lekkage inlaatmanifold,....
captain slow
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Hoger toerig stationair

Bericht door speedokus »

kijk je slangenwerk eens na bij je inlaatmanifold, als er ergens een scheurtje zit of de slang niet goed zit kan dit ook gebeuren.
succes Timmy.
Grt speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Hoger toerig stationair

Bericht door jaydee »

Pipo schreef:
jaydee schreef:Verhoogd stationair toerental krijg je gewoonlijk alleen bij een koude start, voor zover ik weet. Dit doet de ECU om de prekatalysator zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Als je de prekat verwijdert kan het verhoogd toerental wel een minuut of 2 à 3 aanhouden.
Vreemd :wacko: Is dat zo bij jou dan? Ik heb bij al mijn Speedsters de voorkat verwijderd, en dat heeft nooit enig invloed gehad op de tijd dat hij op verhoogd toerental draaide :?
Zoals je je misschien herinnert heb ik jouw eerste Speedster in mijn bezit :D Die heeft sinds ik 'm heb altijd vrij lang met verhoogd toerental gedraaid als-ie koud is. Veel langer dan die van SteV6 in ieder geval - daarom dacht ik dat het aan de verwijderde prekat lag. Ik ben er wel zeker van dat het opwarmen van de prekat de reden is voor hogere toeren bij koude start. Dat is een milieu-dingetje...
Toen ik deze Speedster kocht zat er zelfs helemaal geen katalysator onder. Hoe heb je dat met de lambdasondes gedaan?
Jägertee
Plaats reactie