BlueDemon Awakens

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

Donderdag gaat het toch echt gebeuren! Na de geweldige DIY Turbo van Daan op onze Z22SE ga ook ik als nummer 2 (????) een Custom Turbo in mijn Speedster bouwen!

In mijn hoofd heb ik vanaf het begin al als wens gehad een Turbo in mijn Speedster te bouwen, na veel over en weer speculeren over een SC build bij exmantaa... Volgensmij ben ik wel een stuk of 10x van plan veranderd tussen Turbo of Supercharger..
Supercharger is lekker simpel en makkelijk snel vermogen en is al duizend keer gedaan , het past ook erg mooi.
De turbo is een ander verhaal... De enige wie zijn eigen Custom kit samengesteld heeft is Daan, waar ik ook de meeste inspiratie vandaan heb. De fitment is ook alles behalve ideaal omdat ik natuurlijk een zo groot mogelijke turbo wil hebben :P Nou ik heb mijn zin, want de turbo die ik heb past maar net!

Dit is de voorlopige lijst:

- Garrett GT2860RS (Veel dank exmantaa!)
- Ram Oor Uitlaat Manifold
- VX220T OEM Intercooler (een echte uit de UK :mrgreen: )
- VXR Injectoren 470cc
- EV1 to EV6 Adapter cables
- Intercooler Piping + 3 inch inlaat traject
- 3 Inch cone filter
- Random Blow Off Valve (Wordt nog vervangen indien nodig)
- Ultimate Carbon Turbo oren + OEM Opel Grills (Thanks Speedster4Fun)
- Shell Helix Ultra 10W60 Racing Oil 9 Liter
- LDPerformance's Bosch LSU ADV Wideband Lambda sensor + Controller
- LDPerformance's Electronic Boost Controller
- Titanium? Turbo Blanket
- Titanium? Exhaust Heat Wrapping material
- M12x1.75 naar 1/8 NPT Plug voor Oil feed
- Aluminium Oil return plug (deze lassen we in de carterpan)
- MannFilter Brandstof filter
- Bosch Olie Filter
- Bosch TMAP Sensor 3.0 Bar
- Bosch TMAP sensor 4 pole connector
- Payen Exhaust Manifold Gasket (lijkt van betere kwaliteit dan OEM)
- Vacuum slangen
- Olie temperature Probe
- 2 Pole sealed connectors Male + Female
- Water Feed & Return hoses
- Braided Oil Feed & Return hoses
- Oil Restrictor
- Speerke supplied China ELM327 USB kabel (welke wel zou moeten werken)
- OBDTuner V2

En als bonus heb ik ook dankzij de tip van Fredjespeedster weer hele nette Beige OEM speedster stoelen kunnen scoren!

De uitlaat gaat er als volgt uitzien: Vanaf de Turbo 3 inch naar de 'Katalysator' welke ik met een flensen systeem kan wisselen tussen Katalysator of doorgaande piep :mrgreen: ... Vervolgens komt er nog een 3 inch Simons demper tussen waarna hij zijn einde bereikt met 2x 3,5 inch (zelf achter de draaibank gebeunde) doch erg nette RVS gepolijste rechte eindstukken. Voor de achterclam moet ik nog wat aluminium plaatjes maken of zilver/goud folie zien te scoren omdat ik vrees dat mn eindstukken het gaatje wat gaan uitwonen :mrgreen: :lol:

Het doel is om 265 pk en 400nm te halen, dit zou de max van mijn OEM Intercooler moeten zijn. Ook moet er nog een licht vliegwiel met een versterkte Calibra koppeling in, want deze zou maximaal 350nm aankunnen? Dat wordt tot die tijd dus nog even met de boostcontroller spelen....

Samen met Speedster4Fun heb ik kortgeleden het motorblok vervangen door een exemplaar met zeer lage km stand (33.000 KM).
Mijn oude blok met (193.000) km leek net een diesel dankzij het olieverbruik, dus ongeschikt om meer vermogen uit te halen..
Hierbij hebben we ook meteen 2 gescheurde zij-motorsteunen vervangen door nieuwe en beide onder steunen van een Powerflex insert voorzien.
Ook hebben we 'nieuwe' Spitfire Toelinks gemonteerd en alle Upright bolts vervangen door versterkte exemplaren.

