Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Een paar jaar geleden had ik ooit het goede idee een B207 te kopen. Speciale aanbieding van Neobrothers. Het idee was die motor te houden als reserve voor als de Z22SE er mee ophoudt. En dan gewoon vervangen. Nu bleek dat gewoon vervangen ook nog een heel gedoe: ander vliegwiel, extern triggerwheel etc. En die Z22SE is niet kapot te krijgen. Ik ben nu op het punt gekomen dat ook na de midlife crisis (endlife crisis?) nog iets leuks moet gebeuren en die B207 leek me wel wat. Geen NFT, wordt te duur. B207 heb ik al. OBDTuner heb ik al en ik kan het een en ander mooi zelf doen. Plan is uiteindelijk rond de 350-400 PK uit te komen en, ook belangrijk, een en ander betrouwbaar te houden.

Alvast begonnen met het blok uit elkaar halen. Dat gaat in ieder geval makkelijk.
mini-DSC_0557.JPG
mini-DSC_0557.JPG (88.42 KiB) 5618 keer bekeken
mini-DSC_0556.JPG
mini-DSC_0556.JPG (88.14 KiB) 5608 keer bekeken
mini-DSC_0563.JPG
mini-DSC_0563.JPG (93.27 KiB) 5605 keer bekeken
Cilinderkop: ligt in het hoge noorden om geport te worden. Daarna het standaard recept: ander nokkenassen (stage 2) en sterkere klepveren
Blok: sterkere zuigers (waarschijnlijk de ZZP JE zuigers) en drijfassen (ook ZZP denk ik). Drijfassen misschien niet eens nodig, maar als je ze toch los hebt.
Distributie: naar 6 rib (met een standaard LSJ crank pulley en een -hoop ik- TTV underdrive alternator pulley)

Dan kan het blok weer in elkaar en getimed worden. Leuk die niet gekeyde nokkenastandwielen. En dan komt het geklooi:
Extern triggerwheel: TCE denk it
Oliekoeling: zoals het er standaard op zit, of de koeling van de Z22SE. Of allebei
Uitlaat: Tullett spruitstuk, Team Alkmaar downpipe met HJS kat (?), demper weet ik nog niet

Oh ja, moet ook nog een compressor oid op. Iets wat wel wat lucht levert en ook blijft leveren. Zit aan een C38-61 van Rotrex te denken. Voordeel: chargecoolen (PWR barrel), gewicht en efficientie. Moet makkelijk richting de 350PK gaan.

Afijn dat gaat nog wel een tijdje duren. Maar wel leuk aan zo'n motor sleutelen. Alle commentaar van harte welkom.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Nou... hierbij dan commentaar:

LEUK!! :yes:

Hier zit ik dus ook al een tijdje mee. Wil lekker aan een blok klussen maar heb het eigenlijk nog niet nodig :mrgreen:

Succes er mee :thumbsup:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Ha, hij is begonnen.

Blokkeuzes hangen samen met je compressor keuze; turbo of Rotrex kun je 2.0 blijven en druk draaien, maar voor een eventuele blower (m62 / Harrop) is een groter volume (2.2 krukas) weer raadzaam voor max power...
Rotrex en 2.0 dus, ik ben benieuwd. :-)
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

COOL!!!!!!!! Een Rotrex ombouw! Goed voor de Belgen :yes: Superbenieuwd ernaar. Vermogen etc.... Zeker aangezien je hem de volle teut kan zetten. Mark/Peter z'n bouw is ook wel leuk natuurlijk, maar de max is er niet uitgehaald....... Dacht dat Peter destijds 320 pk uithaalde??
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
captain slow
Gebruikersavatar
Winspeed
Actief lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 feb 2016 10:09

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Winspeed »

Ik blijf zeker ook volgen. Ondertussen al veel gelezen hier over rotrex, en ik begin het te snappen.


het uitvoeren zal iets anders worden... :wacko:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Maik »

Leuk project Alex, ga ik volgen aangezien ik hier ook nog zo'n blok werkloos heb liggen :)
Het externe triggerwheel is niet persee nodig he, moet je alleen een nieuw triggerwheel laten maken en uitwisselen voor de bestaande. Vraag Dominique maar naar details als je daarin geinteresseerd bent, hij heeft dat gedaan met zijn B'tje.
Ga je nog iets van watermist inbouwen voor jouw beoogde vermogen?

*gaat PWR barrel cooler googlen*
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Ik begin het eindelijk de link te zien..

