BlueDemon Awakens

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door RollatorGT »

Beste Timmy,
Een Speedster ombouwen met een turbo in het compressor mekka Alkmaar/NH is al een teken van rebels gedrag.
Kan/wil je uitleggen waarom je voor deze optie hebt gekozen.
Ik begrijp dat onze Zuiderburen voor een turbo versie kiezen i.v.m. wetgeving maar in Nederland hebben we (nog) wat ruimte.
Graag een objectieve en gepaste mening van voor en tegenstanders turbo/compressor ombouw.

Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door aKra »

Heel simpel in mijn ogen, een turbo gebruikt de uitlaatgassen welke toch wel aanwezig zijn en dus gratis. En een supercharger gebruikt vermogen vanaf de krukas om ook weer motorvermogen te genereren.

Turbo geeft je een "heftigere" duw in de rug in een kleinere toerentalspanne en de supercharger daar en tegen direct vermogen en netjes verspreid over het gehele toerenbereik zonder extreme piekjes.

Wat moet je kiezen? Dat is dus het persoonlijkere.

Ik bezit een standaard Opel Speedster Turbo en neig naar meer, maar heb geen opties tot "gemakkelijk" superchargen zoals met de 2.2 wél mogelijk is. Achteraf gezien heb je de meeste "bang for buck" (of te wel fun for money) met een 2.2 met daarop een M62 supercharger (toch?! :bag: ). Deze is sneller dan de standaard Speedster Turbo én voldoet zelfs in circuitgebruik behoorlijk. De volgende stap is een grotere compressor op een Saab B207. En er wordt gesproken over de nieuwe direct ingesproken variant van het Speedster Turbo blok welke standaard op de F23 van de 2.2 past.

Kortom genoeg keuzes, en mooi persoonlijk te maken. Er is werkelijk waar geen gebooste Speedster het zelfde, ik denk ook niet uit de schuren van Alkmaar. Allemaal hebben ze iets unieks wat de ander weer niet heeft :mrgreen: .

:yes: :yawn:
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Manta79 »

De SC's van buurman en buurman zijn exact hetzelfde opgebouwd ;-)
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door S. Gonzales »

Manta79 schreef:De SC's van buurman en buurman zijn exact hetzelfde opgebouwd ;-)
Yep, de ene in NH en de ander in ZH. Een DIY project van B&B. :yes: Met een (inwendig) volledig standaard motorblok en oerbetrouwbaar! Track proven! :thumbsup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door aKra »

Neem aan dat ze niet 100% het zelfde zijn hoor, of echt tot op het boutje gelijk? :lol:
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

Delphi 2Bar MAP sensor clip gemaakt tegen de druk:
Afbeelding

Turbo van onderaf gezien:
Afbeelding

PCV klep een lasje gegeven en nu dicht, ik zie dat mijn ruberen seals scheuren, lijken wat verdroogd te zijn en makkelijk te scheuren... iemand een idee waar deze nieuw te verkrijgen zijn? Ook heb ik op de plekken van de injector adapters in moeten zagen omdat ze gvd nog steeds niet pastte.... de EV6 pluggen pastte niet op de originele connectors... en de EV1 op de VXR Injectoren pastte niet tussen het manifold..... gvd....:
Afbeelding

EVAP voorzien van een terugslagklep tegen de druk van het manifold, ook een flexibele vaccumslang voor gemaakt... ik heb dankzij een Tstuk nu ook een extra drukleiding kunnen realiseren:
Afbeelding

Afbeelding

Oliepan retour plug ingelast, komt nog foto van.. met vloeibare pakking teruggemonteerd met 23nm op de bouten:
Afbeelding

Uitlaat wordt een knoepert, ik zal wat bescherming voor de clam moeten maken vrees ik.... aluminium plaat rondom denk ik zelf...:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu vrees ik dat ik wat moeite ga krijgen met de elektra van de Wideband en boostcontroller aansluiten... iemand die mij daar wellicht een avondje mee kan bijstaan wie de speedster goed kent??


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Exmantaa »

Je had misschien beter de injector spacers kunnen gebruiken, maar dit gaat hopelijk ook goed.
Zit er nog een hitteschild tussen turbo en aandrijfas?
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

Exmantaa schreef:Je had misschien beter de injector spacers kunnen gebruiken, maar dit gaat hopelijk ook goed.
Zit er nog een hitteschild tussen turbo en aandrijfas?
Iemand had mij juist verteld dat die verloopstukken niet passen omdat je dan de fuel rail raakt.
Ik ga het manifold nog eens netjes bijwerken met de dremel maar voor nu werkt het...

@exmantaa, heb jij een idee voor die rubber oring seals?

Hitteschild komt er weer tussen maar nu voor het passen moest hij er even uit, er komt ook een Turbo blanket op de hotside... en bij mij zit juist de coldside tegen de homokineet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Daan »

RollatorGT schreef: Graag een objectieve en gepaste mening van voor en tegenstanders turbo/compressor ombouw.
Omdat het kan
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Smiley »

RollatorGT schreef:Graag een objectieve en gepaste mening van voor en tegenstanders turbo/compressor ombouw.
Bij een SC moet je bij 260pk ophouden, vanwege het extra parasiterende effect.
Met een turbo kun je richting de 300 pk gaan. (Zoals dbilas ook als kit verkoopt)

Uiteraard als het blok opgewaardeerd wordt met versterkte zuigers en drijfstangen, is 400 de nieuwe limiet.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

Hoi Timmy!
Jij bent zelf de kit aan het plaatsen???? Respect!!
Leuk om te volgen allemaal 8)
Ben benieuwd naar je uiteindelijke uitkomst . Komen velen hoogte en laagtepunten mee zien allemaal :wacko: (spreek uit eigen ervaringen :roll: )
8) 8) 8) 8) 8) :yes:
captain slow
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

Nog te doen:

- Uitlaat afmaken (vanavond af)

- Elektra Wideband + Boost controller (hopelijk vanavond af)

- Aanzuig + Intercooler traject (vanavond uitzoeken en uitmeten voor de volgende keer)

- 2.4 Manifold seals vervangen (afwachten bestelling)

- Olie feed aansluiting (kortere feedslang bestellen, voor nu een t*ringlange..)

- Turbo watercooling aftappen (ik weet niet precies waar ik het vandaan moet halen, de bestaande leidingen gaan exact naar de 2 over elkaar liggende dikke waterslangen met die plastic verloopjes? Met schroefje om te ontluchten???) (Dan nog de orientatie voor efficienste werking)
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Speedster4Fun »

timmyboy55 schreef:Nog te doen:

- Elektra Wideband + Boost controller (hopelijk vanavond af)
Ground van de wideband aansluiten in de motorruimte aan de linkerkant tegen het chassis samen met al die andere groundaansluitingen (M8 bout).
Dikke kabel met gesoldeerde kabelschoen gebruiken, minimaal 1,5mm2 (heb zelf 2,5mm2). Je wilt zo laag mogelijk weerstand in de ground leiding naar de WB.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Daan »

Waterfeed vanaf de dikke slang achter op het blok. Staat in mn topic.
Waterafvoer via het thermostaathuis onderop.

Wat heb je voor oliefeed dat je deze niet zelf kan afkorten?

En waar ga je de boostcontroller nu nog voor gebruiken?

Maar volgende week dus starten als ik het zo lees? :thumbup:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door gertje »

Daan schreef:Waterfeed vanaf de dikke slang achter op het blok.
Heb zo nog een slang liggen moest het misgaan Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Plaats reactie