Pagina 1 van 5

koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 10:19
door Werner
Na het eifelritje (thanks Toine trouwens, twas ne leuken dag....alleen wa vochtig buiten :lol: )
bleek mijn koelwaterreservoir leeg. Ik heb al een tijdje een beetje koelwaterverlies, maar kon nooit vinden waar het naartoe ging.
gisteren 50km voor ik thuis was nog ff gecheckt en daar was al wel een beetje verdwenen maar nog niet overdreven,eens thuis was het vatje leeg.
Vandaag bijgevuld en ff gereden (max 10km) en vatje was terug bijna leeg. Olie terug afgelaten (was drie dagen geleden ververst) en nu was het wel duidelijk waar het water naartoe gaat, de olie is één bruingrijze smurrie....ook kwamen er stukjes dichting mee tijdens het aflaten van de olie.(de stukjes dichting lijken mij wel een beetje op een vloeibare dichting, soort "sil-pack")
Ik heb afgelopen winter de radiator (lekte ook minimaal) en de waterpomp vervangen, en de oliekoeler afgeperst op 8bar (geen lekje te bespeuren).
Buiten de cylinderkop-pakking? Zie ik nog iets over het hoofd waardoor er water in mijn olie kan komen????

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 10:21
door timmyboy55
Zal ongetwijfeld de koppakking zijn inderdaad!

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 10:24
door tibby
Nieuwe bougies geplaatst? Te hard aangetrokken?Barst in kop ontstaan?
grtz

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 10:27
door Smiley
Als je vaatje leeg was gisteren, en er geen/amper koeling meer is geweest, moet je stack een gruwelijke water temp hebben aangegeven.
(de NA stack gaat tot 130. Dan gaat ie zelf knipperen)
Niks gezien in die categorie?

Wat betreft plaatsen waar water olie kan raken, is volgens mij de koppakking en de oliekoeler.

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 10:30
door timmyboy55
Ik heb binnenkort wel een kop te koop?! :yes:

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 10:38
door Werner
nieuwe bougies is al een jaar of twee geleden....;
temperatuur koelwater was O.K. da hou'k nauwlettend in de gaten sinds ik het verlies opgemerkt heb.
Gisteren tijdens het terugrijden in Duitsland (halfuurtje aan 150-160 kmh) was de olietemperatuur 110°C en de watertemperatuur 91°C,
watertemperatuur is niet boven de 100°C geweest gisteren

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 10:43
door Werner
Bij de oliekoeler lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het probleem daar zou kunnen zitten, de oliedruk ligt toch veel hoger dan de waterdruk in de koeler.....dan zou'k olie in m'n watercircuit moeten krijgen als die lek zou zijn. Maar ik had dat ook maar gecheckt afgelopen winter om zeker te zijn.

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 10:55
door Smiley
Compressietest op de cylinders dan denk ik.

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 11:28
door Werner
Die compressietest das dan om 100% zekerheid te hebben over de koppakking, vermoed ik??
Heeft er iemand in de buurt van Antwerpen dit materiaal liggen om die compressietest te doen??

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 11:30
door Smiley
Ja ik. (hoewel in de buurt relatief is. Etten-Leur NL)

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 24 jul 2016 11:38
door Werner
Das vlakbij :yes: vind'k......als'k da eens mag komen lenen??
kmoet alleen is zien hoe'k er geraak, kmag privé eigenlijk ni in't buitenland rijden met de firmawagen.

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 05 aug 2016 21:02
door Werner
kheb ondertussen compressietest gedaan en dit geeft op alle cilinders ongeveer hetzelfde resultaat
191,195, 198 en 198 psi
Kunnen deze waarden kloppen?????

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 05 aug 2016 21:05
door Smiley
Yep, das goed nieuws voor de pakking.

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 06 aug 2016 14:52
door Werner
Eeeuuuhm? Goed nieuws voor de pakking? Zit het probleem dan ergens anders?

Re: koelwaterverlies

Geplaatst: 06 aug 2016 15:42
door aKra
Warmtewisselaar als inderdaad je olie ook aangetast lijkt te zijn?

Anders eens het koelwatersysteem op druk vullen en kijken of je ergens lekkage ziet! Misschien wat druppeltjes UV middel er in en met een lamp op zoek gaan anders na een ritje.