Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Die gedachte kreeg ik vannacht ook. Dan wordt de pomp door de zwaartekracht gevoed. Zou een kwestie zijn van de slangen aan de pomp omwisselen. Of de andere slang gebruiken, die zit toch op dezelfde plek. Maar ik kon eigenlijk niet redeneren waarom. Als dat systeem vol zit, moet die pomp toch gewoon de vloeistof rondpompen? Maar goed, gaan we proberen. Over een maandje of zo :D
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

aboellaard schreef:Die gedachte kreeg ik vannacht ook. Dan wordt de pomp door de zwaartekracht gevoed. Zou een kwestie zijn van de slangen aan de pomp omwisselen. Of de andere slang gebruiken, die zit toch op dezelfde plek. Maar ik kon eigenlijk niet redeneren waarom. Als dat systeem vol zit, moet die pomp toch gewoon de vloeistof rondpompen? Maar goed, gaan we proberen. Over een maandje of zo :D
Het verschil is: in de huidige opstelling wordt de kv het reservoir in gepompt (weg van de minste weerstand) en daar moet het juist helemaal niet heen ;-)
Wanneer de pomp na het kv tankje geplaatst wordt, wordt er aan de 'voorraad' kv gezogen. :thumbsup:
Fijne vakantie en over een tijdje weer fris aan de gang met je project! Dit hoort er nu eenmaal allemaal bij. :lol:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

OK, ja maar (zoals gewoonlijk). Denk dat je gewoon gelijk hebt, maar ik heb tijdens het uitproberen een doorzichtige slang van het tankje naar de hoofdleiding gemonteerd. En daar is dus niets aan te zien. Klopt ook wel, want dat pompje komt gewoon niet aan pompen toe. Maar andersom kan er helemaal geen lucht voor de pomp zitten, dus veel beter. Wil het nu eigenlijk gelijk uitproberen. Jammer dat de achterclam er weer op zit ... ach die is er ook weer zo af ... toch maar wel even ... toch maar niet. Blijft niet bij het verwisselen van die slangen natuurlijk. Dan moeten de slangen aan de CC ook verwisseld worden en wat nippels er uit. Leuk zo'n project, kom je nog eens aan rijden toe :bag:
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Hoi Alex,

Het pomp probleem.
Ik heb al 18 jaar een vijver met circulatie pomp.
Na +/- 5/6 jaar continu draaien (365 dagen) is een pomp vaak versleten.
Ik heb dus nu de 4e pomp en de capaciteit is gegroeid van 3000 naar 8000 l/u terwijl het slangenstelsel gelijk is gebleven.
Bij de laatste 2 pompen hetzelfde probleem, na stilstand komt het water niet of heel langzaam tot circuleren.
Ook ontluchten helpt niet.
De pomp blijft als een dolle in stilstaand water malen.
Oplossing, met de tuinslang circulatie op gang brengen of gewoon afwachten tot na een aantal minuten de circulatie na veel herrie en borrelen weer gaat werken en de pomp door de weerstand duidelijk hoorbaar in toeren zakt en geen geluid meer maakt.

Kort samengevat: is de pomp geschikt voor vloeistof met stijgende temp. (druk)
kan een extra expansie vaatje uitkomst bieden.
Op de afb. heb ik wat eigen bevindingen weergegeven.
Bijlagen
$_86 (15).jpg
$_86 (15).jpg (77.11 KiB) 1395 keer bekeken
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

Hoi Alex,

Het is een beetje stil op de Veluwe! Hoe gaat het daar?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Altijd stil hier. We hebben zelfs geen stoplicht. En net terug van vakantie. Maar ondertussen wel de CC koeling voor elkaar. Slangen van de pomp verwisseld en een KV reservoir van de LSJ (met dank aan Frank!). Alleen een beetje te zwaar op het tuutje van het gewone KV reservoir geleund en dat brak dus af. Wacht nu op een nieuwe. Dan de achterclam erop etc en vervolgens door de APK zien te krijgen. Dan nog een km of wat inrijden, TCS testen etc. En dan wordt het weer tijd voor het circuit :D

Moet bekennen dat ik die badkuip wel gemist heb. Z4 is leuk, maar niet te vergelijken. Speedster is gewoon puur rijplezier. En een jaar lang geen trackdays is ook niet leuk.

Nog even een vakantiefoto:
mini-DSC_2303.jpg
mini-DSC_2303.jpg (117.29 KiB) 1209 keer bekeken
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

Nice! Kruger park gedaan?
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Moremi in de Okavango Delta. Kan je alleen met een 4x4 komen. Veel leuker dan Kruger. Nergens hekken, ook op de campsites niet. Ook geen brandstof, voedsel e.d. Alles zelf meenemen. 200 Liter diesel in een Hilux en gaan. En na een week weer 150 km terug om te tanken en voor voedsel.

