BlueDemon Awakens
Geplaatst: 06 feb 2017 19:50
Donderdag gaat het toch echt gebeuren! Na de geweldige DIY Turbo van Daan op onze Z22SE ga ook ik als nummer 2 (????) een Custom Turbo in mijn Speedster bouwen!
In mijn hoofd heb ik vanaf het begin al als wens gehad een Turbo in mijn Speedster te bouwen, na veel over en weer speculeren over een SC build bij exmantaa... Volgensmij ben ik wel een stuk of 10x van plan veranderd tussen Turbo of Supercharger..
Supercharger is lekker simpel en makkelijk snel vermogen en is al duizend keer gedaan , het past ook erg mooi.
De turbo is een ander verhaal... De enige wie zijn eigen Custom kit samengesteld heeft is Daan, waar ik ook de meeste inspiratie vandaan heb. De fitment is ook alles behalve ideaal omdat ik natuurlijk een zo groot mogelijke turbo wil hebben Nou ik heb mijn zin, want de turbo die ik heb past maar net!
Dit is de voorlopige lijst:
- Garrett GT2860RS (Veel dank exmantaa!)
- Ram Oor Uitlaat Manifold
- VX220T OEM Intercooler (een echte uit de UK )
- VXR Injectoren 470cc
- EV1 to EV6 Adapter cables
- Intercooler Piping + 3 inch inlaat traject
- 3 Inch cone filter
- Random Blow Off Valve (Wordt nog vervangen indien nodig)
- Ultimate Carbon Turbo oren + OEM Opel Grills (Thanks Speedster4Fun)
- Shell Helix Ultra 10W60 Racing Oil 9 Liter
- LDPerformance's Bosch LSU ADV Wideband Lambda sensor + Controller
- LDPerformance's Electronic Boost Controller
- Titanium? Turbo Blanket
- Titanium? Exhaust Heat Wrapping material
- M12x1.75 naar 1/8 NPT Plug voor Oil feed
- Aluminium Oil return plug (deze lassen we in de carterpan)
- MannFilter Brandstof filter
- Bosch Olie Filter
- Bosch TMAP Sensor 3.0 Bar
- Bosch TMAP sensor 4 pole connector
- Payen Exhaust Manifold Gasket (lijkt van betere kwaliteit dan OEM)
- Vacuum slangen
- Olie temperature Probe
- 2 Pole sealed connectors Male + Female
- Water Feed & Return hoses
- Braided Oil Feed & Return hoses
- Oil Restrictor
- Speerke supplied China ELM327 USB kabel (welke wel zou moeten werken)
- OBDTuner V2
En als bonus heb ik ook dankzij de tip van Fredjespeedster weer hele nette Beige OEM speedster stoelen kunnen scoren!
De uitlaat gaat er als volgt uitzien: Vanaf de Turbo 3 inch naar de 'Katalysator' welke ik met een flensen systeem kan wisselen tussen Katalysator of doorgaande piep ... Vervolgens komt er nog een 3 inch Simons demper tussen waarna hij zijn einde bereikt met 2x 3,5 inch (zelf achter de draaibank gebeunde) doch erg nette RVS gepolijste rechte eindstukken. Voor de achterclam moet ik nog wat aluminium plaatjes maken of zilver/goud folie zien te scoren omdat ik vrees dat mn eindstukken het gaatje wat gaan uitwonen
Het doel is om 265 pk en 400nm te halen, dit zou de max van mijn OEM Intercooler moeten zijn. Ook moet er nog een licht vliegwiel met een versterkte Calibra koppeling in, want deze zou maximaal 350nm aankunnen? Dat wordt tot die tijd dus nog even met de boostcontroller spelen....
Samen met Speedster4Fun heb ik kortgeleden het motorblok vervangen door een exemplaar met zeer lage km stand (33.000 KM).
Mijn oude blok met (193.000) km leek net een diesel dankzij het olieverbruik, dus ongeschikt om meer vermogen uit te halen..
