Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Maik »

Door de bak iets te laten zakken dacht ik. Het is alweer even geleden :roll:

EDIT: Frank was me voor, en inderdaad, dat boutje ook!

Welke koppeling (platen) heb je nu? Ik had gewild dat ik mijn oude originele had laten zitten, onverwoestbaar ding, zag er ook nog als nieuw uit na 60.000km en talloze clutchdumps. De nieuwe turbo koppeling van Luke is volgens mij een stuk minder sterk, maar door de extra SC-kracht is het lastig vergelijken. Het schijnt dat de originele koppeling nog van een beter spulleke (lees: giftiger :) ) was gemaakt...
Afbeelding
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Linker motorsteun loshalen (steun van de bak afschroeven, 3 boutjes) en bak aan die kant laten zakken.
Motor scheef van achteren er in laten zakken. Past er direct in, geen boutjes van zijdeksel demonteren.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Speedster4Fun op 17 jul 2018 7:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

OK, ga weer wat proberen. Zodra ik die bouten heb dan. Goed idee om de bak te laten kantelen. Weet wel dat ik vorige keer heel weinig ruimte had en het uitlijnen van de bak en de motor heel wat gehannes was.
Maik schreef:Welke koppeling (platen) heb je nu? Ik had gewild dat ik mijn oude originele had laten zitten, onverwoestbaar ding, zag er ook nog als nieuw uit na 60.000km en talloze clutchdumps. De nieuwe turbo koppeling van Luke is volgens mij een stuk minder sterk, maar door de extra SC-kracht is het lastig vergelijken. Het schijnt dat de originele koppeling nog van een beter spulleke (lees: giftiger :) ) was gemaakt...
Ik denk de LUK turbo. Als ik het partnummer Google kom ik uit op 2.0 turbo Opels. Ik was echt verbaasd over de oude plaat. Na 110K km, waarvan 80K SC en de nodige trackdays. Niets mis mee met dat ding. Maar met wat handigheid is de koppeling verwisselen nu ook geen probleem meer :bag:
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Vreemd, ik had 2 foto's geplaatst maar zie er maar 1.
Hier de andere.
Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Eerste kilometers zitten erop. 100 Km gereden met inloopolie, daarna filter en olie vervangen en net nog eens 50 km of zo met Mobil 1. Nog voorzichtig aan gedaan, maar toch wel een aantal keren goed gas gegeven. Indrukken:
- De BOV's maken een hoop herrie. Bij gewoon rijden wordt er nogal wat lucht afgeblazen en is het geluid van de BOV's overheersend. Dus daar moet wel iets aan gedaan worden. Zat te denken om die overbodige lucht richting uitlaat te leiden. Gewoon om wat koeling te hebben daar. Lijkt me geen goed plan om die lucht terug het inlaatkanaal in te sturen, wat ik eerst van plan was. Die lucht is toch altijd warmer dan de buitenlucht
- Opbouw van vermogen is duidelijk meer richting turbo. In de onderste regionen gebeurd er wel wat, maar minder dan bij een Eaton. Boven de 3-3,5K toeren begint het feest. En dat houdt niet op bij 7,5K zo te voelen. Voelbaar meer vermogen dan met de Eaton, maar hoeveel is moeilijk te zeggen. Vermogensmeting komt nog wel
- Ik ben niet echt blij met het 'expansievat' van de chargecooler. Is zo'n klein chinees ding met als enige voordeel dat het compact genoeg is om waar dan ook te monteren. Maar wat een onding. In dat circuit moet dus nog een echt expansievat komen. Dat wordt zoeken, want het moet klein genoeg zijn om ergens dicht bij het motor KV expansievat te passen. Met dat onding dat er nu in zit krijg ik de lucht er ook niet uit. Dus de eerste keren maar zonder de WP aan gereden, maar dat is niet zo'n goed idee. Op de log te zien dat de inlaat lucht na een tijdje tot een graad of 70 opwarmt
- Koppeling werkt prima. Weet ik ook hoe dat moet :D
- Uitlaat lijkt wel lekker te klinken. Bij hogere toeren krijg je d'r zo'n grauw in, alsof de motor van zich af gaat bijten. Maar hoe het buiten de auto klinkt en hoeveel herrie die maakt, geen idee. Ik heb er een extra bung op om temperatuur of backpressure te meten. Komt ook nog wel