Dit jaar ook weer eens Kgalagadi Transfrontier park gedaan. Dat wordt gedeeld door Botswana, Namibie en Zuid Afrika. Van de Botswana kant naar ZA is ongeveer 150 km en daar doe je rond de 8 uur over. Dan ben je opeens aan de ZA kant en heb je uitstekend gravel, campsites met water (zelfs warm!) en een winkel en een benzinepomp. En hekken en een hoop volk en vooral veel regeltjes. Geef mij Botswana maar, kan je doen wat je wilt.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Vandaag eens een power measurement in OBDTuner gedaan:
mini-Power Graph_08oct2018.JPG
mini-Power Graph_08oct2018.JPG (38.2 KiB) 1144 keer bekeken
Die rare dip bij 4000 toeren is van de eerste run. Moest nog even wennen. Karakteristiek voelt aan zoals de grafiek eruit ziet. Boven de 4000 toeren komt er leven in en tussen de 5000 en 7500 (ik heb hem niet in de begrenzer gedrukt) is het feest. Dat is wennen want van voren wordt het wel erg licht.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door the-duke »

:thumbup:

Plannen voor Rica dit jaar ? http://www.mantaclub.nl/index.php/evenementen
Ik wou zelf weer eens gaan kijken, wellicht zie ik daar nog wat speedster-collega's..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Wat een fantastisch mooi oplopende Rotrex curve! Mooi dat ie rijdt.
Dit rijdt waarschijnlijk alsof je in een jet zit die steeds maar harder versnelt?
DBilas valve springs en Comp ZZP stage 2 cams toch? Ik zeg 430pk bij 7800rpm. :mrgreen:
(Is het wat om de intake te begrenzen om de curve bovenin wat af te vlakken? Ben benieuwd naar je max intake druk nu)

Ik zal eens wat Harrop cijfers in je grafiek plotten om het verschil in chargers zichbaar te maken.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Even een quick & dirty vergelijk met een 2.0 Harrop (80mm poelie) en ~360pk.
Alleen hou je deze Harrop power niet op track vast vanwege oplopende intake temperaturen en moet je extra maatregelen nemen. (waterinjectie)
Bijlagen
Harrop vs Alex Rotrex.jpg
Harrop vs Alex Rotrex.jpg (50.44 KiB) 1121 keer bekeken
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

KWIJL!!!!!!! 8)
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Die vergelijking met een jet gaat wel op. Vooral ook omdat je de neus omhoog voelt komen boven de 6000 toeren. Eerste dat ik ga doen is een tweede map maken die wat conservatiever is. Voor dagelijks gebruik zeg maar. En ik moet ook nog met de TCS aan de gang. Boven de 7500 toeren wil ik niet. Die Rotrex zal dat echt wel trekken zo'n 5% boven specs. Ben bang dat de motor daar minder goed tegen kan. Ik moet ook nog even nadenken over de begrenzing. Als je in z'n 1 optrekt gaat de motor zo hard door z'n toeren dat het moeilijk wordt om niet in de begrenzer te gaan. Eerste keer dat ik dacht dat schakelflippers wel handig zouden zijn :bag: Wat andere dingen:

- dat afblazen gaat denk ik toch irriteren. Ik heb in het luchtfilterhuis al een 50 mm aansluiting voor het terugvoeren van de lucht uit de BOV's. Er is alleen zo weinig ruimte. Ik heb er nu twee 25 mm slangen aan die uitkomen richting lucthfilter, maar het afblaasgeluid is daarmee eigenlijk hetzelfde gebleven. Alleen leuk bij hard optrekken.
- piston slap hoor ik eigenlijk niet. Bij koude start draait de motor eerst een minuut of zo vrij onregelmatig, rond de 1000 toeren, om daarna hoger in de toeren en regelmatig te gaan draaien. Peter had stationair al op 900 toeren bij warme motor gezet en daar hou ik het ook op. Moet nog naar de injector duty cycle kijken om te zien of ik niet beter kleiner kan nemen
- balansassen zijn eruit, dus je voelt echt wel dat de motor meer trilt bij stationair. Vind ik niet echt hindelijk
- 2L, lichter vliegwiel, geen balansassen, dus revven wil de motor wel
- vraag me af hoe het op het circuit gaat. De hoeveelheid warmte is natuurlijk evenredig aan het vermogen toegenomen terwijl de koeling gewoon hetzelfde is gebleven. Maar een manier om erachter te komen en dat is proberen. Alleen eerst even wennen aan het ding
- uitlaat doet gewoon z'n ding. Klinkt in de auto niet overdreven luid. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat buiten de auto klinkt en hoe het zich verhoudt tot bv een volledige 3 inch Tullett

Genoeg te doen nog. Daarna remmen (Porsche voor geloof ik) en aero (in ieder geval een goede splitter)
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Gave curve! :yes:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie