Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Goed gevonden!

Hooguit even kijken wat het maximale toerental van de dynamo wordt met de standaard poelies op de motor en de dynamo en je geprojecteerde toeren grens van de motor.. (7000 rpm? Hoger?)

Een diesel met relatief lage toeren kan betekenen dat de originele poelie op de dynamo met opzet klein is gehouden om al bij 4500 motor toeren op z'n max te komen qua constant haalbare rpm's (en 'vroeg' maximaal amperage kan leveren). Even opletten dus dat hij op een benzinemotor die veel vaker daarboven loopt niet over z'n maximale toeren heen gejaagd wordt wat meestal de levensduur van de dynamo niet ten goede komt.

Hangt natuurlijk allemaal ook af van het formaat van de krukaspoelie op de 'donor'. Als die groter is als op de Z22/B207 dan scheelt het alweer..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Crankpulley voor de Z22SE en de B207 is hetzelfde, geloof ik: 160 mm. Pulley voor de dynamo is standaard 54 mm en ik ga naar 67. Max RPM wordt 7500. Dynamo max RPM wordt dan net geen 18K, wat iha aangegeven wordt als maximum. Reden om geen grotere pulley te nemen: moeilijk te vinden en bij stationair draaien te weinig stroom. Plus dat dit een heel standaard ding is dat je nieuw voor rond de 150 euro kan kopen. Dus gaat ie kapot, jammer, kan ik er alsnog een nieuwe inzetten met een grotere pulley. Moet nog wel een goed passende vrijlooppulley zien te vinden. Jammer dat de gegevens van die dingen niet altijd kloppen, net een teruggestuurd die net niet past.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door jaydee »

aboellaard schreef:Denk overigens dat ik ook Dr. Ed's firewall ga installeren. Heb altijd al een hekel gehad aan dat malle 'hoedenplankje' achterin en ik kan die ruimte goed gebruiken
Of het hoedenplankje mal is, hangt maar net af van hoe je je Speedster gebruikt natuurlijk... Ik vind het heel fijn dat de softtop daar kan liggen als ik de kofferbak vol heb!
Jägertee
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

Yep, in een NA koffer gaat precies een bak jupiler :yes: , dus dakje achter de zetels :lol:
De turbo rijders moeten het dan maar met 6 packs in de koffer doen :P
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Het blijft een malle hoedenplan, wat jullie ook zeggen :bag:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

Je trek je achterlichten bedrading helemaal aan barrels als je hem in de kofferbak laat liggen en je gaat wat sportief rijden.
Niks mis met die hoedenplank. :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
speedywilmske
Actief lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 jan 2014 19:12

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door speedywilmske »

tibby schreef:Yep, in een NA koffer gaat precies een bak jupiler :yes: , dus dakje achter de zetels :lol:
De turbo rijders moeten het dan maar met 6 packs in de koffer doen :P
Voor u een 6 pack SPA (het zuiverende water) :twisted:
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

Het blijft iig een leuk en interessant topic. Ga zo door Alex. :thumbsup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Nog even over die ignition module. Wat foto's om het inzichtelijk te maken. Wat meer details voor de volgende die een B207 willen gebruiken.

Gemonteerd op kleppendeksel, afdekplaat uit 6 mm aluminium, precies 100 mm breed, dus je kan alu strip 6x100 gebruiken:
mini-DSC_1208.JPG
mini-DSC_1208.JPG (56.48 KiB) 2091 keer bekeken
Ik heb de module aan de plaat bevestigd. Hitec doet dat blijkbaar niet, dus wellicht niet echt nodig. Maar wel zo netjes vind ik. Je kan twee bestaande gaten in de module gebruiken en de derde moet je bijboren.
mini-DSC_1212.JPG
mini-DSC_1212.JPG (65.13 KiB) 2083 keer bekeken
De module (of de module van de module, want het is een los ding wat op de onstekingsmodule geschoefd zit) is bij de OEM constructie van de Z22SE geaard. Dat kan je met een draadje doen, maar ik heb een stukje RVS genomen en er een plaatje van geslepen dat naar het derde boorgat loopt.
mini-DSC_1213.JPG
mini-DSC_1213.JPG (65.3 KiB) 2085 keer bekeken
Meer informatie, over het wegslijpen van wat materiaal in het kleppendeksel bijvoorbeeld is te vinden in de verschillende B207 ombouw topics. Bijvoorbeeld die van Vocky op het Z22SE forum. Wijst zich ook min of meer vanzelf. De veren die je van 45 naar 55 mm uit moet rekken zijn bij mij iets anders van contructie. Niet een veer, maar twee veren met een koperen tussenstukje. Zo'n veer drukt aan een kant tegen de ontstekingsmodule en aan de andere kant tegen de bougie, dus uitrekken omdat de module iets hoger is komen te liggen. Wat slordig als je geen contact tussen de twee hebt door te korte veer :D
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Apropos de fuel rail en injectoren even een vraagje. De Siemens Deka 860cc (110324) heeft de EV14 body en de injectoren die normaal in het Saab blok zitten de EV1. Voor zover ik kan zien zouden die EV14's moeten passen (zelfde o-ring en stuitrand). Upward compatible dus. Maar is dat ook zo? Ik meen me iets te herinneren van een of andere top of bottom adapter die eens op het UK forum genoemd werd, maar kan dat niet meer vinden.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

??
Ff confused, maar OEM heeft een Z22SE injectors met een EV6 connector (identiek aan EV14 volgens mij)
De veelgebruikte Bosch Z20LET of blauwe VXR injectoren (en ook de Siemens 60lb's (630cc)) hebben EV1 type conectors erop, dus moet je draadboom connectors omsolderen.