Kwam er gisteren achter dat de APK keuring voor 23 Juli moet plaatsvinden. Ik had de hele tijd in gedachten dat de uiterlijke datum 23 Juli was en wilde eigenlijk morgen naar een 'zonder afspraak' APK garage. Niet dus. Dus toch maar geschorst. Heb ik ook tijd om wat dingen te doen. Expansievat CC circuit, TCS doormeten en koppelpedaal schakelaar installeren, CC waterpomp z'n eigen relais geven en schakelen op motor aan. En kleine dingetjes als de achterklep, bodemplaat en diffusor monteren (en mogelijk wat kleine :bag: aanpassingen doen her en der)
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Mooi dat het allemaal werkt! :yes:

Rotrex karakteristiek is inderdaad precies zo. Voelt als normale 'N/A' bij wegrijden en lage toeren (dus ook bij regen en slecht weer heel normaal), maar naarmate je het gaspedaal meer intrapt begint hij merkbaar steeds grotere stappen te maken.

Ja, nu ga je even het traject in van de 'ditjes en datjes' die in de praktijk toch niet echt helemaal doen wat je wil en wat aanpassing behoeven. D'as normaal :lol:

Dat die BOV"s veel herrie maken: ja, da's inderdaad normaal. Bij jou wegens de 2 kleinere in plaats van 1 'dikke' misschien zelfs nog wel meer hogere tonen.

Mark gebruikt 1 gote BOV met een vorm van luchtkanaal absorptie-demper op de afblaas opening om dat een beetje hanteerbaar te houden. Dat is in ieder geval hard gefluit of gesis is weg en hou je meer een grote 'fohn' geluid over.

Naar de uitlaat(demper) ruimte brengen is wel een goed idee. Is alleen altijd wat lastig om daar vanaf de motorruimte goed bij te komen. :wacko:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Gaat de gebruikelijke evolutie worden. Heb nu al en paar dingen die anders moeten en weet ook zeker dat na wat meer rijden er andere dingen tevoorschijn komen. Daar zijn trackdays ook nuttig voor. Was ook leuk om weer eens in de Speedster te rijden :yes: Was haast vergeten hoe leuk zo'n auto is en was met een schuin oog al naar een MV Agusta F4 aan het kijken.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Wel apart om te lezen hoe verschillend mensen geluid ervaren.
Ik krijg echt kriebels van dat SC-gejank... BOV's kan ik dan weer heel de dag naar luisteren :lol:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

En het leukste is dat een SC gaat janken op het moment dat de BOV's dicht staan en de BOV's gaan blazen als de SC zich rustig houdt. De Rotrex hoor je overigens totaal niet. Ik denk dat er wel wat verschil is met een turbo, omdat die Rotrex toch wat eerder lucht levert en ook echt aan de motor is gekoppeld. Dus het maakt niet uit of je met 3K toeren aan het cruisen bent, of dat je bij 3K vermogen vraagt, hoeveelheid lucht is hetzelfde. Wat ik eigenlijk hinderlijk vind is het afblazen bij cruisen. Het geluid van de BOV's als je optrekt en gas los laat om te schakelen is wel weer leuk. Maar dat is veel explosiever. Eerste is een beetje als een oversized fohn die constant staat te blazen, het tweede meer als een gigantische ballon die je lek prikt. Wel goed om een keer haast fysiek te ondervinden om hoeveel lucht het eigenlijk gaat. Da's best een hoop.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Bij cruisen zouden je bov's niet moeten blazen. Een bov blaast enkel af bij een gesloten gasklep (vacuum vanuit je inlaat manifold).
Als ze wel te pas en te onpas aan het sissen/fluiten zijn, kan het zijn dat de veer in je bov te slap is afgesteld. Deze gaat dan bij beperkte vacuum al open en dat wil je niet. Dat is behalve irritant ook een lek in je systeem.

Geen idee of je daar al naar gekeken had, dus ik zet het maar even neer hier :thumbup:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Bij een turbo, ja, maar niet bij een Rotrex :)

Omdat bij een rotrex de compressor meteen mee-draait met de krukas gaat deze al snel teveel overdruk opbouwen voor de gasklep en dat kan je niet inperken met een wastegate zoals bij een turbo (die de compressor kan 'afremmen'). Dat is nutteloze lucht die de motor niet in komt en alleen maar weerstand op de krukas oplevert als die niet afgevoerd wordt en de compressor er 'tegenin' staat te pompen.

