BlueDemon Awakens
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: BlueDemon Awakens
Ik hoop het ook, het is in ieder geval erg vervelend.. mijn streven was een tip top motor in de speedster zonder kwaaltjes, ik wil hoe dan ook het roken verhelpen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
- Actief lid
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
- Locatie: Alkmaar
Re: BlueDemon Awakens
Het 34000 km blok wat ik er bij jou ingelepeld heb was in ieder geval een heel goed blok. Misschien eerst alles is goed nalopen.
Ik denk dat het eerder ligt aan de spullen die je erna hebt ingebouwd, c.q. ECU afstellingen e.d. :-/
Ik denk dat het eerder ligt aan de spullen die je erna hebt ingebouwd, c.q. ECU afstellingen e.d. :-/
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Re: BlueDemon Awakens
Een minuutje blauwe rook is toch al een enorme verbetering met vorig jaar.
"A je to !" #0047
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: BlueDemon Awakens
Misschien meer een vraag voor Daan, maar heeft een GT28RS turo ook een restrictor nodig in de olietoever? Ik meen dat de Z22SE een behoorlijk hoge oliedruk heeft.. Kan ook nog liggen aan de routing van de retour terug je blok in. Of iets simpels als het type olie...
Bij een defecte turbo is het volgens mij eerder dat ie na een tijdje stationair steeds begint te roken, maar ook daar heeft Daan meer expertise.
Misschien eens een filmpje?
Bij een defecte turbo is het volgens mij eerder dat ie na een tijdje stationair steeds begint te roken, maar ook daar heeft Daan meer expertise.
Misschien eens een filmpje?
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: BlueDemon Awakens
Er zit een restrictor in, misschien olieniveau te hoog in de pan? Ik heb de nippel zo hoog mogelijk gezet, maar zou kunnen dat dit nog te laag is???
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: BlueDemon Awakens
Zoals Rob al aangeeft......34K is helemaal niets voor zo'n blok. En bovendien door een liefhebber bereden. Je IC buis van binnen controleren zal je ook al op een spoor kunnen brengen. Hopelijk komt het goed, zou leuk en leerzaam zijn. Succes en geef nooit op.timmyboy55 schreef:Er zit een restrictor in, misschien olieniveau te hoog in de pan? Ik heb de nippel zo hoog mogelijk gezet, maar zou kunnen dat dit nog te laag is???
Zie hieronder reactie/advies van Daan, te vinden op pagina 1!
Berichtdoor Daan » 07 feb 2017 10:01
Voor wat betreft de olie-return: Je kan een bout lassen op de oliepan maar dan riskeer je dat oliepeil hoger komt. DIT WIL JE NIET HEBBEN!
De olie moet onder vrij verval kunnen afvoeren, hou dus rekening met de hoogte van je returnplug.
Op het blok zit al een OEM-aansluiting voor de oliereturn. Deze moet je alleen nog uitboren (is de return van de saab-turbo).
Maak de returnslang en plug ook zo groot mogelijk, minimaal 15mm inwendig.
Enige vorm van opstuwing van olie in je ballbearing turbo is niet goed.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: BlueDemon Awakens
Hoe groot (mm) is je olierestrictor?
1. Kleppenseals roken bij starten
2. Turbo olieseals roken bij boosten en olie in de IC-buizen
3. Zuigerveren kunnen roken bij gas los en verminderen je compressie
A) Check je IC-buizen
B) Doe een compressie/lektest
C) Vertel me de diameter van je restrictor (wat kan resulteren in punt 2.)
Opel Speedster 2.2 Turbo
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: BlueDemon Awakens
Ik meen mij te herinneren dat deze <1mm was, erg kleine doorgang..
Edit: kennis herinnerd zich meer een 1.4-1.6mm.... wellicht mijn probleem..
Heb net de buis van mijn gasklep afgehaald... geen idee of het olie zover komt, maar deze buis was gort en gortdroog..
Zuigerveren en klepseals? 40K op de motor? Kan dat door af en toe arm gelopen en minimale knock? Voor de turbo build had ik geen enkel wolkje rook.
Kan het aan de transient liggen? Dat zei dus een turbo expert die mijn transient waardes heeft doorgekeken.
Edit: kennis herinnerd zich meer een 1.4-1.6mm.... wellicht mijn probleem..
Heb net de buis van mijn gasklep afgehaald... geen idee of het olie zover komt, maar deze buis was gort en gortdroog..
