Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

aboellaard schreef: - misschien double row. Je zou zeggen dat de weerstand dan ongeveer net zo toeneemt als double pass. En de diepte neemt iets toe
Is een balanceer-act wat dat betreft. Een dikkere radiator core moet meestal weer grovere kanalen hebben om niet zelf een bottleneck te gaan vormen voor de lucht die er doorheen moet en dat op een bepaald moment gewoon niet meer wil (of zoveel over/onderdruk nodig heeft dat je dat niet meer haalt). Uiteindelijk is dat ook het probleem met de sandwich van CC en gewone radiator onder elkaar.

Triple-pass radiatoren zijn o.a. wel wat Lotus zelf toepast in de auto's die in het midden-oosten worden gebruikt. Het is inderdaad bij die wel aan te raden om vooral bij lagere toeren een hulp electrische waterpomp te monteren (gewoon bij de radiator kan prima) omdat inderdaad de stroom-weerstand fiks oploopt en de waterpomp bij stationair dan wat moeite krijgt om het zaakje op gang te houden. (bij hogere toeren geen enkel probleem natuurlijk)

Voordeel is dat je een relatief goedkope craig-davies waterpomp oid. kan gebruiken omdat je 'm toch alleen als 'hulp' gebruikt en niet als enkele/hoofd pomp. In het laatste geval zou ik eerder naar OEM oplossingen als de Pierburg pompen die BMW gebruikt kijken. Die zijn gemaakt om gewoon jaren mee te gaan..


- zoals the-Duke al zegt: betere geleiding van de lucht. Was ik sowieso van plan
Dat is idd. en belangrijke en ook iets wat Lotus op de latere Elises veel meer aandacht aan is gaan besteden.

Mijn Elise heeft nog gewoon twee strookjes schuim links en rechts van de radiator en 'dat is het dan'. De huidige constructie pakt de hele radiator (en natuurlijk A/C condenser op de nieuwere auto's) en ruimte naar de shroud en crashbox in een schuim-'kraag' in.

Alle lucht die de neus in komt wil je ook door de radiator(s) heen.

Persoonlijk heb ik ook altijd een beetje mijn twijfels over het vrij fijne gaas was op de Speedsters wordt gebruikt in de neus en bij de 'klep' op de neus.

Pak voor de lol eens zo'n stukje (bij de eerste de beste autostyle-shop vind je het wel ;) ) van vergelijkbare maas-grootte en steek die eens uit het raam bij een rijdende auto.. Flinke weerstand!

Een overstap naar een Steinmetz stijl grove plastic grille (en het gaas er achter weg) kan ook meer lucht binnen laten. Voor de klep in de neus wellicht het gaas er helemaal uit of vervangen door een type wat meer een geweven staaldraad type is (denk Bentley grille, maar dan van fijner draad) om ook de lucht er weer uit te laten.

Laatste zal minder noodzakelijk zijn omdat de totale luchtstroom beperkt zal worden door wat er door de radiator(s) heen komt, maar de eerste kan wel meer helpen om meer 'ram air' effect je krijgen en een grotere druk opbouw 'onder' de radiator.
- een fan ipv twee? Geen idee of een fan genoeg is. Met twee gaat de temperatuur heel snel omlaag. Maar die fans blokkeren de luchtstroom wel aardig
Standaard is 1 fan en dat wertkt wel OK. Zelf al jaren 2 en eigenlijk nooit verschil gemerkt, maar idd. kan het net weer beetje extra helpen. Of overstappen op 'puller' fans aan de bovenkant zodat de aanvoer helemaal vrij is.
- soort spoilertje op de voorkap zodat er een vacuum bij de uitstroomopening ontstaat. Hebben ze op het UK forum wel eens over gehad en lijkt me een aardig idee
Ook dat is idd. weer om het drukverval tussen de aanvoer onder de rad en de uitstroom erboven zo groot mogelijk te maken zodat de lucht er vooral doorheen geduwd/getrokken wordt.
- wat radicaler zou het zijn om de CC radiateur ergens anders te plaatsen. Wordt de doorstroming van de hoofdradiateur beter. Twee kleine ipv een grote oid. Zou op de plaats van de mistlampen kunnen. Dat wordt een hoop werk aan de clam. Leuk voor een projectje, maar nu effe niet
Ja, zoiets:

Afbeelding

Was nodig voor 600+PK (twincharge turbo + SC Honda blok) om koel te houden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Snelle oplossing a la radiator vervangen zit er dus niet in. Zat me even af te vragen of, en hoeveel, nut het heeft een behoorlijke booster pomp net voor de radiateur te plaatsen. Als turbulente KV beter werkt, zou zo'n booster pomp moeten helpen. Ook met de radiateur die er nu in zit. Maar dat heeft natuurlijk het meeste effect bij geringe RPM en het gaat er eigenlijk om de warmte bij vol vermogen kwijt te raken. Overigens verwacht je ook nog dat als die stroming inderdaad turbulent is, dat het drukverlies kwadratisch toeneemt. Dus als je een pomp neemt die hetzelfde volume pompt als de OEM pomp, kan je op 40% meer stroming rekenen .... of toch gelijk er een Pierburg CWA400 met controller in gooien. En dan de OEM waterpomp ... oh ja, die wordt aangedreven door de ketting van de balansassen. Zou die er ook uit kunnen. Dat klinkt als een leuk winterprojectje :bag:

