koelwaterverlies

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Werner
Actief lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jul 2012 16:33
Locatie: Antwerpen

Re: koelwaterverlies

Bericht door Werner »

RollatorGT schreef:Hoi Werner,
Achteraf wijsheid claimen is altijd makkelijk maar lees toch even mijn reactie van 07-08- 2016 (22.34 uur).
Een lekke koppakking kan merk/type en/of km stand bepalend zijn of extreem gebruik, vooral bij koude motor.
Een scheurtje in het cilinderblok wijst veelal op langdurige oververhitting door b.v. gebrek aan koelvloeistof.

Hierbij mijn welgemeende compliment voor de handelingen om de Speedster weer op de weg te krijgen.

Groeten, Henk.
Ben niet helemaal mee wat je hier bedoeld?? (en met cylinderblok wil je daar hetzelfde mee bedoelen als cylinderkop???? )
Ik volgens mij toch de juiste volgorde der dingen gevolgd....alle dingen buiten het motorblok uitgesloten (radiator, waterpomp en oliekoeler)
Dan cylinderkop laten testen en reviseren (en bij de test hebben ze om de één of andere reden de scheur niet gevonden) en daar is het dus misgelopen.
Verder heeft de speedster nooit met te weinig koelwater gereden, toch niet de vier jaar dat ik hem al in mijn bezit heb.

wordt vervolgd.......
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: koelwaterverlies

Bericht door RollatorGT »

Sorry voor het misverstand.

Ik bedoel het echt als een compliment.
Je hebt volgens mij alle handelingen juist en logisch verricht.
Het revisie bedrijf had het scheurtje moeten zien.

Hoeveel km heeft het blok gedraaid als ik vragen mag ?
Werner
Actief lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jul 2012 16:33
Locatie: Antwerpen

Re: koelwaterverlies

Bericht door Werner »

RollatorGT schreef:Sorry voor het misverstand.

Ik bedoel het echt als een compliment.
Je hebt volgens mij alle handelingen juist en logisch verricht.
Het revisie bedrijf had het scheurtje moeten zien.

Hoeveel km heeft het blok gedraaid als ik vragen mag ?

165.000 km......laatste 15.000 km zijn van mij...vorige eigenaar heeft wel een beetje circuit gereden.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: koelwaterverlies

Bericht door timmyboy55 »

Ik heb mijn blok vorig weekend verwisseld na 193.000 km... blok was helemaal op..
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: koelwaterverlies

Bericht door Pipo »

timmyboy55 schreef:Ik heb mijn blok vorig weekend verwisseld na 193.000 km... blok was helemaal op..
Dat verbaast me :? Er zijn plenty zwaardere Opel Astra's met dat blok die er >300.000km met gereden hebben. En in de Speedster moet het blok veel minder arbeid leveren. :?
A thing of beauty is a joy forever!
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Re: koelwaterverlies

Bericht door eryofa »

Maar praten we bij 200000 over een standaard of getunede versie, dat scheelt nogal hè
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: koelwaterverlies

Bericht door RollatorGT »

Een standaard blok in een vectra met als hoogste beproeving 1 x per jaar naar de Efteling of Plopsaland moet redelijkerwijs de 250.000 km kunnen halen.
Een standaard blok in een Speedster wordt wat betreft gewicht minder belast en hoeft geen jengelende koters of schoonmoeder mee te slepen maar een Speedster mag wel gebruikt worden en dan lijkt mij 150/200.000 km zeer redelijk.
Probeer maar eens een VW (T)SFI 2.0 te vinden die het haalt.

Een getunede motor, hoe deskundig ook, zal altijd meer slijten.
Ook de af fabriek 1.3 of 1.4 TDI tjes met 125/150 pk komen rond de 100.000 km al in de problemen, je kunt niet eindeloos pk,s toveren uit een zelfde liter brandstof.

Beste Werner, ik hoop dat je volgende week nog kunt genieten van het mooie weer met Speedster en komende winter misschien wat rond kijken naar een ander blok ??
Vaak is een "gedeeltelijke" revisie een voorloper van een volgend probleem.

Groeten uit Low Lands (Biddinghuizen).
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: koelwaterverlies

Bericht door timmyboy55 »

Mijn blok was inderdaad tot in de max getuned op de Speerke tune...
Dat tesamen met een loze carter ontluchting die ongefilterde lucht naar binnen zoog was het niet meer te doen met de motor...
De prestaties waren nog steeds lekker, maar de blauwe rookwolken werden beschamend....
Dit heb ik meteen aangepakt en nu zit mijn carter ontluchting weer netjes op de inlaatbuis bevestigd!
Achja, nieuw blokje rijd ook niet verkeerd :)
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: koelwaterverlies

Bericht door Pipo »

Iemand op het Duitse forum heeft twee nieuwe motoren Z20LEH te verkopen. Misschien iets voor jou? (je moet wel inloggen om het te kunnen lezen)
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=37063
A thing of beauty is a joy forever!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: koelwaterverlies

Bericht door Exmantaa »

De Z22SE blokken zijn meestal redelijk robuust, echter hebben ze wel de onhebbelijkheid dat de kop kan scheuren als je de bougies te hard aandraait. Dus even opletten bij montage. :wink:

Olieverbruik van het ding is een heel ander verhaal... :wacko: (legio stories waar men 1l olie op 1000km verbruikt.)
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: koelwaterverlies

Bericht door timmyboy55 »

@exmantaa, viel dus nog wel mee mijn 1,5 liter op 1000km? Ik vond het een beetje veel :P

Weet jij het aandraai moment van de bougies uit je hoofd?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: koelwaterverlies

Bericht door Exmantaa »

Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: koelwaterverlies

Bericht door aKra »

Naar wat ik begreep van mijn leraar motortechniek is het handvast en een 1/4 extra dan :roll:
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: koelwaterverlies

Bericht door timmyboy55 »

Ik had van die platinum bougies, deze hadden niet zon kegel ring zoals de normale.. is het dan nog steeds 20nm? Ik twijfel altijd, logisch zou zijn van wel..
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: koelwaterverlies

Bericht door S. Gonzales »

aKra schreef:Naar wat ik begreep van mijn leraar motortechniek is het handvast en een 1/4 extra dan :roll:
Er zit een groot verschil in wat 'iemand' als 'hand vast' ervaart. :roll: Door het gebruik van een goede momentsleutel voorkom je dat. En...... gaat het om een bougie met een 'pakking ring' en een zogenaamde vlakke zitting of om een conische zitting! Die laatste is sowieso kritieker en een 'hork' kan daar vrij gemakkelijk je cilinderkop mee vernielen. Ook wanneer dat 'op gevoel' gebeurt.
Waar ik persoonlijk ook op let is het volgende, wanneer je bougies vervangt als de motor koud is, gewoon op moment (voor jou ook op 20Nm Tim) vastzetten. Wissel je de (koude.....letterlijk hè :wink: ) bougies bij een warme motor, dan draai ik ze er eerst (uiteraard met de hand) een stuk in maar zet ze nog niet vast. Dat doe ik dan pas nadat de warmteoverdracht heeft plaatsgevonden.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie