Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Oh ja, voor montage van de ketting in je blok moeten sowiezo je tandwielen weer los, dus... :bag: :yes:
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Cilinderbussen van Z22SE en B207 zijn hetzelfde in lengte, diameter en bestelnummer.
zie http://www.crateenginedepot.com/Ecotec- ... 10495.aspx
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Bussen worden speciaal gemaakt en het verhaal is dat het eerste setje bussen dat ze gemaakt hebben te kort was. Ik heb die te korte bussen zelf gezien, dus ik geloof het verhaal wel. De uitleg waarom die bussen te kort zijn was dat ze waren uitgegaan van de verkeerde motor, vandaar dat ik dacht Z22SE vs B207. Maar als die bussen hetzelfde zijn, weet ik het ook niet meer. Zal het eens vragen als ik er weer langs ga.

Timen van de kop kan wel los van de rest. Je weet van zowel de INT als de EXH kleppen wanneer ze maximaal open moeten staan. En waar in de cyclus dat moet gebeuren. Dus voor beide vind je eerst maximaal open en vervolgens draai je de INT de helft van de intake centerline met de klok mee en de EXH de helft van de exhaust centerline terug. Op dat punt staat de kop of 'TDC'. Dat is natuurlijk precies hetzelfde wat ze doen met die tools die deze stand vasthouden bij ketting wisselen. Ik vind dit diagram van Comp Cams wel duidelijk.
mini-Comp Cams timing diagram.JPG
mini-Comp Cams timing diagram.JPG (90.29 KiB) 1933 keer bekeken
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Je timed je nokkenassen t.o.v. je BDP van de krukas (die graden op grafiekje zijn crank °...) en alles ertussen heeft daar dus invloed op; kopdikte, blokdikte, kettinglengte en tandwielspelingen.
Nu kun je je kop met nokken/tandwielen wel vooraf gaan timen op een dummyblok o.i.d., maar what's the point als je toch een nieuw blok opbouwt en je voor montage van de kop de noktandwielen weer moet gaan demonteren om de ketting erom te kunnen legen... :bag:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

... omdat ik graag moeilijk doe. Is natuurlijk waar wat je zegt, maar de nokkenassen zijn pas getimed (tov de krukas dan) als de tandwielen vast zitten. En die tandwielen, bij de B207 dan, zijn volledig vrij draaibaar. Als de nokken in die stand blijven staan en je brengt de ketting, de tandwielen en de spanner aan en zet de motor op TDC, dan staat alles goed. Onafhankelijk van wat daartussen zit. Met een Z22SE nokkenastandwiel met key is dat niet zo, omdat die je enigzins in een bepaalde positie dwingt. De ketting een tand verspringen is net iets minder dan 8 nokkenas graden. En volgens Rob kan je maximaal rond de 3 graden verstellen. Als je 4 graden beide kanten op kon verstellen, net zoals bij die verstelbare tandwielen, was je ook volledig vrij. Maar met die 3 graden ben je dus afhankelijk geworden van de nokkenas producent en waar die de sleuf heeft aangebracht.

Zal ongetwijfeld zo zijn dat ik beter Z22SE tandwielen kan gebruiken en dat doe ik waarschijnlijk ook. En ik ga zeker de uiteindelijke timing volgens het boekje doen. Maar het is ook wel eens leuk wat met dat spul te spelen. Voor mij net zo belangrijk als het eindresultaat.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Ik snap je, maar het feit blijft dat je de uiteindelijke noktiming moet gaan doen op je compleet opgebouwde blok.
Helaas blijven de nokken net niet goed staan in die BDP "sweet spot" en zul je ze een klein stukje tegen de klepveren in moeten verdraaien om de ketting + tandwielen er goed om te kunnen leggen.

Zoals gezegd, Z22SE tandwielen gebruiken met sleuven en dan zit je waarschijnlijk al op een paar graden goed. Daarna kun je nog exacter gaan timen door de gleufspeling te gebruiken.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Je kunt altijd nog het nokje op de Z22SE wielen aan beide kanten iets afslijpen zodat daar extra speling komt. Dan zit je bij inbouw wat meer mis en moet je daarna dus exact gaan inmeten, maar je krijgt dan wel wat meer vrijheid.
Maar je moet al behoorlijk verdraaien wil je hier iets van gaan merken.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Voor de volledigheid, het antwoord ZZPerformance (Matt): 103 ICL, 117 ECL, oftewel een LSA van 110. Dat graadje her en der zal weinig verschil maken denk ik. Toch zou het leuk zijn om een consistent antwoord te krijgen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