Goed, eerste de eenvoudige dingen. Spoilertjes, betere luchtgeleiding en wellicht wat ander gaas. Of het bestaande gaas uitneembaar maken, dus compleet verwijderbaar op het circuit. En eens kijken naar een pulling fan aan de bovenkant. Kan je gelijk ook een stuk beter bij.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Oeps, CWA400, max 36A. Mag ik wel een wat grotere dynamo plaatsen. Die 36A trekt ie natuurlijk alleen wanneer het nodig is, dus bij hogere vermogens/toerentallen, maar toch. Weer even terug naar af. Kwam nog ergens tegen dat ongeveer de helft van het totale drukverlies bij de meeste OEM systemen veroorzaakt wordt door het thermostaatelement. Kan ik me wel iets bij voorstellen gezien de buis diameters. Dat element kan er wel uit bij een elektrische pomp. Valt me ook op dat deze toch aardig grote pomp 'maar' 400W oid verbruikt. Dan zal de mechanische pomp ook niet overdreven veel gebruiken. Grappig om te zien hoe zo'n OEM pomp het opneemt tegen bv een Craig Davies. Die Davies pompen storten een voor een in als ze wat hogere drukken moeten leveren, terwijl die Pierburg gewoon doorgaat.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Oh ja!

Nog een aardige.. Ik weet niet of jij je temperatuur-sensor nog op de originele plaats van een Z22 hebt zitten?

Bij de Z22 meet die eigenlijk namelijk op een hele rare plaats: bij de aansluiting van het verwarming circuit in/tegen de thermostaat behuizing...

Daardoor kan je bij een Z22 ook hele aparte, schijnbare, temperatuur effecten zien als je aan de verwarming knutselt die eigenlijk helemaal 0.0 doen met de temperatuur die de motor daadwerlijke 'ziet'. Eigenlijk zou de sensor voor een 'echte' temperatuur in de aanzuig-buis naar de waterpomp moeten zitten na de thermostaat.

Dat is wat de motor 'binnen' krijgt aan temperatuur en dat zou de 'gemengde' waarde moeten zijn na de thermostaat, dus het meest stabiel.

Interessant zou daarnaast nog voor test-doeleinden een paar K-thermokoppel draadjes tussen slangkoppelingen gestoken zijn om bijvoorbeeld de uitstroom aan de kop te meten, maar ook de aanvoer naar en retour vanuit de radiator.

Met die getallen zou je meer kunnen zeggen of de radiator een probleem heeft (retour-stroom van rad zou dan ook bij rijden blijven stijgen in temperatuur) of dat er iets anders minder goed loopt. Een flow issue in een circuit (bijv. deels verstopte rad) kan ervoor zorgen dat de vloeistof uit de radiator nog totaal koud is/blijft, maar te weinig stroming heeft om het volume van de koelvloeistof dat circuleert door de motor en evt. bypass ver genoeg te koelen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ja, nog op de originele plek. Heb een probleempje met de fans van onze daily, een Audi A4 1.8T, en die heeft drie temperatuur sensoren in dat hele circuit: bij de radiateur, bij de kop en bij de thermostaat. Ik zou het liefst her en der nog wat sensoren op verschillende plekken hangen: voor en na CC, voor en na rad, uitlaatgas temperatuur en druk etc. Probleem is altijd de bekabeling, met name naar de cabine. Ik heb al een tijdje een BTLE beacon liggen waar wat sensoren op aangesloten zijn. Om te proberen of dat signaal sterk genoeg is om in de auto te gebruiken. Als dat werkt, is er genoeg spul te koop om een centrale communicatie hub te maken met een stuk of wat sensor aansluitingen. Of direct, of via I2C, SPI oid. Ik snap eigenlijk niet waarom dat niet al lang te koop is. Hub op batterijen, sensor bedraad naar hub en hub communiceert met smartphone zonder dat je hoeft te pairen oid.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Ja, datalogging spul wordt al snel heel ingewikkeld en moeizaam over gedaan, maar dat komt denk ik omdat het vaak nog beperkt ingezet wordt in meer algemene dingen waardoor het allemaal beetje in de 'profi' hoek blijft plakken met wellicht wat overdreven specificaties qua nauwkeurigheid en veel dingen waar het 'normaal' is om dikke bossen kabels te leggen voor dit doel.. (denk aan de foto's van test auto's van fabrikanten die overal kabels met ducttape hebben zitten ;) )

Begint tegenwoordig wel iets meer te gebeuren nu steeds meer apparaten (al dan niet via CAN) extra sensors krijgen en ECU's of extra add-on kastjes dit kunnen uitlezen. Nieuwere turbo's hebben ook snelheid-sensors er in en zo, zodat je een wastgate sturing niet alleen op druk hoeft te baseren maar ook op het controleren van de turbine snelheid binnen een optimaal gebied. Begint dus wat meer op de markt te komen om ook dit soort extra spul makkelijker aan te sluiten en uit te lezen.