Wil je snoeihard over een circuit kunnen scheuren? Leg een B207 blok in je garage :yes: :mrgreen:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Voor dat interne triggerwheel moet je alleen wel je hele blok uit elkaar halen (helften splitsen) en alle rekbouten vervangen... :wacko:
Extern triggerwiel is de makelijke optie. (heb er nog één liggen die je evt. kan kopiëren)

Over makkelijke optie gesproken; wat belet je om de Rotrex gewoon op het standaard B207 blok te schroeven en het bij de 350-360pk voor gezien te houden? Snap dat je graag wat extra zekerheid hebt, maar wij zitten met de Harrop al een tijdje rond de 350pk, alleen verliezen we power door het gebrek aan chargecooling. (Hitte en knock killen zuigers...)
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Hoeveel houd het stock B207 blok??

Dit klinkt nu opeens aantrekkelijker dan een blok bouwen (behalve de 0.2 minder inhoud).
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

Dat is net het moeilijkste, omdat de Saab community zelf lekker naar de tunert gaat, en die houd op bij 310pk en 400nm op een standaard B207R blok.

Dan hebbie van die gare speedster rijders, die daar graag overheen willen. Gewoon omdat het kan. 8)
Dat vinden ze maar raar. :mrgreen:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... 066e132bd8

Blijft over wat we zelf doen.
Ultimate in DL, olieverbruik problemen rond de 350pk. Heeft een nieuwe B207R opgebouwd.
Zijn oude uit elkaar, maar kon niks vinden.

Rob rijd sinds kort rond met 364pk. Nog niet op het circuit geweest. Nog geen melding van bovenmatig olieverbruik.

Smiley is een schijtluis van jewelste, en blijft nog even hangen op 335. Al mijn olie komt er uit het kleppendekselontluchting uit. Op het circuit.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Leuke mensen op dat Saabforum :yawn:

Maar veel meer dan de twee bekende lekkages hebben "we" dus nog niet. In UK rijden er toch wel al aardig wat rond zonder olieverbruik en gesmeed spul?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

Nee, er zijn er veel die versterkt spul erin gezet hebben.
Omdat Vocky dat wel goed vond denk ik.

De enige was Martin, en die heeft zoveel shit in het algemeen gehad met dat blok en de ombouw, dat durf ik hier niet eens neer te pennen.
Hij heeft het opgegeven en een lotus gekocht. Een V6, dat dan weer wel.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Mhh... 300pk op een z22se of 330 op een b207 maakt dan ook weinig uit als je de boel dicht laat.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Er zijn inderdaad meer 2.0 B207's ingebouwd hier in NL dan in de UK. Daar gebruikt men de nieuwe B207 kop samen met het B207 carter om het hele onderzwikkie van een Z22SE + rods + pistons in over te zetten. Met een 2.2 kun je gewoon meer max vermogen krijgen uit een roots blower, maar wij cheapo Hollanders vinden het dan weer een beetje zonde om de helft van een perfect werkend nieuw motorblok weg te gooien. :mrgreen:
(Scheelt ook dat Rob en ik op een LSJ ecu zitten, welke plug en play is met de B207 blokken. )

Dit zijn wat virtual dyno plaatjes van afgelopen jaar waar we op de koele herfstdagen wat aan het spelen waren met onze ontsteking. (Virtual Dyno is ongeveer hetzelfde wat in OBD ingebouwd zit en werkt ook met versnelling van de auto op de weg.)
Kijk even niet naar de absolute getallen, maar meer de winst die behaald is. (Al zijn die Virtual Dyno parameters redelijk afgestemd met behaalde testresultaten op de MAHA dyno testbank.)

Rob voor en na ontsteking optimalisatie:
Afbeelding
Hij mag zelf vertellen hoe dat verschil aanvoelt. :mrgreen:

En nog wat curves waar de rode lijn mij gele VX220 was met alleen een kleine optimalisatie nadat ie 353 op de MAHA bank deed (blauwe lijn) Rob komt nu redelijk in m'n buurt (lichtgroene lijn):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Exmantaa op 14 mar 2017 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:Nee, er zijn er veel die versterkt spul erin gezet hebben.
Omdat Vocky dat wel goed vond denk ik.

De enige was Martin, en die heeft zoveel shit in het algemeen gehad met dat blok en de ombouw, dat durf ik hier niet eens neer te pennen.
Hij heeft het opgegeven en een lotus gekocht. Een V6, dat dan weer wel.
Laatste nieuws van MartinS; Die draait eindelijk weer nadat ie er een nieuwe poelie en krukasspie heeft ingezet! Z'n poelie en dus ook triggerwiel zat los/was verdraaid!! Maar inderdaad kun je een een heel forum vullen met de motorproblemen die hij gehad heeft
Plaats reactie