Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door André R »

Ik had al een paar keer mijn accu geladen. Maar telkens na een weekje of zo raakte de accu weer leger. Aangezien er geen lampjes zijn gaan branden, ben ik er vanuit gegaan dat de dynamo in orde is en heb ik een nieuwe accu besteld en gisteren gemonteerd.
De auto startte vanochtend even lastig, alsof er een soort prop in de uitlaat zat, maar de accu deed het prima. Terwijl ik op weg naar mijn werk alle radio-settings weer aan het goed zetten was –ik stond ten slotte toch weer eens stil in de file-, gingen er ineens mijn fans draaien en meerdere lampjes branden op mijn dashbord. Het leek wel weer kerst!
De lampjes die gingen branden: accu, motormanagement, airbag. En de ABS knippert snel en onregelmatig.

Aangezien de accu telkens langzaam achteruit ging, heb ik het vermoeden dat de dynamo niet goed laadt. Maar dat alles nu begint te knipperen voelt niet goed Kan dat motormanagement zijn?
Bijlagen
stack.jpg
stack.jpg (36.79 KiB) 3629 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door Exmantaa »

Check eerst eens hoeveel spanning er op je accupolen staat met draaiende motor:
Motor uit => 12v
Motor aan en werkende dynamo => 13.8 - 14.4v

Heb je bij contact-aan een brandend dynamo lampje welke uitgaat als je motor draait?
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door stefan »

negen kansen op tien alternator naar de kl. filestijnen
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door André R »

Dat vermoeden heb ik ook een beetje Stefan. Ik heb net gemeten en de accu is 10,6V. Dat zou wel kunnen kloppen als hij niet bij laadt, want ik heb ongeveer 45 minuten gereden met xenon verlichting, radio vol aan en de kachel vol open.
De laadspanning is een ander verhaal; 16,42V en langzaam teruglopend. Dat is wel gemeten met een extra accu parallel (om te starten). Na loskoppelen tweede accu was de laadstroom nog steeds zo hoog; 15,5V. Met een lage accuspanning lijkt me dat een beetje rare combi, want dan zou de laadspanning juist laag moeten zijn (en de laadstroom hoog). Ik heb sowieso nooit iets boven de pakweg 14,8V gezien.
Nu brandt alleen het acculampje en motormanagement. Gezien de hoge laadspanning vermoed ik dat de spanningsregelaar overleden is.

Heeft er iemand nog een dynamo liggen? :)
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door stefan »

ik ga kijken andre
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door stefan »

ik heb er één liggen +- 47000 km gelopen
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door André R »

Bedankt voor het kijken Stefan! Enige kans dat je nog richting het altijd gezellige Nederland komt één dezer dagen?
Anders hou ik hem graag in het achterhoofd als ik dichterbij niets vinden kan!

Hoe zat het ook alweer? Ik heb echt een slecht geheugen..... Ik heb de 2.4 inlaat ingebouwd, maar mijn Dynamo niet aan hoeven passen. Alleen de kap er af gehaald en een andere weerstand er op gezet. Dat is dat dan toch de 100A variant?
Opel Speedster 2.2 zwart
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door tibby »

Heb dit aan de hand gehad met m'n vrouw hare motor. Bleek een gelijkrichter stuk te zijn.
Symptoom knal hetzelfde wat jij voorstelt....Alle lampjes aan van haar dashbord en uiteindelijk viel hij stil.

Mss dat je hier wat mee bent???
grtz
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door Exmantaa »

Die hoge laadspanning klopt niet en je zult een andere dynamo moeten, of de gelijkrichtermodule vervangen.

Edi'; zag dat je al een 100A versie zoekt. :yes:
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door André R »

Grappig dat je vrouw hetzelfde had met die plof André! Ik kon het niet echt linken aan de accu dynamo, maar ik dacht ik meld het maar :D
Het zal inderdaad de gelijkrichter van de spanningsregelaar zijn.

Morgen ga ik denk ik maar de baas lief aankijken en de speedster het magazijn induwen. Daarna de dynamo eraf en laten overhalen. Ik heb zojuist een adres gekregen vlakbij waar de wagen nu staat en hij zou als nieuw weer terug moeten komen. We werken op de zaak ook met die club en hij zou me voorrang geven.
Opel Speedster 2.2 zwart
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door tibby »

André R schreef:Grappig dat je vrouw hetzelfde had met die plof André! Ik kon het niet echt linken aan de accu dynamo, maar ik dacht ik meld het maar :D
Het zal inderdaad de gelijkrichter van de spanningsregelaar zijn.

Morgen ga ik denk ik maar de baas lief aankijken en de speedster het magazijn induwen. Daarna de dynamo eraf en laten overhalen. Ik heb zojuist een adres gekregen vlakbij waar de wagen nu staat en hij zou als nieuw weer terug moeten komen. We werken op de zaak ook met die club en hij zou me voorrang geven.

:thumbup: Wij , Andre's moeten mekaar helpen he ! :P
captain slow
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door stefan »

ok andre..het komt dus in orde top grtzzz de belg
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Meerder lampjes gaan branden na vervangen accu

Bericht door André R »

Hij is weer in orde. Gisteren een gereviseerde dynamo ingezet. De laadspanning is gewoon weer normaal. 8)

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken. :thumbup:


Nog wat tips voor het nageslacht:
1. Als de accu leeg is en het acculampje brandt niet, check eerst de spanning. Het lampje gaat blijkbaar niet altijd direct branden. Dit had me een nieuwe accu gescheeld.
2. Dat de dynamo er niet echt makkelijk uit te halen is, is misschien nog een understatement. Als ik de tekeningen en uitbouwinstructie van Opel goed interpreteer, zou de dynamo bovenlangs verwijderd moeten worden. Maar door de “fuel tank evaporation tank” los te halen (onderste boutje los en naar boven schuiven), is er net voldoende ruimte.
3. Ik mocht €180 neertellen voor een volledig overhaalde ruildynamo. Een nieuwe komt op dik €550. De moeite van het rondbellen waard, toch? Er zijn door het hele land bedrijfjes die dynamo's en startmotoren opknappen. De oude moet je wel achterlaten. Mocht je net als ik een losse condensator hebben geplaatst voor ontstoring, omdat de achterkap met geïntegreerde condensator niet meer past bij een 2.4 inlaatstuk, vergeet hem dan niet van de oude af te halen. Anders moet je nog een keer weer heeeeelemaal terug naar dat bedrijf (vraag me alsjeblieft niet hoe ik dat weet).
4.Voordat je begint, check je multiriem (V-riem). Daar moet je wel het rechter achterwiel en de wielkastbekleding voor verwijderen. Maar het is aan te raden deze gelijk mee te vervangen als deze slijtage vertoont. De opstaande ribbels zijn bij mij wat krakelee, maar bijna niemand heeft dat ding liggen ben ik achtergekomen. Dat is een mooi klusje voor als het iets warmer is. Ik denk dat het te doen is via het rechterwiel. Dat scheelt een half uur onderplaat demonteren/monteren. Ik weet alleen niet of ik een slag kan maken met de momentsleutel. Die is nodig op de automatische spanner aan te draaien.

Ik ga nog ff een stukkie rijden!
Bijlagen
Ready.jpg
Ready.jpg (66.25 KiB) 3507 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Plaats reactie