En omdat er hier op het forum rond deze tijd helemaal niets te beleven valt, ook maar even het timing diagram. Ter vermeack.
mini-Cam diagram.jpg
mini-Cam diagram.jpg (73.1 KiB) 1854 keer bekeken
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

aboellaard schreef:Voor de volledigheid, het antwoord ZZPerformance (Matt): 103 ICL, 117 ECL, oftewel een LSA van 110. Dat graadje her en der zal weinig verschil maken denk ik. Toch zou het leuk zijn om een consistent antwoord te krijgen.
Ah, nu weer 103 / 117.
Met de z22se tandwielen kan je de cams vooruit/achteruit in de slotspeling draaien. En dan met OBD tuner kijken wat het effect op de vermogenskarakteristiek is.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Lijkt me wel veel werk. Wel eens gedaan? Ook omdat je twee variabelen hebt, de INT en de EXH centerline. In ieder geval zit het met rond de 110 graden LSA met de overlap wel goed. De curves kruisen elkaar ongeveer bij 0.6 mm klepopening. Voor een SC met behoorlijke druk wel OK schijnt het.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Weet je wat... Ik denk dat je toch maar de VVT kop met nokkenas-sturing van een 2.2JTS er op moet bouwen.

Afbeelding

Is vast makkelijker... :lol: :lol: :lol:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Lijkt me wel veel werk. Wel eens gedaan? Ook omdat je twee variabelen hebt, de INT en de EXH centerline. In ieder geval zit het met rond de 110 graden LSA met de overlap wel goed. De curves kruisen elkaar ongeveer bij 0.6 mm klepopening. Voor een SC met behoorlijke druk wel OK schijnt het.

Rob helpt je wel ff om de optimale nokkenastiming te vinden. Die is er ondertussen aardig los op, haha. :lol:
(Tip van Rob; als je nokprofiel gewoon niet klopt dan kun je verdraaien tot st'juttemis, maar knap lopen gaat het nooit...)
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Exmantaa schreef:
aboellaard schreef:Lijkt me wel veel werk. Wel eens gedaan? Ook omdat je twee variabelen hebt, de INT en de EXH centerline. In ieder geval zit het met rond de 110 graden LSA met de overlap wel goed. De curves kruisen elkaar ongeveer bij 0.6 mm klepopening. Voor een SC met behoorlijke druk wel OK schijnt het.
Rob helpt je wel ff om de optimale nokkenastiming te vinden. Die is er ondertussen aardig los op, haha. :lol:
(Tip van Rob; als je nokprofiel gewoon niet klopt dan kun je verdraaien tot st'juttemis, maar knap lopen gaat het nooit...)
Verkeerd nokprofiel.. Tja,
In het kort: ZZP levert geen compcamps meer en de profielen van hun stage 2 zijn compleet anders. ZZP zegt dat ze hetzelfde zijn, wat niet waar is (zelf met micrometer nagemeten) teruggestuurd en ZZP beweert dat ze goed zijn. Mijn en Frank zijn motor lopen voor geen meter met de 'nieuwe' ZZP stage2.
Een setje ZZP compcams stage2 er in en het loopt weer prima.
Ik zal het er maar niet over hebben wat ik allemaal geprobeerd hebt om een setje (verkeerd/anders geslepen) stg2 ZZP cams toch werkend te krijgen in mijn motor, maar het verdraaien binnen de slotspeling (uiterste waarde, dus 4 mogelijkheden met 2 nokkenassen) heb ik geprobeerd en heeft een klein beetje invloed op stationair, acceleratie, topvermogen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Wanneer is ZZPerformance overgegaan naar een andere leverancier? Mijn nokkenassen heb ik ergens rond maart dit jaar gekocht en het lijkt erop dat ze van Comp Cams komen. Gezien de gravering in de nokkenassen. En wat is er verkeerd aan de nieuwe? Ik heb de lift per 2 graden gemeten van de mijne. Misschien eens vergelijken met die nieuwe van jou?

ZZPerformance is inderdaad niet de beste wat informatie betreft. Specificaties van onderdelen kloppen gewoon niet. Niet met de website en niet met de informatie die ze per mail geven. Overigens wel een reden om onderdelen terug te sturen. Je koopt tegen een door hun gegeven spec met in de industrie gebruikelijke toleranties.

@Arno, ja goed idee. Maar eigenlijk wil ik ook het profiel kunnen aanpassen. Hebben ze daar al iets voor? Stel supersnelle programmeerbare actuators :D
Plaats reactie