Zolang de injector lengte en o-ring past op je fuelrail gaat het allemaal wel lukken.

PS; hoeveel PK wil je gaan draaien met deze 80lb (860cc) injectoren?? :wacko: Je stationair kan wel eens lastig gaan worden me de zeer korte inj. pulsen die je hiebij straks nodig hebt...

PS'2; kon je de standaard Saab alu coverplaat niet modificeren voor de ignition module?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Voor zover ik het begrijp. Er zijn 3 verschillende Bosch injector styles: EV1, EV6 en EV14. De OEM injectoren in de Z22SE en de B207 zijn beide EV1 style. De Siemens Deka 860cc is EV14 style. Die dingen hebben alle drie verschillende connectoren: EV1 de Delphi multec 2, EV6 USCAR en EV14 minitimer square. En die connectoren zijn weer bekend onder verschillende namen. Er is dus nogal wat ruimte voor verwarring. Wat connector betreft is het voor mij makkelijk, ik haal gewoon de oude eruit en er komen nieuwe op (minitimer square dus). En dus bedankt voor de info, dan kan ik ze gaan bestellen.

Wat die 860cc betreft, 680cc is te weinig. Kom je op te hoge duty cycle. Mooist zou zijn rond de 750cc, maar dan moet je zelf de gegevens in OBDTuner invullen en hopen dat ze goed zijn. De 860 is de eerste die na de 680 komt. Het zou leuk zijn de specs van die 860's te zien, maar ik kan ze niet vinden. Met name dan de low pulsewidth regio, tussen de latency en wanneer het gedrag lineair wordt.

Voor de mensen die wat willen leren, zo'n injector is een soort kraan die open en dicht gezet wordt. Belangrijk is dat de ECU precies weet hoeveel brandstof door die kraan gaat in een bepaalde tijd. De ECU berekend hoeveel brandstof nodig is en bepaald dan de tijd dat de injector open moet staan om die hoeveelheid af te geven. De zg. latency is de tijd die nodig is om de kraan helemaal open te zetten. In die tijd wordt er vrijwel geen brandstof geinjecteerd. Daarna volgt een korte tijd waarin de hoeveelheid brandstof niet lineair is aan de tijd dat de injector open staat en vervolgens gaat de injector zich lineair gedragen: hoeveelheid brandstof is recht evenredig met open tijd. Als de motor stationair draait is er heel weinig brandstof nodig, dus heel korte pulsen naar de injector en kans dat je in het niet lineaire gedeelte zit. Probleem is dan dat de ECU de hele tijd in een niet lineair gebied zit te corrigeren. Een verhoging van de pulsbreedte met b.v. 10% kan betekenen dat er 40% meer brandstof wordt geinjecteerd. Dat moet weer gecompenseerd worden en zo blijf je aan de gang en kan de motor zelfs afslaan. Hoe groter de injector, hoe groter de kans dat je stationair in dat niet lineaire gebied terecht komt.

PS1: ik merk bij mezelf dat die PK's nogal variabel zijn. En dan vooral naar boven :? RPM max is 7500 (hoewel er sterkere kleppenveren inzitten, maar je moet ergens beginnen) en daar wordt de pulley van de Rotrex ook op gekozen. Ik ga niet overspoelen zoals Peter dat gedaan heeft. Maar zelfs dan levert dat ding aardig wat lucht. Als je dat z'n gang laat gaan denk ik dat je boven de 450 uit komt. Maar ik wil ook wat betrouwbaarheid houden. Ik denk dat ik sowieso een behoorlijke tijd met een stuk minder ga rijden en dan wellicht het spul wat meer open ga zetten. Moet wel bekennen dat ik ondertussen heel nieuwsgierig aan het worden ben.

PS2: zat er niet bij, dus kon ik ook niet gebruiken :D
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

450 pk rotrex !!!!! jammie jammie 8)
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

Vergeet de cilinderbussen rond de 400 niet he.
Daar is Peter ook op de niet leuke manier achtergekomen :(
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Vandaar ook dat er andere bussen in gezet zijn. Maar ik denk dat bij 450 pk er nog wel wat andere dingen zijn die kapot kunnen en zullen gaan. Dus eerst even rustig aan. Ik kom van rond de 250, dus rond de 350 is al mooi. En als ik me dan echt een keer verveel zou het in principe richting de 450 moeten kunnen gaan. Maar om eerlijk te zijn als het dan om bv injectoren gaat heb ik toch de neiging gelijk naar grotere exemplaren te gaan. Komt bv ook een overgedimensioneerde chargecooler in. Om Freud er bij te halen, het lijkt erop dat je id in dit soort dingen de beslissingen neemt en niet je superego :D
Plaats reactie