Hierbij hebben we ook meteen 2 gescheurde zij-motorsteunen vervangen door nieuwe en beide onder steunen van een Powerflex insert voorzien.
Ook hebben we 'nieuwe' Spitfire Toelinks gemonteerd en alle Upright bolts vervangen door versterkte exemplaren.
Verder is mijn setup als volgt:
- Regelin's ATS DTC Wheels in Burnt Copper (205/45/R17 en 235/40/R17 met Kumho KU39's)
- Short Shifter (Merk = ???)
- 2.4 Inlet Manifold
- 65mm Throttle Body
- Quantum Suspension Zero coilovers
- Elise Shop Remblokken
- JVC KD-SD80BT Low profile Radio
- Alpine Type-R 16,5cm Isolated speakers
- Pioneer WX77A Subwoofer 100W RMS
- Turbo zwart gemodde achterlichten
- Turbo achter spoiler
- Seat Leon Cupra voorlip
- OEM Turbo gevoerde hardtop
Maar nu vragen jullie je af, waarom BlueDemon? Deze naam doolt al heel lang door mijn hoofd en ik heb altijd nog het gekke idee om achter mijn lenzen van de koplampen wat zwakke rode LEDs te plaatsen welke gaan branden als je de auto neerzet ergens.. Ik heb het bij verschillende auto's gezien en het ziet er heel gaaf uit...
Ook heb ik het idee dat de Speedster met deze turbo erg onvoorspelbaar en doodeng gaat worden (hihi leuk ) wat de naam ook weer eer aan doet..
Na dit project wil ik de body gaan aanpakken welke in steeds slechtere staat verkeerd, alle schades netjes repareren, de hele body weer strak maken..
Ik twijfel nog of ik de auto ga verbreden om bredere banden te kunnen monteren, dit moet ik nog maar eens bekijken of het vermogen een beetje fatsoenlijk op de straat te krijgen is.. Bij deze stage zal het wel meevallen, maar voor het geval ik meer wil he
Dan wil ik ook meteen de Coupe dak van Eltech erop zetten om vervolgens de auto volledig te laten overspuiten.
In mijn hoofd heb ik vanaf het begin al als wens gehad een Turbo in mijn Speedster te bouwen, na veel over en weer speculeren over een SC build bij exmantaa... Volgensmij ben ik wel een stuk of 10x van plan veranderd tussen Turbo of Supercharger..
Supercharger is lekker simpel en makkelijk snel vermogen en is al duizend keer gedaan , het past ook erg mooi.
De turbo is een ander verhaal... De enige wie zijn eigen Custom kit samengesteld heeft is Daan, waar ik ook de meeste inspiratie vandaan heb. De fitment is ook alles behalve ideaal omdat ik natuurlijk een zo groot mogelijke turbo wil hebben Nou ik heb mijn zin, want de turbo die ik heb past maar net!
Dit is de voorlopige lijst:
- Garrett GT2860RS (Veel dank exmantaa!)
- Ram Oor Uitlaat Manifold
- VX220T OEM Intercooler (een echte uit de UK )
- VXR Injectoren 470cc
- EV1 to EV6 Adapter cables
- Intercooler Piping + 3 inch inlaat traject
- 3 Inch cone filter
- Random Blow Off Valve (Wordt nog vervangen indien nodig)
- Ultimate Carbon Turbo oren + OEM Opel Grills (Thanks Speedster4Fun)
- Shell Helix Ultra 10W60 Racing Oil 9 Liter
- LDPerformance's Bosch LSU ADV Wideband Lambda sensor + Controller
- LDPerformance's Electronic Boost Controller
- Titanium? Turbo Blanket
- Titanium? Exhaust Heat Wrapping material
- M12x1.75 naar 1/8 NPT Plug voor Oil feed
- Aluminium Oil return plug (deze lassen we in de carterpan)
- MannFilter Brandstof filter
- Bosch Olie Filter
- Bosch TMAP Sensor 3.0 Bar
- Bosch TMAP sensor 4 pole connector
- Payen Exhaust Manifold Gasket (lijkt van betere kwaliteit dan OEM)
- Vacuum slangen
- Olie temperature Probe
- 2 Pole sealed connectors Male + Female
- Water Feed & Return hoses
- Braided Oil Feed & Return hoses
- Oil Restrictor
- Speerke supplied China ELM327 USB kabel (welke wel zou moeten werken)
- OBDTuner V2
En als bonus heb ik ook dankzij de tip van Fredjespeedster weer hele nette Beige OEM speedster stoelen kunnen scoren!