Op dit moment ben je vaak toch meet op doe-het-zelf aangewezen met wellicht een oplossing in de ESP8266, arduino en raspberry-pi achtige hoek met de juiste interface(s) er op om de rauw data te sample'n en dan via 1 gezamelijke verbinding (wireless of draadje) naar een laptop oif smartphone/tablet te streamen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Adafruit verkoopt bijvoorbeeld wat sensor interfaces die heel geschikt zijn. Sensor -> interface -> I2C -> Arduino -> BTLE beacon protocol -> tablet/smartphone. I2C is een tweedraads bus, dus vrij makkelijk om de sensor interfaces aan te sluiten op die Arduino. Eerst dat draaiend krijgen en daarna de Arduino naar tablet/smartphone. Moet ook het een en ander voor te krijgen zijn. Maar op die manier heb ik straks zo veel winter projecten dat de winter niet lang genoeg kan duren. En dat is ook niet de bedoeling.

Ga toch eens naar die plek van de temp sensor kijken. Moet niet zo moeilijk zijn die te verplaatsen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Bij de Saab B207 zit die sensor normaal op de koelwater-uitgang van de kop.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

En die plek heb ik dus afgedopt. De KV temperatuur sensor zit bij mij in het thermostaathuis. Eenvoudig kwestie van temperatuur sensor op de B207 plek zetten dus. Dat is helemaal makkelijk. Beide M12x1.5 en zo te zien vrijwel zelfde lengte. Maar hebben ze dezelfde karakteristiek? Kost weinig zo'n ding, maar waarom moeilijk als het makkelijk kan
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Ik neem aan dat je niet te moeilijk gaat doen en gewoon ff een nieuwe Z22SE sensor in die B207 kop-uitgang schroeft?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Nee, hou niet zo van moeilijk doen. Dus clam eraf, KV eruit en ompluggen die handel ... niet dus. Sensor blijft gewoon zitten en ik zet een nieuwe bij de kop ipv die plug. Moet alleen de draden wat verlengen. Connector is gelukkig van het type dat je vrij makkelijk los krijgt, want echt veel ruimte is er niet bij dat thermostaathuis.

Zit net te denken. Stel dat de karakteristiek van die sensors niet gelijk is, dan moet ik dus geen B207 partnr hebben, maar een Z22SE. Net zoals je al zegt. Want de ECU verwacht dat signaal
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Heb voor de lol eens een EGT sensor (k-type) in de uitlaat gezet. Plaats net na het spruitstuk en de flexi, waar ook de wideband en de OEM lambda sensor zitten. Was een beetje verbaasd over de temperaturen die ik zag. Ruwweg tussen de 350 en 650C. Dat is dan gewoon rondrijden zonder al te zware belasting. Was ook tijdens een inleersessie, dus af en toe in z'n twee of drie wel gas geven. Probleem is dat je dan vrij snel op max toeren zit en dat die sensor waarschijnlijk te langzaam is om de werkelijke gastemperatuur te meten. Sensor, hoewel vrij klein, heeft toch warmtecapaciteit. Maar om richting 650C te komen, moet je toch aardig je best doen. Natuurlijk is de situatie op het circuit heel anders, met veel WOT, een uitlaatlijn die zelf heel heet wordt etc. Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

De hoogste constante temperatuur van de uitlaatgassen zal je meestal op 'constant cruise' in z'n 5e versnelling rond de 140 a 160 km/h zien. De reden is dat de ECU tot vrij hoge belasting en toeren closed-loop blijft draaien en mooi stochiometrisch (14.7:1). Daardoor gaat alleen de uitlaatgas-temperatuur behoorlijk in de hoogte en kan oplopen tot zo'n 900C vlak aan de uitlaatpoorten.

Wanneer hij naar open loop gaat onder belasting verrijkt de zaak natuurlijk naar zo'n 12:1 en dat zorgt er meestal voor dat uilaatgassen weer 'afkoelen' naar zo'n 600C

Enige kanttekening hierbij is dat het volume van de uitlaatgassen bij deel-last minder is, dus ondanks de hogere temperatuur is de 'energie' inhoud wat minder en zal de uitlaat en kat zelf waarschijnlijk niet spectaculair veel hoger maken (uitgezonderd spruitstuk zelf natuurlijk) dan die 600C ongeveer. Wat ook weer lekkere werk-temperatuur is voor lambda sensors en katalysators en zo.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ha, weer wat geleerd! Heb nu nog een metertje om in de gaten te houden, dat wordt dus oppassen. Dus de hoogste temperaturen krijg je als je gaat inleren op de OEM lambda sensor en dan flink planken. AFR 14.7 en proberen de 300 aan te tikk en zeg maar :D
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Afbeelding

(En AFR 1:14.7 = 0.068 :? )
Plaats reactie