Zuigerveren en klepseals? 40K op de motor? Kan dat door af en toe arm gelopen en minimale knock? Voor de turbo build had ik geen enkel wolkje rook.
Kan het aan de transient liggen? Dat zei dus een turbo expert die mijn transient waardes heeft doorgekeken.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: BlueDemon Awakens
Een restrictor voor een GT28RS (of uberhaubt ballbearing is .035" oftwel 0,88 mm.
Ik heb een 1,0 mm restrictor op mijn journal bearing turbo.
1,4 - 1,6 mm is VEEL te groot voor jouw turbo. Als de vorige eigenaar hier ook mee rond heeft gereden... mhh...
Je moet je IC-pijp voor en na de turbo loshalen om te kijken hoe die er uit zien. Olie stroomt nog steeds van boven naar beneden.
Zuigerveren klepseals? Ja... alles kan binnen 1 seconde kapot aan een blok als deze niet goed in elkaar steekt door de aangebouwde delen of ecu mapping.
Transient stel je af op basis van je metingen uit je logs en je gevoel. Kan zijn, maar blauwe rook is olie en transient spuit geen olie in.
Ik heb een 1,0 mm restrictor op mijn journal bearing turbo.
1,4 - 1,6 mm is VEEL te groot voor jouw turbo. Als de vorige eigenaar hier ook mee rond heeft gereden... mhh...
Je moet je IC-pijp voor en na de turbo loshalen om te kijken hoe die er uit zien. Olie stroomt nog steeds van boven naar beneden.
Zuigerveren klepseals? Ja... alles kan binnen 1 seconde kapot aan een blok als deze niet goed in elkaar steekt door de aangebouwde delen of ecu mapping.
Transient stel je af op basis van je metingen uit je logs en je gevoel. Kan zijn, maar blauwe rook is olie en transient spuit geen olie in.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: BlueDemon Awakens
Ik denk dat we dan een goede kans hebben dat de turbo seals lekken.... als niet alleen ik maar de vorige er ook mee gereden heeft...
Gelukkig is een reseal kit niet heel duur en begin ik weer met een frisse turbo... hopen dat dit het is.!
Wel kut, want dan kan ik het hele zootje binnenkort weer demonteren....
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gelukkig is een reseal kit niet heel duur en begin ik weer met een frisse turbo... hopen dat dit het is.!
Wel kut, want dan kan ik het hele zootje binnenkort weer demonteren....
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: BlueDemon Awakens
Als je olieseals van je ballbearing turbo er uit liggen kan je een nieuw chra bestellen a 700,-. Dan is feitelijk je turbo gewoon om zeep.
Een journalbearing turbo kan je wel reviseren voor een paar honderd euro.
Werk eerst je checklijstjes maar af.
Een journalbearing turbo kan je wel reviseren voor een paar honderd euro.
Werk eerst je checklijstjes maar af.
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: BlueDemon Awakens
Daan, hoe zit het met een geblokkeerde pcv valve in relatie tot de turbo olie afvoer?
Las ergens dat (op een ander vw/audi blok) de hierdoor wat verhoogde crankcase druk de oorzaak van lekkende GT28RS seals was...
Las ergens dat (op een ander vw/audi blok) de hierdoor wat verhoogde crankcase druk de oorzaak van lekkende GT28RS seals was...
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: BlueDemon Awakens
Dat is een goede vraag.
Ik denk dat dit enkel een probleem kan zijn als de carterdruk hoger wordt dan de maximaal toegestane oliedruk in de rollager van de turbo.
Je hebt het dan over een maximale oliedruk van 40-45 psi op max. draaimoment. Het zou dus theoretisch kunnen denk ik, maar ik denk dat je eerst andere problemen hebt als je 3 bar carterdruk hebt.
Je peilstok zou er o.a. dan ook al uit liggen als simpele controlemiddel.
Ik denk dat dit enkel een probleem kan zijn als de carterdruk hoger wordt dan de maximaal toegestane oliedruk in de rollager van de turbo.
Je hebt het dan over een maximale oliedruk van 40-45 psi op max. draaimoment. Het zou dus theoretisch kunnen denk ik, maar ik denk dat je eerst andere problemen hebt als je 3 bar carterdruk hebt.
Je peilstok zou er o.a. dan ook al uit liggen als simpele controlemiddel.
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: BlueDemon Awakens
Tim, maak eens een filmpje, want je zegt dat het maar heel even rookt (minuutje) en daarna niet meer. Dat kan ik niet zo plaatsen met defecte turboseals...