De uitlaat gaat er als volgt uitzien: Vanaf de Turbo 3 inch naar de 'Katalysator' welke ik met een flensen systeem kan wisselen tussen Katalysator of doorgaande piep ... Vervolgens komt er nog een 3 inch Simons demper tussen waarna hij zijn einde bereikt met 2x 3,5 inch (zelf achter de draaibank gebeunde) doch erg nette RVS gepolijste rechte eindstukken. Voor de achterclam moet ik nog wat aluminium plaatjes maken of zilver/goud folie zien te scoren omdat ik vrees dat mn eindstukken het gaatje wat gaan uitwonen
Het doel is om 265 pk en 400nm te halen, dit zou de max van mijn OEM Intercooler moeten zijn. Ook moet er nog een licht vliegwiel met een versterkte Calibra koppeling in, want deze zou maximaal 350nm aankunnen? Dat wordt tot die tijd dus nog even met de boostcontroller spelen....
Samen met Speedster4Fun heb ik kortgeleden het motorblok vervangen door een exemplaar met zeer lage km stand (33.000 KM).
Mijn oude blok met (193.000) km leek net een diesel dankzij het olieverbruik, dus ongeschikt om meer vermogen uit te halen..
Hierbij hebben we ook meteen 2 gescheurde zij-motorsteunen vervangen door nieuwe en beide onder steunen van een Powerflex insert voorzien.
Ook hebben we 'nieuwe' Spitfire Toelinks gemonteerd en alle Upright bolts vervangen door versterkte exemplaren.
Verder is mijn setup als volgt:
- Regelin's ATS DTC Wheels in Burnt Copper (205/45/R17 en 235/40/R17 met Kumho KU39's)
- Short Shifter (Merk = ???)
- 2.4 Inlet Manifold
- 65mm Throttle Body
- Quantum Suspension Zero coilovers
- Elise Shop Remblokken
- JVC KD-SD80BT Low profile Radio
- Alpine Type-R 16,5cm Isolated speakers
- Pioneer WX77A Subwoofer 100W RMS
- Turbo zwart gemodde achterlichten
- Turbo achter spoiler
- Seat Leon Cupra voorlip
- OEM Turbo gevoerde hardtop
Maar nu vragen jullie je af, waarom BlueDemon? Deze naam doolt al heel lang door mijn hoofd en ik heb altijd nog het gekke idee om achter mijn lenzen van de koplampen wat zwakke rode LEDs te plaatsen welke gaan branden als je de auto neerzet ergens.. Ik heb het bij verschillende auto's gezien en het ziet er heel gaaf uit...
Ook heb ik het idee dat de Speedster met deze turbo erg onvoorspelbaar en doodeng gaat worden (hihi leuk ) wat de naam ook weer eer aan doet..
Na dit project wil ik de body gaan aanpakken welke in steeds slechtere staat verkeerd, alle schades netjes repareren, de hele body weer strak maken..
Ik twijfel nog of ik de auto ga verbreden om bredere banden te kunnen monteren, dit moet ik nog maar eens bekijken of het vermogen een beetje fatsoenlijk op de straat te krijgen is.. Bij deze stage zal het wel meevallen, maar voor het geval ik meer wil he
Dan wil ik ook meteen de Coupe dak van Eltech erop zetten om vervolgens de auto volledig te laten overspuiten.