De oplossing is om een blowoff te monteren of een grote externe wastegate (die dan op de 'vacuum' poort aangedreven wordt) die bij een middelmatige tot hoge onderdruk in het spruitstuk (deel-last) dit overschot aan lucht constant weg laat lekken. Daardoor blijft de auto op deel-last ook gewoon rijden en is het brandstofverbruik door de parasitaire verliezen in de rotrex ook minimaal.

Pas als je meer gas gaat geven en de druk in het inlaatspruitstuk omhoog gaat zal de blowoff echt sluiten en gaat alle druk het spruitstuk in en dus de motor en gaat de rotrex pas echt 'boost' maken.

Vroeger plaatsen ze nog wel eens de rotrex achter de gasklep. Dat voorkomt dit probleem, maar heeft 2 nadelen:

- systeem tussen gasklep en motor wordt groot/lang via buizen, chargecoolers, etc. wat 'doffe' gasresponse geeft

maar nog belangrijker...

- de rotrex olie-keringen kunnen niet tegen het (hoge) vacuum

De laatste is vervelend, want dan gaat hij de olie uit het rotrex smeercircuit in de inlaat zuigen.. Niet goed voor de motor en die olie is angstigmakend duur :)

BTW.. Dit 'afblazen' is trouwens met een lucht-lucht intercooler er op nog wel positief, want wanneer je van het gas af gaat en even deel-last draait, dan zal de rotrex nog wel enthousiast (teveel) lucht 'naar binnen' scheppen, maar nauwelijks verdichten omdat het voor de gasklep gewoon kan ontsnappen.

Dat heeft echter wel tot effect dat er plots een 'spoeling' van relatief koele lucht door de intercooler gepompt wordt waardoor je dus sneller 'herstel' hebt van een intercooler als die (te) warm was geworden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... RxuNG9e9qv

Hier hoor je duidelijk de bov open staan . :yes:
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Nog gefeliciteerd met je 4C! Erg mooi apparaat. Maar eh, ik hoor die BOV's dus niet op die video. Bij mij is het echt veel erger. Deze BOV's zijn natuurlijk standaard OEM voor relatief kleine turbo's. Met slappe veren dus, heb ik begrepen. Maar wel weer heel snelle reactietijd. En dat klopt zeker. Zelfs bij een oneffenheid in de weg waarbij je je voet op het gaspedaal wat beweegt, hoor je de BOV's 'meebewegen'. Dus sissen kan ie al, nu nog vuurspugen :D

Zat te denken over een soort luchtgordijn langs de uitlaat: slang van de BOV's naar een buis met een sleuf, of een serie gaten, die parallel aan het blok tegen de achterwand van de 'laadruimte' gemonteerd is. Gaat de extra lucht netjes langs het hitteschild van het spruitstuk richting de onderkant dus downpipe/demper. Wat extra koeling daar is nooit weg
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

Bij de Rotrex staat toch onder GEEN belasting de bov open. Bij belasting sluit de bov. Dus het geblaas wat je hoor tijdens het stationair draaien van de elise is toch de bov? Ook als hij z'n gas los laat hoor je de bov toch blazen...Het is wel niet zoals een turbo afblaast maar een continue geblaas bij de Rotrex. Lijkt me wel ruig zo 2 bov's open :twisted: Zal wel een hoop geblaas zijn!
Ook goed gebruik ervan ivm extra koeling :yes:
Thanks voor de felicitaties voor de trage 4c :lol:
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Ik heb je systeem niet helemaal scherp, maar je hebt de Rotrex dus voor de gasklep staan, net zoals bij een Turbo het geval zou zijn? Dan heb je dus steeds volle polle over de Rotrex wat je bij minder-dan-volle belasting allemaal moet afblazen...

Wat Daan ook al zegt; je hebt ook systemen waarbij de gasklep VOOR de Rotrex gezet wordt. Voordeel is dat je gasklep de hoeveelheid lucht door de Rotrex smoort en ie bij minder belasting in een soort vacuum draait en minder vermogen opvreet...
Plaats reactie