Verder is mijn setup als volgt:
- Regelin's ATS DTC Wheels in Burnt Copper (205/45/R17 en 235/40/R17 met Kumho KU39's)
- Short Shifter (Merk = ???)
- 2.4 Inlet Manifold
- 65mm Throttle Body
- Quantum Suspension Zero coilovers
- Elise Shop Remblokken
- JVC KD-SD80BT Low profile Radio
- Alpine Type-R 16,5cm Isolated speakers
- Pioneer WX77A Subwoofer 100W RMS
- Turbo zwart gemodde achterlichten
- Turbo achter spoiler
- Seat Leon Cupra voorlip
- OEM Turbo gevoerde hardtop

Maar nu vragen jullie je af, waarom BlueDemon? Deze naam doolt al heel lang door mijn hoofd en ik heb altijd nog het gekke idee om achter mijn lenzen van de koplampen wat zwakke rode LEDs te plaatsen welke gaan branden als je de auto neerzet ergens.. Ik heb het bij verschillende auto's gezien en het ziet er heel gaaf uit...
Ook heb ik het idee dat de Speedster met deze turbo erg onvoorspelbaar en doodeng gaat worden (hihi leuk :bag: ) wat de naam ook weer eer aan doet..

Na dit project wil ik de body gaan aanpakken welke in steeds slechtere staat verkeerd, alle schades netjes repareren, de hele body weer strak maken..
Ik twijfel nog of ik de auto ga verbreden om bredere banden te kunnen monteren, dit moet ik nog maar eens bekijken of het vermogen een beetje fatsoenlijk op de straat te krijgen is.. Bij deze stage zal het wel meevallen, maar voor het geval ik meer wil he :P
Dan wil ik ook meteen de Coupe dak van Eltech erop zetten om vervolgens de auto volledig te laten overspuiten.
Laatst gewijzigd door timmyboy55 op 07 feb 2017 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
speedywilmske
Actief lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 jan 2014 19:12

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door speedywilmske »

Deze ga ik even volgen :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Smiley »

timmyboy55 schreef:Ook heb ik het idee dat de Speedster met deze turbo erg onvoorspelbaar en doodeng gaat worden
Gaat de karakteristiek van de GT2860RS zoveel anders zijn dan die van Daan?
Ik weet dat Daan zijn curve bijna SC achtig loopt tot 245pk. Wil je met de jouwe meer een Tibby reactie maken richting die 265?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Exmantaa »

Welk inlaatspruitstuk gaat hierop komen? (denk even aan de pcv orifice... :bag: )
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

@Smiley, als het goed is komt mijn turbo pas later in, bij 2200 toeren dacht ik, maar dan wel heel erg hard.

@exmantaa, 2.4 inlaat wil ik gaan gebruiken. Bedankt dat je het PCV klep item even noemt, was ik vergeten, maar wilde het hier wel vragen!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Manta79 »

Gezellig leesmateriaal. Succes Tim !
"A je to !" #0047
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Exmantaa »

timmyboy55 schreef:@Smiley, als het goed is komt mijn turbo pas later in, bij 2200 toeren dacht ik, maar dan wel heel erg hard.

@exmantaa, 2.4 inlaat wil ik gaan gebruiken. Bedankt dat je het PCV klep item even noemt, was ik vergeten, maar wilde het hier wel vragen!
De 2.4 inlaat heeft geen glep maar een pcv gaatje. Die moet je dus wel afdichten wil je boost gaan draaien, anders blaas je de druk zo je carter in... (Saab aluminium inlaatspruitstuk plaatsen waar een echte pcv klep in zit)
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Daan »

Voor wat betreft de olie-return: Je kan een bout lassen op de oliepan maar dan riskeer je dat oliepeil hoger komt. DIT WIL JE NIET HEBBEN!
De olie moet onder vrij verval kunnen afvoeren, hou dus rekening met de hoogte van je returnplug.
Op het blok zit al een OEM-aansluiting voor de oliereturn. Deze moet je alleen nog uitboren (is de return van de saab-turbo).
Maak de returnslang en plug ook zo groot mogelijk, minimaal 15mm inwendig.

Enige vorm van opstuwing van olie in je ballbearing turbo is niet goed.

Succes :wink:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

@exmantaa, Ahja precies, wat ik al dacht.. gewoon afdichten dus.. even kijken hoe ik dat het simpelst kan doen.

Saab manifold wil ik eigenlijk niet aan beginnen, de flow van de 2.4 inlet was volgensmij een stuk beter, ook een enorme hoeveelheid koppel wat ik laat liggen met een saab manifold. (Ik kan het ook mis hebben??)

@Daan, goeie! We wilden hem eigenlijk op het hoogste punt op de olie pan lassen.. deze methode heb ik vaker gezien.. de OEM aansluiting is ook een goed idee, de spanen krijg je er dan ook wel uit zonder oliepan?
Dan kunnen we hem net zo goed daar in draaien lijkt mij.
De plug is aardig groot dus volgensmij kom ik wel aan de 15mm
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door RaoulLauffer »

Dat klinkt heel spannend Tim, ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen en het eindresultaat!
Speedster 2.2 #1123
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Speedster4Fun »

Ik ben ook benieuwd :D
p.s. ik heb een paar van die saab inlaatspruitstukken liggen, je kan ze altijd vergelijken met de 2.4.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Daan »

Voor wat betreft de spruitstukken:

Het is van belang om over je setup na te denken en na te gaan hoe componenten samen werken of juist niet.
Mijn T25 turbo heeft een bereik laag in de toeren. Hij spoelt enorm snel op maar bij 5500 rpm is tie eigenlijk al aardig klaar. Nu kan je twee dingen doen:
A) je zoekt componenten (zoals een spruitstuk) welke de piek in het lage gebied versterken (m.a.w. meer piekvermogen) of
B) je zoekt componenten om je efficiente toerenbereik te verruimen (=meer ruimte onder de powercurve = snellere/leukere auto)

In mijn setup heb ik het saab spruitstuk gebruikt omdat deze A) kortere runners heeft dan het 2.2 spruitstuk = efficient in de hogere toeren en B) van aluminium is en dus niet klapt.
Een 2.4 spruitstuk heeft nog iets kortere runners en wordt daarom gebruikt om meer up-top power te winnen.
Ik ben dus gegaan voor een combi zodat ik de linkse grafiek kan realiseren. Een bredere powerband dus.

Je kan ook zeggen: Ik ga voor de volle polle. Pak dan een grotere turbo die pas hoger in de toeren actief wordt en zet daar ook een spruitstuk op met korte runners zodat alle effectiviteit zich up-top bevindt.

Tim gaat het laatste doen.

Onderstaand een simpel overzicht. in praktijk komt er nog wel wat meer bij kijken, maar je krijgt het idee


Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

Aha, hier is 'em dan se 8)
Ben benieuwd naar foto's :yes: grafiekje :yes: :yes: en natuurlijk een sprintje in de toekomst :yes: :yes: :yes: Daan z'n custom ging al lekker vooruit, dus benieuwd naar de jouwe :thumbsup:

ps, een olietemperatuurmeter, niet vergeten he :wink:

pps : Udo, gij de volgende he :mrgreen:
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

Hey Timmy,
je kan , indien je oud blok nog hebt (of je nieuw blok), de nokken door Piper laten regrinden voor wat meer top end power.
Weet niet of ik juist ben, maar zo'n ramuitlaat collector, is dit ook niet naar top end specs gericht???


http://www.pipercams.co.uk/pipercams/ww ... =VX22BP270

Of, je vraagt je eigen specs aan bij Piper, gaat ook.....

Als je bvb, alleen je inlaat nok laat grinden is goed.....

vb van de Comp cams specs

http://www.compcams.com/Technical/Searc ... ber=113150



grtz
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

Smiley schreef:
timmyboy55 schreef:Ook heb ik het idee dat de Speedster met deze turbo erg onvoorspelbaar en doodeng gaat worden
Gaat de karakteristiek van de GT2860RS zoveel anders zijn dan die van Daan?
Ik weet dat Daan zijn curve bijna SC achtig loopt tot 245pk. Wil je met de jouwe meer een Tibby reactie maken richting die 265?

@ Stefan, je moet die turbo 'voelen' he........... who cares about driveability :lol:
Goed dat er mensen bij verstand aan z'n turbo werken.... Mocht ik hem plaatsen (wat ik niet kan :bag: ) zat hij op 300 a 310 pk, tegen/net over de blokgrens en viel er niets mee aan te vangen :lol: :lol: :lol:


Denk, als hij meer gespaart/geld gaat hebben, hij toch die stap gaat maken..... peekaas zijn verslavend :D (zeker als je nog zo jong bent) (of zo oud als mij met m'n mentale achterstand)
captain slow
Plaats reactie